LIFESTYLE By: SGMS Enal January 23, 2020 @ 3:07pm

5 Cara Kenal Pasti Tayar Yang Rosak

Keadaan tayar kereta adalah salah satu perkara yang wajib diambil perhatian untuk semua pemilik kenderaan. Tayar kereta yang sudah botak boleh menyebabkan punca kemalangan di jalan raya.

Sesetengah pemandu sering mengabaikan kondisi kemepat-empat tayar kereta yang kadang-kala digunakan sehingga terkeluar bebenang tayar.

Perkara ini harus diambil pendekatan yang serius oleh pemandu bagi menjamin keselamatan ketika berada di jalan raya.

Gambar Hiasan

Penguatkuasa juga perlu mempertingkatkan penguatkuasaan terhadap mana-mana kenderaan yang tayarnya tidak diselenggara dengan baik dan mengikut jadual.

Namun, ada juga yang kurang pengetahuan bagaimana ingin mengenal pasti bahawa tayar tersebut sudah botak dan tidak lagi selamat untuk digunakan.

Seorang pengguna Facebook, Akmal Amri telah memuat naik beberapa keping gambar ke laman Facebook beliau dan menjelaskan cara-cara untuk mengenal pasti keadaan tayar yang sudah botak.

Perkongsian seperti ini sangat berguna untuk kita sebagai pemilik kereta untuk memastikan kondisi kereta selamat untuk dibawa. Jom ikuti perkongsian ringkas beliau tentang mengenal pasti tayar yang botak.

CARA MENGENAL TAYAR BOTAK

Bila sebut tayar botak, kita mesti terbayang tayar yang licin takde bunga macam kepala orang yang botak licin takde rambut.

Salah sebenarnya tu.

Semua tayar yang dah botak selalunya akan nampak masih penuh dengan bunga yang dalam, jadi kita kena tahu macam mana nak kenal tayar botak.

Apa maksud tayar botak?

Indikator botaknya tayar ialah pada jalur di tengah tayar, bukannya bunga yang melintang tu. Di antara jalur-jalur tengah tayar ni, ada penanda aras untuk kita tahu tahap kebotakan tayar.

Tayar botak = jalur tengah sama tinggi dengan penanda tu

Tengok gambar-gambar tayar di bawah menunjukkan tayar botak, tayar belum botak, dan tayar baharu. 

 
 

1. Tayar botak. Jalur tengah tu sama tinggi dengan penanda botak. Nampak tak tayar botak pun masih penuh dengan bunga dan kalau kita tak tahu tengok, mesti ingat boleh pergi jauh lagi. 

 
 

2. Tayar botak. Jalur sama tinggi dengan penanda. Nampak tak tayar ni guna penanda yang lain daripada tayar pertama tadi. 

 

3. Tayar belum botak, mungkin 30%. Tak lama dah ni kena tukar. 

 

4. Tayar hampir botak. Mungkin 80-90% (tengok pada beberapa penanda tu). Kalau perasan, penanda di sebelah kiri tayar lebih menonjol berbanding penanda di sebelah kanan. Maknanya tayar ni haus lebih cepat di sebelah kiri, sebab alignment atau balancing tak betul. Atau mungkin sebab camber senget. Dinasihatkan untuk tukar terus dan cek camber. Plus, tayar nampak banyak crack petanda sudah tua. 

 
 

5. Tayar baharu. Begitu dalam sekali penanda botak tu ditenggelami oleh jalur tengah. Kalau tak bulatkan ni, mungkin susah nak nampak. Inilah tayar 0%. Boleh bandingkan dengan tayar-tayar lain dalam gambar sebelum ni.

 
Semoga bermanfaat
 
Sumber: Akmal Amri

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Wed, 8 May 2019

为什么你始终放不下过去情感?

想回头但感情早就已经结束,想往前心中却有疙瘩;面对这样的情感困境,感到厌烦了吗?

Fab Foodies! Tue, 2 Apr 2019
LIFESTYLE Wed, 22 Aug 2018

Atasi Masalah Berdengkur Dengan

Tidur berdengkur boleh menjadi penyebab mood tidak baik kerana tidur tidak lena

LIFESTYLE Sun, 21 Apr 2019

Doktor Ini Kongsi ‘Pantang Larang’ Jika Melawat Bayi Baru Lahir

serba sedikit akan ‘pantang larang’ ketika ziarah bayi, dan ibu,

LIFESTYLE Sun, 13 Oct 2019

Sesetengah Juling Boleh Dirawat Sebelum Usia 6 Tahun

Permaisuri Kongsi Pengalaman Juling Masa Kecil

LIFESTYLE Wed, 10 Jan 2018

DISCOVER THE BEST OF SOUTHEAST ASIA WITH GOASEAN!

The perfect travel, lifestyle and food channel for all ages is here – GOASEAN! The one stop channel that will bring convenience and help for travelers before they depart, so let’s check out the top 5 reasons on why we should watch GOASEAN!

Events Tue, 3 Sep 2019

Swiss Dream Circus Gerenti Luar Biasa!

Swiss Dream Circus happening giler!

Fab Foodies! Tue, 30 Jul 2019

大马首创!横跨50个年头的海南茶「蜕变」国际化

什么是海南茶?海南茶来自海南?其实……阿荣哥海南茶从马来亚英殖民时代一个小档口开始。

LIFESTYLE Thu, 9 Aug 2018

8个让「长途飞行更顺利」的妙方

搭飞机前往异国令人兴奋,但中途转机或是长途飞行让人想到头就痛,事前做好万全准备,能将痛苦程度降到最低。

LIFESTYLE Tue, 23 Apr 2019

| Live TV