LIFESTYLE By: SGMS Enal December 31, 2019 @ 12:17pm

3 Tanda Kuali Anda Perlu Ditukar Takut Boleh Jadi Kanser

Tiada apa yang kekal di dunia ini, termasuklah barangan kesayangan anda.

Pasti ramai dalam kalangan ibu-ibu dan para isteri yang mempunyai perkakas kesukaan ketika memasak. Namun, sesayang mana pun anda kepadanya, satu hari nanti ia mungkin boleh mendatangkan bahaya kepada anda bila ‘tamat usianya.’

Tahukah anda, sesetengah kuali anti lekat boleh mendatangkan risiko kanser?

Pembuatan kuali anti lekat lazimnya menggunakan perfluorooctanoic acid (PFOA) dan polytetrafluoroethylene (PTFE) bagi menghasilkan kuali yang tidak melekat dengan makanan apabila digoreng. Hal ini disebabkan bahan berkenaan mempunyai rintangan tinggi terhadap haba, air dan minyak.

Walaubagaimanapun, bahan PFOA dipercayai dapat meningkatkan risiko kanser kepada pengguna manakala PTFE masih diragui tahap keselamatannya terhadap kesihatan manusia.

Oleh itu, anda dinasihatkan untuk menukar kuali apabila ada antara 3 ciri berikut;

1. Bercalar

Bagi kuali menggunakan PFOA, ia boleh mendedahkan risiko kepada kanser apabila kuali tersebut mula bercalar. Bahagian yang terhakis akan masuk ke dalam makanan serta membahayakan kesihatan.

Bahan lapisan permukaan kuali ini kemudiannya ditukar kepada  PTFE yang dipercayai lebih selamat kepada kesihatan manusia.

Walaubagaimanapun, keselamatan PTFE masih diragui memandangkan ia boleh meruwap apabila dipanaskan pada suhu tertentu.

2. Terhakis hingga nampak lapisan bawah

Kuali anti lekat mempunyai beberapa lapisan untuk memastikan proses pemanasan berkesan dan sama rata.

Jika lapisan ini sudah menunjukkan hakisan hingga ternampak permukaan yang seakan-akan diperbuat daripada tembaga, sebaiknya tukarlah ia kepada kuali yang baru.

Hal ini kerana jika makanan bersentuhan secara langsung dengan bahan berkenaan, ia boleh menyebabkan simptom seperti keracunan makanan antaranya cirit-birit dan muntah.

3. Meleding

Pasti ramai yang pernah membasuh kuali yang masih panas untuk digunakan bagi memasak makanan seterusnya bukan.

Sedar tidak sedar, perbuatan ini boleh menyebabkan kuali meleding disebabkan perubahan suhu yang cepat.

Keluli di dalamnya akan mengembang apabila panas dan mengecut ketika sejuk. Misalnya, jika ia mempunyai diameter 10 inci, ukurannya akan meningkat kepada 10.05 inci apabila dipanaskan manakala bila disejukkan, ia akan kembali kepada ukuran asal.

Justeru, jika ia disejukkan serta merta, bahagian yang sedang mengembang akan berhenti mengecut pada saat berlainan, bergantung kepada bahagian mana yang menerima rangsangan sejuk secara terus.

Reaksi yang menyebabkan kuali meleding ini tidaklah membahayakan kesihatan, namun ia menjejaskan kualiti masakan anda apabila pemanasan tidak rata.

Anda pasti tak mahu masak telur hangit separuh, mentah separuh, bukan?

Sumber: Hello Doktor

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sun, 20 Jan 2019

Penyakit Resdung Kulat, Apakah Itu?

Pernah Dengar Penyakit Resdung Kulat? Ini Penerangan Doktor Pakar Untuk Siapa Yang Belum Tahu

Hiburan Tue, 2 Jan 2018

Khai Bahar Pegang Mikrofon Terbalik, Aksi Spontan Nabil Menggeletek

Khai Bahar yang malu dengan kesilapan tersebut. Aksi itu telah berjaya menggeletek hati penonton disitu dan menjadi perbualan peminat program itu.

LIFESTYLE Wed, 9 Jan 2019

Sewa Bilik Serendah RM100 Bakal Bantu Golongan Bujang Di Kuala Lumpur

Inisiatif ini diambil bagi membantu mengurangkan beban golongan bujang di Kuala Lumpur namun dengan syarat penghuni tidak dibenarkan memasak.

LIFESTYLE Mon, 4 Mar 2019

These 6 Malaysian Hotels are Forbes Travel Guide 2019 Star Award Winners

These 6 hotels are on par with other international establishments.

LIFESTYLE Mon, 16 Dec 2019

Berendam Dalam Air Panas Boleh Bakar Kalori

Sama Macam Jalan 30 Minit mampu membakar 130 kalori

LIFESTYLE Tue, 1 Oct 2019

6 Fakta Tentang Serangga Bernama Lipas

Korang Takut Lipas? Baca ini

LIFESTYLE Tue, 13 Mar 2018

5 Tips Cara Memikat Wanita

Tips memikat wanita dari secara luaran sebenarnya senang tapi hakikatnya mencabar buat si lelaki

LIFESTYLE Wed, 24 Apr 2019
Fab Foodies! Wed, 28 Nov 2018
LIFESTYLE Thu, 11 Jul 2019

Memang ‘Rare’,Wanita Ini Seronok Dapat Hantaran KFC!

Aku cakap kalau susah takpe bagi lain je, dia pun senyap je tak cakap apa sampai lah dah majlis…

| Live TV