Sertai misi di www.jomheboh.com.my dan berpeluang memenangi 5 juta koin Shopee, barangan Xiaomi dan beras ERA! Penyertaan dilanjutkan sehingga hari Jumaat 7 Mei 2021. Sertai sekarang!
LIFESTYLE By: SGMS Enal June 2, 2019 @ 1:23pm

7 Perkara Wajib Jangan Buat Sewaktu Beraya

Ibu bapa wajib pesan 7 perkara ini kepada anak sebelum pergi beraya nanti. Dr Taufiq Razif kongsikan beberapa pesanan ini.

1. Jangan minta duit raya

Nak ziarah rumah boleh. Nak tawaf satu kampung pun boleh tapi bila masuk rumah orang, jangan sekali kali minta duit raya. Kita tak tahu keadaan ekonomi tuan rumah. Jadi, makan dan minum je kuih muih yang tuan rumah hidangkan tapi ajar anak kita untuk tak meminta minta duit raya

2. Jangan buka sampul duit raya depan tuan rumah

Membuka sampul duit raya di depan tuan rumah dan menyebut jumlah duit adalah perbuatan yang memalukan dan tak beradab pada tuan rumah. Ada orang mampu je nak bagi RM50 tapi ada orang, nak bagi 50 sen pun mereka terpaksa menyimpan sepanjang tahun.

3. Jangan intai rumah orang

Kalau dah ketuk 3 kali dan tak ada orang respon, baliklah. Itu adab bertamu. Bila ketuk rumah orang pula, jangan berdiri betul betul muka pintu, ajar anak untuk berdiri di tepi pintu supaya bila pintu tu dibuka kita tak terus nampak aurat ahli keluarga tuan rumah tu.

4. Jangan masuk ke bilik tidur orang tanpa izin

Bagitahu anak kita bahawa bilik tidur adalah tempat paling privasi bagi tuan rumah. Nak solat atau nak ke tandas sekalipun, kena minta izin dulu.

5. Jangan buka peti ais rumah orang

Ada orang mengadu kat saya haritu katanya ada anak anak tetamu datang rumahnya, buka peti ais dan minta macam macam makanan kat dalam itu.  Sebagai tuan rumah, kita hargai dan muliakan tetamu tetapi sebagai tetamu, kena la hormat tuan rumah. Tak boleh biarkan anak kita sesuka hati meneroka rumah orang ni.

6. Jangan usik barang tuan rumah

Musim beraya ni la orang duk pakat ‘display’ perhiasan termahal mereka. Pesan kat anak anak kita jangan duk usik barang orang terutamanya yang berkaca. InsyaAllah anak kecil pun boleh faham kalau kita ingatkan berkali kali

7. Jaga kelakuan

Terutamanya anak kecil yang aktif dan suka berlari tu memang kita wajib pesan untuk beringat. Kalau anak tak boleh dikawal sangat, bawa anak keluar rumah supaya mereka boleh ‘channel’ energi mereka di luar tapi kalau kita sendiri tak yakin boleh kawal anak kita tu sebaiknya tak bertamu pun tak apa.

Bertamu tu sunat hukumnya tapi menjaga kelakuan anak daripada merosakkan barang orang itu wajib!

Sumber: Taufiq Razif 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Events Wed, 17 Jul 2019

Tahniah! Isteri TMJ Selamat Lahirkan Putera Raja

Tahniah TMJ dan Che Puan Khaleeda!

Fab Foodies! Tue, 5 Jun 2018

「喝豆浆不滤渣」肠道好菌更旺!豆渣营养超高

豆浆是由黄豆(又称大豆)所制作而成,但大部分人往往在制作豆浆的过程中,将「豆渣」过滤掉,殊不知你滤掉的可是对身体健康有益处的宝物呀!

Fab Foodies! Sat, 2 Jun 2018

每周吃3次坚果降18%心脏病风险?

每周吃3次坚果降18%心脏病风险?瑞典研究:帮助心脏正常跳动。

LIFESTYLE Wed, 20 Feb 2019

Go On a Quick Weekend Getaway at Hilton Garden Inn in KL

It’ll be a fun weekend without having to go far.

Fab Foodies! Fri, 17 Aug 2018

Jay Park’s Guide to Proper Soju Drinking Etiquette

Soju is more than just another alcohol; it’s South Korean culture.

LIFESTYLE Sun, 27 May 2018

Risiko Untuk Hidap 13 Jenis Kanser Ini Kalau Anda Tidak Kawal Berat

Lebih Berat Badan Atau Obesiti Rasa Biasa? Baca Risiko Untuk Hidap 13 Jenis Kanser Ini Kalau Anda Tidak Kawal Berat Dari Sekarang

Gaya Hidup Fri, 16 Oct 2020

Kena Hina Gemuk Macam B*bi – Faizdickie Nekad Berubah, Hilang Lebih 25 Kilogram

Selebriti popular Instagram, Faizdickie hilang lebih 25 kilogram selepas merehatkan diri selama empat bulan di laman sosial. Faiz atau nama sebenarnya, Mohd Nasrul Faiz Abu Azal, 32, kini muncul semula di Instagram dan tampil dengan […]

FESYEN Sat, 14 Jul 2018

Tips Gayakan Fesyen Untuk Anda Betis Besar

Betis besar atau bahasa pasarnya “drumstick” boleh kelihatan tampil yakin jika anda cuba tips yang dikongsikan . Selamat mencuba

LIFESTYLE Sun, 10 Jun 2018

后背包上神奇的「猪鼻子」超好用 看了你就懂

很多东西天天看,看久了习惯了,再也没想过它原本是干嘛的,比如很多后背包上的「猪鼻子」,它最初其实不只是单纯装饰,而是……

Events Mon, 2 Sep 2019

Siapa Kat Sini Yang Suka Sangat Makan? Jom Ke Lokasi Ini!

Orang JB, jom ramai-ramai ke plaza Angsana Johor Bahru bermula 6-8 September!

| Live TV