Hiburan By: Del14 November 8, 2019 @ 8:58pm

“Lagu Ini Ibarat ‘Anak’, Kalau Dah Bagi Bukan Boleh Ambil Balik…” -Amylea

Bukan calang-calang kalau 4 dari 6 buah lagu hasil nukilan penulis lirik, penyanyi dan bekas peserta Akademi Fantasia, Amylea ini masuk ke peringkat separuh akhir Anugerah Juara Lagu yang ke 34.

Lagu-lagu yang dipertandingkan itu adalah, ‘Tiada Dirimu’ yang dinyanyikan oleh Shila Amzah, ‘Bimbang’ oleh Marsha Milan, ‘Tetap Kamu’ nyanyian Amylea X Megat dan ‘Pudar’ nyanyian Intan Ruhaila. Ketiga-tiga lagu selain ‘Pudar’ adalah kerjasama Amylea bersama komposer Farouk Roman. 

Amylea yang sering berkolaborasi dengan Farouk Roman dalam mencipta lagu  menyifatkan Farouk sebagai seorang yang teliti dan menjaga kualiti lagu-lagu yang dihasilkan.

“Bagi ciptaan lagu-lagu yang akan digunakan sebagai runut bunyi bagi drama atau filem, selalunya Amylea akan membaca skrip drama atau filem tersebut dan akan beritahu saya jalan cerita sebelum saya fikirkan melodi untuk drama itu.  Mungkin sebab itu bila orang dengar lagu yang dihasilkan mereka cepat ‘tangkap’ sebab saya akan cipta melodi yang saya rasa sesuai dengan jalan cerita.” jelas Farouk kepada Xtra semasa ditemui di persidangan akhbar Muzik-Muzik  34 Separuh Akhir (SFMM34) 

Menurut Amylea,dia berharap keempat-empat lagu yang akan dipertandingkan semasa SFMM34 akan masuk ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu nanti

“Kalau saya secara peribadi saya nak keempat-empat lagu saya ke Anugerah Juara Lagu kerana setiap lagu naskahnya berbeza dan kesemuanya ada kualiti dan kekuatan masing-masing.

“Alhamdullillah, juri dapat dengar kekuatan lagu kami dan rasa layak untuk dipertandingkan pada peringkat separuh akhir nanti,” ujar Amylea.

Menganggap lagu-lagu yang diciptakan umpama ‘bayi’nya sendiri, Amylea dan Farouk menitik berat pemilihan penyanyi, cara penyampaian penyanyi tersebut, sama ada lagu itu akan menjalani promosi dari segi siaran radio, dan cara pemasaran lagu tersebut, semuanya di ambil kira.

“Kami bukan jenis komposer dan penulis lirik yang lepas tangan selepas mencipta lagu. Banyak kali kami berbalah untuk hasilkan lagu yang berkualiti, semuanya semata-mata untuk menghasilkan yang terbaik.

“Kami bersyukur juga sebab dapat penyanyi yang tak banyak songeh. Sama ada penyanyi lama atau ‘BBNU’, kami tak ada masalah untuk bekerjasama tapi biarlah yang takde ‘attitude problem’ sebab lagu ini ibarat ‘anak’. Kalau dah bagi bukan boleh ambil balik. Kalau kita dah bagi kat penyanyi tu kita harap dia’ jaga’ betul-betul.

“Bila Farouk dah tulis sesuatu lagu dan dia beri saya melodinya, kami akan ke studio dan saya akan nyanyikan demo dan kami berdua akan tentukan ‘feel’ lagu tu dan selepas tu penyanyi tu akan ‘tiru’ feel tersebut. Kami takkan kompromi bab penyampaian,”jelas Amyle lagi. 

Menyifatkan lagu ‘Sumpah’ nyanyian dan ciptaan Naim Daniel sebagai saingan sengit, Farouk merasakan lagu itu cukup ‘package’, ada nilai komersil, popular dan susunan muzik yang berkualiti.  

Sebanyak 30 lagu akan berentap di pentas SFMM 34 pada 15, 22 dan 29 November nanti. Dihoskan oleh Sherry Al-Hadad dan Haziq Hussni, jangan lupa saksikan siaran langsung SFMM 34 pada setiap hari Jumaat , jam 9 malam di Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentra, Shah Alam atau melalui www.tonton.com.my

Oleh: Fas

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Events Sat, 8 Feb 2020

[TRENDING] Khabarnya Masdo Bawa Satu Kampung Naik Pentas #AJL34?

Tak sabar rasanya nak tengok MASDO bawa orang-orang kampung mereka kan?

Hiburan Thu, 8 Feb 2018

MEET ISAAC VOO: THE FIRST MALAYSIAN KPOP IDOL

There have been many foreigners rising to fame in KPOP groups recently and now Malaysia’s very own Isaac Voo has brought so much pride to Malaysians as he joined the South Korean band IN2IT.

Hiburan Thu, 10 May 2018

Eyra Hazali Takut Popular?

Jujurnya, saya tidak mampu menyembunyikan rasa takut dengan populariti segera yang diraih kini. Saya juga bimbang jika ada pihak yang akan terus meletakkan harapan menggunung selepas ini…

Hiburan Thu, 23 Nov 2017

Hamil Kembar Zizie Izette Kongsi Rahsia

Hamil kembar apa rahsianya? Jadi Zizie berkongsi rahsia dan memberi semangat kepada pasangan yang masih tidak dikurniakan anak supaya terus berikhtiar dan berdoa untuk diberikan rezeki.

Hiburan Thu, 6 Dec 2018

Hanya Mimpi Beri Inspirasi Buat Caliph Buskers

Selamat mendengar lagu Hanya Mimpi

Trending Thu, 23 Apr 2020

Pelajar IPT Diberi Kelonggaran Pulang Ke Rumah – Perdana Menteri

Semoga mereka dapat pulang ke pangkuan keluarga dengan selamat..

Hiburan Sun, 25 Mar 2018

Siti Aafiyah Si Comel Pipi Merah!

Dalam doa itu ada menyebut perkataan ‘Aafiyah’ yang membawa maksud untuk menyelamatkan daripada sebarang kesusahan yang menimpa, menjadi sihat dan mempunyai wang yang cukup.

Hiburan Wed, 11 Dec 2019

《2020 AIM中文音乐颁奖典礼》1214办造势活动!

《2020 AIM中文音乐颁奖典礼》1214办造势活动!曾潍山、刘界辉、车志立、小晴儿及陈势安将现身,力挺造势活动与粉丝近距离互动。

Hiburan Sun, 30 Jun 2019

Cara Remote PC dari Smartphone Android

mari guna remote dalam android nampak lagi memudahkan

| Live TV