Featured By: Ad Ops April 12, 2020 @ 12:00pm

Jangan pandang serong pesakit COVID-19 dan keluarga mereka

Wabak COVID-19 yang sudah mencatat sebanyak 4,530 kes jangkitan dengan 73 kematian setakat jam 12 tengah hari 11 April 2020, ternyata amat membimbangkan ramai.

Bagaimanapun, pada saat sukar ini, terdapat satu lagi ‘virus’ yang turut membimbangkan iaitu stigma negatif masyarakat terhadap pesakit COVID-19.

Terdapat segelintir warga maya yang tidak bertanggungjawab melemparkan kata-kata yang tidak sepatutnya dan menganggap individu positif COVID-19 sebagai penyebab utama penularan wabak itu di seluruh negara.

stigma negatif terhadap pesakit covid-19

Kredit gambar: Lifehacker Australia

Ingatlah, mereka juga adalah manusia biasa dan tidak minta dijangkiti. Sebaik-baiknya kita sama-sama membuang stigma negatif terhadap pesakit COVID-19 dan ahli keluarga mereka dengan memberi sokongan serta kata-kata positif supaya apa yang berlaku boleh dijadikan pengajaran buat semua.

Berikut adalah pesanan ringkas yang dikongsikan dalam laman sosial Majlis Keselamatan Negara untuk dijadikan panduan kepada masyarakat agar menjauhi stigma negatif terhadap pesakit COVID-19 dan keluarga mereka:

1. Pesakit yang sudah sembuh tidak akan menjangkiti orang lain

Sehingga kini, seramai 1,995 pesakit disahkan pulih dan masyarakat tidak perlu bimbang serta memandang negatif kepada bekas pesakit kerana mereka yang sudah sembuh tidak akan menjangkiti orang lain.

2. COVID-19 tidak mengenal bangsa, agama dan status

Elakkan stigma negatif yang menyentuh sensitiviti agama dan sebagainya kerana wabak COVID-19 tidak mengenal bangsa, agama dan status. Hentikan melabel secara negatif mereka yang dijangkiti COVID-19 kerana ia akan menimbulkan diskriminasi dan menghalang orang ramai daripada tampil secara sukarela untuk mendapatkan saringan serta rawatan.

Kredit gambar: BBC

3. Beri sokongan terhadap individu yang sudah sembuh dan keluarganya

Kebanyakan pesakit yang positif COVID-19 akan diselubungi perasaan bersalah kerana mungkin menjadi punca virus itu tersebar kepada orang lain termasuk menyebabkan kematian,

Selain itu mereka perlu berada di hospital untuk jangka masa yang lama, sekali gus boleh menyebabkan pesakit lemah dan menjadi murung. Oleh itu, jangan memandang negatif atau melemahkan semangat pesakit COVID-19. Beri sokongan moral kepada pesakit dan juga keluarga mereka untuk sama-sama melawan wabak COVID-19.

4. Jangan labelkan bekas pesakit sebagai kes atau mangsa COVID-19

Kementerian kesihatan tidak pernah mendedahkan profail pesakit dan hanya mengkelaskan mengikut kes, namun masyarakat tidak perlu melabelkan pesakit yang positif COVID-19.

Sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, hapuskan stigma negatif terhadap pesakit COVID-19 dan keluarga mereka serta sama-samalah kita menentang COVID-19.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Thu, 18 Jan 2018

Kurus Tak Semestinya Sihat

Kurus itu cantik! Itu fakta yang tersemat di pemikiran ramai wanita. Namun, tahukah anda kurus itu tidak semestinya melambangkan seseorang itu 100% sihat. Ini disebabkan mereka yang kurus selalu merasakan mereka sihat lalu mengambil ringan […]

Gaya Hidup Fri, 31 Aug 2018

Artis Ini ‘Melukis’ Potret Selebriti Dengan Menggunakan Rubik’s Cube, Tengok Sendiri Bagaimana!

Untuk sesetengah orang, nak selesaikan permainan Rubik’s Cube itu pun tak pass!

Featured Wed, 6 Oct 2021
Featured Fri, 1 Oct 2021

Boleh Teman Isteri Bersalin Bermula 4 Oktober, Ini Syarat Yang Ditetapkan Oleh KKM!

Boleh semak syaratnya ye bakal-bakal ibu/bapa sekalian

familuv Wed, 30 Oct 2019

Ketahui tanda anak anda sedang mengalami kemurungan

Jangan abaikan realiti tentang penyakit mental dalam kalangan remaja di Malaysia

Featured Fri, 5 Jun 2020
Gaya Hidup Wed, 28 Feb 2018

Pernah Makan Bakso Beranak? Wah Banyaknya Bebola Daging!

Bakso beranak? Korang pernah dengar tak? Bunyi macam pelik macam mana boleh beranak! Korang yang suka makanan Indonesia mesti dah tahu bakso ini jenis makanan yang macam mana kan? Kalau dapat makan bakso panas-panas ditambah pula dengan kepedasan sambal fuhhh memang sedap! 

Featured Wed, 6 Oct 2021
Featured Fri, 13 Dec 2019
Featured Wed, 21 Jul 2021

“Tak Emosi Macam Caprice..”- Dakwa Dedah Cerita Sebenar, Cara Nadir Al Nuri Tegur Ustaz Ebit Lew Dipuji Netizen

Isu antara penyanyi rap, Caprice dan pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew masih lagi menjadi tanda tanya dan persoalan ramai di media sosial. Baru- baru ini, Caprice telah tampil membuat permohonan maaf terhadap Ustaz Ebit Lew […]

| Live TV