LIFESTYLE By: SGMS Enal December 11, 2017 @ 4:17pm

Elak Tidur Waktu Malam Dengan Lampu Terbuka

Buka lampu atau tutup lampu ketika tidur?

Soalan tersebut diajukan bertujuan untuk menilai sama ada anda berada dalam golongan yang berisiko menghidapi penyakit kanser. Kajian yang dibuat oleh para saintis walaupun tidak dapat disahkan sepenuh namun mendapati adanya perkaitan antara cahaya lampu dengan penyakit kanser.

Cahaya lampu yang dimaksudkan disini termasuklah cahaya daripada gajet anda seperti telefon pintar dan tablet. Televisyen juga diambil kira. Betulkan, ada yang tidak boleh tidur lena jika tidak membelek terlebih dahulu telefon masing-masing atau menonton televisyen.. Namun tidak ramai yang tahu bahawa cahaya tiruan yang dipancarkan oleh gajet kita sebenarnya boleh menjejaskan kesihatan tubuh badan.

.

 

Tetapi ia bukan bermakna anda tidak boleh langsung menyentuh gajet anda pada waktu malam ataupun sebelum tidur, namun pakar menyarankan anda menghentikan semua aktiviti anda bersama gajet sekurang-kurangnya 30 minit sebelum tidur bagi mendapatkan tidur yang berkualiti dan menjaga kesihatan anda.

Kenapa tak boleh tidur dalam keadaan lampu terbuka? Untuk menjawab soalan ini dan memahami kenapa pendedahan kronik cahaya lampu pada waktu malam adalah tidak sihat, kita perlu melihat bagaimana manusia di masa lampau tidur pada waktu malam sebelum terciptanya teknologi lampu.

Manusia pada zaman lampau hanya bergantung kepada cahaya semula jadi matahari pada waktu siang dan cahaya bulan pada waktu malam untuk menjalankan sebarang aktiviti. Hanya dua cahaya ini sahajalah yang mampu memainkan peranan sebagai penstabil kepada circadian rhythmicity, iaitu perubahan fizikal, mental dan tingkahlaku berdasarkan peredaran waktu harian dan ia bertindak balas terhadap cahaya dan kegelapan dalam sesuatu persekitaran. Dan contoh kepada circadian rhythmicity adalah kita berjaga pada waktu siang kerana cahaya dan tidur pada waktu malam kerana gelap.

Tetapi masalahnya pada hari ini, gajet yang diguna pakai setiap hari tidak mengeluarkan cahaya seperti cahaya matahari yang mampu menstabilkan circadian rhythmicity, sebaliknya ia dihasilkan secara tiruan sama ada cahaya LED, AMOLED, LAN dan sebagainya.

Kajian juga menunjukkan bahawa tidur dengan lampu terbuka sebenarnya mampu mengurangkan kadar melatonin anda kepada 90 minit. Dan membuat ia lebih teruk adalah cahaya yang dipancarkan melalui LED contohnya pada tablet mampu mengatasi melatonin anda.
Jadi kesimpulanya, tidurlah dalam keadaan bergelap kerana selain untuk mendapatkan kualiti tidur yang baik dan menjaga kesihatan anda, ia juga mampu mengurangkan penggunaan elektrik sekaligus menjimatkan perbelanjaan bulanan anda.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sat, 6 Apr 2019

Punca Utama Kematian Berbanding Rokok

Diet Atau Cara Pemakanan Salah Adalah Punca Utama Kematian Berbanding Rokok

LIFESTYLE Thu, 10 May 2018

5 Adab Ibu Bapa Gagal Terapkan Dalam Diri Kanak-Kanak Ketika Kecil

5 Adab Ibu Bapa Gagal Terapkan Dalam Diri Kanak-Kanak Ketika Kecil Anak Semakin Besar Semakin Kurang Ajar

LIFESTYLE Fri, 3 May 2019

睡前NG行为揪出来!让身体好好关机

根本虐惨!睡前NG行为帮你揪出来,让身体好好关机。

LIFESTYLE Tue, 7 Aug 2018

越南「巨人的手」从山壁拉出一条金线

在越南中部的巴拿山里,有一双巨大的手将一座「金桥」轻轻托起,让人们能够越过1千400公尺深的悬崖。

LIFESTYLE Mon, 23 Dec 2019

Serangan Panik, Gelisah Mungkin Tanda Anda ‘Overdos’ Kafein

Jangan panik ini diantara tanda-tanda dari kajian.

Events Fri, 7 Sep 2018

Wow…Ini Rupanya Rahsia Syed Saddiq Kekal Cergas!

Di sebalik kesibukan Menteri paling muda ini, beliau tidak pernah mengabaikan kesihatannya. Paling penting, beliau akan ke gym sekurang-kurangnya satu jam setiap hari. Beliau sudah, anda bila lagi?

LIFESTYLE Wed, 5 Dec 2018

Manfaat Belalang Untuk Kesihatan Manusia

Manfaat Belalang Untuk Kesihatan Manusia, Ramai Yang Tidak Tahu

LIFESTYLE Sun, 8 Apr 2018

10 Things You Should Know Before Flying to the Philippines

Different countries have different cultures and rules. Here’s a 101 for any of you travelling to the Philippines soon.

LIFESTYLE Wed, 12 Dec 2018

5 Jenis Cili Paling Pedas Berapi Masuk Rekod Dunia

Jom kita tengok bacaan cili-cili terpedas dunia ni daripada bawah sehingga paling tinggi levelnya.

Fab Foodies! Thu, 6 Sep 2018

先吃菜还是先吃肉?原来这样吃才最健康

吃饭时是先吃菜还是先吃肉呢?吃饭太快容易吃下过量的食物而造成肥胖。

| Live TV