LIFESTYLE By: SGMS Enal January 23, 2020 @ 3:07pm

5 Cara Kenal Pasti Tayar Yang Rosak

Keadaan tayar kereta adalah salah satu perkara yang wajib diambil perhatian untuk semua pemilik kenderaan. Tayar kereta yang sudah botak boleh menyebabkan punca kemalangan di jalan raya.

Sesetengah pemandu sering mengabaikan kondisi kemepat-empat tayar kereta yang kadang-kala digunakan sehingga terkeluar bebenang tayar.

Perkara ini harus diambil pendekatan yang serius oleh pemandu bagi menjamin keselamatan ketika berada di jalan raya.

Gambar Hiasan

Penguatkuasa juga perlu mempertingkatkan penguatkuasaan terhadap mana-mana kenderaan yang tayarnya tidak diselenggara dengan baik dan mengikut jadual.

Namun, ada juga yang kurang pengetahuan bagaimana ingin mengenal pasti bahawa tayar tersebut sudah botak dan tidak lagi selamat untuk digunakan.

Seorang pengguna Facebook, Akmal Amri telah memuat naik beberapa keping gambar ke laman Facebook beliau dan menjelaskan cara-cara untuk mengenal pasti keadaan tayar yang sudah botak.

Perkongsian seperti ini sangat berguna untuk kita sebagai pemilik kereta untuk memastikan kondisi kereta selamat untuk dibawa. Jom ikuti perkongsian ringkas beliau tentang mengenal pasti tayar yang botak.

CARA MENGENAL TAYAR BOTAK

Bila sebut tayar botak, kita mesti terbayang tayar yang licin takde bunga macam kepala orang yang botak licin takde rambut.

Salah sebenarnya tu.

Semua tayar yang dah botak selalunya akan nampak masih penuh dengan bunga yang dalam, jadi kita kena tahu macam mana nak kenal tayar botak.

Apa maksud tayar botak?

Indikator botaknya tayar ialah pada jalur di tengah tayar, bukannya bunga yang melintang tu. Di antara jalur-jalur tengah tayar ni, ada penanda aras untuk kita tahu tahap kebotakan tayar.

Tayar botak = jalur tengah sama tinggi dengan penanda tu

Tengok gambar-gambar tayar di bawah menunjukkan tayar botak, tayar belum botak, dan tayar baharu. 

 
 

1. Tayar botak. Jalur tengah tu sama tinggi dengan penanda botak. Nampak tak tayar botak pun masih penuh dengan bunga dan kalau kita tak tahu tengok, mesti ingat boleh pergi jauh lagi. 

 
 

2. Tayar botak. Jalur sama tinggi dengan penanda. Nampak tak tayar ni guna penanda yang lain daripada tayar pertama tadi. 

 

3. Tayar belum botak, mungkin 30%. Tak lama dah ni kena tukar. 

 

4. Tayar hampir botak. Mungkin 80-90% (tengok pada beberapa penanda tu). Kalau perasan, penanda di sebelah kiri tayar lebih menonjol berbanding penanda di sebelah kanan. Maknanya tayar ni haus lebih cepat di sebelah kiri, sebab alignment atau balancing tak betul. Atau mungkin sebab camber senget. Dinasihatkan untuk tukar terus dan cek camber. Plus, tayar nampak banyak crack petanda sudah tua. 

 
 

5. Tayar baharu. Begitu dalam sekali penanda botak tu ditenggelami oleh jalur tengah. Kalau tak bulatkan ni, mungkin susah nak nampak. Inilah tayar 0%. Boleh bandingkan dengan tayar-tayar lain dalam gambar sebelum ni.

