LIFESTYLE By: SGMS Enal November 15, 2019 @ 10:10am

Bezakan Antara Stress, Depresi Dan Depresi Klinikal

Stress? Depresi? Adakah dua perkara ini sama? Tidak! Kebanyakan masyarakat pada hari ini hanya mengalami stress. Tapi bukan depresi. Stress mungkin dialami oleh semua orang sama ada stress melampau ataupun stress yang biasa dialami oleh semua orang .

Tapi depresi berlaku kepada mereka yang sentiasa berjumpa dengan psikiatri untuk dapatkan nasihat secara profesional, dapatkan ubatan mengikut penilaian psikiatriMereka adalah orang yang sedang berjuang melawan diri sendiri.

Kenali apa itu stress, depresi dan depresi klinikal dikongsikan oleh saudara Najmi Nawawi:

Ada beza orang yang STRESS, orang yang fikir dirinya ada DEPRESI, dan juga orang yang disahkan DEPRESI KLINIKAL. Tidak boleh disamakan, sebab penyelesaian setiap daripadanya pun berbeza.

Memang penting untuk kenal dan bezakan apakah perbezaan 3 golongan ini. Kalau tidak, kita tidak akan mampu jadi support system yang berkesan. Kita akan gagal jadi sebahagian dari komuniti yang ikhlas untuk membantu.

Stress

Kita semua setuju bahawa ini ialah lumrah manusia untuk stress atau rasa tertekan.

Tertekan dengan kepenatan tempat kerja, tertekan dengan hubungan sosial, tertekan dengan kewangan dan sebagainya.

Mereka yang tertekan ini sesuai dinasihatkan untuk beristighfar, untuk bagun solat malam, sebab tidak dinafikan dengan mengingatiNya hati manusia akan tenang.

Manusia perlu sentiasa diingatkan untuk kembali pada penciptanya saat menghadapi saat-saat sukar.

Ya itu ialah untuk mereka yang stress atau kita panggil tertekan dengan dugaan hidup. Tidak salah untuk saling menasihati sedemikian.

Akal masih waras dan mereka memang memerlukan nasihat sebegitu.

Depresi

Namun yang sebenarnya, mereka tidak disahkan secara klinikal. Disebabkan itu, ramai orang boleh belajar tentang tanda-tanda depresi. Ramai orang kenal apa itu depresi.

Cuma yang menjadi masalah ialah mereka yang diagnosis diri sendiri. Umpama satu wabak pula, apabila ramai-ramai mengaku ada depresi. Ianya bukanlah salah, tetapi tolong dapatkan pengesahan psikiatri.

Kita mahukan rawatan terbaik untuk diri kita kan? Kita perlu tahu apa kondisi sebenar kita dan rawatan yang perlu diambil. Takut nanti, kita salah diagnosis diri sendiri. Takut nanti, sebenarnya kita hanya stress biasa, tetapi kita fikir kita ada depresi.

Boleh memburukkan lagi keadaan diri kita sebenarnya. Stress dan depresi adalah dua perkara yang berbeza.

Sebab itu kadang-kadang kita boleh jumpa orang yang mengaku ada depresi dan mengaku sudah jadi depresi survivor dengan mudah seperti dengan berzikir dan mengingati tuhan sahaja.

“Ala akak dulu depress juga, tetapi akak kuatkan iman, akak mengaji, akak bangun solat malam akak boleh pulih. Sebab itu akak nasihatkan… bla… bla…”

Ya memang betul boleh pulih, sebab orang seperti ini hanya menghadapi stress biasa. Tetapi dia diagnosis diri sendiri konon ada depresi. Tidak pernah jumpa psikiatri pun.

Golongan yang begini pun bahaya juga, dia boleh bawa salah faham terhadap apa itu dunia depresi klinikal yang sebenarnya.

Depresi Klinikal

Mereka inilah pejuang depresi, iaitu pejuang kepada mental illness yang sebenar. Mereka inilah yang sentiasa mendapat tuduhan, cacian, judgement dan blame dari orang ramai.

Sedangkan mereka inilah yang sentiasa berjumpa dengan psikiatri untuk dapatkan nasihat secara profesional, dapatkan ubatan mengikut penilaian psikiatri.

Mereka inilah yang tahu penderitaan dunia anxiety, bipolar, boderline personality disorder, panic attack, cyclothymic, hallucinations, delusion, schizophrenia, PTSD, PPD, MDD dan banyak lagi kalau nak listkan di sini.

Aku suka gelar mereka sebagai pejuang depresi, sebab mereka ialah pejuang yang berperang dengan otak sendiri.

Apabila kita faham depresi dari sudut klinikal kita akan faham kenapa pejuang depresi ini tidak suka dapat tuduhan kurang iman, jauh dari Allah, tinggal solat dan sebagainya.

