LIFESTYLE By: SGMS Enal December 26, 2018 @ 11:55am

Jangan Marah kalau Isteri Buat Silap, Lelaki Ini Berkongsi Pengalaman

Menjadi seorang wanita yang bertanggungjawab bukanlah satu perkara yang mudah meskipun nampak seperti mereka bijak mengurus masa bersama keluarga dan kerja.

Oleh itu, para lelaki terutamanya sang suami, jikalau isteri anda melakukan kesilapan, janganlah terus dimarah hingga boleh membuatkan mereka berkecil hati.

Ikuti pengalaman dan penjelasan saudara Mohd Fhais mengenai kenapa kita tidak seharusnya memarahi isteri sekiranya mereka melakukan kesilapan

Jadi wanita tak semudah yang kita fikir. Mentang-mentang memori wanita ni besar kita ingat dia boleh ingat semua perkara. Cemerkap mereka bukan sengaja di buat tau, ia tak sengaja dan tak boleh di bendung.

Sebelum baca perkongsian Tuan Aiman Amri, terapis psikologi, saya selalu rasa cemerkap isteri sangat menjengkelkan. Paip air lupa tutup, bag lupa zip, pintu kereta tak tutup, dan perkara remeh temeh yang lain.

Pernah juga sekali tercakap CUAI !

Menyesal pulak cakap macam tu. Bila di fikir-fikir balik kata-kata tuan aiman, sebenarnya saya lah punca isteri jadi cuai.

Dia jadi macam tu sebab saya biarkan dia fikir segala tugas di rumah seorang diri. Saya biarkan beban mengurus anak-anak daripada makan, susu, pakaian sehingga anak tidur di bahu dia seorang.

Saya buat silap sebab tak bantu meringankan beban fikiran dia !

Bila isteri minta pendapat saya abaikan, isteri tanya saya jawab asal boleh,

“Abg hari ni nak makan apa?”, Saya mesti jawab ikut syglah nak makan apa.

“Abg, nanti sekolah rania ada buat jamuan makan, kita nak bagi sumbangan apa?”, Saya jawab senang je, syg bagi je apa-apa.

Akibat dari jawapan acuh tak acuh ini, 200 juta sel corpus callosum iaitu tisu yang menyambungkan otak kiri dan kanan isteri menjadi semakin ligat bergerak laju dari kiri ke kanan.

Selagi tak makan selagi itu otak dia ligat berfikir. Nak makan apa, nak makan apa, nak makan apa.

Cuba sebut laju-laju guna mulut, macam tu lah yang berlaku di otak mereka, tapi 10 kali ganda lebih laju. Mesti memenatkan !

Bila dah penat faham-faham je lah. Mudah terlupa, mudah buat silap. Tak produktif dan sangat perlukan rehat.

Sebab itu kalau kita perasan, isteri kat rumah kalau nak berehat mereka mesti tidur. Sedangkan kita orang lelaki tengok tv pun dah cukup memadai untuk berehat. Isteri kita tak boleh, selagi minda tak ditidurkan selagi itu mereka tak berehat.

Uish.. memang penat kalau dapat otak macam wanita ni.

Tuan tuan, Lepas ni kalau nampak isteri kelam kabut atau cemerkap tu jangan terus marah atau merungut, bawa bertenang.

Kita memang nampak silap mereka tu macam remeh sangat tapi sebenarnya dalam fikiran mereka ada berpuluh perkara serius yang mereka fikir serentak.

Anak 2 hari tak berak, tidur malam meragam, perut kembung. Itu semua isteri yang fikir.

Percayalah setiap kali kita balik rumah tengok keadaan semua terkawal dan tenang itu ada 1001 cerita yang kita tak tahu.

Jadi kalau nak hidup kekal tenang dan tenteram kurangkan komplen hal-hal remeh ni. Bantu lagi bagus.

Daripada ringan mulut baik ringan tulang tolong isteri tu.

Sumber: Mohd Fhais

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sat, 25 May 2019

Nampak Senang Tapi Ini Cara Yang Betul Untuk Memasak Mi Segera

Kurangkan separuh dari pengunaan serbuk perasa tersebut dan jangan hirup kuah mi segera itu.

LIFESTYLE Wed, 20 Jun 2018

Pakai Shampoo Mahal Tapi Rambut Tetap ‘Sedih’, Apa Perlu Korang Buat?

Jangan amalkan sikap Asal Boleh! Ini tidak, anda guna saja syampu yang ada depan mata dan tak payah keringkan rambut atau menyisir kemas rambut yang dibiarkan kusut masai. Walhal itu antara penyumbang rambut mudah rosak.

LIFESTYLE Mon, 14 May 2018

Garam Ganti Dengan Bahan Apa ?

Tanpa garam masakan tidak berapa enak tetapi tahukah anda yang ianya boleh ditukar dengan bahan yang lain

LIFESTYLE Thu, 24 Oct 2019

Ada Sebab Kenapa Jangan Beri Ubat Dekat Anak Guna Sudu

ini diantara sebab kenapa , mungkin boleh diambil kira

LIFESTYLE Sat, 28 Apr 2018

10项首投族「你一定要知道的事!」

随着国会4月7日解散,选委会宣佈第14届大选投票日将落在5月9日。在本届大选中,有超过197万个选民都是首次参与投票的「首投族」。在投票时,到底有哪些事项是要注意的呢?

Fab Foodies! Thu, 12 Jul 2018

就是这样才变胖!想吃垃圾食物是因为「睡不饱」

妳有发现在晚上高热量的垃圾食物,浮现在脑海画面的机率特别高吗?

LIFESTYLE Mon, 29 Apr 2019

如果不想活得太累!请放弃以下的五件事

生命中的许多时候,我们被一些事情束缚,让自己变成另一个人,活得非常疲累。想要过自由自在的生活,我们每个人都应该学会放手。

LIFESTYLE Fri, 22 Feb 2019

目前的工作你是真心喜欢吗?值得继续努力吗?

面对目前工作,你是真心喜欢呢?还是只为了糊口饭吃呢?

Fab Foodies! Thu, 26 Jul 2018

Khasiat Buah Ciku

Khasiat buah ciku ada yang kata ubat untuk sembelit mahupun cirit birit. Ada lagi khasiat yang lain ya

LIFESTYLE Fri, 26 Jan 2018

不同材质白鞋怎么洗?帆布变黄靠「Tissue」能拯救?

每个人鞋柜都有的小白鞋,穿了几个月甚至几年,它还是白的吗?虽然有种说法:「白鞋要有点脏才好看」,但太黄太黑不仅不时尚,给人的观感也不佳。便宜的鞋脏了可以再买一双,但心头好的那几双,实在舍不得换,那么清洗保养就非常重要。

| Live TV