Hiburan By: Del14 November 8, 2019 @ 8:58pm

“Lagu Ini Ibarat ‘Anak’, Kalau Dah Bagi Bukan Boleh Ambil Balik…” -Amylea

Bukan calang-calang kalau 4 dari 6 buah lagu hasil nukilan penulis lirik, penyanyi dan bekas peserta Akademi Fantasia, Amylea ini masuk ke peringkat separuh akhir Anugerah Juara Lagu yang ke 34.

Lagu-lagu yang dipertandingkan itu adalah, ‘Tiada Dirimu’ yang dinyanyikan oleh Shila Amzah, ‘Bimbang’ oleh Marsha Milan, ‘Tetap Kamu’ nyanyian Amylea X Megat dan ‘Pudar’ nyanyian Intan Ruhaila. Ketiga-tiga lagu selain ‘Pudar’ adalah kerjasama Amylea bersama komposer Farouk Roman. 

Amylea yang sering berkolaborasi dengan Farouk Roman dalam mencipta lagu  menyifatkan Farouk sebagai seorang yang teliti dan menjaga kualiti lagu-lagu yang dihasilkan.

“Bagi ciptaan lagu-lagu yang akan digunakan sebagai runut bunyi bagi drama atau filem, selalunya Amylea akan membaca skrip drama atau filem tersebut dan akan beritahu saya jalan cerita sebelum saya fikirkan melodi untuk drama itu.  Mungkin sebab itu bila orang dengar lagu yang dihasilkan mereka cepat ‘tangkap’ sebab saya akan cipta melodi yang saya rasa sesuai dengan jalan cerita.” jelas Farouk kepada Xtra semasa ditemui di persidangan akhbar Muzik-Muzik  34 Separuh Akhir (SFMM34) 

Menurut Amylea,dia berharap keempat-empat lagu yang akan dipertandingkan semasa SFMM34 akan masuk ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu nanti

“Kalau saya secara peribadi saya nak keempat-empat lagu saya ke Anugerah Juara Lagu kerana setiap lagu naskahnya berbeza dan kesemuanya ada kualiti dan kekuatan masing-masing.

“Alhamdullillah, juri dapat dengar kekuatan lagu kami dan rasa layak untuk dipertandingkan pada peringkat separuh akhir nanti,” ujar Amylea.

Menganggap lagu-lagu yang diciptakan umpama ‘bayi’nya sendiri, Amylea dan Farouk menitik berat pemilihan penyanyi, cara penyampaian penyanyi tersebut, sama ada lagu itu akan menjalani promosi dari segi siaran radio, dan cara pemasaran lagu tersebut, semuanya di ambil kira.

“Kami bukan jenis komposer dan penulis lirik yang lepas tangan selepas mencipta lagu. Banyak kali kami berbalah untuk hasilkan lagu yang berkualiti, semuanya semata-mata untuk menghasilkan yang terbaik.

“Kami bersyukur juga sebab dapat penyanyi yang tak banyak songeh. Sama ada penyanyi lama atau ‘BBNU’, kami tak ada masalah untuk bekerjasama tapi biarlah yang takde ‘attitude problem’ sebab lagu ini ibarat ‘anak’. Kalau dah bagi bukan boleh ambil balik. Kalau kita dah bagi kat penyanyi tu kita harap dia’ jaga’ betul-betul.

“Bila Farouk dah tulis sesuatu lagu dan dia beri saya melodinya, kami akan ke studio dan saya akan nyanyikan demo dan kami berdua akan tentukan ‘feel’ lagu tu dan selepas tu penyanyi tu akan ‘tiru’ feel tersebut. Kami takkan kompromi bab penyampaian,”jelas Amyle lagi. 

Menyifatkan lagu ‘Sumpah’ nyanyian dan ciptaan Naim Daniel sebagai saingan sengit, Farouk merasakan lagu itu cukup ‘package’, ada nilai komersil, popular dan susunan muzik yang berkualiti.  

Sebanyak 30 lagu akan berentap di pentas SFMM 34 pada 15, 22 dan 29 November nanti. Dihoskan oleh Sherry Al-Hadad dan Haziq Hussni, jangan lupa saksikan siaran langsung SFMM 34 pada setiap hari Jumaat , jam 9 malam di Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentra, Shah Alam atau melalui www.tonton.com.my

Oleh: Fas

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Thu, 17 Oct 2019

“Takkan Simpan Bubuh Jadi Keychain!” – Elfira Loy

Netizen pun kadang-kadang suka serkap jarang..

Hiburan Sat, 16 Feb 2019

Pengacara JJCM Cerewet Pilih Makanan?

Pengacara berusia 41 tahun berkongsi cerita apabila pernah singgah di beberapa lokasi tempat makan yang tidak menepati citarasa.

Hiburan Tue, 21 Aug 2018

Ulang Tahun Perkahwinan Ke 12 Lebih Berseri Dengan Kehadiran Aafiyah

Alhamdullillah, first time celebrating our 12th anniversary with little angel #sitiaafiyahkhalid,” tulis Siti ringkas, namun penuh makna.

Hiburan Mon, 8 Jan 2018

Iqram Dinzly Memohon Maaf Pada Semua

Iqram Dinzly memohon maaf kepada semua dan mengakui dirinya juga manusia tidak sempurna kerana terlepas cakap

Hiburan Thu, 23 Jan 2020

Beri Amaran, Che Ta Tak Rela Bermadu!

Cantik cam ni mesti suami tak cari lain lah!

Hiburan Wed, 12 Feb 2020

Drama Band’s Performance On AJL34—Freedom Of Speech Or Mocking ‘Politics’?

Maybe Malaysia hasn’t yet fully accepted ‘freedom of speech’.

Hiburan Wed, 11 Sep 2019

惊喜福利来了!5566确定928来马办签名会

惊喜福利来了!配合《SINCE 5566》巡回演唱会,5566确定将于9月28日来马办签名会。

Hiburan Sat, 10 Aug 2019

Iqram Dinzly Buat Hal Lagi?

Apa pula kali ini?

Hiburan Fri, 1 Nov 2019

Menang Pelakon Wanita Terbaik Drama, Kenapa Zara Zya Bingung?

Maklum saja, drama ini memerlukan saya bermain dengan emosi yang ‘turun naik’

Hiburan Sun, 19 Jan 2020

Tak Biasa Naik Komuter, Nia Ramadhani Mengadu Kepanasan

Naik kenderaan awam tapi baju meletops!

| Live TV