Gaya Hidup By: Bibi Ramli October 10, 2018 @ 11:05am

8 Sebab Kenapa Anda Tak Patut Berkongsi Katil Dengan Kucing Peliharaan Anda

Bagi sesetengah orang, kucing merekalah bintang hati yang disayangi sangat-sangat seperti “anak” sendiri.

Bila dah sayang, aktiviti gomol-gomol dan peluk-peluk tu biasalah berlaku. Tapi ada yang sampai dibawa tidur sekali dalam bilik. 

Anda pernah nampak gambar-gambar di mana kucing berbaring sekali dengan tuannya, kan? Comel sangat! Tuannya pun mesti terasa relaks bila “fur-baby” miliknya ada di sisi.

Tapi tahukah anda? Tindakan membenarkan kucing tidur di atas katil boleh membawa risiko kepada tahap kesihatan tuannya! Sila baca sebab-sebabnya di bawah.

1. Tidur terganggu

Kucing memang pakar tidur dan boleh tidur selama 15 jam sehari. Tapi kitaran tidurnya tak sama dengan manusia. 

Di siang hari, dia sedap terlena tapi di waktu malam, besar kemungkinan dia mula aktif – lompat sana-sini dan mengacau anda. Macam mana nak tidur ataupun dapatkan rehat yang secukupnya kalau macam ini?

Sebuah kajian oleh Mayo Clinic mendapati lebih 20% orang yang tidur dengan haiwan peliharaan mereka berkata mereka susah tidur kerana dikacau.

2. Terdedah kepada pasir litter box

Foto: ASPCA

Litter box adalah kotak atau bekas berisi pasir khas untuk kucing membuang air kecil atau besar. Memanglah kotor!

Malangnya debu atau cebisan daripada pasir itu dan najis boleh melekat pada bulu kucing anda. Bila mereka lompat ke atas katil anda, besar kemungkinan kotoran itu pun “ikut” sekali. Geli!

3. Alahan dan asma

Sebanyak 30% orang mempunyai alahan terhadap bulu kucing dan anjing, menurut Asthma and Allergy Foundation of America. Alahan terhadap kucing adalah dua kali ganda lebih teruk daripada alahan terhadap anjing, kata pakar.

Doktor mengesyorkan anda mengalihkan kucing daripada sesebuah rumah itu jika orang yang mendiaminya allergic. Tapi ada cara lain untuk meredakan kesengsaraan yang dirasai akibat alahan dan asma, seperti suntikan alahan dan spray hidung.

Dengan menutup pintu bilik dan menggunakan filter HEPA yang bagus, anda juga boleh mengurangkan risiko alahan dan asma ketika anda tidur.

4. Bahaya terhadap kesihatan bayi

Buaian bayi adalah tempat yang menarik bagi kucing untuk tidur sebab ia sedikit lebih tinggi dari tanah, terlindung dari semua sisi dan lembut.

Kalau anda tak perasan, entah-entah dia akan tidur di atas bayi anda dan melemaskan si kecil. 

Ambil langkah berjaga-jaga dan jauhi kucing anda daripada tempat tidur anak. 

5. Kucing mungkin susah untuk menukar kebiasaannya

Foto: CatLoveHub

Kucing selalunya mengalami kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baru. 

Jika anda secara tiba-tiba tidak mahu kucing anda untuk tidak tidur di atas katil, ia mungkin akan memberi respon terhadap kehilangkan tersebut dengan bertindak ganas seperti mencakar perabot atau kencing di merata-rata tempat. 

Para pakar mencadangkan anda berikan kucing anda barang mainan baru atau sebuah cat tree supaya ada sesuatu yang boleh mengalihkan perhatian mereka. 

6. Jangkitan parasit

Bila anda berkongsi katil dengan kucing anda, anda juga berkongsi katil dengan mana-mana parasit yang dia mungkin bawa.

Sesetengah parasit ini memang annoying. Kutu kucing tak boleh hidup di atas badan manusia tapi mereka boleh menggigit. Gatal!

Sama juga dengan kutu cheyletiella yang boleh melompat dari badan kucing ke badan manusia. Nanti kulit anda ada ruam.

Parasit dalam usus kucing termasuklah cacing gelang dan cacing tambang juga boleh memberi penyakit kepada manusia yang berjangkit melalui pendedahan terhadap najis kucing.

7. Jangkitan bakteria

Foto: Pxhere

Meluangkan masa lebih 8 jam dalam jarak dekat dengan kucing anda bermakna anda besar kemungkinan akan terdedah kepada rembesan atau perkumuhan kucing anda.

