LIFESTYLE By: SGMS Enal December 21, 2017 @ 1:47am

Cara Mudah Cipta Sendiri Pencen Bulanan RM9,000

Ramai orang yang mengambil mudah mengenai pencen, terutama golongan muda. Jika anda penjawat awam, itu tidak menjadi masalah kerana anda mempunyai pencen apabila sudah tamat berkhidmat. Tapi bagaimana dengan pekerja swasta?

Buat pekerja swasta anda tidak perlu risau, kerana Harith Faisal telah berkongsi bagaimana cara membuat pencen sendiri. Menurut perkongsian ini anda mampu mencipta pendapatan sebanyak RM9,000 sebulan apabila pencen nanti.

Si A berminat nak beli sebiji rumah ni. Maklumat rumah yang nak dibeli seperti yang tertera kat bawah ni :

Current Market Price: RM220,000
Financing Amount: RM200,000
Financing Tenor: 35 years
Bank Profit Rate: 4.5%
Monthly Instalment: RM947
Current Monthly Rental: RM1,100
Maintenance Fee: RM100
Current Cashflow: RM54

Katakan sekarang umur kau 25 tahun dan kau beli rumah yang berharga RM220,000 macam yang kat atas tu. Saya cuma nak tunjukkan apa akan jadi kat rumah tu selepas 25 tahun. Pada masa tu, umur kau dah 50 tahun.

Katakan pulak, Anggaran Kadar Penghargaan Tahunan (Esimated Annual Appreciation Rate) dan Kadar Penghargaan Tahunan (Annual Rental Appreciation) seperti berikut :

Estimated Annual Appreciation Rate: 5%
Annual Rental Appreciation Rate: 3%

Korang boleh rujuk purata kenaikan harga hartanah dalam Malaysia untuk tahun 1990 hingga 2016 kat bawah ni :

Saya ada kongsikan purata kenaikan harga hartanah Malaysia untuk tahun 1990-2016 dalam channel telegram rasmi saya.

Outstanding Liability: RM90,700
Portfolio Value: RM745,000
Net Worth: RM654,300
Monthly Rental Income: RM2,303
Monthly Cashflow: RM1,357

1. Kalau tak nak jual hartanah ni, kau masih kena bayar ansuran kat bank dan dapat RM1,357 cashflow positif setiap bulan.

2. Kalau kau setelkan outstanding liability RM90,700 tu, kau dapat kutipan sewa penuh sebanyak RM2,303 setiap bulan.

3. Kalau kau jual hartanah ni, kau dapat tunai RM654,300. Letak kat Tabung Haji dan nikmati bonus 4.25% setahun iaitu RM27,800 bersamaan RM2,316 sebulan.

Jadi, inilah dia tiga pilihan asas yang kau boleh pilih untuk kau laksanakan dengan hartanah yang kau beli tu selepas 25 tahun.

Yang pilihan ketiga tu macam best, kan. Tak payah urus penyewa tapi dapat juga pendapatan pasif dengan bonus tahunan.

Tak cukup pencen dengan RM2,316 sebulan? Kau belilah 4 hartanah yang lebih kurang sama potensinya dengan apa yang saya tunjukkan.

Suami beli 2 biji rumah, isteri beli 2 biji rumah. Dua-dua kena ada kesedaran dan ilmu. Ajak pasangan kau baca artikel ni sekali.

Selepas 25 tahun, jual semua 4 rumah, kau akan dapat tunai RM654,300 x 4 = RM2,617,200.Letak semua dalam Tabung Haji.

Bonus tahunan kau dapat RM27,800 x 4 = RM111,200 bersamaan RM9,266 sebulan. Cukup ke tak untuk kau pencen?

Sekadar berangan. Berangan tu kan percuma. Haha! Daripada berangan, kalau kita usahakan jadi realiti, kita akan rasa manisnya nanti.

Sumber – Harith Faisal

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Sat, 18 Nov 2017

Makan Laju Boleh Akibat Strok, Diabetes & Sakit Jantung

Jangan gelojoh atau terlalu laju sewaktu makan kerana boleh mengakibatkan penyakit seperti stroke, diabetes mahupun sakit jantung buat sesetengah anda

Fab Foodies! Wed, 24 Jul 2019
LIFESTYLE Tue, 15 Oct 2019

Tun Dr Hasmah Kongsi Pengalaman Sebagai ‘Survivor’ Kanser Payudara

lebih 40 peratus daripada pesakit yang datang mendapatkan rawatan adalah pesakit pada peringkat ketiga dan keempat.

LIFESTYLE Wed, 27 Mar 2019

Hilton is Having a Special Southeast Asia April Sale!

All Hilton hotels across South East Asia are on discount!

LIFESTYLE Mon, 26 Aug 2019

7时刻别戴隐形眼镜!洗澡没拔小心「它」爬满

近视但却又爱美,不想戴着厚重的眼镜上班、上课,许多人选择戴隐形眼镜,甚至变色瞳片。虽然戴隐形眼镜的好处相当多,但对于眼睛的健康更需留意……

LIFESTYLE Tue, 20 Mar 2018

搭云霄飞车上路!日本「超陡」江岛大桥让人紧张

这座看起来像云霄飞车一样刺激的大桥其实是在日本连接鸟取县与岛根县的江岛大桥;全长1.7公里,达44公尺高,路桥的坡度让你开车就像坐云霄飞车一样刺激,。

LIFESTYLE Wed, 16 May 2018

5 Tanda Kucing Menghidap Kanser Atau Sebaliknya

Jangan ingat manusia sahaja yang mengidap kanser haiwan peliharaan pun boleh juga

Fab Foodies! Thu, 18 Apr 2019

Celebrate this Egg-static Easter Sunday with Some Good Food at DoubleTree by Hilton JB

There are even fun activities like colouring, egg painting and egg hunting for the kids!

Fab Foodies! Tue, 15 May 2018

烦就想大吃?1张图秒懂「瘦离你好远」……

你常因为心情不好而大吃大喝吗?这样是不对的!不论什么年龄,都会经历情绪影响饮食的阶段,尤其是完美主义者更容易沦为「情绪型饮食」……

LIFESTYLE Thu, 21 Nov 2019

Ada Sebab Ya Tandas Awam Guna Jamban Bentuk ‘U’

Ramai Tak Tahu, Ini Sebab Rupanya

| Live TV