LIFESTYLE By: SGMS Enal September 13, 2018 @ 12:50pm

Kenali Label PAO Penentu Tarikh Luput Produk Kosmetik

Seperti bungkusan makanan, tahukah anda bahawa produk kosmetik tidak kira sama ada untuk anda golongan lelaki mahupun wanita, sebenarnya turut mempunyai tarikh luput yang tertera pada bahagian label produk tersebut.

Walaupun produk-produk ini seperti minyak wangi dihasilkan bagi memastikan anda kekal harum selama 24 jam ataupun gincu yang memberikan warna merah menawan pada bibir anda sepanjang hari, pada hakikatnya, tiada apa pun yang kekal buat selama-lamanya, dan anda mungkin terpaksa membuang semua produk kosmetik sebelum ia sempat diguna sehingga habis.

Kenapa perlu dibuang? Selain ia kehilangan kualiti, minyak wangi tidak lagi wangi, bedak menjadi keras dan gincu pudar warnya, produk kosmetik yang telat tamat tempoh sukar untuk digunakan pada kulit selain ia berpotensi memberi masalah kepada kesihatan kulit anda.

Macam mana nak tahu sudah tiba masanya produk-produk kosmetik itu perlu dibuang? Mudah sahaja, lihatlah pada bahagian labelnya. Anda mungkin pernah terlihat satu simbol ini, yang menyatakan tempoh produk tersebut mampu bertahan selepas dibuka namun anda (mungkin) jarang memberikan perhatian khusus kepadanya kan?

Ikon berbentuk penutup krim dibuka tersebut dikenali sebagai PAO atau Period After Opening. Bersama-sama ikon PAO tersebut tertera maklumat mengenai tempoh berapa bulan produk tersebut boleh bertahan selepas dibuka. Pada label diatas, tertera 24 M (month) yang bermakna, ia selamat digunakan dalm tempoh 24 bulan selepas ia dibuka.

PAO mula diguna pakai dalam penglabelan produk kosmetik pada 2005. Penggunaan tersebut diwajibkan oleh Europe Commission dimana semua syarikat pengeluar produk kosmetik perlu meletakkan label PAO pada produk mereka sekiranya produk tersebut mempunyai tarikh luput di bawah 30 bulan.

Walaupun banya negara tidak menjadikan penggunaan label PAO sebagai wajib pada produk kosmertik, namun ia sejak sekian lama menajdi tanggungjawab kepada syarikat kosmetik untuk menggunakan label PAO untuk memaklumkan tarikh luput kepada pengguna-pengguna mereka.

Melalui label PAO, tarikh luput untuk setiap jenis produk-produk kosmetik adalah berbeza antara satu sama lain. Produk-produk berbentuk bedak yang digunakan pada kulit muka biasanya mempunyai ketahanan selama 24 bulan sahaja.

Manakala produk kosmetik seperti gincu pula mempunyai label PAO untuk tempoh setahun sahaja ataupun 12 bulan.

Untuk produk kosmetik seperti maskara pula, ada produk yang mampu bertahan selama 12 bulan dan ada juga hanya mampu bertahan sehingga 6 bulan sahaja.

Jadi lepas ini, anda perlu lah kerap melihat kembali label pada produk kosmetik yang ada dalam beg tangan atau dalam laci kabinet dirumah. So, takdelah anda rasa pelik kenapa minyak wangi dah tak berbau wangi ataupun penggunaan bedak pada kulit muka menyebabkan kulit anda gatal ataupun terkena jangkitan kuman.

Sumber : This Is InsiderCheck Fresh

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Events Thu, 14 Mar 2019

Tosca at Double Tree by Hilton Melaka Brings You a Reversal 5-Course Meal

Enjoy a delicacy of Italian dishes served backwards!

LIFESTYLE Sat, 2 Jun 2018

Yeay! Wanita Arab Saudi Mula Terima Lesen Memandu

Dijangka pada minggu depan, tambahan 2,000 wanita akan turut menerima lesen mereka.

Fab Foodies! Tue, 23 Apr 2019

Feel Refreshed with These 3 New Blended Drinks this Summer

It’s getting really hot these days so why not beat the heat with some cool drinks.

LIFESTYLE Wed, 20 Jun 2018

Pakai Shampoo Mahal Tapi Rambut Tetap ‘Sedih’, Apa Perlu Korang Buat?

Jangan amalkan sikap Asal Boleh! Ini tidak, anda guna saja syampu yang ada depan mata dan tak payah keringkan rambut atau menyisir kemas rambut yang dibiarkan kusut masai. Walhal itu antara penyumbang rambut mudah rosak.

Fab Foodies! Tue, 11 Sep 2018

Khasiat Kopi Arabika untuk Kesihatan

Kopi sejenis minuman yang boleh dinikmati tidak kira waktu. Ada yang ketagih dengan minuman ini tetapi tidak kisahlah sebab banyak manfaatnya

LIFESTYLE Sun, 7 Apr 2019

Kenapa Perlu Rosakkan Bunga Untuk ‘Berselfie’

, manusia kadang-kadang terlupa hendak menghargai apa yang alam telah beri kepada mereka malah merosakkannya tanpa disedari. Begitulah gelagat pengunjung di sebuah ladang bunga yang telah merosakkan tumbuhan di sekitar tempat itu hanya kerana sekeping […]

Fab Foodies! Wed, 5 Sep 2018
Hiburan Thu, 24 Oct 2019

GLAMPING Lost World Of Tambun: Aktiviti Luar Yang Paling Menjangkau Minda!

Xtra guarantee Glamping Lost World memang terbaik!

LIFESTYLE Mon, 23 Dec 2019

Serangan Panik, Gelisah Mungkin Tanda Anda ‘Overdos’ Kafein

Jangan panik ini diantara tanda-tanda dari kajian.

LIFESTYLE Fri, 6 Jul 2018

想靠游泳减肥?别想了~效果比跑步烂「因为你没掌握一个关键」

炎热的天气,游泳成了运动的好选择,既能消暑降温,又能减肥,对许多想减肥的人是一大乐事。但其实,可不是跳到水里游一游,就能成功瘦身……

| Live TV