Kebarangkalian untuk anda menerima penyakit daripada kucing adalah rendah tapi anak kecil, orang tua dan mereka dengan sistem imunisasi yang rendah lebih berisiko tinggi.

Seramai 25,000 orang setahun telah demam setelah dicakar atau digigit kucing yang dijangkiti bakteria bartonellosis.

Ia menyebabkan pesakit bengkak di bahagian kelenjar limfanya, demam, keletihan, sakit otot dan lain-lain. Ia tidak mempunyai kesan jangka panjang pada kesihatan pesakit tapi ia boleh meleret berbulan-bulan. Bagi mereka yang lemah imunisasi, ia juga boleh membawa maut.

Salmonellosis adalah satu lagi jangkitan bakteria yang kucing boleh pindahkan kepada manusia. Kucing yang habiskan masa di luar mungkin akan makan burung atau haiwan kecil, dan di sinilah penyakit itu akan mudah berjangkit.

Manusia pula akan terjangkit apabila terdedah kepada najis kucing yang sakit ini. Tanda-tandanya adalah cirit-birit, demam dan sakit perut.

8. Jangkitan protozoa

Giardiasis, cryptosporidiosis, and toxoplasmosis adalah penyakit yang berpotensi untuk berjangkit daripada kucing ke manusia, tapi tak mungkinlah ia boleh berlaku akibat sentuhan direct.

Untuk memastikan kucing anda sihat, biarkan mereka duduk di dalam rumah dan selalulah berjumpa dengan doktor haiwan untuk membuat pemeriksaan tahunan.

Sumber: Reader’s Digest

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Fri, 8 May 2020

Majikan perlu patuhi Garis Panduan Pengurusan COVID-19 untuk lindungi pekerja

Pekerja juga bertanggungjawab elak penularan di tempat kerj

Gaya Hidup Thu, 19 Apr 2018

Kehamilan Di Luar Rahim Bahaya Untuk Wanita. Ini Antara Perkara Yang Perlu Anda Tahu

Adakah anda tahu kehamilan di luar rahim bahaya dan boleh menyebabkan kematian?

Featured Thu, 21 May 2020

Rumah kampung, tetapi hiasan ruang tamu mengalahkan kondominium!

Bijak sungguh pemiliknya menghias rumah!

Gaya Hidup Mon, 25 Jun 2018

Mesin Basuh Kotor Dan Berkeladak. Ini Cara Mudah Untuk Bersihkannya!

Tetapi tahukah anda, mesin basuh juga akan menjadi kotor dan berkeladak jika tidak dicuci!

Acara Mon, 8 Jan 2018

Bukan Sebab Bahagia Tapi Stres Sebenarnya Punca Badan ‘Naik’. Ini 6 Buktinya!

“Amboi, sejak akhir-akhir ni, makin berisi Mak Long tengok. Makin bahagia kamu sekarang ya?” Ramai orang yang ingat kalau badan kita makin berisi, itu maknanya kita tengah bahagia. Namun sains membuktikan sebaliknya. Kajian menunjukkan berat […]

Gaya Hidup Wed, 28 Feb 2018

The Shorea, Villa Mewah Dengan Seni Bina Yang Memukau Di Lereng Bukit

Bagaikan dejavu, saat menghala perjalanan dari Lebuhraya LEKAS (Senawang-Jelebu) Negeri Sembilan.

Gaya Hidup Fri, 31 Aug 2018

Artis Ini ‘Melukis’ Potret Selebriti Dengan Menggunakan Rubik’s Cube, Tengok Sendiri Bagaimana!

Untuk sesetengah orang, nak selesaikan permainan Rubik’s Cube itu pun tak pass!

Gaya Hidup Fri, 11 Jan 2019

Resolusi 2019: Jom singkap azam baru selebriti terkenal

Selain kerjaya, menyebarkan kasih sayang dan keamanan menjadi fokus selebriti tempatan.

Gaya Hidup Sat, 19 Oct 2019

Ingin tahu makanan kegemaran dan lokasi lepak Tunku Tun Aminah? Jom klik!

Tunku Tun Aminah, puteri stailo berjiwa rakyat!

Gaya Hidup Thu, 8 Nov 2018

Kasut Kahwin Paling Mahal Bernilai RM5 Juta. Cipta Book Of Records!

Kasut ini dicipta untuk dipakai oleh seseorang!

| Live TV