LIFESTYLE By: SGMS Enal June 2, 2019 @ 1:23pm

7 Perkara Wajib Jangan Buat Sewaktu Beraya

Ibu bapa wajib pesan 7 perkara ini kepada anak sebelum pergi beraya nanti. Dr Taufiq Razif kongsikan beberapa pesanan ini.

1. Jangan minta duit raya

Nak ziarah rumah boleh. Nak tawaf satu kampung pun boleh tapi bila masuk rumah orang, jangan sekali kali minta duit raya. Kita tak tahu keadaan ekonomi tuan rumah. Jadi, makan dan minum je kuih muih yang tuan rumah hidangkan tapi ajar anak kita untuk tak meminta minta duit raya

2. Jangan buka sampul duit raya depan tuan rumah

Membuka sampul duit raya di depan tuan rumah dan menyebut jumlah duit adalah perbuatan yang memalukan dan tak beradab pada tuan rumah. Ada orang mampu je nak bagi RM50 tapi ada orang, nak bagi 50 sen pun mereka terpaksa menyimpan sepanjang tahun.

3. Jangan intai rumah orang

Kalau dah ketuk 3 kali dan tak ada orang respon, baliklah. Itu adab bertamu. Bila ketuk rumah orang pula, jangan berdiri betul betul muka pintu, ajar anak untuk berdiri di tepi pintu supaya bila pintu tu dibuka kita tak terus nampak aurat ahli keluarga tuan rumah tu.

4. Jangan masuk ke bilik tidur orang tanpa izin

Bagitahu anak kita bahawa bilik tidur adalah tempat paling privasi bagi tuan rumah. Nak solat atau nak ke tandas sekalipun, kena minta izin dulu.

5. Jangan buka peti ais rumah orang

Ada orang mengadu kat saya haritu katanya ada anak anak tetamu datang rumahnya, buka peti ais dan minta macam macam makanan kat dalam itu.  Sebagai tuan rumah, kita hargai dan muliakan tetamu tetapi sebagai tetamu, kena la hormat tuan rumah. Tak boleh biarkan anak kita sesuka hati meneroka rumah orang ni.

6. Jangan usik barang tuan rumah

Musim beraya ni la orang duk pakat ‘display’ perhiasan termahal mereka. Pesan kat anak anak kita jangan duk usik barang orang terutamanya yang berkaca. InsyaAllah anak kecil pun boleh faham kalau kita ingatkan berkali kali

7. Jaga kelakuan

Terutamanya anak kecil yang aktif dan suka berlari tu memang kita wajib pesan untuk beringat. Kalau anak tak boleh dikawal sangat, bawa anak keluar rumah supaya mereka boleh ‘channel’ energi mereka di luar tapi kalau kita sendiri tak yakin boleh kawal anak kita tu sebaiknya tak bertamu pun tak apa.

Bertamu tu sunat hukumnya tapi menjaga kelakuan anak daripada merosakkan barang orang itu wajib!

Sumber: Taufiq Razif 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Fri, 16 Aug 2019

Netizen Teruja Tunku Azizah Kongsi Menu Masakan Buat Pekerja Istana

Tuanku memaklumkan menu masakannya akan dibawa ke Pantai Balok untuk dinikmati oleh pekerja Istana dan juga pengawal keselamatan di sana

Fab Foodies! Sat, 14 Apr 2018

Being a Mother is Super Tough! So, Lady’s Choice Made Things Easier For Mums

Mothers are some of the strongest people in the world who also work the hardest.

Fab Foodies! Mon, 28 May 2018

Apa Di Dapur Bersama Chef Imelda Harris

Masukkan nasi dan gaul rata. Pecahkan telur dan gaul sebati. Perisakan dengan garam dan lada. Taburkan ikan bilis garing sebelum dihidang.

LIFESTYLE Sat, 29 Sep 2018

Jimatkan Perbelanjaan Bulanan Keluarga

Sebelum anda bertindak menyalahkan mana-mana pihak, apa kata perhatikan gaya hidup anda dahulu. Mungkin terdapat perbelajaan bulanan ada yang agak berlebihan.

Fab Foodies! Mon, 26 Nov 2018

Here are Two Places You Can Consider for Your Christmas Feast

It’ll be the perfect evening with loved ones.

LIFESTYLE Sun, 14 Jan 2018

各年龄「黄金睡眠时间」大公开!每天睡足8小时了?

你一天都睡多久呢?相信许多人都曾听过每天最好睡满8小时比较健康的说法,但其实8小时只是一个平均值,并非都适合每一个人。各年龄层都有不同的「黄金睡眠时间」,所以你每天都有睡足吗?

Fab Foodies! Tue, 6 Nov 2018

吃全麦面包比较健康?专家曝4陷阱

小心全麦制品的陷阱!

LIFESTYLE Tue, 2 Jan 2018

Teknik Asas Memandu Ketika Meredah Air Banjir

rancanglah perjalanan anda dengan betul dan sentiasa peka dengan keadaan jalan raya jika berlaku banjir.

Hiburan Sat, 11 Jan 2020

TT Live Mall Sedia Platform Perniagaan Untuk Selebriti, Orang Ramai

TT Live Mall juga dijangka melebarkan sayap ke Jepun, Singapura, Indonesia, Korea, Thailand, Cambodia, Vietnam dan China.

LIFESTYLE Mon, 14 Oct 2019

Pengalaman Melancong Lebih Seronok Dari Sebuah Perkahwinan?

Betul ke tak? Masing-masing mempunyai pendapat sendiri

| Live TV