LIFESTYLE By: SGMS Enal January 12, 2020 @ 5:11pm

Kurangkan Berat Badan Dengan Segenggam Nasi

Umum tahu, nasi adalah sumber karbohidrat, dan karbohidrat sangat penting diperlukan untuk tubuh kita sebagai sumber tenaga utama.  Namun punca kegemukan daripada pengambilan nasi ini adalah jumlahnya.  Berapa banyak nasi yang diambil dalam masa sehari?

 Cuba cara ini untuk kurangkan berat badan dengan segenggam nasi

1. Minum air lebih kurang 10-20 minit sebelum makan. Minum paling tidak 500ml air. Supaya perut dah diisi sesuatu. Memang rasa mual dan muak tapi itu yg kita nak. Supaya perut tak meragam minta diisi banyak-banyak 

2. Ambil sesenduk nasi & lauk pula ambil yg berkuah. Lagi cantik kalau sayur sama portion atau gandakan dari nasi tadi. Bagi yg tak mkn sayur, gandakan sekali ganda lauk drpd biasa. Contohnya ayam jadi dua ketul. Pokoknya, ratio adalah 1 senduk nasi: 2 senduk sayur: 2 ketul lauk

 

 

 
 

3. Tujuan ganda lauk adalah bagi perut kenyang dengan lauk instead of nasi. Lauk berkuah pula ambiklah sup, tomyam elak yg berlemak santan, nanti jadi masalah lain pulak. Nak kurus kena berkorban sikit 

4. Makan dengan perlahan. Otak perlukan lebih kurang 20 minit untuk terima signal perut dah kenyang. Makan tergesa-gesa hanya buatkan kita makan lebih had. Kalau korg perasan, lepas setengah jam baru rasa perut penuh gila dan menyesal termakan banyak. Betul tak ?

 

 

5. Minum air lebih kurang 5 minit selepas makan. Ini akan pastikan mana-mana nafsu dan kekosongan terisi dengan air. Yg bagusnya, 500ml air sebelum dan 500ml selepas makan dah buatkan korg minum 1L air sehari. Air bagus utk pencernaan dan nyahtoksin

Sumber: Twitter Naufal Antezem

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sat, 12 Oct 2019

Luqman Hakim Diiktiraf Antara 60 Bakat Muda Terbaik Dalam Dunia Bola Sepak

Luqman Hakim Diiktiraf Antara 60 Bakat Muda Terbaik Dalam Dunia Bola Sepak

LIFESTYLE Fri, 11 Jan 2019

Nestle Malaysia Sahkan Produk KitKat Keluaran Jepun Tak Selamat

Nestle Malaysia Sahkan Produk KitKat Keluaran Jepun Tak Selamat Untuk Orang Islam

LIFESTYLE Fri, 25 Oct 2019

Kenapa Waktu Tidur Badan Kerap Berpeluh, Rimasnya!!

Beberapa keadaan berikut boleh berlaku disebabkan beberapa masalah kesihatan

LIFESTYLE Sun, 30 Sep 2018

别因自我要求太高而逼死自己!测测看你现在的压力有多大?

人活着就会有压力存在,端看我们如何调适与解决?来测测目前的压力指数有多高吧!

LIFESTYLE Tue, 20 Aug 2019

Kenapa Suntikan BCG Tinggalkan Parut?

Ada sebab rupanya ia berparut, yang mementingkan kecantikan tak perlu risau lagi ya!

Fab Foodies! Fri, 25 May 2018

Apa Di Dapur Bersama Chef Imelda

Masukkan pula sos tiram, kicap cair, dan sedikit taburan lada putih. Kacau seketika (jangan sampai bawang putih hangus).

Events Sat, 2 Nov 2019

SYOKSYOK RIUH Invites You to Appreciate Arts and Cultures This Weekend!

Celebrate life with friends, family and food with plenty of festive flavours.

Fab Foodies! Tue, 2 Jan 2018

喝水「3个最佳时间点」等到口渴时代表已来不及

多喝水重要,但喝对时机更重要!一般人体每天所需水分约1450至2800毫升,而且保持良好喝水习惯可以帮助排便,亦有养颜美容功效,不过许多民众都喝错时机点,快听听看专家建议吧!

LIFESTYLE Fri, 4 Jan 2019

Ulam Pegaga Merawat Insomnia dan Melancarkan Peredaran Darah

Ulam Pegaga Amat Popular Di Luar Negara Kerana Khasiatnya Yang Dipercayai

Events Thu, 30 May 2019

Nak OOTD Dan Selfie Yang Super Cool Raya Ni? Ini 7 Teknologi Hacks Pengguna Huawei P30 Sahaja Boleh Try!

Ketahui beberapa hacks menarik dan Bergaya bersama HUAWEI P30 Pro pada Raya Aidilfitri ini!

| Live TV