Kerana mereka ini tidak kurang hebat juga dari sudut amalnya. Mereka solat sentiasa menangis memohon pertolongan Allah. Mereka ini memang sentiasa berzikir bahkan solat malam itu semua, mereka memang buat.

Sebagai individu muslim, memang mereka hidup bertuhan. Tetapi ini ialah sakit klinikal. Fahami bahawa ianya klinikal.

Bukan sebab tak solat. Samalah macam organ lain dalam badan. Jantung sakit, kita bagi ubat. Buah pinggang sakit, kita bagi makan ubat. Kalau otak sakit? Sama la juga kita bagi makan ubat.

Support mereka dengan bertanya soalan yang sesuai. Seperti bertanya, makan ubat belum? Ubat apa yang ambil? Biasa pergi dapatkan khidmat psikiatri dekat mana? Dosage ubat makin turun ke atau naik? Depresi jenis apa yang dia alami?

Bukannya dengan soalan seperti, kau mesti tak kuat iman kan? Kau mesti tak solat kan? Kau mesti lama tak baca al Quran kan? Kau mesti tak maafkan orang kan? Kau mesti suka bersangka buruk kan? Kau tak tengok orang lain lagi susah dari kau?

Apakah ini semua. Kenapa begitu judgemental dan tidak adil. Janganlah begitu kawan-kawanku sayang. Otak pun organ manusia yang boleh sakit sama seperti organ lain. Berlaku adil pada pejuang depresi.

Sepertimana kau berlaku adil kepada pejuang sakit jantung, buah pinggang dan sebagainya.

Harap dapat jelaslah perbezaanya ya kawan.

Sumber: Najmi Nawawi

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Tue, 24 Jul 2018

Here’s Why Malaysians Might Love to Visit Japan this Summer Despite Heat

It’s hot but there’s a silver lining to it.

LIFESTYLE Thu, 9 Jan 2020

Teknik Hilang Sakit Kepala Tanpa Ubat Dalam Masa 5 Minit

Pengalaman sakit kepala bukanlah merupakan sebuah pengalaman yang seronok. Lebih-lebih lagi sekiranya ia terjadi sewaktu ada berada jauh daripada akses kepada ubat-ubatan seperti Panadol dan Paracetemol untuk melegakan kesakitan tersebut. Namun, ramai yang tidak tahu […]

Events Fri, 4 Jan 2019

Harga Minyak Turun Malam Ini

Apabila harga petroleum di pasaran dunia turun, harga runcit produk petroleum juga akan diturunkan bagi membolehkan pengguna menikmati manfaat penurunan harga minyak dengan segera.

LIFESTYLE Sun, 11 Nov 2018

登机安全须知!托运与随身哪些物品不能带?

现在出国越来越频繁,打包行李时到底哪些需要放在随身?哪些需要放托运?

Fab Foodies! Tue, 11 Sep 2018

Jangan Stress Nak Kurus, Gadis Ini Hilang 17 Kg Lepas Amal Diet Sihat!

Nasi kena makan, tak perlu menyeksa diri dengan diet yang ketat. Ini cara efektif yang dikongsinya. Boleh cuba, Insha Allah menjadi guys! Ingat, jangan terlampau strict dengan diet nanti stress pula.

LIFESTYLE Wed, 18 Sep 2019

Realizing Industry 4.0; Bosch Celebrates Its 100 Years in SEA

Technology, automation and innovation take center stage at Bosch Experience Day 2019.

LIFESTYLE Tue, 22 Oct 2019

Apa Gunanya Garisan Hitam Atas Jalan Raya?

Memandu atau mengunggang di atas jalan raya sememangnya menimbulkan pelbagai persoalan dalam kalangan pengguna. Apa tidaknya, pelbagai perkara atau pembinaan yang membuatkan pengguna tidak habis berfikir akan kegunaannya. Antara persoalan yang sering timbul di atas […]

LIFESTYLE Mon, 29 Oct 2018

Betul Ke Letak Penama Je Dah Cukup, Kenapa Ramai Penama Sedih Bila Tuntut Harta?

Betul Ke Letak Penama Je Dah Cukup? Tapi Kenapa Ramai Penama Kongsi Kisah Sedih Bila Tuntut Harta?

LIFESTYLE Wed, 15 Nov 2017

IS HE MR RIGHT OR WRONG? HERE ARE 6 SIGNS THAT HE MAY BE THE ONE FOR YOU

How does one know if he’s really the one? And how do we know that he’s not?

LIFESTYLE Tue, 23 Apr 2019

改善抑郁症方法!医生:吃再多药不如先做好6件事

抑郁症是一类发病率较高的精神疾病,除了药物治疗外,还有一些自己改善抑郁症的方法可以尝试。

| Live TV