Featured By: tex_admin July 10, 2018 @ 1:00pm

Kalau Tak Nak Saiz Badan Bertukar XXL, Jangan Lakukan 4 Perkara Ini!

Wanita mana yang nak gemuk kan? Semua nak kekalkan bentuk badan yang langsing. Tapi macam mana nak elak gemuk ya? 

Yela, badan yang bersaiz XXL bukan hanya disebabkan daripada pengambilan kuantiti makanan yang berlebihan, tidak bersenam dan tidak pernah berdiet malah, faktor genetik juga penyumbang kepada kegemukan.

Tapi, tahukan anda, ada beberapa perkara lain yang menjadi punca masalah kegemukan berlaku yang mungkin anda tidak sedar. Jom kita semak!

1. Suka bangun lambat

Ada dalam kalangan anda yang suka bangun lambat lepas itu terus pergi ke meja makan untuk menjamu selera. Tabiat ini tak bagus kerana ia akan meningkatkan pertumbuhan lemak dalam badan anda.

Sebaiknya, anda perlu bangun dan mandi pada awal pagi sebelum subuh. Ini akan membantu tubuh badan anda bebas daripada pelbagai penyakit seperti peningkatan kolestrol dalam badan dan membantu membuang lemak yang menjadi punca kegemukan.

2. Tekanan

Ketika anda tengah mengalami stres yang berlebihan, mungkin anda tidak sedar telah mengambil makanan dengan lebih kerap dan berlebihan. Bila dah kenyang mulalah rasa nak tidur kan? Inilah sebabnya berat badan anda naik! Elakkan diri daripada stres ya!

3. Pengaruh ubat

Perkara ini penting ya! Bagi anda yang suka makan pelbagai jenis ubat seperti ubat nak cantikkan kulit lah, ubat nak control anak ramailah, tolonglah berhenti! Ini kerana, pengambilan pelbagai jenis ubat akan menyebabkan berat badan anda akan naik perlahan-lahan tanpa anda sedari.

Terdapat kajian yang membuktikan bahawa pengambilan ubat yang banyak boleh meningkatkan selera makan. Jadi, elakkan ok!

4. Menopause

Untuk pengetahuan anda, bila anda sudah masuk ke dunia menopause, badan anda secara automatik tak selincah yang dulu. Proses metabolisme akan lambat dan sistem hormon mengalami perubahan. 

Saat inilah, nafsu makan anda akan membuak-buak! Maka, ia akan membuatkan anda berselera menjamu makanan tanpa memikirkan kesannya. Akhirnya terhasillah tubuh badan yang makin berisi.

Semoga bermanfaat!

Sumber: Mingguan Wanita

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Gaya Hidup Thu, 17 Jan 2019
Gaya Hidup Wed, 7 Mar 2018

Hidangan Bajet Di Kelate Kitchen, Sedap ‘Boh’!

Malaysia sememangnya terkenal dengan kepelbagaian makanan unik dan sedap yang boleh kita cuba. Setiap negeri mesti ada makanan yang popular yang perlu korang test! Salah satunya adalah di negeri Cik Siti Wan Kembang, Kelantan. Bagi mereka yang berasal dari negeri Kelantan pastinya sudah biasa dengan aneka makanan tradisional mereka, tetapi bagi korang yang bukan anak jati Kelantan ni mesti kena rasa tau!

Gaya Hidup Mon, 5 Mar 2018

6 Jenis Makanan Ini Membantu Hindari Kanser, Korang Boleh Amalkan Dari Sekarang!

Kanser merupakan penyakit yang paling ditakuti oleh semua orang. Ramai yang masih lagi tidak tahu bahawa pemakanan merupakan aspek utama yang perlu dijaga agar kita terhindar daripada penyakit-penyakit yang merbahaya ni!

Eat Travel Fri, 7 Sep 2018
Eat Travel Thu, 17 May 2018

Menu Ala Shell Out Jadi Kelainan Bufet Ramadan Hotel Sheraton Imperial Kuala Lumpur

Bertemakan “Ramadhan Chefs Out”, cara ia dipersembahkan kepada pelanggan dan tetamu juga amat istimewa di samping menyajikan lebih 300 hidangan enak yang pasti menambat selera.

Acara Fri, 14 Sep 2018
Featured Wed, 24 Feb 2021

2.54 Juta Rakyat Terima Bayaran Fasa Pertama BPR Mulai Hari Ini

Alhamdulillah buat mereka yang dapat BPR!

Featured Thu, 19 Aug 2021

Masih Bertarung Dengan COVID-19, Fazli Zainal Kongsi Perkembangan Terkini

Umum maklum keadaan penyanyi, Fazli Zainal yang dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Ampang akibat positif COVID-19. Terbaru, menerusi laman Instagram, Fazli berkongsi tahap kesihatan semasanya. “Alhamdulillah beransur pulih & nampak progress. Sabar ye […]

Featured Sun, 31 May 2020

MySejahtera Check In mula beroperasi 2 Jun ini

Muat turun aplikasi MySejahtera

Featured Fri, 18 Jun 2021

Syafiq Kyle & Mimi Lana Kembali Bersama, Sedia Untuk Berumah Tangga

Pasangan serasi, Mimi Lana dan Syafiq Kyle kembali menjalinkan hubungan cinta setelah berpisah baru baru ini. Menurut Mimi lagi pelbagai perkara berlaku yang mengajar dirinya untuk menjadi lebih matang sepanjang enam tahun menjalinkan hubungan bersama […]

| Live TV