Hiburan By: Del14 November 30, 2019 @ 2:19pm

“Boleh Bermain Emosi Melalui Raut Wajah, Tak Perlu Pegang-Pegang,” – Jalil Hamid

Nampaknya makin ramai pelakon-pelakon yang lebih senior meluahkan perasaan mengenai isu bayaran. Pelakon dan pelawak, Jalil Hamid juga tidak terkecuali. Pernah menyuarakan rasa tidak puas hatinya mendapat bayaran yang sedikit, Jalil berkata dia pernah dipulau sehingga tidak dapat apa-apa tawaran berlakon dan menganggur selama 7 bulan.

Jalil turut meluahkan rasa terkilan dengan sesetengah syarikat produksi yang memberi bayaran murah kepada pelakon senior sedangkan sanggup berhabis puluhan ribu untuk bakat baru kerana mempunyai jumlah pengikut yang ramai di laman sosial.

“Saya bukan tak pernah bersuara mengenai hal ni. Pernah. Tapi memang tak ada nampak sebarang perubahan pun dari segi bayaran. Alasan mereka, sebab pelakon-pelakon popular ni perlu di bayar mahal, jadi pelakon yang tak seberapa ada macam kami ni, kena terima jelah bayaran apa pun.

“Produser bagi alasan, stesen televisyen bayar murah. Dari tahun 1986 lagi sejak drama di swastakan di televisyen, tak ada perubahan dalam harga jadi bila keuntungan kurang, mereka kata mereka tak mampu nak naikkan bayaran pada pelakon macam kami. 

“Tapi saya hairan juga. Dulu kita fahamlah, nak buat drama peralatan yang ada tak canggih. Kalau dulu nak berlakon drama makan masa berbulan-bulan tapi sekarang teknologi dah canggih, dalam berapa hari dah boleh habis. Jadi sepatutnya kos pun berkuranganlah kat situ. Betul tak? 

“Bila kita persoalkan, mulah lah kerja pun kurang. Kalau dah masuk bidang lakonan ni, apa lagi yang kita boleh buat? Orang macam saya dulu, kalau dah berlakon, memang itu jelah periuk nasi kami.

“Bukannya keluar industri boleh senang-senang nak kerja bank atau buat kerja pejabat macam orang lain. Saya pernah cuba nak berhenti dari dunia lakonan, tapi susah,” keluh Jalil ketika ditemui Xtra semasa sidang media Stand Up Komedi Otai di The Love, Matic pada Rabu. 

Jalil juga turut memberi pandangannya tentang gimik dan kontroversi dalam industri lakonan sejak akhir-akhir ini sehinggakan masyarakat beranggapan inilah dunia seni di Malaysia. 

“Kita ni memang nama pun pelakon, tapi sebagai orang Islam, kita perlu ada batas-batas walaupun dalam lakonan. Pegang bukan mahram tu tetap salah. Macam masa saya berlakon filem Bisik Pada Langit, jadi ayah kepada Ummi Nazeera. Saya tak nak berlakon pegang-pegang hatta watak ayah dan anak sekali pun. Kita masih boleh bermain emosi melalui raut muka dan sebagainya. Tak perlu nak pegang-pegang atau main dukung-dukung. 

“Bila artis berlakon tanpa batasan, walaupun bukan kita yang buat…kita turut rasa malu sebab masyarakat akan anggap orang seni ni semuanya sama. 

“Tapi kalau kita ketengahkan perkara ini, terus dikecam teruk sampai sesak lah juga. Apa-apapun rezeki itu datangnya dari Allah.

“Nasihat saya kepada pelakon-pelakon baru, kita hidup bukan untuk hari ni saja. Kita ada tanggungjawab kepada agama, diri dan keluarga. Kita boleh mendidik masyarakat melalui seni.

Oleh: Fas

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Sat, 16 Feb 2019
Hiburan Mon, 7 May 2018

Tak Dapat Serang Kakak, Instagram Adik Jadi Mangsa…

Segelintir peminatnya pula meminta aktres itu menutup ruangan komen bagi mengelakkan perbelahan berterusan.

Hiburan Sat, 25 May 2019

《校园主播培训营》开跑!6月1日正式招募新学员

一年一度由ntv7与八度空间联手打造的2019年ntv7及八度空间《校园主播培训营》正式开跑!网上招募将从6月1日起开放报名~

TECH Wed, 28 Mar 2018

Muat Turun Data Di Facebook Untuk Keselamatan, Kami Kongsikan Caranya!

Oh ya! Korang perlu bersabar sikit ya memandangkan ia bakal mengambil masa beberapa minit bergantung kepada berapa banyak data anda dan berapa lama anda menjadi pengguna Facebook.

Hiburan Tue, 4 Sep 2018

Nana Kongsi Rahsia Peribadi Dalam ‘Life Goes On’

Penyanyi lagu ‘Paling Comel’ ini turut memberitahu dia mengambil masa dua tahun untuk menyiapkan buku berkenaan…Tak sabar kami nak dapatkannya!

Hiburan Wed, 3 Jul 2019

‘Kes Cerai Tiada Kena Mengena Dengan Maya Karin’ -Nik Nazmi

Nik Nazmi Nik Ahmad berhubung dakwaan yang mengaitkan pelakon Maya Karin dengan kes penceraiannya.

Hiburan Thu, 23 May 2019

Azira Shafinaz ‘Rujuk’ Semula

Kata Azira ‘Mungkin dua tahun lagi saya bergelar isteri’

Hiburan Thu, 11 Jan 2018

INSAF LAH WAHAI LAHANAT! FATHIA LATIFF DIKECAM LAGI

Semoga Fathia Latiff menjadikan komen dari netizen itu sebagai sesuatu yang positif untuk berjaya pada masa akan datang

Hiburan Wed, 15 Nov 2017

AYDA KECEWA; NETIZEN KECAM!

Sebagai tanda protes lagu itu tidak sesuai disenaraikan di Pentas AJL32, kali ini giliran Ayda Jebat pula dikecam netizen dan dilabel sebagai tidak bersyukur atas keputusan juri.

Hiburan Wed, 25 Jul 2018

Selepas Al Mawlid, Lah Ahmad Sertai Raihan?

Tulisnya, “Mungkin berkat recording mereka jugak lah yang melenturkan hati kami yg lain untuk berubah. Apapun memang @raihan evergreen till jannah,”

| Live TV