Advertisement
Celeb Buzz By: Syafiqa Irdina 04 April 2020 (14:12)

[VIDEO] Wajib Pergi! Ini Dia Kedai Makan P. Ramlee Yang Pasti Imbau Nostalgia Lama

Korang cari tempat makan best?

Xtra ada jalan penyelesaiannya! Korang yang tinggal berdekatan bandar raya Kuala Lumpur dan kawasan Lembah Klang, apa kata korang singgah di Restoran Kukus yang pastinya bakal mengimbau nostalgia lama terutama sekali semasa zaman bujang lapok P.Ramlee.

Memang tak sah jika tak kunjungi kedai makan berkonsepkan P.Ramlee ini. Bukan sahaja mereka menghidangkan makanan yang lazat, tetapi restoran ini juga menyediakan suasana yang sangat cantik bagaikan zaman 60-an. So, jangan lupa update bucketlist korang sekarang!

 

 

Berkonsepkan zaman P.Ramlee, Restoran KUKUS yang terletak di Lembah Klang, Selangor ini dibuka dari jam 9 pagi hingga 3 petang. Kedai ini juga mempunyai peminat tersendiri daripada setiap lapisan usia. 

Kedai ini telah memulakan operasinya sejak 5 tahun yang lalu oleh seorang pemuda berusia 40 tahun. 

Dekorasi & Ruang Makan

Ruang makannya yang selesa mampu memuatkan hampir 100 pelanggan dalam satu masa. Pengunjung yang datang ke sini bagai merentas masa kembali ke zaman silam berikutan dekorasi laman kedai yang berasaskan barang-barangan antik. Kedai makan kayu lama yang dihiasi aneka barangan antik pastinya menerbitkan rasa nostalgia pelanggan.

Deretan tin kopi dan botol air lama  di ruang utama dan televisyen lama serta kuda rotan menjadi tumpuan tarikan di kaunter pembayaran. 

Istimewanya, jika korang berkunjung ke sini, lagu-lagu Allahyarham P.Ramlee sayup dimainkan. Persekitaran unik ini mendorong pelanggan merakan kenangan lama ketika menjamu selera!

 

 

 

 

Menu Istimewa ‘Tongmo’

Kalau korang nak tahu, hidangan istimewa mereka dikenali sebagai “Tongmo” yang merupakan daging cincang yang diperap dengan rempah istimewa dan disumbat ke dalam usus lembu nipis. Tongmo merupakan makanan tradisional rakyat Kemboja yang popular dengan sosej Kemboja. Dijual sehinggga 200-400 setiap hari, ini adalah menu tumpuan utama pelanggan di sini.

Selain Tongmo, masakan cita rasa Pahang seperti gulai patin tempoyak, patin masak asam pedas, sambal tempoyak pucuk ubi kayu, ayam masak kunyit, dan kari kaki ayam turut dijual.

Selain lauk-pauk cita rasa Pahang, kedai makan ini juga menyediakan sarapan klasik seperti lempeng kelapa, pisang rebus dan telur goyang bersama minuman kopi kampung.

 

 

 

Nak tahu lebih lanjut, jom layan video dekat bawah ni:

 

Sumber: Youtube TV3

Buat korang yang terlepas info-info dan bual bicara yang menarik, saksikan episod penuh di Youtube TV3  ataupun laman Tonton  dalam rancangan Malaysia Hari Ini yang memaparkan bual bicara yang padat dengan pelbagai informasi menarik serta isu-isu viral.

Selamat menonton!

Sumber foto: Instagram Kukus Klasik

| ARTIKEL Xtra

Celeb Buzz Tue, 1 Oct 2019
Celeb Buzz Wed, 18 Jul 2018

Cabaran Berat Bermula 4 Ogos, Good Luck Alvin Chong!

Pada mulanya memang tak yakin tetapi atas semangat dan sokongan rakan sekeliling termasuk pihak penerbit, saya terima. Cayalah Alvin!

Celeb Buzz Thu, 5 Apr 2018

16 Tahun Tanpa Album, Jackie Chan Siap Sedia Asah Suara!

Bakal tampil dengan album terbaharu tak lama lagi, pelakon berusia 64 tahun ini dah tak sabar untuk menghiburkan kita dengan lagu-lagu terbarunya. Fuh, mesti gempak ni!

Celeb Buzz Fri, 5 Jul 2019

’I Don’t Watch Malay Theater’- Erma Fatima Sindir Siapa Tu?

Rasa janggal juga tengok orang Malaysia pakai bukan main lagi macam nak pergi parti, siap sut dan gaun…

Celeb Buzz Tue, 13 Nov 2018

Betul! Fasha Sandha Bakal Berkahwin Dalam Masa Terdekat

Marilah kita sama-sama tunggu gambar terbaharu dari Fasha dan Aidil okay!

Celeb Buzz Tue, 25 Jun 2019

Hael Husaini Salah Buat Pilihan?

Janganlah sedih okay Hael! Next time, cuba lagi

Celeb Buzz Sat, 9 Mar 2019
Celeb Buzz Tue, 2 Apr 2019

Bakal Nikah Sabtu Ini, Bapa Aman Nassim Kini Sakit Tenat

Semoga urusan Aman dan bapanya dipermudahkan Allah SWT, Amin…

Celeb Buzz Tue, 19 Nov 2019

| Live TV

Advertisement

| TRENDING

| DRAMA

| FILEM

| APLIKASI COOL