LIFESTYLE By: SGMS Enal September 13, 2018 @ 12:50pm

Kenali Label PAO Penentu Tarikh Luput Produk Kosmetik

Seperti bungkusan makanan, tahukah anda bahawa produk kosmetik tidak kira sama ada untuk anda golongan lelaki mahupun wanita, sebenarnya turut mempunyai tarikh luput yang tertera pada bahagian label produk tersebut.

Walaupun produk-produk ini seperti minyak wangi dihasilkan bagi memastikan anda kekal harum selama 24 jam ataupun gincu yang memberikan warna merah menawan pada bibir anda sepanjang hari, pada hakikatnya, tiada apa pun yang kekal buat selama-lamanya, dan anda mungkin terpaksa membuang semua produk kosmetik sebelum ia sempat diguna sehingga habis.

Kenapa perlu dibuang? Selain ia kehilangan kualiti, minyak wangi tidak lagi wangi, bedak menjadi keras dan gincu pudar warnya, produk kosmetik yang telat tamat tempoh sukar untuk digunakan pada kulit selain ia berpotensi memberi masalah kepada kesihatan kulit anda.

Macam mana nak tahu sudah tiba masanya produk-produk kosmetik itu perlu dibuang? Mudah sahaja, lihatlah pada bahagian labelnya. Anda mungkin pernah terlihat satu simbol ini, yang menyatakan tempoh produk tersebut mampu bertahan selepas dibuka namun anda (mungkin) jarang memberikan perhatian khusus kepadanya kan?

Ikon berbentuk penutup krim dibuka tersebut dikenali sebagai PAO atau Period After Opening. Bersama-sama ikon PAO tersebut tertera maklumat mengenai tempoh berapa bulan produk tersebut boleh bertahan selepas dibuka. Pada label diatas, tertera 24 M (month) yang bermakna, ia selamat digunakan dalm tempoh 24 bulan selepas ia dibuka.

PAO mula diguna pakai dalam penglabelan produk kosmetik pada 2005. Penggunaan tersebut diwajibkan oleh Europe Commission dimana semua syarikat pengeluar produk kosmetik perlu meletakkan label PAO pada produk mereka sekiranya produk tersebut mempunyai tarikh luput di bawah 30 bulan.

Walaupun banya negara tidak menjadikan penggunaan label PAO sebagai wajib pada produk kosmertik, namun ia sejak sekian lama menajdi tanggungjawab kepada syarikat kosmetik untuk menggunakan label PAO untuk memaklumkan tarikh luput kepada pengguna-pengguna mereka.

Melalui label PAO, tarikh luput untuk setiap jenis produk-produk kosmetik adalah berbeza antara satu sama lain. Produk-produk berbentuk bedak yang digunakan pada kulit muka biasanya mempunyai ketahanan selama 24 bulan sahaja.

Manakala produk kosmetik seperti gincu pula mempunyai label PAO untuk tempoh setahun sahaja ataupun 12 bulan.

Untuk produk kosmetik seperti maskara pula, ada produk yang mampu bertahan selama 12 bulan dan ada juga hanya mampu bertahan sehingga 6 bulan sahaja.

Jadi lepas ini, anda perlu lah kerap melihat kembali label pada produk kosmetik yang ada dalam beg tangan atau dalam laci kabinet dirumah. So, takdelah anda rasa pelik kenapa minyak wangi dah tak berbau wangi ataupun penggunaan bedak pada kulit muka menyebabkan kulit anda gatal ataupun terkena jangkitan kuman.

Sumber : This Is InsiderCheck Fresh

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Tue, 11 Sep 2018

Jangan Stress Nak Kurus, Gadis Ini Hilang 17 Kg Lepas Amal Diet Sihat!

Nasi kena makan, tak perlu menyeksa diri dengan diet yang ketat. Ini cara efektif yang dikongsinya. Boleh cuba, Insha Allah menjadi guys! Ingat, jangan terlampau strict dengan diet nanti stress pula.

Hiburan Mon, 22 Jan 2018

MEGHAN MARKLE HAS PICKED HER WEDDING DRESS DESIGNER

Alert to all royal wedding fans, Meghan Markle has picked her wedding dress designer and spills more information for her royal wedding too!

Events Fri, 14 Dec 2018

40,000 Pengunjung Banjiri Festival Anggun Life

Siapa yang pergi Anggun Life boleh guna #AnggunLife di sosial media korang okay!

Fab Foodies! Wed, 29 Aug 2018

Raj’s Banana Leaf Now Rebranded to RBL, But Will Hygiene Improve?

Will RBL be able to pick up the hype which Raj’s Banana Leaf had or will it be a complete flop?

LIFESTYLE Wed, 5 Dec 2018

2019年十二生肖流年运程:猪

 猪(1947 / 1959 / 1971 / 1983 / 1995) 肖猪的您今年为值太岁年,同时又与太岁相刑,往往会在情绪不稳定的情况下,作出不当的决定进而影响2019年的运程。虽然今年命宫中有众多凶星汇集,幸好还有化煞星的照耀,可使任何灾祸消灭,亦可算是平安是福。 【事业运】 今年虽然会有地位提升的迹象, 但是非也显得特别多,再加上今年凡事容易倾向比较悲观,所以处理业务时宜向正面处想,尽量提升自己的正能量,那么才能把问题迎刃而解。 【财运】 正财收入尚算可以,并没有大幅度地增加。切勿赌博或做投机买卖,否则便会焦头烂额。 【感情运】 感情方面今年比较逊色,难有突破,必须慎防小人放冷箭从中破坏。 【健康运】 今年由于刑克受伤的凶星特别多,更是要特别注意安全问题,尤其是道路安全,以免血光之灾,千万不可疏忽大意! ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ 【幸运号码】 3616 、 1126 【开运颜色】 黑色、蓝色、金色 【开运贴士】 多穿印有兔肖像的衣服或配件合太岁,也可以考虑在新年期间去拜太岁!   ■ 资料提供:风水达人何宜娟《猪年报喜2019己亥年开运大全》 ■ 您也可透过八度空间于2019年2月5日(年初一)中午12时观看电视版《丰衣足食己亥年》

LIFESTYLE Tue, 14 Jan 2020

Kencing Berbuih Merupakan Tanda Awal Penyakit Buah Pinggang

Tahukah Anda Yang Proteinuria Atau Kencing Berbuih Merupakan Tanda Awal Penyakit Buah Pinggang

LIFESTYLE Sun, 3 Feb 2019

Tentang Kopi Yang Anda Perlu Tahu

Antara kopi yang perlu anda tahu adalah arabika, robusta dan luwak

Fab Foodies! Thu, 31 May 2018

Learn How to Make Your Own Chocolates for Hari Raya

You can serve them to guests or even sell them.

LIFESTYLE Sun, 22 Jul 2018

Remaja Ini Kongsi Pengalaman Suka Duka Kerja Tengah Laut

Kalau ada kapal tangki lain ingin membeli minyak di tengah laut, kami akan pergi ke kapalnya, pasangkan host dan salurkan melalui bankernya. Memang mencabar tetapi seronok. Kalau kerja banyak, baju memang jadi hitam legamlah.

LIFESTYLE Fri, 21 Dec 2018

Hidu Stokin Busuk Jadi Punca Lelaki Ini Alami Jangkitan Kulat Pada Paru-Paru

Hidu Stokin Busuk Jadi Punca Lelaki Ini Alami Jangkitan Kulat Pada Paru-Paru

| Live TV