Sertai misi di www.jomheboh.com.my dan berpeluang memenangi 5 juta koin Shopee, barangan Xiaomi dan beras ERA! Penyertaan dilanjutkan sehingga hari Jumaat 7 Mei 2021. Sertai sekarang!
Featured By: Shaidah Shafie April 21, 2020 @ 3:10pm

Ketahui 5 helah makan sedap tanpa garam

Memasak tanpa garam boleh diibaratkan seperti lagu tanpa irama kerana semuanya akan terasa tawar dan hambar, namun bagi individu yang berhadapan masalah hipertensi atau darah tinggi, mereka tentunya mampu untuk menikmati makanan tanpa garam.

Bukan tidak boleh mengambil garam di dalam makanan yang dimakan setiap hari, namun kita perlu tahu jumlah yang sepatutnya boleh diambil bagi mengelakkan kesihatan terjejas oleh bahan yang masin itu.

Terdapat pelbagai jenis garam di pasaran seperti seperti garam bukit, garam halus, garam Himalaya dan garam gunung Himalaya.

Dr Siti Nurbaya (kanan) ketika melakukan aktiviti sihat bersama rakan-rakan. Foto: Ihsan Dr Siti Nurbaya Shahrir.

Dr Siti Nurbaya Shahrir daripada Bahagian Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan, berkata setiap garam yang ada di pasaran mempunyai peratusan garam atau Natrium Klorida (NaCl) yang berbeza.

“NaCl yang tinggi akan memberi kesan buruk pada kesihatan manusia. Jika kita hanya meletakkan sejemput tidaklah memberi kesan signifikan kepada kesihatan, namun ada yang menganggap sesetengah garam lebih sihat menyebabkan mereka mencampur banyak garam di dalam masakan.

“Akhirnya kandungan garam menjadi tinggi berbanding jika mereka menggunakan garam halus biasa,” katanya ketika dihubungi, baru-baru ini.

Bayangkan berapa banyak garam terkandung dalam ikan masin ini – gambar hiasan. Foto: NSTP/Abdullah Nik Omar.

Garam yang sepatutnya diambil oleh setiap individu adalah satu sudu kecil atau lima gram sehari.

Makanan atau masakan tanpa garam memang tidak sedap, namun ada banyak buah-buahan dan sayur-sayuran segar yang cukup enak dinikmati tanpa garam, malah penggunaan rempah-ratus juga boleh menyedapkan masakan walaupun tanpa garam.

Didik lidah dengan mencuba terlebih dahulu makanan sebelum bertindak menambah garam atau kicap ke dalam makanan berkenaan – gambar hiasan. Foto: NSTP/Halimaton Saadiah Sulaiman.

Dr Nurbaya berkongsi lima panduan ringkas untuk melatih diri agar berupaya menikmati makanan tanpa garam berlebihan.

1. Lidah manusia boleh dilatih. Kurangkan pengambilan garam sedikit demi sedikit. Rasa dahulu makanan sebelum menambahkan kicap atau serbuk perasa lain.

2. Jika makanan cukup masin untuk dimakan, tidak perlu tambah kicap kerana kicap biasa atau kicap lemak manis juga tinggi kandungan sodium.

3. Kurangkan kuah apabila makan nasi. Lama-kelamaan lidah terlatih dengan sendiri tidak suka kepada makanan yang terlalu masin dan boleh menerima ikan, ayam, udang serta rempah-ratus tanpa garam.

4. Amalkan pengambilan makanan dinamakan pinggan sihat Malaysia seperti suku suku separuh.

5. Makan makanan segar, elakkan mengambil makanan di dalam tin, makanan segera atau makanan ringan.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Mon, 9 Dec 2019

SUU Balm, produk pelembap kulit bebas SLS dan SLES

Ramai melihat perubahan selepas menggunakannya.

Featured Wed, 25 Apr 2018

Ini 6 Penyebab Kulit Berkedut Yang Anda Takkan Sangka

Anda boleh pakai krim rawatan kedutan tapi kenapa nak merawat kalau anda boleh mencegah?

Featured Wed, 11 Sep 2019
Featured Fri, 3 Apr 2020

Koleksi jubah dan abaya artis, mana paling cantik?

Persalinan yang selesa dan cantik

Eat Travel Wed, 21 Aug 2019

Snek bawang mekar bak teratai ini curi perhatian ramai!

Rahsia keenakannya ialah kepingan keju yang diselitkan di setiap kelopak!

Sihat Tue, 25 Dec 2018

Beribu Orang Kunjungi Bandar Artik Ini Setiap Tahun Untuk Melawat ‘Perkampungan’ Santa Claus!

Pengunjung juga berkesempatan untuk berjumpa dengan lelaki berbaju merah ini!

Featured Wed, 19 Feb 2020

‘Gugur’ perkataan hijab demi tembusi pasaran global!

Go Far by Naelofar, merupakan rekaan yang segar dan moden

Featured Wed, 29 Apr 2020
Sihat Sun, 21 Oct 2018

Jangan Sambil Lewa Kepentingan Vaksin, Pastikan Anak Anda Mendapatkan Suntikan Ini!

Suntikan vaksin dapat mengurangkan dan membasmi sesetengah penyakit seperti polio, neonatal, tetanus dan difteria.

| Live TV