Hiburan By: Del14 November 8, 2019 @ 8:58pm

“Lagu Ini Ibarat ‘Anak’, Kalau Dah Bagi Bukan Boleh Ambil Balik…” -Amylea

Bukan calang-calang kalau 4 dari 6 buah lagu hasil nukilan penulis lirik, penyanyi dan bekas peserta Akademi Fantasia, Amylea ini masuk ke peringkat separuh akhir Anugerah Juara Lagu yang ke 34.

Lagu-lagu yang dipertandingkan itu adalah, ‘Tiada Dirimu’ yang dinyanyikan oleh Shila Amzah, ‘Bimbang’ oleh Marsha Milan, ‘Tetap Kamu’ nyanyian Amylea X Megat dan ‘Pudar’ nyanyian Intan Ruhaila. Ketiga-tiga lagu selain ‘Pudar’ adalah kerjasama Amylea bersama komposer Farouk Roman. 

Amylea yang sering berkolaborasi dengan Farouk Roman dalam mencipta lagu  menyifatkan Farouk sebagai seorang yang teliti dan menjaga kualiti lagu-lagu yang dihasilkan.

“Bagi ciptaan lagu-lagu yang akan digunakan sebagai runut bunyi bagi drama atau filem, selalunya Amylea akan membaca skrip drama atau filem tersebut dan akan beritahu saya jalan cerita sebelum saya fikirkan melodi untuk drama itu.  Mungkin sebab itu bila orang dengar lagu yang dihasilkan mereka cepat ‘tangkap’ sebab saya akan cipta melodi yang saya rasa sesuai dengan jalan cerita.” jelas Farouk kepada Xtra semasa ditemui di persidangan akhbar Muzik-Muzik  34 Separuh Akhir (SFMM34) 

Menurut Amylea,dia berharap keempat-empat lagu yang akan dipertandingkan semasa SFMM34 akan masuk ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu nanti

“Kalau saya secara peribadi saya nak keempat-empat lagu saya ke Anugerah Juara Lagu kerana setiap lagu naskahnya berbeza dan kesemuanya ada kualiti dan kekuatan masing-masing.

“Alhamdullillah, juri dapat dengar kekuatan lagu kami dan rasa layak untuk dipertandingkan pada peringkat separuh akhir nanti,” ujar Amylea.

Menganggap lagu-lagu yang diciptakan umpama ‘bayi’nya sendiri, Amylea dan Farouk menitik berat pemilihan penyanyi, cara penyampaian penyanyi tersebut, sama ada lagu itu akan menjalani promosi dari segi siaran radio, dan cara pemasaran lagu tersebut, semuanya di ambil kira.

“Kami bukan jenis komposer dan penulis lirik yang lepas tangan selepas mencipta lagu. Banyak kali kami berbalah untuk hasilkan lagu yang berkualiti, semuanya semata-mata untuk menghasilkan yang terbaik.

“Kami bersyukur juga sebab dapat penyanyi yang tak banyak songeh. Sama ada penyanyi lama atau ‘BBNU’, kami tak ada masalah untuk bekerjasama tapi biarlah yang takde ‘attitude problem’ sebab lagu ini ibarat ‘anak’. Kalau dah bagi bukan boleh ambil balik. Kalau kita dah bagi kat penyanyi tu kita harap dia’ jaga’ betul-betul.

“Bila Farouk dah tulis sesuatu lagu dan dia beri saya melodinya, kami akan ke studio dan saya akan nyanyikan demo dan kami berdua akan tentukan ‘feel’ lagu tu dan selepas tu penyanyi tu akan ‘tiru’ feel tersebut. Kami takkan kompromi bab penyampaian,”jelas Amyle lagi. 

Menyifatkan lagu ‘Sumpah’ nyanyian dan ciptaan Naim Daniel sebagai saingan sengit, Farouk merasakan lagu itu cukup ‘package’, ada nilai komersil, popular dan susunan muzik yang berkualiti.  

Sebanyak 30 lagu akan berentap di pentas SFMM 34 pada 15, 22 dan 29 November nanti. Dihoskan oleh Sherry Al-Hadad dan Haziq Hussni, jangan lupa saksikan siaran langsung SFMM 34 pada setiap hari Jumaat , jam 9 malam di Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentra, Shah Alam atau melalui www.tonton.com.my

Oleh: Fas

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Wed, 10 Oct 2018

Sweet! Ucapan Bekas Vokalis Q-Face Untuk Wany Hasrita Tarik Perhatian Netizen

Padan kan dorang ni? Comel jer ucapan Fairuz untuk Wany…Yang penting gambar tu memang WIN!

Hiburan Fri, 4 Oct 2019
Hiburan Tue, 19 Mar 2019
Hiburan Mon, 8 Oct 2018

John Legend and Red Velvet’s Wendy Collaborate in New Song

They’re pushing out a new song together!

Events Mon, 24 Sep 2018

SEVENTEEN’s Concert in Malaysia Was…Amazing?

Here’s an avid concert-goer’s review of everything that went down last night.

Hiburan Thu, 21 Dec 2017

IS DWAYNE ‘THE ROCK’ JOHNSON REALLY RUNNING AS PRESIDENT?!

From professional wrestler to movie star, now The Rock plans on becoming America’s next president?

Hiburan Fri, 7 Dec 2018

Pekin Ibrahim- Mona Allen Kahwin Dalam Majlis Tertutup?

Alhamdulillah jika benar…dalam diam-diam ya… Selamat Pengantin Baru untuk pasangan sejoli ini!

Hiburan Thu, 25 Jan 2018

FANS NO LONGER ABLE TO SEND GIFTS TO BTS

Sending presents are often seen as a sign of love, appreciation and admiration. Unfortunately, fans are no longer allowed to send BTS members gifts.

Fab Foodies! Thu, 3 Jan 2019

Spend Your Blessed Sunday with Loved Ones Having Brunch at Flock

Set within the Golden Triangle of Kuala Lumpur, there are so many things to do after your hearty buffet experience here.

Hiburan Sun, 28 Oct 2018

Sonaone is Finally Back with a New Single!

He was MIA from the music scene for 2 years but now he’s finally back.

| Live TV