Featured By: Aqilah Paharuzi March 23, 2022 @ 8:00pm

“Usaha Dakwah Saya Hanya Jadi Asbab Untuk Asfan, Hidayah Dari Allah” – Nabil Ahmad Tumpang Gembira

Pelawak dan pengacara Nabil Ahmad masih terkejut dan terharu apabila penyanyi Asfan Shah mendedahkan dia mula terdetik untuk berhijrah selepas menonton video kisah penghijrahannya.

Mengulas lanjut mengenai berita itu, Nabil acap kali memaklumkan usaha dakwahnya adalah untuk mencari keredaan Allah SWT dan dia hanya menjadi asbab sahaja untuk seseorang berhijrah kerana menurutnya, hidayah adalah sepenuhnya milik Allah SWT.

“Subhanallah, kita ni buat apa pun kita tidak tahu kan, kita cuma nak mendapatkan reda Allah SWT.

“Orang lain yang dapat reda Allah bukan daripada kita, tetapi semuanya daripada Allah. Saya hanya menjadi asbab sahaja untuk dia berubah.

“Tetapi hidayah ini 200 peratus datang daripada Allah SWT, walau dari mana pun dia tengok video penghijrahan ulama lain atau video Saharul ke, tak ada sedikit pun dari apa yang kita buat kerana kami cuma nak dapat reda Allah SWT saja.

“Usaha dakwah kami hanya untuk mencari reda Allah yang Maha memberi hidayah hanya Allah SWT,” ujarnya.

Artikel Berkaitan: “Perasaan Saya Awalnya Berbolak-Balik.. Sehinggalah Terjumpa Video Penghijrahan Nabil Ahmad” – Asfan Shah

Tambah Nabil, dia mengakui pada suatu masa dahulu dia pernah terpalit spekulasi yang mempertikaikan orang yang baru sahaja berhijrah, namun kini pelawak terkenal itu memberitahu dia sangat bahagia apabila mendengar cerita mengenai rakan-rakan selebriti yang turut sama berhijrah.

“Tapi bila kita dengar cerita hijrah sahabat dan rakan-rakan selebriti tak kisah la daripada mana pun perjalanan hijrah mereka, saya cukup rasa bahagia.

“Inilah satu-satunya usaha yang kalau dulu saya melihat orang berjaya berhijrah, saya ada spekulasi mengenai macam mana orang itu boleh berubah sedangkan dia bukan bagus sangat.

“Tetapi mungkin kerana kami ada pemikiran yang risau akan dunia yang sama ini jadi saya pun berasa kejayaan orang lain itu adalah kejayaan saya juga dalam usaha berdakwah,” ujarnya ketika ditemui semasa majlis perasmian HumanGang Steakhouse di Taman Tun Dr. Ismail (TTDI), kolaborasi bersama Saharul Ridzwan sebentar tadi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by H U M A N G A N G (@humangang.co)

Sementara itu, apabila disoal mengenai bagaimana permulaan kolaborasi antara Nabil dan Saharul, mereka percaya bahawa ini adalah satu rezeki yang tidak disangka-sangka telah dikurniakan daripada Allah SWT.

Menurut Nabil dan Saharul, sepanjang bergelar anak seni mereka tidak pernah mempunyai peluang bekerjasama dalam lakonan ataupun mengacara, lantaran itu restoran steakhouse ini adalah kolaborasi pertama mereka yang tidak pernah dibayangkan.

“Sebenarnya HumanGang ni boleh dikatakan secara tiba-tiba ada dan saya menganggap ini adalah suatu rezeki yang besar Allah SWT berikan kepada saya. Saya tak pernah terfikir untuk ada satu restoran dan ini merupakan kali pertama saya berkolaborasi dengan Nabil,” kata Saharul.

“Betul. Sebelum ini kami tak pernah berlakon atau ada acara bersama. Apabila kami mula keluar bersama-sama dalam usaha belajar agama, Allah SWT mengurniakan rezeki yang sama buat kami dan kami sangat bersyukur,” tambah Nabil pula.

Restoran HumanGang Steakhouse menyajikan makanan stik bersama gabungan sos asli citarasa rakyat Malaysia dengan harga yang sangat berpatutan.

HumanGang Steakhouse telah membuka cawangan pertama mereka yang bertempat di Taman Tun Dr. Ismail (TTD) dan beroperasi pada setiap hari Isnin hingga Ahad, mula pada jam 11 pagi sehingga pukul 11 malam.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Sat, 5 Jan 2019
Hiburan Thu, 21 Feb 2019
Featured Wed, 11 May 2022
Trending Thu, 12 Apr 2018

Tiada Alasan Tak Pergi Mengundi, 9 Mei Diisytihar Cuti Umum

Tarikh 9 Mei Diisytihar Sebagai Cuti Umum Di Malaysia. Apa lagi semua, moh balik ke kawasan masing-masing. Jangan lupa mengundi!

Trending Sun, 11 Jul 2021

Hazama, Akim, Black & Tomok Jadi Juri, Cari Pelapis Dunia Nyanyian

Industri muzik tanah air tidak pernah suram dengan kehadiran bakat baharu. Bukan sahaja dari segi lagu, tapi juga penyanyi itu memberikan warna dan nafas yang lebih segar. Menyedari hakikat itu, syarikat rakaman COF Music juga […]

Hiburan Fri, 28 Sep 2018

Ehemmm…Sharifah Sakinah Perli Janna Nick Di Instagram Ke Tu?

Majoriti pengikut Instagram Sakinah percaya bahawa dia hanyar sekadar bergurau dan bukan ‘memerli’. Umum tahu, adik kepada pelawak Sharifah Shahirah ini memang kelakar orangnya.

Hiburan Sat, 8 Jun 2019

Sarung Tudung Nampak Leher, Sissy Iman Kecewa Diselar Netizen

Nak tegur, kenalah tahu adab. Tak gitu?

Hiburan Wed, 18 Jul 2018

Huawei Nova 3 Dan Nova 3i Diumumkan Secara Rasmi, Hadir Bersama Rekaan Premium Dengan 4 Kamera

Huawei baru sahaja melancarkan dua peranti baru dalam siri Huawei Nova untuk pasaran China. Huawei Nova 3 dan Nova 3i, kedua-duanya adalah merupakan peranti kelas pertengahan yang hadir dengan reka bentuk moden dan premium. Huawei Nova 3 adalah model […]

Trending Sun, 7 Apr 2019

Gambar Seorang Wanita Berbaring Di Atas Kubur, Ada Cerita Di Sebaliknya

Lebih sayu, wanita itu baring di atas tanah kubur yang kelihatan basah tanpa beralaskan kain.

| Live TV