Hiburan By: Salma Syahbuddin February 13, 2020 @ 6:36pm

Percutian ‘Rare’ di Wetlands, Ini Lokasi Instaworthy Terkini di Setiu Terengganu!

Selepas keindahan Pantai Penarik di Setiu yang tular menerusi beberapa filem termasuk Pulang, Polis Evo, Hikayat Merong Mahawangsa, Bunohan dan banyak lagi; Setiu daerah unik di Terengganu ini terus menyimpan lokasi indah semulajadi menanti kehadiran korang untuk diteroka!

Paling menarik, Setiu antara daerah yang boleh dikunjungi sepanjang tahun termasuk musim angin monsun, nah.. tak dapat masuk ke pulau taman negeri? Setiu punya lokasi ‘instaworthy’ setaraf negara Eropah, malah menempatkan senibina istana klasik yang berusia ratusan tahun!

Usai kunjungan santai ke lokasi Tanah Bencah terbesar di pantai timur, kami temui beberapa lokasi indah cocok buat ‘sweet moment’ korang! Nah, ini senarai lokasi wajib korang kunjungi di Setiu, Terengganu.

1. Terrapuri Heritage Village

Terrapuri membawa maksud istana lama. Binaan istana tradisi yang berusia lebih 100 tahun dikumpul dari zaman kerajaan Langkasuka dan dikumpulkan di pesisiran pantai Penarik. Banyak ‘spot’ menarik di keseluruhan 29 buah kawasan istana tradisi Melayu Terengganu untuk momen korang! Waze sahaja – Terrapuri!

2. Rumah Botol

Dari jauh, sosok tua Tokki atau nama sebenar Tengku Mohd Ali Tengku Mansor akan menyambut kehadiran korang ke teratak warna-warni beliau yang dipenuhi ribuan botol kosong namun terhias indah di sebalik sapaan bayu lembut Laut China Selatan. Bermula dengan niat membersihkan pantai daripada botol kaca yang hanyut, akhirnya menjadi sebuah hobi dan tarikan buat pelancong – cocok buat kamu yang mahukan kelainan bergambar!

3. Rivercruise di Laguna Setiu – teroka Setiu Wetlands!

Ambil bot di jeti Setiu dan selusuri keindahan dunia ‘Wetlands’ seluas 23 hektar! Merupakan satu-satunya tanah bencah di Malaysia yang mempunyai 9 ekosistem berbeza – iaitu laut, pesisir pantai, kawasan berlumpur, lagun, muara sungai, pulau, rimba pesisir air dan rimba paya bakau. Singgah ke sangkar ikan dan korang boleh cuba aktiviti memancing mahupun merasai tiram segar mentah!

4. Boardwalk Setiu

Usai menyelusuri beberapa pulau di sekitar Wetlands, bot korang akan berakhir di jeti Boardwalk Setiu. Sebuah usaha pemuliharaan tersusun kawasan Wetlands, ekosistem ini mengekalkan kelangsungan 161 spesis burung, 49 jenis rama-rama, 36 reptilia, 33 spesis pokok bakau dan 29 spesis mamalia. Malah, ianya adalah habitat semulajadi pembiakan tuntung di samping menjadi antara lokasi pendaratan spesis penyu hijau. Jangan lupa bergambar dengan tumbuhan unik Pokok Berus Mata Buaya dan Buah Sarang Semut yang hanya terdapat di Setiu Wetlands!

5. Padang Savanah Pengkalan Gelap

Nah, tak perlu jauh ke benua Afrika ataupun Australia untuk bergambar di padang savanah! Korang boleh menikmati momen bergambar sepuas hati tanpa gangguan daripada haiwan liar seperti antelp ataupun zirafah! Waze – Pengkalan Gelap dan korang akan temui sebuah padang rumput seindah mata memandang!

 

Jeti Nelayan Kampung Fikri

Sebuah jeti terpencil namun tak kurang umph untuk korang yang gemar bergambar. Tak percaya, lihat gambar berikut!

 
 
7. Paling Viral – Pantai Penarik

Pastinya pilihan akhir kami adalah Pantai Penarik! Sebuah lokasi yang tidak asing buat peminat filem tempatan. Banyak ‘port’ indah boleh korang selusuri di sepanjang pantai ini. Nah, kami sajikan terus yang berikut buat inspirasi korang!

 
Dah ke Setiu, jangan lupa singgah menikmati KLCC (Keropok Lekor Cicah Colek), ICT (Ikan Celup Tepung) dan UV (Udang Viral) di pesisiran Pantai Penarik! Nak tahu lebih lanjut tentang percutian unik Setiu Wetlands, korang boleh ke www.tourismterengganu.com!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Tue, 9 Apr 2019
Hiburan Thu, 6 Dec 2018

Awie Janggal Pertama Kali Berimej Botak

Alhamdulillah… seronok dengar pengalaman idola kesayangan ramai ni.

Hiburan Wed, 7 Feb 2018

ISTANA JUTAAN RINGGIT PUN MASUK AIR?

Menerusi video pendek yang dimuat naik menerusi laman instagram beliau, Dato Aliff Syukri dilihat telah merakamkan detik-detik cemas beliau ketika istana barunya itu bocor dimasuki air

Hiburan Mon, 9 Apr 2018

“Aku Kacau T***r Kau Ke? Fara Mendoza Bengang Ditegur Berbikini

Walaupun Fara Mendoza tidak lah se-popular Fazura atau Neelofa, namun beliau berjaya menarik perhatian followers beliau dan juga mengundang kecaman netizen apabila baru-baru ini beliau dilihat memuat naik gambar percutiannya di Pulau Redang

Hiburan Sat, 28 Jul 2018

Da’i Danial Tak Jangka Tersingkir

Memang tak jangka, tapi peserta berusia 27 tahun ini akur dengan adat dalam sesebuah pertandingan. Kalah atau menang adalah lumrah sesebuah program realiti. Sabarlah ya, Insha Allah ada rezeki lebih baik menanti di luar sana!

Events Wed, 19 Dec 2018

CJ WOW SHOP Luaskan Pasaran Menerusi Segmen Terbaru Dalam Bahasa Mandarin

Jadi, jangan ketinggalan untuk dapatkan diskaun dan mata ganjaran di CJ WOW SHOP!

Hiburan Wed, 16 May 2018

Cabaran Berpuasa Kali Ini Lebih Mencabar – Siti Nurhaliza

Siti akan cuba setakat yang mampu. Jika bekalan susu tidak terganggu dan Aafiyah juga kenyang, rasanya tiada masalah untuk berpuasa seperti biasa.

Hiburan Tue, 16 Apr 2019

Muzik Video Shiha Penuh Kontroversi?

Kalau tak tengok fully video muzik ni, memang akan fikir bukan-bukan tau! Tak percaya, jom tengok!

Hiburan Tue, 5 Mar 2019
Featured Tue, 24 Aug 2021

| Live TV