Hiburan By: Del14 November 30, 2019 @ 2:19pm

“Boleh Bermain Emosi Melalui Raut Wajah, Tak Perlu Pegang-Pegang,” – Jalil Hamid

Nampaknya makin ramai pelakon-pelakon yang lebih senior meluahkan perasaan mengenai isu bayaran. Pelakon dan pelawak, Jalil Hamid juga tidak terkecuali. Pernah menyuarakan rasa tidak puas hatinya mendapat bayaran yang sedikit, Jalil berkata dia pernah dipulau sehingga tidak dapat apa-apa tawaran berlakon dan menganggur selama 7 bulan.

Jalil turut meluahkan rasa terkilan dengan sesetengah syarikat produksi yang memberi bayaran murah kepada pelakon senior sedangkan sanggup berhabis puluhan ribu untuk bakat baru kerana mempunyai jumlah pengikut yang ramai di laman sosial.

“Saya bukan tak pernah bersuara mengenai hal ni. Pernah. Tapi memang tak ada nampak sebarang perubahan pun dari segi bayaran. Alasan mereka, sebab pelakon-pelakon popular ni perlu di bayar mahal, jadi pelakon yang tak seberapa ada macam kami ni, kena terima jelah bayaran apa pun.

“Produser bagi alasan, stesen televisyen bayar murah. Dari tahun 1986 lagi sejak drama di swastakan di televisyen, tak ada perubahan dalam harga jadi bila keuntungan kurang, mereka kata mereka tak mampu nak naikkan bayaran pada pelakon macam kami. 

“Tapi saya hairan juga. Dulu kita fahamlah, nak buat drama peralatan yang ada tak canggih. Kalau dulu nak berlakon drama makan masa berbulan-bulan tapi sekarang teknologi dah canggih, dalam berapa hari dah boleh habis. Jadi sepatutnya kos pun berkuranganlah kat situ. Betul tak? 

“Bila kita persoalkan, mulah lah kerja pun kurang. Kalau dah masuk bidang lakonan ni, apa lagi yang kita boleh buat? Orang macam saya dulu, kalau dah berlakon, memang itu jelah periuk nasi kami.

“Bukannya keluar industri boleh senang-senang nak kerja bank atau buat kerja pejabat macam orang lain. Saya pernah cuba nak berhenti dari dunia lakonan, tapi susah,” keluh Jalil ketika ditemui Xtra semasa sidang media Stand Up Komedi Otai di The Love, Matic pada Rabu. 

Jalil juga turut memberi pandangannya tentang gimik dan kontroversi dalam industri lakonan sejak akhir-akhir ini sehinggakan masyarakat beranggapan inilah dunia seni di Malaysia. 

“Kita ni memang nama pun pelakon, tapi sebagai orang Islam, kita perlu ada batas-batas walaupun dalam lakonan. Pegang bukan mahram tu tetap salah. Macam masa saya berlakon filem Bisik Pada Langit, jadi ayah kepada Ummi Nazeera. Saya tak nak berlakon pegang-pegang hatta watak ayah dan anak sekali pun. Kita masih boleh bermain emosi melalui raut muka dan sebagainya. Tak perlu nak pegang-pegang atau main dukung-dukung. 

“Bila artis berlakon tanpa batasan, walaupun bukan kita yang buat…kita turut rasa malu sebab masyarakat akan anggap orang seni ni semuanya sama. 

“Tapi kalau kita ketengahkan perkara ini, terus dikecam teruk sampai sesak lah juga. Apa-apapun rezeki itu datangnya dari Allah.

“Nasihat saya kepada pelakon-pelakon baru, kita hidup bukan untuk hari ni saja. Kita ada tanggungjawab kepada agama, diri dan keluarga. Kita boleh mendidik masyarakat melalui seni.

Oleh: Fas

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Wed, 21 Aug 2019

Sebelum Peluk Islam, Adam Corrie Mengaku Dirinya…

Sebelum memeluk Islam, Adam Corrie mengaku dirinya…

Hiburan Fri, 27 Dec 2019
Hiburan Sun, 29 Apr 2018

Apa Pun Tak Boleh, Bunkface?

Apa Pun Tak Boleh juga dianggap cukup istimewa kerana ia buat julung kali menyaksikan kerjasama Bunkface dengan penyanyi era 60-an, Datuk Jeffrydin, dan artis rap, Caprice.

Fab Foodies! Thu, 10 Jan 2019

Ring in the New Year with Sumptuous Food at Hilton Petaling Jaya

Chinese New Year is a time for families to come together, so why not do it with delicious food.

Hiburan Fri, 17 Nov 2017

Malam Berinai Izara Aishah Tema Bollywood

Malam berinai Izara Aishah tema bollywood meriah dan dikongsikan oleh Datuk Siti Nurhaliza sendiri di Instagram nya

Hiburan Tue, 29 Oct 2019

Exo Bakal Keluarkan Lagu Baru?

Tak sabar nak tunggu November nanti!

Hiburan Tue, 2 Jan 2018

Tahniah pasangan Azad Jasmin dan Eira Syazira 

Tahniah buat pasangan Azad Jasmin dan Eira Syazira di atas kelahiran seorang lagi puteri yang ketiga

Hiburan Mon, 25 Jun 2018

Tahniah! Comelnya #Mambonom5 Johan dan Ozlynn

Johan turut menulis caption beserta tanda pagar #mambonom5, comel betul! Tahniah daripada kami buat seluruh keluarga Johan dan Ozlynn Wati. 

Hiburan Sun, 5 Aug 2018

Kes Penemuan Dadah Uqasha Senrose Selesai

Kes sudah ditutup dan semuanya sudah selesai.Saya juga tidak mahu mengungkit lagi kejadian itu

Hiburan Sat, 20 Oct 2018

Tahniah Nabil Ahmad – Dinobat Pengacara Terbaik Asia

Tahniah buat Nabil dinobatkan sebagai Pengacara Hiburan Terbaik pada Anugerah Asian Academy Creative Awards (AAA)

| Live TV