Hiburan By: Del14 November 30, 2019 @ 2:19pm

“Boleh Bermain Emosi Melalui Raut Wajah, Tak Perlu Pegang-Pegang,” – Jalil Hamid

Nampaknya makin ramai pelakon-pelakon yang lebih senior meluahkan perasaan mengenai isu bayaran. Pelakon dan pelawak, Jalil Hamid juga tidak terkecuali. Pernah menyuarakan rasa tidak puas hatinya mendapat bayaran yang sedikit, Jalil berkata dia pernah dipulau sehingga tidak dapat apa-apa tawaran berlakon dan menganggur selama 7 bulan.

Jalil turut meluahkan rasa terkilan dengan sesetengah syarikat produksi yang memberi bayaran murah kepada pelakon senior sedangkan sanggup berhabis puluhan ribu untuk bakat baru kerana mempunyai jumlah pengikut yang ramai di laman sosial.

“Saya bukan tak pernah bersuara mengenai hal ni. Pernah. Tapi memang tak ada nampak sebarang perubahan pun dari segi bayaran. Alasan mereka, sebab pelakon-pelakon popular ni perlu di bayar mahal, jadi pelakon yang tak seberapa ada macam kami ni, kena terima jelah bayaran apa pun.

“Produser bagi alasan, stesen televisyen bayar murah. Dari tahun 1986 lagi sejak drama di swastakan di televisyen, tak ada perubahan dalam harga jadi bila keuntungan kurang, mereka kata mereka tak mampu nak naikkan bayaran pada pelakon macam kami. 

“Tapi saya hairan juga. Dulu kita fahamlah, nak buat drama peralatan yang ada tak canggih. Kalau dulu nak berlakon drama makan masa berbulan-bulan tapi sekarang teknologi dah canggih, dalam berapa hari dah boleh habis. Jadi sepatutnya kos pun berkuranganlah kat situ. Betul tak? 

“Bila kita persoalkan, mulah lah kerja pun kurang. Kalau dah masuk bidang lakonan ni, apa lagi yang kita boleh buat? Orang macam saya dulu, kalau dah berlakon, memang itu jelah periuk nasi kami.

“Bukannya keluar industri boleh senang-senang nak kerja bank atau buat kerja pejabat macam orang lain. Saya pernah cuba nak berhenti dari dunia lakonan, tapi susah,” keluh Jalil ketika ditemui Xtra semasa sidang media Stand Up Komedi Otai di The Love, Matic pada Rabu. 

Jalil juga turut memberi pandangannya tentang gimik dan kontroversi dalam industri lakonan sejak akhir-akhir ini sehinggakan masyarakat beranggapan inilah dunia seni di Malaysia. 

“Kita ni memang nama pun pelakon, tapi sebagai orang Islam, kita perlu ada batas-batas walaupun dalam lakonan. Pegang bukan mahram tu tetap salah. Macam masa saya berlakon filem Bisik Pada Langit, jadi ayah kepada Ummi Nazeera. Saya tak nak berlakon pegang-pegang hatta watak ayah dan anak sekali pun. Kita masih boleh bermain emosi melalui raut muka dan sebagainya. Tak perlu nak pegang-pegang atau main dukung-dukung. 

“Bila artis berlakon tanpa batasan, walaupun bukan kita yang buat…kita turut rasa malu sebab masyarakat akan anggap orang seni ni semuanya sama. 

“Tapi kalau kita ketengahkan perkara ini, terus dikecam teruk sampai sesak lah juga. Apa-apapun rezeki itu datangnya dari Allah.

“Nasihat saya kepada pelakon-pelakon baru, kita hidup bukan untuk hari ni saja. Kita ada tanggungjawab kepada agama, diri dan keluarga. Kita boleh mendidik masyarakat melalui seni.

Oleh: Fas

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Fri, 8 Jun 2018

‘Police Entry’ Taruhan Terbaru Elizabeth Tan

Tambah Elizabeth, selepas bernaung di bawah Warner Music, dia mula fokus dengan perancangan masa depan dalam industri.

Hiburan Wed, 21 Aug 2019

Neelofa Terkena Jangkitan Influenza A?

Semoga cepat sembuh Lofa!

Hiburan Sat, 3 Feb 2018

BTS AND MORE TOPS FORBES KOREA 2030 POWER LEADERS LIST

The Forbes 2030 Power Leaders list is a prestigious award and we’re so proud to say that these youngsters made it into it.

Hiburan Thu, 9 Jan 2020
Trending Tue, 17 May 2022

Awal Ashaari Didakwa Melakukan Khianat Merosakkan Harta Benda

Awal Ashaari dihadapkan ke mahkamah dan mengaku tidak bersalah atas pertuduhan khianat.

Hiburan Thu, 28 Jun 2018

‘ Kesederhanaan Dia Buat Saya Selesa,’ – Fasha Sandha

Siapa kita untuk menilai orang lain? Siapa kita untuk menghukum orang lain? Allah lebih mengetahui segalanya…

Events Wed, 9 Jan 2019

HAHA Dan Kim Jong Kook Buat Konsert Di Malaysia?

Haa, apa tunggu lagi peminat Sparta dan HAHA jangan menangis pula kalau tak dapat pegi konsert ye. Kami dah tolong war-war kan ni!

Featured Fri, 18 Jun 2021

Syafiq Kyle & Mimi Lana Kembali Bersama, Sedia Untuk Berumah Tangga

Pasangan serasi, Mimi Lana dan Syafiq Kyle kembali menjalinkan hubungan cinta setelah berpisah baru baru ini. Menurut Mimi lagi pelbagai perkara berlaku yang mengajar dirinya untuk menjadi lebih matang sepanjang enam tahun menjalinkan hubungan bersama

| Live TV