LIFESTYLE By: Syafiqa Irdina October 9, 2019 @ 2:46pm

Hati-hati! Ini Mungkin Petanda Anda Sedang Menghidapi “Anxiety Disorder”

Sekarang ni, ramai yang menghidapi anxiety disorder atau penyakit keresahan. Anxiety Disorder merupakan sebuah penyakit di mana seseorang mengalami gangguan berlebihan sehingga mengganggu rutin dan kerja harian mereka.

Stress dan resah disebabkan kerja atau nervous memang normal, tetapi kalau stress sehingga menangis tidak tentu arah memang pelik bukan? So, macam mana korang nak tahu jikakorang sekarang ini sedang mengalami penyakit ini.

Nah, Xtra  listkan petanda-petanda Anxiety Disorder yang mungkin korang tak tahu.

  1. Perasaan Takut Tiba-tiba

Jika anda berasa takut secara tiba-tiba tanpa sebab, segeralah berjumpa dengan doktor dan berinteraksi dengan orang ramai. Takut tanpa alasan yang munasabah seperti takut terhadap ketinggian, hujan dan perkara lain. Hati-hati sebab itu adalah tanda-tanda anxiety disorder tau!

 

  1. Susah Untuk Tidur

Gangguan untuk tidur sememangnya berkaitan dengan pelbagai keadaan kesihatan sama ada fizikal mahupun psikologi. Tetapi, kalau korang susah untuk melelapkan mata disebabkan perkara yang kecil yang korang sendiri tak tahu jalan penyelesaiannya,  make sure korang check dengan kadar segera okay! 

 

  1. Panic Attack!

Serangan panik boleh menjadi sesuatu yang menakutkan kerana ianya seakan-akan sama dengan serangan jantung. Seseorang yang diserang ‘panic attack’ akan menyebabkan mereka susah untuk bernafas, sakit dada, pening, berpeluh-peluh,  jantung berdebar dan lemah tubuh badan.

Bukan semua orang yang mengalami serangan panik ini mengalami ‘anxiety disorder’, tetapi mereka yang mengalaminya berulangkali, bermaksud korang berpotensi mempunyai  simptom anxiety disorder!

                                                                                                  

  1. Sukar Menjalinkan Hubungan

Lagi satu, jika korang mempunyai peristiwa lampau mesti akan trauma dan sentiasa terbayang tentang peristiwa tersebut bukan? Hal ini boleh menjadi punca anda sukar mempercayai seseorang dan sukar menjalinkan hubungan yang mendalam dengan orang yang dianggap istimewa. Malah, hubungan dengan orang terdekat juga mungkin turut terjejas atau semakin renggang. Korang mungkin melakukannya tanpa sedar kerana terlalu takut kehilangan mereka. 

Jadi, sekiranya korang mempunyai tanda-tanda yang Xtra listkan ni, pastikan korang cari jalan penyelesaian dengan melakukan ujian saringan di klinik berdekatan supaya korang dapat mengetahui tahap kerisauan dan depresi yang korang alami melalui keputusan ujian tersebut.

Berinteraksilah dengan orang ramai atau kenalan terdekat untuk meredakan keresahan yang korang alami.

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Fri, 19 Apr 2019

Ain Edruce Kini Tunangan Hafiz

Selamat bertunang Ain & Hafiz, comel je tengok gelagat dorang ni tau!

Hiburan Fri, 3 May 2019

Dayah Bakar Teruja Pertama Kali Sambut Puasa Sebagai Isteri

Meskipun tinggal berjauhan dengan suami, dia dan suami sepakat berjumpa sekurang-kurangnya sekali dalam seminggu.

Hiburan Fri, 26 Apr 2019

Bermodalkan RM 250, Sha Hasan Jadi Jutawan Pada Usia 19 Tahun!

Bergelar jutawan pada usia 19 tahun, Sha Hasan mengaku hanya bermodalkan RM 250 memulakan perniagaan kosmetik sekitar empat tahun dahulu. “ Saya berniaga macam-macam sebelum ini dengan modal yang saya pinjam dengan kakak, saya berjaya […]

Hiburan Sun, 30 Dec 2018

Kalau Jadi Juara Mentor 7, Pasya Mahu Buka Studio

Pasya atau nama sebenarnya Faizul Ashraf Fauzi memberitahu sekiranya dia berjaya membawa pulang gelaran juara malam nanti, dia memiliki impian peribadi. Apa tu agaknya?

Hiburan Mon, 30 Sep 2019

Saya Belum Layak Bergelar Jutawan – Shuib Sepahtu

Pelawak dan penyampai radio Shuib Sepahtu berasa takut digelar jutawan hanya disebabkan ada beberapa jenis bisnes. “Siapalah saya ni, hanya penyampai radio dan makan gaji. Buat bisnes pun biasa-biasa saja, kadang kala untung dan rugi. […]

Hiburan Wed, 26 Dec 2018

Sebak Lawat Awie, Pendakwah Terkenal Mohon Netizen Terus Berdoa

Ustaz Ebit Lew memuji sifat Dato Awie yang dikatakan sebagai seorang yang lembut hatinya. Semoga terus sihat, Insya Allah…

Fab Foodies! Thu, 12 Jul 2018

就是这样才变胖!想吃垃圾食物是因为「睡不饱」

妳有发现在晚上高热量的垃圾食物,浮现在脑海画面的机率特别高吗?

Events Mon, 23 Apr 2018

Empat Peserta Mentor Otai Ini Bakal Berentap Di Pentas Final!

Pemilihan mereka adalah berdasarkan kepada persembahan mereka pada konsert minggu ke- 6 semalam yang turut menampilkan peserta membuat persembahan bersama mentor mereka masing-masing.

Hiburan Tue, 4 Jun 2019

Tak Mahu Jaja Kisah Cinta, Syafiq Kyle Ada Cara Tersendiri

Bukan semua orang nak tahu kisah peribadi kita, saya ada cara sendiri dalam hal ini.

Events Wed, 4 Sep 2019

Lima Hari Tayangan Sahaja, SANGKAR Raih Kutipan RM4.8 Juta!

Masih sempat lagi nak tengok SANGKAR di pawagam berhampiran korang. Cepattt!

| Live TV