Hiburan By: Del14 November 30, 2019 @ 2:19pm

“Boleh Bermain Emosi Melalui Raut Wajah, Tak Perlu Pegang-Pegang,” – Jalil Hamid

Nampaknya makin ramai pelakon-pelakon yang lebih senior meluahkan perasaan mengenai isu bayaran. Pelakon dan pelawak, Jalil Hamid juga tidak terkecuali. Pernah menyuarakan rasa tidak puas hatinya mendapat bayaran yang sedikit, Jalil berkata dia pernah dipulau sehingga tidak dapat apa-apa tawaran berlakon dan menganggur selama 7 bulan.

Jalil turut meluahkan rasa terkilan dengan sesetengah syarikat produksi yang memberi bayaran murah kepada pelakon senior sedangkan sanggup berhabis puluhan ribu untuk bakat baru kerana mempunyai jumlah pengikut yang ramai di laman sosial.

“Saya bukan tak pernah bersuara mengenai hal ni. Pernah. Tapi memang tak ada nampak sebarang perubahan pun dari segi bayaran. Alasan mereka, sebab pelakon-pelakon popular ni perlu di bayar mahal, jadi pelakon yang tak seberapa ada macam kami ni, kena terima jelah bayaran apa pun.

“Produser bagi alasan, stesen televisyen bayar murah. Dari tahun 1986 lagi sejak drama di swastakan di televisyen, tak ada perubahan dalam harga jadi bila keuntungan kurang, mereka kata mereka tak mampu nak naikkan bayaran pada pelakon macam kami. 

“Tapi saya hairan juga. Dulu kita fahamlah, nak buat drama peralatan yang ada tak canggih. Kalau dulu nak berlakon drama makan masa berbulan-bulan tapi sekarang teknologi dah canggih, dalam berapa hari dah boleh habis. Jadi sepatutnya kos pun berkuranganlah kat situ. Betul tak? 

“Bila kita persoalkan, mulah lah kerja pun kurang. Kalau dah masuk bidang lakonan ni, apa lagi yang kita boleh buat? Orang macam saya dulu, kalau dah berlakon, memang itu jelah periuk nasi kami.

“Bukannya keluar industri boleh senang-senang nak kerja bank atau buat kerja pejabat macam orang lain. Saya pernah cuba nak berhenti dari dunia lakonan, tapi susah,” keluh Jalil ketika ditemui Xtra semasa sidang media Stand Up Komedi Otai di The Love, Matic pada Rabu. 

Jalil juga turut memberi pandangannya tentang gimik dan kontroversi dalam industri lakonan sejak akhir-akhir ini sehinggakan masyarakat beranggapan inilah dunia seni di Malaysia. 

“Kita ni memang nama pun pelakon, tapi sebagai orang Islam, kita perlu ada batas-batas walaupun dalam lakonan. Pegang bukan mahram tu tetap salah. Macam masa saya berlakon filem Bisik Pada Langit, jadi ayah kepada Ummi Nazeera. Saya tak nak berlakon pegang-pegang hatta watak ayah dan anak sekali pun. Kita masih boleh bermain emosi melalui raut muka dan sebagainya. Tak perlu nak pegang-pegang atau main dukung-dukung. 

“Bila artis berlakon tanpa batasan, walaupun bukan kita yang buat…kita turut rasa malu sebab masyarakat akan anggap orang seni ni semuanya sama. 

“Tapi kalau kita ketengahkan perkara ini, terus dikecam teruk sampai sesak lah juga. Apa-apapun rezeki itu datangnya dari Allah.

“Nasihat saya kepada pelakon-pelakon baru, kita hidup bukan untuk hari ni saja. Kita ada tanggungjawab kepada agama, diri dan keluarga. Kita boleh mendidik masyarakat melalui seni.

Oleh: Fas

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Fri, 29 Mar 2019

经典唱将担任罗大佑演唱会嘉宾!一起唱响梦想

《经典俱乐部》明星唱将担任演唱会特别嘉宾,与罗大佑一起唱响梦想,无悔青春!

Hiburan Wed, 21 Nov 2018

Saya Sudah Sembuh Sepenuhnya” – Aaron Aziz

Saya tidak mahu lagi terkejar-kejar dan lebih menjaga kesihatan. Apa sebenarnya terjadi

Events Sat, 20 Oct 2018

Learn Some Basic Barista Skills for FREE This Weekend

It’ll be an aromatic way to spend the weekend.

Hiburan Thu, 14 Feb 2019
Hiburan Fri, 8 Jun 2018

Dekorasi Rumah Lebih Penting Berbanding Baju

Setiap kali menjelang raya kami memang sakan dalam hal dekorasi rumah. Orang lain akan fikir mengenai baju, tas tangan dan barang kemas. Kami pula lebih pentingkan langsir dan karpet,

Events Fri, 27 Jul 2018

Jurnal Minggu Ke-2 : #daiTV3 Singkap Kehidupan Di Sebalik Tirai Besi

Dan, apa yang menariknya bukan layanan istimewa yang bakal-bakal dai’ kita ni dapat ya, mereka juga tidak terlepas dari mendapat layanan sama seperti penghuni tirai besi ini. Jom kita saksikan klip menarik #daiTV3 minggu ini!

Hiburan Sun, 2 Jun 2019

文慧如和林恺伦606首度来马公开演出

乐坛新人文慧如和Karencici林恺伦即将带着《好闹》来到马来西亚啦!

Trending Hari Ini Tue, 19 May 2020

4 Resepi ‘Simple’ Buat Geng Bujang Sempena Raya PKP Ni, Korang WAJIB Cuba!

Sekurang-kurang dapat jugaklah ubat rindu bila tak dapat balik kampung ..

Hiburan Sat, 16 Jun 2018

Sehelai Pun Cukuplah…

Kata penyanyi lagu Misteri ini, sehelai baju raya tidak mendatangkan masalah buat dirinya memandangkan dia tidak akan memakainya sepanjang hari. Wah…baguslah Ernie ni, jimat!

TECH Thu, 13 Dec 2018

3 Aplikasi Asas Ini Boleh Jadikan Anda Pelukis Digital Terhebat!

Adakah anda mempunyai masa untuk melukis ataupun ingin menjadi pelukis yang hebat? Anda perlu cuba aplikasi ini.

| Live TV