LIFESTYLE By: SGMS Enal August 13, 2019 @ 12:18pm

Boleh Ke Panggil Isteri Dengan Gelaran Ummi, Ibu Atau Mama?

 Perkataan sayang, abang atau sebagainya yang digelar kepada pasangan bukan sahaja mengeratkan hubungan malah menambahkan rasa cinta.

Namun, timbulnya persoalan apabila terdapat sesetengah pasangan iaitu suami yang memanggil isterinya dengan gelaran seperti mama, ibu atau ummi. Perkara ini seakan sudah menjadi kebiasaan namun adakah di dalam Islam panggilan tersebut dibolehkan atau jatuh ke dalam hukum zihar?

Bagi merungkai persoalan tersebut, Pencetus Ummah Azman atau lebih dikenali sebagai PU Azman tampil menjawab dengan penjelasan seperti di bawah.

Suami panggil isteri dengan panggilan yang biasa dipanggil dengan mahrom seperti ummi, ibu. Adakah ianya jatuh hukum zihar?

Apakah maksud zihar?

Zihar ialah menyamakan punggung atau mana-mana bahagian tubuh isteri dengan punggung atau mana-mana bahagian tubuh wanita yang haram dikahwini oleh suami selama-lamanya seperti ibu kandung suami.

Contoh suami cakap kat isteri, “punggung awak sama macam punggung mak saya”.

Maka penyamaan ini dari sudut suami anggap haram isteri itu disetubuhi sebagaimana haram dia bersetubuh dengan ibu kandungnya.

Zihar pada zaman jahiliyyah dianggap sebagai bentuk talak. Hukumnya haram dan berdosa besar.

Tapi, hari ni kalau ada suami panggil isterinya mama, ibu, ummi atau yang sewaktu dengannya, adakah panggilan ini sama dengan hukum zihar?

Maka kena bandingkan hakikat zihar yang ada dalam syariat dengan budaya panggilan ni.

Sebahagian ulama mengatakan makhruh kerana bimbang sama macam zihar.

Tapi sebahagian ulama lain mengatakan harus dan takder masalah sebab panggilan suami tu tak bermaksud menziharkan isteri kerana niat para suami ialah panggilan kasih sayang.

Panggilan untuk mendidik anak-anak supaya panggil macam tu kat mak diorang. Panggilan yang bermaksudkan isteri itu adalah ibu kepada anak-anak suami, bukan ibu kepada suami.

Kesimpulannya, suami boleh panggil isteri dengan panggilan di atas dengan syarat dan niat di atas dan tak jatuh hukum zihar.

Isteri juga boleh panggil suami dengan panggilan ayah atau abi.

Cik Man tak bahaskan tentang isteri panggil suami, sebab isteri tak pegang kuasa talak.

Sumber : PU Azman

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Mon, 4 Dec 2017

Kongsi Teknik Atasi Anak Yang Nakal

“Kadang-kadang, Makin Dilarang Makin Dia Buat” — Doktor Ini Kongsi Teknik Atasi Anak Yang Degil

Fab Foodies! Sun, 10 Mar 2019

鸡蛋该冷藏吗?「放错位置」臭更快…

鸡蛋需要冷藏吗?大多数欧洲国家认为没有必要将鸡蛋冷藏储存,但美国却认为将鸡蛋储存在室温下是不安全的,谁才是正确的?

Events Wed, 5 Sep 2018

Wakili Malaysia, UPAG Sasar Pingat Emas Di Cheonan

Kami berbangga dengan penyertaan dan dapat mewakili negara dalam memartabatkan tarian dan budaya kebangsaan di mata dunia. Kami akan buat yang terbaik…Good Luck UPAG!

LIFESTYLE Sun, 25 Aug 2019

Air Suam Lebih Sihat Berbanding Air Sejuk?

Tiada masalah untuk korang minum air sejuk, air suam atau air panas asalkan kena pada masanya.

LIFESTYLE Tue, 8 Oct 2019

Tak Tahu Nak Bawa Apa Ketika Bercuti? Nah, Semak List Barang Yang Perlu Dibawa Ketika Travel!

Wow! Menarik juga list yang disediakan oleh tema Xtra ni. korang boleh try nanti okay!

Fab Foodies! Wed, 28 Feb 2018

Stress Di Pejabat? Cuba kunyah ini!

Berdepan dengan deadline, overload kerja dan target tak sampai, pasti tertekan dibuatnya! Apa kata sambil menghabiskan kerja korang, boleh cuba dapatkan makanan seperti di bawah untuk membantu kurangkan sikit tekanan di pejabat.

Events Tue, 27 Aug 2019

Sanitary Pad Meets Fashion: KOTEX® Batik Collection Stole the Show at KL Fashion Week

Kotex® empowers female artisans from Batik Boutique and up-and-coming designer, Seza Zulkeple, to bring collection to life at KLFW

Fab Foodies! Wed, 27 Feb 2019
LIFESTYLE Wed, 10 Jan 2018

AirAsia与Uber宣布合作 不用再为去机场烦恼啦!

每次要出国旅行,有没有都在烦恼怎么去机场?为了帮人解忧,优步(Uber)宣布与亚洲航空(AirAsia)合作,为乘客提供“无缝接轨”的载送服务。

LIFESTYLE Thu, 9 Jan 2020

Teknik Hilang Sakit Kepala Tanpa Ubat Dalam Masa 5 Minit

Pengalaman sakit kepala bukanlah merupakan sebuah pengalaman yang seronok. Lebih-lebih lagi sekiranya ia terjadi sewaktu ada berada jauh daripada akses kepada ubat-ubatan seperti Panadol dan Paracetemol untuk melegakan kesakitan tersebut. Namun, ramai yang tidak tahu […]

| Live TV