 
Semoga bermanfaat
 
Sumber: Akmal Amri

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Thu, 22 Feb 2018

ANAK TAK SUKA MINUM SUSU? CUBA INI DI RUMAH

Kanak-kanak lebih tertarik dengan keju berbanding susu! Keju membantu ibu bapa membekalkan khasiat yang terkandung dalam susu untuk anak-anak…

LIFESTYLE Tue, 29 Oct 2019

小心!你也有可能得了抑郁症

每年的10月10日是世界精神卫生日(World Mental Health Day),而今年世界精神卫生日的主题是「预防自杀」。到底什么是抑郁症 ?你又有多了解呢?

LIFESTYLE Wed, 29 May 2019

发脾气很正常,但你能够控制住自己的情绪吗?

发脾气很正常,但你能好好管理自己脾气,控制住自己的情绪吗?

FESYEN Thu, 11 Apr 2019

Rizalman Ibrahim Tampil Dengan Koleksi Raya Bertemakan Diraja Britain, Hanya di E! News

Koleksi raya Rizalman bertemakan Konsep Diraja Britain Hanya di E! News.

Fab Foodies! Tue, 4 Dec 2018

7 种容易「伤心」的食物

脏病是导致成年人死亡的重要原因,从饮食中剔除会损伤心脏的食物,对健康大有裨益。

LIFESTYLE Tue, 18 Sep 2018

Biar Betul, Hand Sanitizer Sebenarnya Berbahaya!

Ini keburukan sebenar penggunaan hand sanitizer anda!

LIFESTYLE Fri, 30 Nov 2018

Tampal Ais Dikawasan Berlemak Boleh Bakar Kalori

Hanya membiarkan pek ais dikawasan berlemak seperti peha atau perut selama 3o minit, ia boleh membakar kalori degil serta-merta. 

LIFESTYLE Sat, 28 Apr 2018

10项首投族「你一定要知道的事!」

随着国会4月7日解散,选委会宣佈第14届大选投票日将落在5月9日。在本届大选中,有超过197万个选民都是首次参与投票的「首投族」。在投票时,到底有哪些事项是要注意的呢?

Fab Foodies! Sat, 30 Jun 2018

Tips Agar Makan Malam Tidak Jadi Lemak

Alih-alih penurunan berat badan tidak menjadi tetapi berat badan kamu pula meningkat. Antara tips agar makan malam tidak jadi lemak 

LIFESTYLE Wed, 5 Dec 2018

2019年十二生肖流年运程:猴

猴(1944 / 1956 / 1968 / 1980 / 1992) 虽然今年为肖猴朋友的太岁相刑年+太岁相坡年,表示是非多,容易惹上意想不到的麻烦,带有轻微的犯太岁的意思,不过由于命宫中得到多颗吉星的照耀, 运势将大幅度彪升,凡事都能逢凶化吉,称心如意。 【事业运】 事业方面,今年可获得贵人指引提携,得以锦上添花。此外,今年肖猴的您将会成为焦点人物,所以必须勇于承担责任,展现潜力,以免令周围的人失望。不过,在工作上必须谨口慎言,以防泄漏商业秘密而自招败辱。 【财运】 财运方面相当畅旺,财源广进,会有多方面的收入。横财方面也不差,不时会有意外之财,但必须紧记钱财千万不可露眼,以免会有盗劫之灾。 【感情运】 感情方面因为人缘佳,所以进展也相当不错。今年容易遇到心仪的对象,可以放胆去追,成功率相当高。不过,今年宜多与家人乐聚天伦,以弥补家庭中的裂痕。 【健康运】 今年健康良好,但必须小心照顾家中老人健康,恐有孝服。 ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ 【幸运号码】 2525 、 1929 【开运颜色】 蓝色、紫色、粉红色 【开运贴士】 今年在初一、十五不妨吃斋。同时也建议多做善事或义工「施比受更有福」!   ■ 资料提供:风水达人何宜娟《猪年报喜2019己亥年开运大全》 ■ 您也可透过八度空间于2019年2月5日(年初一)中午12时观看电视版《丰衣足食己亥年》

| Live TV