LIFESTYLE By: SGMS Enal November 19, 2018 @ 8:55am

Bedak Talkum Boleh Sebabkan Kanser Ovari?

Ramai yang menjadi takut dan mengambil tindakan memboikot produk berkenaan. Namun sejauh manakah kebenarannya?

 

Perkongsian oleh Doktor Rusyainie Ramli diharap dapat memberi penjelasan sebenar berkenaan isu ini. Tegas beliau, penggunaan sebarang bedak untuk dipakai pada kulit seperti di bahagian tangan, kaki dan badan tidak membawa bahaya.

Tetapi sebaliknya berlaku, apabila bedak talkum atau sebarang produk lain digunakan pada bahagian alat sulit. Untuk lebih jelas, jom kita ikuti penjelasan lebih lanjut seperti di bawah.

BEDAK TALKUM SEBABKAN KANSER OVARI?

Inilah masalah rakyat kita. MALAS NAK BACA. Hanya ambil tajuk yang dia nampak saja. Dan terus buat andaian.

Saya nak kena betulkan fakta.

Kesemua 22 wanita di Amerika Syarikat yang menang kes lawan dengan syarikat Johnson & Johnson ni, GUNA BEDAK TALKUM DI KEMALUAN. Mereka tabur atas seluar dalam, dekat celah paha, malah atas pad dan juga tampon semasa datang haid. Dan mereka guna berpanjangan. Berpuluh-puluh tahun.

Kajian tentang kaitan kanser ovari dan bedak talkum ni ada bercanggah dan kaitannya sangat boleh diragui. Nak ulas memang panjang. Tapi secara kesimpulannya, nak kata pakai bedak talkum kat vagina terus jadi kanser ovari tu taklah tepat. Kalian boleh baca tentang kanser ovari di
https://ediagnosa.com/kanser-ovari-punca-simptom-dan-rawat…/

Sejak tahun 1970an, asbestos tidak lagi dibenarkan penggunaannya dalam bedak talkum. Johnson & Johnson pun dah keluarkan kenyataan yang mereka tak masukkan asbestos dalam bedak talkum. Di Amerika Syarikat, mereka mempunyai regulasi yang ketat kalau bab kosmetik. Bedak talkum termasuk dalam kosmetik.

Gambar : Facebook Dr. Rusyainie Ramli

Saya dah banyak kali menulis pasal penggunaan produk pada faraj. Sampai berperang dengan netizen yang ada bebalitis. Mesej saya mudah, JANGAN LETAK ATAU GUNA SEBARANG PRODUK untuk bersihkan faraj.

Cecair pencuci feminin yang dijual di farmasi pun tak payah. Semua tu akan bunuh bakteria yang hidup simbiosis yang Allah dah bagi kat kawasan vagina. Nanti yang baik tu mati, bakteria jahat datang. Usah lah kacau kejadian Tuhan.

MERUANG TU DAH TERBUKTI bawa lebih banyak kesan buruk pun. Tolong jangan terpedaya dengan dakyah songsang bani klimaks dan jamu yang tujuan hidup mereka hanya untuk hubungan kelamin.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214760760123228&id=1551720152

Faraj tak perlu la nak berbau macam letak minyak wangi. Pelik sungguh la. Cuma basuh dengan air paip sudah la. Kalau ada keputihan yang tak normal, terus jumpa doktor. Mungkin perlu dirawat.

Untuk kanak-kanak dan bayi yang pakai lampin tu, tak payah pakai bedak. Pakai la krim yang bersesuaian. Dan tukar lampin dengan kerap nak mengelakkan ruam dan rengsa.

Bukan Johnson & Johnson saja yang disaman oleh pesakit kanser ovari. Ada beberapa lagi syarikat lain tapi sebab Johnson & Johnson ni sangat terkenal di seluruh dunia, kes ni memang mendapat perhatian.

Apa yang akak nak pesan, bedak ni setakat pakai kat kulit macam tangan, kaki dan badan sudahlah. Gunanya nak serap peluh dan minyak. Itu saja. Ada pesakit yang ada alahan pada bedak sebab habuknya, tak payah lah guna. Untuk pesakit ada ekzema, baik guna krim pelembab yang jenis hipoallergenik. Dan mesti dapatkan rawatan doktor.

Sumber : Doktor Rusyainie Ramli

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sat, 6 Jan 2018

Pamer Kemahiran Tampung Badan Dengan Hanya Dua Jari

Seorang lelaki 51 tahun mampu membuat pelbagai aksi kungfu hanya dengan menggunakan satu jari

Events Tue, 6 Mar 2018

Pencapaian STPM 2017 Meningkat, Tahniah!

“Peningkatan itu adalah terbaik dan mengatasi semua pencapaian sejak STPM modular diperkenalkan pada 2013,” katanya. 

LIFESTYLE Fri, 5 Jan 2018

ASIAN PEOPLE TAKE OVER WORLD’S TOP 100 BEST LOOKING FACES OF 2017 LIST

The definition of ‘beauty’ in the world had shun Asians aside for a very long time. Now, however, it seems like Asians are definitely being noticed. Check out the full list of ‘Top 100 Most Beautiful/Handsome Faces of 2017’ here.

LIFESTYLE Wed, 11 Apr 2018

Ais Kiub Timun Di Muka Untuk Dapatkan Kulit Cantik,

Setiap Hari Amalkan Tonyoh Ais Kiub Timun Di Muka Untuk Dapatkan Kulit Cantik, Ikuti Petua Mudah Dari Lelaki Ini

LIFESTYLE Tue, 17 Sep 2019

Antara Masalah Kesihatan Akibat Jerebu!

Jerebu boleh mengakibatkan penyakit lebih risiko dan yang tidak pernah mengalaminya bakal alami

LIFESTYLE Sun, 4 Nov 2018

6 Cara Semulajadi Putihkan Gigi Yang Kuning

Perbelanjaan untuk rawatan atau produk memutihkan gigi boleh mencecah ratusan hingga ribuan ringgit.

LIFESTYLE Fri, 20 Jul 2018

Bila Anak Diserang HFMD, Apa Perlu Kamu Tahu?

Kanak-kanak berumur 10 tahun ke bawah sering menghidap jangkitan ini! Tapi, orang dewasa juga boleh terkena virus tau. Harus tahu, HFMD disebabkan jangkitan virus.

LIFESTYLE Tue, 4 Sep 2018

Here’s a Guide for Any Couple Looking for a Romantic Getaway

It could be your honeymoon or perhaps just a sweet vacation for you and your loved one.

LIFESTYLE Mon, 9 Apr 2018

16张「1秒震撼你心」的创意平面广告

一张成功的平面广告往往看一眼就会震撼你的心,让你印象深刻,设计者必须有巧思的将想要表达的想法,藉由一张画面里的元素去呈现,一起来看看精选的16张创意十足的平面广告吧!

LIFESTYLE Sun, 8 Dec 2019

Risiko Dijangkiti Kencing Tikus Jika Main Air Banjir !

Jangkitan kencing tikus senang terkena sewaktu musim banjir. Jadi berhati-hati apabila berada diluar sana

| Live TV