Hiburan By: SGMS Faida June 19, 2018 @ 12:22pm

Faham Situasi Haqiem Rusli, Hanez Suraya Pernah Kemurungan?

Mewah dan glamour bukan penghalang seseorang diserang penyakit kemurungan.

Sebagai contoh, kita boleh lihat berapa ramai selebriti antarabangsa mengalami tekanan seterusnya membunuh diri. Nak diluah, nanti dikata mengada-ngada pula. Awas, kemurungan jangan dibuat main!

Bagi pelakon Hanez Suraya, dirinya mengaku pernah diserang kemurungan sejak tiga tahun lalu.

Menurut Hanez, dia mula dihimpit gangguan sedemikian sejak tiga tahun lalu selepas melahirkan cahaya mata sulung, Puteri Aleesya.

“ Sokongan daripada insan sekeliling amat diperlukan bagi membolehkan dirinya menempuh situasi terbabit.

“Bukan sedikit insan yang berdepan penyakit sebegini. Orang ramai di luar sana juga tidak boleh memandang remeh perkara ini dan mereka yang berdepan gangguan kebimbangan atau kemurungan. Ia sememangnya hal yang sukar untuk difahami.

“Apa yang penting, sistem sokongan perlu kuat untuk kita menempuhi situasi sebegini,” katanya kepada BH Online.

Hanez terpanggil untuk berbicara mengenai perkara itu apabila penyanyi muda, Haqiem Rusli, dikatakan turut berdepan masalah sama. Malah, artis berusia 20 tahun itu memberikan bayangan ingin bersara daripada dunia seni.

Kata Hanez, 32, walaupun sudah bertahun-tahun dirinya berdepan masalah itu, namun hanya sejak beberapa bulan lalu beliau terbuka untuk berkongsi mengenainya dengan orang ramai.

“Ia memang sudah lama melingkari hidup saya. Cuma, ketika itu saya lebih banyak memendamkan masalah terbabit. Saya tidak pernah meluahkan kepada sesiapa, jauh sekali mahu bercakap mengenainya.

“Apabila industri hiburan digegarkan dengan cerita hal kemurungan yang dihadapi insan seni, terdetik dalam hati saya untuk berkongsi mengenai perkara ini.

“Saya mula meluahkannya di nota telefon bimbit hingga menjadi seperti diari. Seterusnya, saya bercerita pula dengan menulis di Insta Story di Instagram. Tanpa diduga, ramai yang menghantar mesej dan mengakui, mereka senasib dengan saya,” cerita Hanez.

Ujarnya lagi, beliau pernah menjalani pemeriksaan kesihatan berikutan masalah yang dihadapi.

“Saya rasa sakit, malah ketika itu berat badan turun mendadak hingga ramai yang menegur mengenai perubahan fizikal dialami. Walaupun saya berselera untuk makan, tetapi badan tetap kurus. Ia membuatkan saya jadi paranoid, sehinggalah doktor mengesahkan saya mengalami gangguan kebimbangan.

“Ketika itu, saya mula mengalami tanda penyakit berkenaan, termasuk ketar kaki, kesejukan dan ketakutan. Sampai satu tahap, saya mula terfikir soal kematian. Banyak perkara negatif mula meresap dalam diri.

“Ada masanya, saya hanya mahu sendirian dalam bilik, tanpa berbuat apa-apa. Waktu itu, hendak tidur pun tidak boleh. Saya juga tidak mahu orang lain mendekati diri ini,” katanya.

Kata Hanez lagi, tanda lain adalah diserang rasa panik dan kemudian kebimbangan.

“Jika tidak dijaga, ia boleh mendorong ke arah kemurungan. Mujur saya belum sampai ke tahap kronik sebegitu. Saya seperti berhalusinasi dengan diri sendiri, dengar suara halus menakutkan.

“Ketika itu, saya mengelak daripada berjumpa pakar kerana takut nak makan ubat. Saya sebaliknya lebih banyak menyertai program usrah dan mengikuti ceramah agama, sejak Oktober tahun lalu. Ia atas undangan seorang wanita bergelar Datin, yang mengadakan aktiviti berkenaan di kediamannya.

“Menerusi program itu, saya dapat kawan dan keluarga baharu serta berasa lebih tenang. Saya juga berkenalan dengan seorang ustazah yang kemudian membantu saya dalam bacaan al-Quran,” katanya.

Hanez yang mendakwa semakin pulih percaya, keresahan dihadapinya itu ada kaitannya dengan pengalaman silam.

Sumber: BH Online

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Wed, 16 Jan 2019

Dulu Lain Sekarang Lain, Netizen Terkejut Tengok Gambar Lama Sharifah Husna

Makin cantik kan si dia ni? Semoga terus sukses Husna!

Hiburan Tue, 9 Jan 2018

Adik Achey Curi Perhatian

Achey Bocey iaitu Nornatasha Hamzah atau Tasya curi perhatian ramai apabila dia bakal bersaing dalam program terbaru, Gegar Lawak.

Hiburan Thu, 6 Sep 2018

Fasha Sandha Muat Naik Gambar Seksi, Aliff Syukri Pula Yang Over

Komen yang ditinggalkan oleh Aliff Syukri yang dianggap sebagai membuka aib isterinya

Hiburan Thu, 25 Oct 2018

WOW! ‘ Baby One More Time’ Rai Ulang Tahun Ke 20

Korang masih ingat tak sekitar tahun 1998, lagu ‘Baby One More Time’ memang cukup digilai. Memang lain macam beb!

Hiburan Fri, 7 Dec 2018

Jom Membeli-Belah Di Anggun Life Pada 8 & 9 Disember Ini!

Lepasni bolehlah shopping sakan kat Anggun Life

TECH Sun, 23 Dec 2018

Kata Laluan Paling Banyak Kena Godam Tahun 2018 Adalah 123456

CyberSecurity Dedah 25 Kata Laluan Paling Banyak Kena Godam Tahun 2018, 123456 Antara Lima Yang Teratas

Hiburan Sun, 3 Nov 2019
Hiburan Fri, 28 Sep 2018

Pentas Akhir DA’I Musim Keenam, Hadiah RM 60,000 Milik Siapa?

Malam ini persoalan siapakah yang bakal bergelar Juara Da’i Pendakwah Nusantara Musim Ke-6 bakal terjawab. Pentas akhir pencarian ejen dakwah sudah tiba di kemuncaknya. Selain gelaran juara, Haziq Safwan Norazman (Da’i Haziq),Imran Mohd Zaki (Da’i […]

Hiburan Tue, 7 Aug 2018

Iman Corrine Alami OCD?

Kenali Iman Corrine dalam Salon september ini!

Hiburan Thu, 18 Oct 2018

| Live TV