LIFESTYLE By: SGMS Enal December 26, 2018 @ 11:55am

Jangan Marah kalau Isteri Buat Silap, Lelaki Ini Berkongsi Pengalaman

Menjadi seorang wanita yang bertanggungjawab bukanlah satu perkara yang mudah meskipun nampak seperti mereka bijak mengurus masa bersama keluarga dan kerja.

Oleh itu, para lelaki terutamanya sang suami, jikalau isteri anda melakukan kesilapan, janganlah terus dimarah hingga boleh membuatkan mereka berkecil hati.

Ikuti pengalaman dan penjelasan saudara Mohd Fhais mengenai kenapa kita tidak seharusnya memarahi isteri sekiranya mereka melakukan kesilapan

Jadi wanita tak semudah yang kita fikir. Mentang-mentang memori wanita ni besar kita ingat dia boleh ingat semua perkara. Cemerkap mereka bukan sengaja di buat tau, ia tak sengaja dan tak boleh di bendung.

Sebelum baca perkongsian Tuan Aiman Amri, terapis psikologi, saya selalu rasa cemerkap isteri sangat menjengkelkan. Paip air lupa tutup, bag lupa zip, pintu kereta tak tutup, dan perkara remeh temeh yang lain.

Pernah juga sekali tercakap CUAI !

Menyesal pulak cakap macam tu. Bila di fikir-fikir balik kata-kata tuan aiman, sebenarnya saya lah punca isteri jadi cuai.

Dia jadi macam tu sebab saya biarkan dia fikir segala tugas di rumah seorang diri. Saya biarkan beban mengurus anak-anak daripada makan, susu, pakaian sehingga anak tidur di bahu dia seorang.

Saya buat silap sebab tak bantu meringankan beban fikiran dia !

Bila isteri minta pendapat saya abaikan, isteri tanya saya jawab asal boleh,

“Abg hari ni nak makan apa?”, Saya mesti jawab ikut syglah nak makan apa.

“Abg, nanti sekolah rania ada buat jamuan makan, kita nak bagi sumbangan apa?”, Saya jawab senang je, syg bagi je apa-apa.

Akibat dari jawapan acuh tak acuh ini, 200 juta sel corpus callosum iaitu tisu yang menyambungkan otak kiri dan kanan isteri menjadi semakin ligat bergerak laju dari kiri ke kanan.

Selagi tak makan selagi itu otak dia ligat berfikir. Nak makan apa, nak makan apa, nak makan apa.

Cuba sebut laju-laju guna mulut, macam tu lah yang berlaku di otak mereka, tapi 10 kali ganda lebih laju. Mesti memenatkan !

Bila dah penat faham-faham je lah. Mudah terlupa, mudah buat silap. Tak produktif dan sangat perlukan rehat.

Sebab itu kalau kita perasan, isteri kat rumah kalau nak berehat mereka mesti tidur. Sedangkan kita orang lelaki tengok tv pun dah cukup memadai untuk berehat. Isteri kita tak boleh, selagi minda tak ditidurkan selagi itu mereka tak berehat.

Uish.. memang penat kalau dapat otak macam wanita ni.

Tuan tuan, Lepas ni kalau nampak isteri kelam kabut atau cemerkap tu jangan terus marah atau merungut, bawa bertenang.

Kita memang nampak silap mereka tu macam remeh sangat tapi sebenarnya dalam fikiran mereka ada berpuluh perkara serius yang mereka fikir serentak.

Anak 2 hari tak berak, tidur malam meragam, perut kembung. Itu semua isteri yang fikir.

Percayalah setiap kali kita balik rumah tengok keadaan semua terkawal dan tenang itu ada 1001 cerita yang kita tak tahu.

Jadi kalau nak hidup kekal tenang dan tenteram kurangkan komplen hal-hal remeh ni. Bantu lagi bagus.

Daripada ringan mulut baik ringan tulang tolong isteri tu.

Sumber: Mohd Fhais

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Wed, 18 Jul 2018

8 Cara Menghapuskan Lemak Perut Yang Boroi

Perut boroi antara yang mencacatkan keterampilan individu dimana perlu cari jalan untuk mengelakkannya

Automobile Fri, 6 Dec 2019

Mahu Jimatkan Masa Guna Windows 10?

Melalui kemaskini dari semasa ke semasa , Windows 10 menjadi lebih baik dari sebelumnya. Bagi anda yang menggunakan Windows 10, disini kami senaraikan 10 tips yang mungkin anda belum tahu dan boleh menjimatkan masa. 1. […]

LIFESTYLE Sun, 11 Nov 2018

登机安全须知!托运与随身哪些物品不能带?

现在出国越来越频繁,打包行李时到底哪些需要放在随身?哪些需要放托运?

Fab Foodies! Mon, 22 Apr 2019

The Nasi Lemak Fiesta is BACK in IKEA Malaysia for a Limited Time Only!

It’s for a super limited amount of time so don’t miss out.

LIFESTYLE Tue, 20 Mar 2018

搭云霄飞车上路!日本「超陡」江岛大桥让人紧张

这座看起来像云霄飞车一样刺激的大桥其实是在日本连接鸟取县与岛根县的江岛大桥;全长1.7公里,达44公尺高,路桥的坡度让你开车就像坐云霄飞车一样刺激,。

Fab Foodies! Sat, 7 Jul 2018

「喝水会胖」是真的?专家公布发胖「不能说的秘密」:老了

「喝水都会胖」是真的吗?常听到很多人说,我是易胖体质,连喝水都会胖……

LIFESTYLE Fri, 19 Oct 2018

Elak Bila Puting Jatuh di Hospital, Masukkan Balik Dalam Mulut Anak

“Puting Jatuh, Masukkan Balik Dalam Mulut Anak,” Nampak Bersih Lantai Hospital, Tapi Ianya Bekas Nanah, Darah, Lendir Dan Urin

Fab Foodies! Thu, 10 May 2018

熬夜后吃什么好?适合熬夜人吃的营养食谱

熬夜后很多人都会很没精神、身体没劲,那么如何补充营养才能将这些不适去除呢?

LIFESTYLE Fri, 16 Feb 2018

PELUK ISTERI BOLEH PANJANG UMUR?

Walau bagaimanapun, kita sebagai orang Islam harus ingat, ajal dan maut terletak di tangan Allah s.w.t…

Events Tue, 6 Mar 2018

Pencapaian STPM 2017 Meningkat, Tahniah!

“Peningkatan itu adalah terbaik dan mengatasi semua pencapaian sejak STPM modular diperkenalkan pada 2013,” katanya. 

| Live TV