Hiburan By: Del14 November 8, 2019 @ 8:58pm

“Lagu Ini Ibarat ‘Anak’, Kalau Dah Bagi Bukan Boleh Ambil Balik…” -Amylea

Bukan calang-calang kalau 4 dari 6 buah lagu hasil nukilan penulis lirik, penyanyi dan bekas peserta Akademi Fantasia, Amylea ini masuk ke peringkat separuh akhir Anugerah Juara Lagu yang ke 34.

Lagu-lagu yang dipertandingkan itu adalah, ‘Tiada Dirimu’ yang dinyanyikan oleh Shila Amzah, ‘Bimbang’ oleh Marsha Milan, ‘Tetap Kamu’ nyanyian Amylea X Megat dan ‘Pudar’ nyanyian Intan Ruhaila. Ketiga-tiga lagu selain ‘Pudar’ adalah kerjasama Amylea bersama komposer Farouk Roman. 

Amylea yang sering berkolaborasi dengan Farouk Roman dalam mencipta lagu  menyifatkan Farouk sebagai seorang yang teliti dan menjaga kualiti lagu-lagu yang dihasilkan.

“Bagi ciptaan lagu-lagu yang akan digunakan sebagai runut bunyi bagi drama atau filem, selalunya Amylea akan membaca skrip drama atau filem tersebut dan akan beritahu saya jalan cerita sebelum saya fikirkan melodi untuk drama itu.  Mungkin sebab itu bila orang dengar lagu yang dihasilkan mereka cepat ‘tangkap’ sebab saya akan cipta melodi yang saya rasa sesuai dengan jalan cerita.” jelas Farouk kepada Xtra semasa ditemui di persidangan akhbar Muzik-Muzik  34 Separuh Akhir (SFMM34) 

Menurut Amylea,dia berharap keempat-empat lagu yang akan dipertandingkan semasa SFMM34 akan masuk ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu nanti

“Kalau saya secara peribadi saya nak keempat-empat lagu saya ke Anugerah Juara Lagu kerana setiap lagu naskahnya berbeza dan kesemuanya ada kualiti dan kekuatan masing-masing.

“Alhamdullillah, juri dapat dengar kekuatan lagu kami dan rasa layak untuk dipertandingkan pada peringkat separuh akhir nanti,” ujar Amylea.

Menganggap lagu-lagu yang diciptakan umpama ‘bayi’nya sendiri, Amylea dan Farouk menitik berat pemilihan penyanyi, cara penyampaian penyanyi tersebut, sama ada lagu itu akan menjalani promosi dari segi siaran radio, dan cara pemasaran lagu tersebut, semuanya di ambil kira.

“Kami bukan jenis komposer dan penulis lirik yang lepas tangan selepas mencipta lagu. Banyak kali kami berbalah untuk hasilkan lagu yang berkualiti, semuanya semata-mata untuk menghasilkan yang terbaik.

“Kami bersyukur juga sebab dapat penyanyi yang tak banyak songeh. Sama ada penyanyi lama atau ‘BBNU’, kami tak ada masalah untuk bekerjasama tapi biarlah yang takde ‘attitude problem’ sebab lagu ini ibarat ‘anak’. Kalau dah bagi bukan boleh ambil balik. Kalau kita dah bagi kat penyanyi tu kita harap dia’ jaga’ betul-betul.

“Bila Farouk dah tulis sesuatu lagu dan dia beri saya melodinya, kami akan ke studio dan saya akan nyanyikan demo dan kami berdua akan tentukan ‘feel’ lagu tu dan selepas tu penyanyi tu akan ‘tiru’ feel tersebut. Kami takkan kompromi bab penyampaian,”jelas Amyle lagi. 

Menyifatkan lagu ‘Sumpah’ nyanyian dan ciptaan Naim Daniel sebagai saingan sengit, Farouk merasakan lagu itu cukup ‘package’, ada nilai komersil, popular dan susunan muzik yang berkualiti.  

Sebanyak 30 lagu akan berentap di pentas SFMM 34 pada 15, 22 dan 29 November nanti. Dihoskan oleh Sherry Al-Hadad dan Haziq Hussni, jangan lupa saksikan siaran langsung SFMM 34 pada setiap hari Jumaat , jam 9 malam di Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentra, Shah Alam atau melalui www.tonton.com.my

Oleh: Fas

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Mon, 1 Jan 2018

‘ODE TO SPRING’ KEITH KEE INSPIRASI CHEONGSAM MODEN

Tambah Keith, beliau lebih suka kepada lukisan klasik berbentuk burung-burung Cina yang tidak terlalu berat untuk diserapkan ke dalam setiap rekaannya

Hiburan Wed, 13 Mar 2019

Johnny Depp Saman Bekas Isteri 50 Juta Kerana Kes Dera

Pelakon Hollywood terkenal Johnny Depp hari ini mengeluarkan  saman kepada bekas isterinya yang juga pelakon Aquaman iaitu Amber Heard berhubung kes penderaan yang melibatkan dirinya.

Hiburan Fri, 12 Jan 2018

FARID KAMIL DIREMAN 4 HARI, BANTU SIASATAN

Berikutan kes Farid Kamil yang telah menampar seorang anggota polis dan memukul dua orang awam semalam, Pelakon dan Pengarah Farid Kamil direman selama empat hari bermula hari ini bagi membantu siasatan

LIFESTYLE Tue, 23 Jul 2019

Pepper Spray Jangan Lupa Bawa Kalau Korang Tak Nak Kena Macam Wanita Ini…Seram!

Ladies, sentiasa hati-hati apabila berseorangan di luar dan waspada dengan keadaan sekeliling!

Hiburan Mon, 23 Dec 2019

Muncul Juara GV6, Naqiu Simpan Hajat!

Tahniah Naqiu & Hady Mirza!

Hiburan Tue, 19 Mar 2019

Hati Linda Nanuwil Sudah Dicuri?

Selepas lama menghilang, penyanyi yang lahir menerusi sebuah program realiti televisyen sekitar 15 tahun lalu kini mahu membuat kemunculan semula.

Hiburan Mon, 9 Dec 2019

Khai Bahar Mengakui Tak Sanggup…

Biarpun kemunculannya dalam drama bersiri, Satukah Rasa bersama penyanyi Siti Nordiana mendapat pujian peminat, Khai Bahar, mengakui tidak sanggup melihat lakonannya sendiri. Katanya, bukan tidak percaya bakat dan kemampuan yang dimiliki, namun dia menganggap penampilan […]

Hiburan Sat, 30 Dec 2017

Nora Danish Sukar Melahirkan Anak Secara Normal?

Bayi ini besar berbanding anak pertama dulu jadi …

Hiburan Wed, 3 Apr 2019

‘Baru Episod Pertama, Saya Sudah Buat ‘Sangkak’’- Pengarah Nur 2 Mohon Maaf

Silap sebutan jadi lain maksudnya. Esok bakal ditanya nanti. Takutnya. Sudahlah amalan saya tak banyak mana…

| Live TV