Sajian paling popular Malaysia, nasi lemak menjadi ilham untuk hiasan himpunan kasut sniker tempatan pertama Asics Malaysia menerusi jenama Gel-Kayani 5 OG hasil kerjasama dengan pasar raya Hundred% dan SneakerLAH.
Penggunaan warna yang sinonim dengan nasi lemak menjadikan kasut sniker edisi terhad Asics Malaysia itu lebih berjiwa tempatan, namun tetap menyerlahkan gaya antarabangsa.
Pengurus Negara Asics Malaysia, Boon Tib Soom Nik, berkata edisi khas kasut sniker GEL-Kayano 5 itu menggambarkan keunikan perpaduan masyarakat di Malaysia yang berlatarbelakangkan pelbagai kaum.
“Kami menggemari rekaan kasut sniker ini kerana ia diilhamkan daripada nasi lemak yang juga makanan kegemaran rakyat Malaysia tanpa mengira latar belakang kaum mahupun agama.
“Menerusi himpunan nasi lemak ini, kami juga ingin berkongsi perpaduan yang dikecapi di negara ini dan ingin menyebarkan kasih sayang ke seluruh pelusuk dunia,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.
Rekaan edisi terhad kasut sniker nasi lemak Asics itu itu dihasilkan menggunakan warna seperti merah yang menggambarkan sambal, putih (nasi), hijau (timun), kuning (telur) dan sentuhan akhir berwarna coklat yang mewakili kacang goreng serta ikan bilis goreng merubah rekaan popular Gel-Kayano 5 OG yang berasaskan gaya retro.
idatangkan dalam satu rekaan sahaja, namun motif yang melambangkan nasi lemak itu menggunakan kesemua warna yang sinonim dengan sajian kegemaran rakyat Malaysia itu.
Edisi terhad itu hanya boleh didapati dalam 500 pasang sahaja pada harga RM599 di pameran kasut sniker terbesar di Malaysia, SneakerLAH 2019.
SneakerLAH akan berlangsung di Pusat Konvensyen Mid Valley Kuala Lumpur pada 5 hingga 6 Oktober 2019.