Featured By: Nani Ramlee March 12, 2020 @ 3:00pm

Panduan gaya fesyen hijabista ke pejabat, barulah cantik bergaya

Buntu, pening dan kadang-kadang rasa tertekan apabila memikirkan baju apa yang hendak dipakai. Keadaan itu sering menghantui wanita walaupun sebenarnya almari mereka memang penuh dengan pakaian.

Masalah yang sering dihadapi wanita terutama pada waktu pagi itu memang tiada berkesudahan dan akhirnya, membeli pakaian baharu adalah jalan pintas bagi menyelesaikan masalah berkenaan.

Bagi wanita bekerjaya, penampilan yang kemas perlu dititikberatkan bagi menjaga etika pakaian di pejabat. Pakaian yang cantik dan menarik bukan sahaja menyerlahkan lagi personaliti, malah meningkatkan tahap keyakinan seseorang.

Kredit gambar: Pinterest

Seiring dengan aliran terkini fesyen, terdapat pelbagai busana yang boleh digayakan ke pejabat. Memakai tudung atau berhijab bukan alasan untuk seseorang tidak tampil ‘stailo’ dan menarik. Bagaimanapun, gaya pemakaian yang sesuai perlulah dititiberatkan kerana luaran melambangkan keperibadian seseorang.

Berikut adalah panduan gaya fesyen ke pejabat yang mungkin dapat memberi idea kepada wanita berhijab di luar sana untuk tampil cantik dan kemas.

1. Perkara utama yang perlu dititikberatkan dan harus diberi perhatian adalah mengenali bentuk tubuh anda sendiri. Pilih pakaian yang selesa untuk dipakai dan tidak terlalu menonjolkan bentuk badan. Pastikan pakaian yang dipilih sesuai dengan ketinggian dan bentuk tubuh.

Kredit gambar: Tesettur Island

2. Pemilihan jenis pakaian yang sesuai mengikut kerjaya masing-masing amat penting agar dapat memberi keselesaan ketika bekerja. Ikuti garis panduan yang disediakan oleh syarikat agar anda dapat membuat keputusan yang betul dalam memilih pakaian.

3. Pemilihan saiz baju yang betul juga penting kerana ia akan memberikan imej profesional dan juga memberi keselesaan kepada si pemakai.

Kredit gambar: Muslimah Clothing

4. Padanan rona serta aksesori juga perlu diambil kira kerana ia mampu memberi keseimbangan kepada si pemakai. Pilih dua atau maksimum tiga warna sahaja dan elakkan memilih kumpulan rona yang sama. Selain itu, elakkan juga memakai tudung bercorak sarat jika memakai busana yang mempunyai motif atau corak.

5. Jaket adalah pilihan yang tepat untuk kelihatan segak, kemas dan tampak rasmi. Pilihan warna jaket daripada warna-warna asas seperti hitam dan putih serta warna kulit sangat sesuai kerana ia juga memudahkan untuk disuai padan dengan baju bahagian dalam. 

Kredit gambar: Pinterest

6. Jika kod pemakaian syarikat tidak terlalu ketat, anda boleh tampil dengan gaya smart casual. Gaya ini lebih santai, tetapi masih mengekalkan gaya konservatif. Anda boleh memakai kemeja, seluar panjang atau blaus bercorak untuk gaya yang lebih elegan ke pejabat.

Kredit gambar: Proud Duck

Kredit gambar: Pinterest

Kredit gambar: Pinterest

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Oh Lawa Thu, 13 Sep 2018
Eat Travel Wed, 4 Mar 2020
Oh Lawa Mon, 8 Jan 2018

Nak Nampak Comel Dan ‘Cute’ Macam Artis Korea? Rupanya Ini 10 Rahsia Mereka

“Alamak..alamak, mamat opis sebelah yang aku minat ada kat majlis ni. Aduh, apa aku nak buat ni. Okay, ‘appearance’ dah tiptop dan cun. Ah, aku tau, kena buat-buat ‘cute’ sikit bagi mamat tu perasan aku […]

Featured Fri, 25 May 2018

Tembikai Susu Sejenis Buah Murah Namun Banyak Khasiatnya Selain Enak Dimakan

Dimakan enak, dibuat sebagai pewangi kereta juga membangkit aroma yang menyenangkan.

Featured Thu, 21 Mar 2019

9 gaya kasut sneakers pilihan Nabila Razali. No 3 ‘cool’ habis!

Apa sahaja yang digayakan artis sama ada di Malaysia atau luar negara, pasti akan menjadi ikutan peminatnya. Begitu juga dengan gaya penampilan penyanyi popular Nabila Razali yang sering menjadi perhatian peminat muzik tanah air terutamanya […]

Eat Travel Fri, 14 Dec 2018

8 Tip Untuk Pelancong Wanita Solo Kekal Selamat Ketika Mengembara Di Luar Negara

Jangan kerana takut, anda tak menikmati pengalaman yang menarik ini!

Featured Wed, 9 May 2018

Ketahui Jenis Atau Warna Lipstick Yang Sesuai Untuk Anda, Berdasarkan Lambang Zodiak

Selain padankan warna lipstick dengan warna kulit, apa kata cuba pilih warna berdasarkan personaliti anda?

Oh Lawa Fri, 19 Jan 2018

Tip Fesyen Untuk Tampak Tinggi

Fesyen bukan sahaja boleh mempengaruhi penampilan individu, malah ia boleh memberi kuasa magis kepada sang pemakai. Menerusi cara berpakaian, seseorang wanita itu boleh kelihatan tinggi, gemuk dan sebaliknya.

Oh Lawa Tue, 24 Apr 2018

Buat Si Gadis Manis Yang Stailo, 4 Gaya Moden Wanita Hijab Ini Pasti Kamu Suka

Berhijab bukan alasan untuk anda ketepikan penampilan yang kemas dan menarik.

Featured Wed, 24 Jul 2019

| Live TV