LIFESTYLE By: SGMS Enal November 15, 2019 @ 10:10am

Bezakan Antara Stress, Depresi Dan Depresi Klinikal

Stress? Depresi? Adakah dua perkara ini sama? Tidak! Kebanyakan masyarakat pada hari ini hanya mengalami stress. Tapi bukan depresi. Stress mungkin dialami oleh semua orang sama ada stress melampau ataupun stress yang biasa dialami oleh semua orang .

Tapi depresi berlaku kepada mereka yang sentiasa berjumpa dengan psikiatri untuk dapatkan nasihat secara profesional, dapatkan ubatan mengikut penilaian psikiatriMereka adalah orang yang sedang berjuang melawan diri sendiri.

Kenali apa itu stress, depresi dan depresi klinikal dikongsikan oleh saudara Najmi Nawawi:

Ada beza orang yang STRESS, orang yang fikir dirinya ada DEPRESI, dan juga orang yang disahkan DEPRESI KLINIKAL. Tidak boleh disamakan, sebab penyelesaian setiap daripadanya pun berbeza.

Memang penting untuk kenal dan bezakan apakah perbezaan 3 golongan ini. Kalau tidak, kita tidak akan mampu jadi support system yang berkesan. Kita akan gagal jadi sebahagian dari komuniti yang ikhlas untuk membantu.

Stress

Kita semua setuju bahawa ini ialah lumrah manusia untuk stress atau rasa tertekan.

Tertekan dengan kepenatan tempat kerja, tertekan dengan hubungan sosial, tertekan dengan kewangan dan sebagainya.

Mereka yang tertekan ini sesuai dinasihatkan untuk beristighfar, untuk bagun solat malam, sebab tidak dinafikan dengan mengingatiNya hati manusia akan tenang.

Manusia perlu sentiasa diingatkan untuk kembali pada penciptanya saat menghadapi saat-saat sukar.

Ya itu ialah untuk mereka yang stress atau kita panggil tertekan dengan dugaan hidup. Tidak salah untuk saling menasihati sedemikian.

Akal masih waras dan mereka memang memerlukan nasihat sebegitu.

Depresi

Namun yang sebenarnya, mereka tidak disahkan secara klinikal. Disebabkan itu, ramai orang boleh belajar tentang tanda-tanda depresi. Ramai orang kenal apa itu depresi.

Cuma yang menjadi masalah ialah mereka yang diagnosis diri sendiri. Umpama satu wabak pula, apabila ramai-ramai mengaku ada depresi. Ianya bukanlah salah, tetapi tolong dapatkan pengesahan psikiatri.

Kita mahukan rawatan terbaik untuk diri kita kan? Kita perlu tahu apa kondisi sebenar kita dan rawatan yang perlu diambil. Takut nanti, kita salah diagnosis diri sendiri. Takut nanti, sebenarnya kita hanya stress biasa, tetapi kita fikir kita ada depresi.

Boleh memburukkan lagi keadaan diri kita sebenarnya. Stress dan depresi adalah dua perkara yang berbeza.

Sebab itu kadang-kadang kita boleh jumpa orang yang mengaku ada depresi dan mengaku sudah jadi depresi survivor dengan mudah seperti dengan berzikir dan mengingati tuhan sahaja.

“Ala akak dulu depress juga, tetapi akak kuatkan iman, akak mengaji, akak bangun solat malam akak boleh pulih. Sebab itu akak nasihatkan… bla… bla…”

Ya memang betul boleh pulih, sebab orang seperti ini hanya menghadapi stress biasa. Tetapi dia diagnosis diri sendiri konon ada depresi. Tidak pernah jumpa psikiatri pun.

Golongan yang begini pun bahaya juga, dia boleh bawa salah faham terhadap apa itu dunia depresi klinikal yang sebenarnya.

Depresi Klinikal

Mereka inilah pejuang depresi, iaitu pejuang kepada mental illness yang sebenar. Mereka inilah yang sentiasa mendapat tuduhan, cacian, judgement dan blame dari orang ramai.

Sedangkan mereka inilah yang sentiasa berjumpa dengan psikiatri untuk dapatkan nasihat secara profesional, dapatkan ubatan mengikut penilaian psikiatri.

Mereka inilah yang tahu penderitaan dunia anxiety, bipolar, boderline personality disorder, panic attack, cyclothymic, hallucinations, delusion, schizophrenia, PTSD, PPD, MDD dan banyak lagi kalau nak listkan di sini.

