Hiburan By: Del14 October 10, 2019 @ 3:00pm

“Mak Tak Kuasa Nak Layan Kau Semata-mata Layan Glamour Kau, Tanpa Pengisian Ilmu,” Cara Bonda Nasihat Aliff Syukri

Hubungan Dato’ Sri Aliff Syukri Kamarzaman dan isterinya, Datin Sri Hajjah Nur Shahida Mohd Rashid yang sedang sarat mengandungkan anak mereka yang kelima, umpama retak menanti belah dan mereka dikatakan kini tinggal berasingan. 

Dalam pada itu, bonda kepada Aliff, Hajjah Rozita binti Ibrahim hanya mampu mendoakan kebahagiaan anak dan menantu yang dianggap seperti anaknya sendiri. Untungnya Shahida apabila mempunyai ibu mertua yang amat memahami dan boleh menjadi tempat mengadu.

 
 
 
View this post on Instagram

Menantu dn sahabat baik sy yg sabar dalam ujian , kalau tidak kerana agama mana mungkin dia sehebat ini..Meskipun dia anak org tp sy memuliakan dia ibu kpd cucu2 sy yg solehah . Renungan bersama..Rezeki dtg bersama ujian yg kuat..Semua manusia diuji dn xlepas dr kedukaan dn kecewa..benda paling sakit bukan isi dunia tp sbb Manusia . Smua masalah jadi krn kita xdpt menahan diri..xdpt mngawal diri atau sbb kita tidak sabar.. Sabar itu adalah kemampuan seseorg menahan dn mngawal dirinya shingga sikap yg dilakukan disukai oleh Allah..Sabar dlm taat..sabar ketika mnjauhi maksiat..dn ketika hadapi kesusahan.. . Mudah2an kita trus mngawal mata.. fikiran.. telinga.. lisan.. mengawal keinginan dn mengawal nafsu.. . Trutama mengawalkn niat kita shingga smua dikawal dgn sbaik2nya.. Ciri org yg boeh mngawal smua dgn baik akn rasa tenang pd dirinya..dn klu kita sdh selesa tenang dgn diri kita..insyaAllah org lain jg akan merasainya bila bersama kita.. Kebaikan slalu mndatangkn ketenangan..keburukkan dn dosa..akn mndtgkn kesengsaraan.. . Mudah2an kita sntisa dpt mngawal dn menahan diri dr apa jua kita buat hnyalah utk kebaikan..kebaikan..dn kebaikan.. Yg diterima oleh Allah SWT..ameen ya rabb.. . “Sabar adalah sikap yg sgt disukai oleh Allah SWT..dn dgn sabar kita akn merasa tenang dn aman..” . Jangan balas keburukan walau orang sakitkan hati kita @shahidadherbs

A post shared by ROZITA JRM OFFICIAL (@bondarozitaibrahim) on

“Anak sayang, menantu sayang..Keduanya anak saya..Aduhai ujian Allah ginilah jadi Mak..Ujian balik haji namanya.

“Anak senang, saya jauhkan diri..anak susah, saya datang..hidup ni tak lepas ujian Allah hantarkan pada manusia.. dari orang keliling, keluarga, harta benda..kesihatan, rupa paras juga ujian. Saya sangat jaga hati dan niat dan pesan pada anak-anak HATI-HATI jaga hati dan iman waktu dalam kesenangan.

“Susah senang berbalik kepada Allah sahaja kerana Islam itu adalah pendamaian dan jawapan kepada kesulitan “sebab tu Mak cakap anak-anak kuatkan pegangan agama,” nasihat Rozita.

 

 
 
 
View this post on Instagram

Anak sayang , menantu sy sayng..Keduanya anak sy ..Aduhai ujian Allah ginilah jd Mak..Ujian balik haji namanya . Anak senang sy jauhkan diri.. anak susah sy datang.. .hidup ni x lepas ujian Allah hantarkan pd manusia ..dr org keliling, keluarga, harta benda.. kesihatan , rupa paras juga ujian ” sy sgt jaga hati dn niat dn pesan pd anak2 HATI2 jaga hati dn iman waktu dlm kesenangan ” . Susah senang berbalik kpd Allah sahaja kerana islam itu ialah pendamaian dn jawaban pd kesulitan “ sbb tu Mak cakap anak2 kuatkan pegangan agama” . Malam tadi kri ajak sy shooting “oh abg kosmetik”.. dia marah dgn ida sbb ida bayk tingkah ( sy faham dia sarat dn tersinggung dgn kri) Sbb Ida x nk shooting.. sy kata dgn kri, jgn buat hal cari pasal biarkan ida yg tgh sarat mengandung.. tlg hormati dia..” . Sy ckp dgn kri lagi, kalau kamu nak mak shooting dlm “ oh abg kosmetik” dgn 1 syarat.. “ko kena izinkan mak bercakap benda yg betul sahaja x ada yg tipu.. Mak xkan cakap benda tipu hormati prinsip Mak , yg tua dah nk mati pun ( sy hanya akn cakap benda benar saja) dn mak x kan nak yg yg drama2..sy tak suka . supaya ada pembelajaran dn ilmu dari setiap apa yg mak sampaikan.. mak dh tua syukri.. mak x kuasa nk layan ko semata2 layan glamour ko , tanpa pengisian ilmu..” . Bila dia setuju dgn syarat sy baru sy nk shooting .. bkn tujuan sy nk membela kebaikan anak sy ataupun menutup keburukannya.. dia tetap ada kebaikan dn masih banyak keburukan.. . Manusia x pernah lepas dgn ke khilafan.. maka sbgai ibu sy sentiasa menyokong yg mana baik dn sentiasa menentang kpd perkara yg salah di sisi islam..

