LIFESTYLE By: SGMS Faida March 12, 2018 @ 6:12am

Fenomena Panama Dance, “Wajib kalau suami suruh,”

Kegilaan tarian Panama kini makin menjadi-jadi di kalangan anak-anak muda! Sana sini pengguna memuat naik skill Panama Dance di laman sosial masing-masing.

Ada yang suka, tak kurang juga ada yang mengecam tindakan segelintir pengguna ini…

Menerusi laman Facebook pendakwah muda Fakhrul, beliau ada menulis pandangannya berhubung tarian yang kini sedang menular di laman sosial.

Menurut beliau, menari ini banyak hukum termasuklah wajib, harus dan haram.

“ Hukum wajib sekiranya suami suruh, harus pula sekiranya seorang atau sama-sama kawan satu jantina, atau sesama mahram, sementara haram pula kalau menari dengan bukan mahram sama ada berdua atau beramai-ramai. Itupun kalau cara tarian dan tempat yang tidak menimbulkan fitnah,” tulisnya di laman Facebook.

Beliau berkata demikian bagi mengulas berhubung isu tarian Panama yang tular di laman sosial sekarang.

Tarian Panama sebelum ini menjadi tular apabila ia dilakukan secara beramai-ramai antaranya di agensi kerajaan, hingga ia ‘berjangkit’ untuk dilakukan oleh kebanyakan masyarakat kita.

Dalam pada itu, beliau turut menjelaskan ada sebab hukum tarian itu jatuh haram.

“Orang kata pulak, ‘haram tang mana pulak ustaz oi’, tu yang kamu dok lenggok badan, pusing-pusing punggung, lompat terselak kain-kain tu tak jelas ke haramnya?

“Perlu dalil al-Quran, Hadith ke? Alaaaahhhh nak seronok lepas stres (tekanan) sikit pun tak boleh!” Apa kata kita seronok sampai masuk syurga. Pasti tak stres kat sana,” katanya.

Dalam pada itu, beliau menasihati agar jangan ada lagi kapsyen ‘kami sudah ‘berpanama dance’ ramai-ramai ni, korang bila lagi?’.

“Kita buat benda haram, jangan ajak orang lain sama ya. Buat trend tu biarlah trend yang kita dapat pahala, pahala orang lain pun kita dapat sama, Islam itu mudah tapi jangan bermudah-mudah,” katanya.

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Wed, 14 Aug 2019

Petua Mudah Lembutkan Daging Merah

Daging adalah salah satu bahan mentah yang banyak digunakan dalam masyarakat kita. Kerana sifatny yang mudah dikendalikan selain versatil, daging boleh diolah menjadi menu apa pun, yang pastinya sentiasa kena dengan tekak.Masak sedap-sedap pun tapi […]

LIFESTYLE Thu, 8 Feb 2018

如何熬夜不伤身?养成「6生活习惯」成为聪明夜猫族!

晚睡=伤身?早睡早起身体好!但每个人生理时钟其实大不相同,有些人可能因为工作或生理因素等问题,必须日夜颠倒,该如何当一个生活有品质的健康夜猫族呢?

LIFESTYLE Sun, 19 Aug 2018

Luahan Hati Mak Nyah, ‘Tak Minta Lebih Pun, Hanya Hak Sama Rata’

Bukan nak tuntut hak macam kahwin sejenis atau sebagainya, cuma kami juga ingin hidup normal seperti orang lain.

LIFESTYLE Mon, 7 May 2018

如何投票?首投族扫盲8步攻略

你是首投族吗?若是,请闭上双眼,想象投票日可能出现的情景:你一早到投票站,竟发现选区换了,怎么办?拿到选票后,到底该打钩或打叉?投完票后,各党率先公布自己胜利,到底该听谁的?

LIFESTYLE Sun, 15 Jul 2018

Punca Wanita Jadi Curang

Terdapat kajian yang menyatakan wanita Malaysia menduduki tangga ketiga sebagai wanita yang paling curang di dunia. Bahayanya!

LIFESTYLE Thu, 4 Jan 2018

‘Workaholic” Sampai Waktu Rehat Terabai

Jangan ”Workaholic” Sampai Waktu Rehat Pun Pulun Kerja, Pesanan Doktor Ini Untuk Semua

Fab Foodies! Mon, 26 Nov 2018

Here are Two Places You Can Consider for Your Christmas Feast

It’ll be the perfect evening with loved ones.

LIFESTYLE Thu, 25 Jan 2018

Antara Checklist Barang Persiapan Ibu Dan Kelahiran Bayi

Ketika usia kandungan mencecah enam hingga ke tujuh bulan, pasti para ibu bapa yang bakal menimang cahaya mata sibuk membeli kelengkapan bayi dan persediaan untuk berpantang. Barangan penjagaan bayi dan keperluan ibu semasa melahirkan amat […]

LIFESTYLE Fri, 10 Aug 2018

3 Makanan Karbo Elak Untuk Makan Malam

Makanan karbohidrat memang perlu dielakkan jika anda diet tetapi itu tidak bermaksud tidak boleh diambil langsung

LIFESTYLE Mon, 4 Nov 2019

| Live TV