Pengeluar pakaian dari Sweden H&M pada hari ini telah muncul sebagai salah satu ikon jenama yang paling dikenali dalam industri fesyen.
Di Malaysia ini hampir di setiap mall mesti ada satu cawangan. Popularlah katakan, kerana seleksi pakaian yang dijual oleh jenama ini memang disukai ramai.
Tapi walaupun hampir semua orang pernah miliki barangannya, mungkin ramai daripada kita tak tahu pun apa maksud H&M itu. Nama orang ke?
Kebanyakan jenama mempunyai sejarah menarik di sebalik nama mereka. H&M pun sama.
Apabila pengasasnya Erling Persson membuka cawangan pertama H&M di Sweden pada 1947, dia menggelarkannya sebagai Hennes yang diterjemahkan dalam bahasa Swedish sebagai “Hers (milik seorang perempuan). Memang sesuailah pun kerana Hennes hanya menjual pakaian wanita pada masa itu.
21 tahun selepas itu pada 1968, Hennes mendapat hak terhadap satu lagi jenama, Mauritz Widforss, sebuah peruncit yang menjual alat-alat memburu dan memancing. Ternyata jenama ini berbeza sungguh daripada Hennes, kan?
Setelah membiasakan diri dalam “industri” lain, Erling membuat keputusan untuk menjinak-jinakkan diri dalam bidang fesyen untuk kaum lelaki dan kanak-kanak juga. Of course, nama jenamanya itu tidak lagi relevan jadi dia tukarkannya kepada Hennes & Mauritz.
Namun begitu, sampai tahun 1974 barulah nama itu dipendekkan kepada H&M supaya berbunyi lebih catchy dan familiar.
Kemudian, pihak H&M telah “rebrand” kesemua kedai mereka dan keluar daripada pasaran di kawasan Scandinavia. Kedai pertamanya di Amerika telah dibuka pada 2000 di Fifth Avenue, New York.
Tak lama lepas itu barulah ia semakin berkembang hingga menjadi jenama terkemuka global yang kita kenali.
Apa-apa pun, warga Scandinavia dan banyak lagi negara masih menggelarkan kedai pakaian ini sebagai nama asalnya, Hennes.
Sumber: Reader’s Digest