LIFESTYLE By: SGMS Enal December 26, 2018 @ 11:55am

Jangan Marah kalau Isteri Buat Silap, Lelaki Ini Berkongsi Pengalaman

Menjadi seorang wanita yang bertanggungjawab bukanlah satu perkara yang mudah meskipun nampak seperti mereka bijak mengurus masa bersama keluarga dan kerja.

Oleh itu, para lelaki terutamanya sang suami, jikalau isteri anda melakukan kesilapan, janganlah terus dimarah hingga boleh membuatkan mereka berkecil hati.

Ikuti pengalaman dan penjelasan saudara Mohd Fhais mengenai kenapa kita tidak seharusnya memarahi isteri sekiranya mereka melakukan kesilapan

Jadi wanita tak semudah yang kita fikir. Mentang-mentang memori wanita ni besar kita ingat dia boleh ingat semua perkara. Cemerkap mereka bukan sengaja di buat tau, ia tak sengaja dan tak boleh di bendung.

Sebelum baca perkongsian Tuan Aiman Amri, terapis psikologi, saya selalu rasa cemerkap isteri sangat menjengkelkan. Paip air lupa tutup, bag lupa zip, pintu kereta tak tutup, dan perkara remeh temeh yang lain.

Pernah juga sekali tercakap CUAI !

Menyesal pulak cakap macam tu. Bila di fikir-fikir balik kata-kata tuan aiman, sebenarnya saya lah punca isteri jadi cuai.

Dia jadi macam tu sebab saya biarkan dia fikir segala tugas di rumah seorang diri. Saya biarkan beban mengurus anak-anak daripada makan, susu, pakaian sehingga anak tidur di bahu dia seorang.

Saya buat silap sebab tak bantu meringankan beban fikiran dia !

Bila isteri minta pendapat saya abaikan, isteri tanya saya jawab asal boleh,

“Abg hari ni nak makan apa?”, Saya mesti jawab ikut syglah nak makan apa.

“Abg, nanti sekolah rania ada buat jamuan makan, kita nak bagi sumbangan apa?”, Saya jawab senang je, syg bagi je apa-apa.

Akibat dari jawapan acuh tak acuh ini, 200 juta sel corpus callosum iaitu tisu yang menyambungkan otak kiri dan kanan isteri menjadi semakin ligat bergerak laju dari kiri ke kanan.

Selagi tak makan selagi itu otak dia ligat berfikir. Nak makan apa, nak makan apa, nak makan apa.

Cuba sebut laju-laju guna mulut, macam tu lah yang berlaku di otak mereka, tapi 10 kali ganda lebih laju. Mesti memenatkan !

Bila dah penat faham-faham je lah. Mudah terlupa, mudah buat silap. Tak produktif dan sangat perlukan rehat.

Sebab itu kalau kita perasan, isteri kat rumah kalau nak berehat mereka mesti tidur. Sedangkan kita orang lelaki tengok tv pun dah cukup memadai untuk berehat. Isteri kita tak boleh, selagi minda tak ditidurkan selagi itu mereka tak berehat.

Uish.. memang penat kalau dapat otak macam wanita ni.

Tuan tuan, Lepas ni kalau nampak isteri kelam kabut atau cemerkap tu jangan terus marah atau merungut, bawa bertenang.

Kita memang nampak silap mereka tu macam remeh sangat tapi sebenarnya dalam fikiran mereka ada berpuluh perkara serius yang mereka fikir serentak.

Anak 2 hari tak berak, tidur malam meragam, perut kembung. Itu semua isteri yang fikir.

Percayalah setiap kali kita balik rumah tengok keadaan semua terkawal dan tenang itu ada 1001 cerita yang kita tak tahu.

Jadi kalau nak hidup kekal tenang dan tenteram kurangkan komplen hal-hal remeh ni. Bantu lagi bagus.

Daripada ringan mulut baik ringan tulang tolong isteri tu.

Sumber: Mohd Fhais

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Wed, 30 Oct 2019

Ramai Salah Anggap Pasal Kemurungan, Ini Penjelasannya.

Kemurungan menjadi satu topik yang kian mendapat perhatian

LIFESTYLE Thu, 20 Sep 2018

Khasiat Minum Kopi Bagi Wanita

Umumnya minum sampai 2/3 gelas kopi demi untuk mendapatkan manfaat kopi dan agar terhindar dari berbagai permasalahan kesihatan lainnya kerana akibat efek dari kafein yang berlebihan.

LIFESTYLE Wed, 2 Jan 2019

乐高推出2019春节限定组!年夜饭完来舞龙

乐高为中国的农历新年,推出两组猪年春节限定组:齐聚围炉庆团圆的「年夜饭」和传统祈福闹新春的「舞龙」,内装细节丰富精致,诚意满满!

LIFESTYLE Tue, 20 Mar 2018

搭云霄飞车上路!日本「超陡」江岛大桥让人紧张

这座看起来像云霄飞车一样刺激的大桥其实是在日本连接鸟取县与岛根县的江岛大桥;全长1.7公里,达44公尺高,路桥的坡度让你开车就像坐云霄飞车一样刺激,。

LIFESTYLE Fri, 7 Jun 2019

爱人与被爱,你的爱情角色是什么?

爱人与被爱,你的爱情角色是什么?

LIFESTYLE Tue, 29 Oct 2019

小心!你也有可能得了抑郁症

每年的10月10日是世界精神卫生日(World Mental Health Day),而今年世界精神卫生日的主题是「预防自杀」。到底什么是抑郁症 ?你又有多了解呢?

LIFESTYLE Mon, 25 Nov 2019

Kenapa Tabiat Korek Telinga Perlu Berhenti Serta-Merta

Memang ‘layan’ tabiat korek telinga ni kalau kena pada tempatnya tapi lebih baik hentikan kalau boleh sebab….

LIFESTYLE Thu, 28 Jun 2018

Bijan: The Handbag Every Malaysian is Talking About Now

Bye bye Birkin. You’re not hot anymore.

LIFESTYLE Wed, 4 Apr 2018

新鞋不再磨脚!5招帮你跟红肿破皮说再见

新鞋「磨脚」,相信不少人都有这样的经验,就算是再贵的名牌鞋也无法避免,而最简单的解决方法当然就是贴胶布,但胶布很容易掉,被人看到好像也有点尴尬。

Fab Foodies! Wed, 16 Jan 2019

Why Not Celebrate Chinese New Year and Valentine’s Day in Hong Kong

Featuring amazing hospitality and food from The Upper House.

| Live TV