A post shared by ROZITA JRM OFFICIAL (@bondarozitaibrahim) on

Rozita juga menceritakan bagaimana, Alif  memujuknya untuk ‘shooting’ “Oh Abang Kosmetik” kerana marah dengan isterinya yang banyak ‘tingkah’ (karenah) tetapi Rozita hanya menasihati anaknya itu supaya menghormati isteri yang sedang sarat mengandung dan jangan cari pasal.  Rozita juga berkata dia bersetuju untuk membuat rakaman itu  asalkan dia hanya bercakap benda yang betul sahaja dan tiada unsur penipuan. 

“Supaya ada pembelajaran dan ilmu dari setiap apa yang mak nak sampaikan..mak dah tua syukri..mak tak kuasa nak layan ko semata-mata layan glamor ko, tanpa pengisian ilmu.

“Bukan tujuan saya nak membela kebaikan anak saya ataupun menutup keburukannya..dia tetap ada kebaikan dan masih banyak keburukan..

“Manusia tak pernah lepas dengan kekhilafan..maka sebagai ibu saya sentiasa menyokong yang mana baik dan sentiasa menentang kepada perkara yang salah di sisi Islam,” tegas Rozita. 

Suka baca perkongsian bonda Rozita tentang kehidupan dan hubungan dengan Allah dan sesama manusia. Kadang-kadang boleh tersentap juga kerana ada betulnya.

Mungkin ini cari bonda Rozita menasihati anak, menantu atau sesiapa saja yang sudi membaca tapi ambillah iktibar atas setiap kejadian, supaya ‘tinggalkan yang keruh dan ambil yang jernih’ dan sentiasa mendahulukan Allah dalam apa jua keadaan supaya apabila kita jaga hubungan dengan Allah, Allah akan jagakan hubungan kita sesama makhluk. 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Thu, 26 Jul 2018
Hiburan Mon, 5 Feb 2018

FARID KAMIL DEDAH TIGA RAKAN ARTIS TERLIBAT KES DADAH BELIAU?

Farid turut memberitahu beliau bukan sahaja diberikan minuman yang mengandungi bahan terlarang tersebut, malah turut diberikan rokok yang bersalut sejenis cecair

Trending Tue, 16 Jun 2020
Hiburan Tue, 30 Jan 2018

5 SEBAB KENAPA ANDA PATUT BELI BELAH DI SEMUA RANGKAIAN CJ WOW SHOP

Annyeonghaseyo! CJ WOW SHOP pastinya menjadikan hidup anda lebih wow dengan pelbagai jenis produk yang berkualiti disamping menikmati nilai ganjaran hebat khususnya pengguna di Malaysia

Hiburan Wed, 28 Aug 2019

‘Mustahil Tanpa Awak Saya Sebahagia Ini’- Ucapan Abil Buat Suami Sweet Habis!

You’re more than anything in this world. No one can replace you…

Hiburan Thu, 9 Jan 2020

Bapa Faradhiya Meninggal Dunia

Innalillah wa inna ilaihi roji’un…

Hiburan Sat, 2 Feb 2019

Giliran Aisyah Aziz Pula Nyanyi Lagu Hael Husaini…

Penyanyi asal Singapura, Aisyah Aziz terus mengorak langkah dalam dunia nyanyian dengan single terbarunya berjudul ‘Bila Entah’. Berbekalkan pakej lengkap, penyanyi yang memiliki keunikan suara dan bakat serba boleh ini berpeluang menyanyikan karya ciptaan komposer […]

Events Thu, 25 Jul 2019

相隔8年再出发!欣彦「大玩性感」用音乐唱游亚洲

相隔8年Zyen欣彦再次以「芭莎公主」身份发行全新专辑,服装造型更是大露事业线,不惧走光!

Hiburan Fri, 13 Apr 2018

Sajat Pun Buat ‘Tour’ Di Rumah Sendiri?

Dalam episod kali ini Sajat juga turut berjumpa kawan baiknya iaitu Dato Aliff Syukri untuk membincangkan tentang perniagaan mereka. Dah alang-alang berjumpa tu apalagi, Sajat sempat menari Panama Dance dengan abang terlajak laris kita ni tau! 

Hiburan Fri, 13 Dec 2019

Azhan Rani Mahu Lebih Dari Trofi?

Pelakon, Azhan Rani yang juga pemenang trofi Antagonis Pilihan, Anugerah Drama Festival Kuala Lumpur (DFKL) 2019 berpendapat sudah tiba masanya pelakon diberi pengiktirafan selain daripada menerima trofi apabila memenangi sesuatu anugerah.  Memetik laporan BH Online, […]

| Live TV