Aku suka gelar mereka sebagai pejuang depresi, sebab mereka ialah pejuang yang berperang dengan otak sendiri.

Apabila kita faham depresi dari sudut klinikal kita akan faham kenapa pejuang depresi ini tidak suka dapat tuduhan kurang iman, jauh dari Allah, tinggal solat dan sebagainya.

Kerana mereka ini tidak kurang hebat juga dari sudut amalnya. Mereka solat sentiasa menangis memohon pertolongan Allah. Mereka ini memang sentiasa berzikir bahkan solat malam itu semua, mereka memang buat.

Sebagai individu muslim, memang mereka hidup bertuhan. Tetapi ini ialah sakit klinikal. Fahami bahawa ianya klinikal.

Bukan sebab tak solat. Samalah macam organ lain dalam badan. Jantung sakit, kita bagi ubat. Buah pinggang sakit, kita bagi makan ubat. Kalau otak sakit? Sama la juga kita bagi makan ubat.

Support mereka dengan bertanya soalan yang sesuai. Seperti bertanya, makan ubat belum? Ubat apa yang ambil? Biasa pergi dapatkan khidmat psikiatri dekat mana? Dosage ubat makin turun ke atau naik? Depresi jenis apa yang dia alami?

Bukannya dengan soalan seperti, kau mesti tak kuat iman kan? Kau mesti tak solat kan? Kau mesti lama tak baca al Quran kan? Kau mesti tak maafkan orang kan? Kau mesti suka bersangka buruk kan? Kau tak tengok orang lain lagi susah dari kau?

Apakah ini semua. Kenapa begitu judgemental dan tidak adil. Janganlah begitu kawan-kawanku sayang. Otak pun organ manusia yang boleh sakit sama seperti organ lain. Berlaku adil pada pejuang depresi.

Sepertimana kau berlaku adil kepada pejuang sakit jantung, buah pinggang dan sebagainya.

Harap dapat jelaslah perbezaanya ya kawan.

Sumber: Najmi Nawawi

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sat, 17 Mar 2018

一周至少做两次恶梦?可能你「创造力」比较厉害!

很多人都做过恶梦,梦见上班迟到、被人追杀、从高处坠落等,像亲身经历一般的场景在眼前闪过,紧张、恐慌、冷汗随着恶梦而来。不过,曾经有研究指出,做恶梦不全是坏处,经常做恶梦的人跟那些睡得安稳的人比起来,会更有创造力。

Fab Foodies! Mon, 30 Jul 2018

超夯「彩虹饮食法」搭配均衡饮食吃出健康还能瘦身

你听过现在非常流行的彩虹饮食法吗?

LIFESTYLE Tue, 8 Oct 2019

Tak Tahu Nak Bawa Apa Ketika Bercuti? Nah, Semak List Barang Yang Perlu Dibawa Ketika Travel!

Wow! Menarik juga list yang disediakan oleh tema Xtra ni. korang boleh try nanti okay!

LIFESTYLE Wed, 28 Nov 2018

Peminjam PTPTN…Ini Mungkin Berita Baik Buat Anda!

Bagi peminjam di bawah kategori RM2,000 – RM2,500 yang sudah pun memulakan pembayaran balik, Maszlee berkata, mereka juga boleh melakukan penstrukturan semula mengikut kadar baharu itu.

LIFESTYLE Wed, 6 Dec 2017

【男女必看】不要再浪费!香水喷在这六个部位才对

每个人都有自己喜欢的香水,但如何使用你的香水,使其发挥最佳效果呢?

Fab Foodies! Thu, 8 Aug 2019
LIFESTYLE Fri, 15 Dec 2017

Keluarkan Wang Caruman Tanpa Had Jumlah Mulai Januari

Pencarum KWSP Umur 55 Tahun Keatas Dibenarkan Keluarkan Wang Caruman Tanpa Had Jumlah Mulai Januari

Fab Foodies! Mon, 17 Jun 2019
LIFESTYLE Sat, 16 Nov 2019

Cara Mencegah Untuk Pneumonia!

Mencegah lagi baik daripada merawat

Fab Foodies! Sat, 12 May 2018

Nak Diet, Makanlah Halia

Halia bukan setakat membuang angin tapi dapat membantu dalam kecantikan dan kesihatan badan juga

| Live TV