LIFESTYLE By: SGMS Enal June 23, 2019 @ 1:38pm

“Masuk ICU, Baru Tahu Ada Jangkitan Kuman (ANEC)”

Seorang pengguna Facebook, Siti Hajjar Hassan mengimbau kembali memori bersama anaknya, Nur Ain Aqilah, 3,  yang meninggal dunia akibat jangkitan kuman pada Ramadhan tahun lalu.

Subuh pada 5 Ramadhan 1439H kakak terjaga dari tidur dengan muka ketakutan terus peluk umi katanya ada orang dekat pintu masuk rumah. Umi pulak blur dan kata tak ada siapa pun. Dalam keadaan dirinya ketakutan setengah jam kemudian kakak terus demam panas mendadak.

Lagipun kakak ni antibodi tak kuat mudah kena demam, batuk dan selesema. Jadi ubat demam memang umi sentiasa sedia di rumah. Bila tak sihat umi cepat-cepat bagi ubat.

Sekitar 8 pagi situasi kakak kembali baik dan tak demam. Perasaan umi terus rasa lega sangat. Dan pagi tu juga kakak minta roti macam atok. (Roti bakar sapukan Nuttella). Pendek kata ni juga kegemaran kakak. Sambil makan sambil juga adiknya Naufal kacau ambil rotinya. Kakak jerit, “Ummi adik acauu kakak nak akan” (Adik kacau kakak nak makan).

Kalau kakak nak tahu, umi ni sangat bahagia tengok telatah anak-anak umi ni.

Hari tersebut berlalu mcm biasa. Kakak aktif dengan aktivitinya malah umi tetap melayan kerenah anak umi seperti biasa. Dalam masa yang sama umi cakap dengan kakak, kejap lagi umi nak masak, nanti jaga adik untuk umi. Dan dengan spontan kakak jawab “Okey Ummi.” Dengan nada yang sangat manja.

Bila kakak cakap dengan nada macam tu, umi rasa sayu dan lemahnya nak bangun. Tapi bila tengok jam masih awal baru pukul 4 pm.. (detik dalam hati umi ) Tak apa lah kak, umi rasa nak mandikan kakak dululah. Petang-petang nanti sejuk pulak.

Lepas sahaja umi cakap macam tu, dengan terujanya kakak buka baju nak mandi. Selesai semua mandi, petang tu kakak demam balik. Masa ni umi dah mula rasa pelik tak keruan. Tengok kakak dah lain macam. Tanya nak susu pun tak nak. Yang jelas, nampak kakak sejuk menggigil.

Bila dah sejuk umi tutup kipas, sapu minyak angin, pakai baju tebal dan keadaan kakak pun baring dan nampak kepenatan. Waktu anak-anak umi baring, umi cepat-cepat siap untuk masak. Bila selesai masak umi duduk dekat kakak tengok keadaan kakak.

Masa ni juga adik Naufal baik sangat-sangat seakan tahu umi lebihkan perhatian pada kakaknya.

Waktu pun berlalu sampai azan buka puasa. Masa umat Islam sibuk berbuka puasa, saat tu juga kakak mula tak sedar dan terus fit (sawan).. Perkara ni pertama kali umi lalui. Umi tak tahu nak buat apa melainkan panggil nama kakak.

Bila dah kakak fit umi ayah bergegas ke Hospital Ampang. Masa di wad kecemasan pun kakak tetap fit dan hilang fit sekejap lepas tu datang balik fitnya smpai jam 9 malam. Masa ni makdak datang teman kakak sekejap sebab ayah nak hantar umi balik sebab kesiankan adik Naufal.

Dah sampai rumah, ayah pula pergi hospital jaga kakak.
Umi kat rumah dengan ditemani oleh adik Naufal. Masa di rumah, hati umi fikir macam-macam pasal kakak.

Umi mesej Ayah tanya pasal kakak. Sampai jam 3 pagi, doktor sahkan kakak kritikal. Masa ni juga lah dunia umi rasa gelap sangat. Jam 5 pagi ayah balik ambil umi dan adik kat rumah pergi hospital. Dan masa ni juga la umi beritahu seluruh ahli keluarga untuk doakan kakak.

Sampai sekarang umi terbayang keadaan kakak kena cucuk sana sini. Bila dah dipindahkan ke Unit Rawatan Kecemasan (ICU), doktor pakar beritahu kuman dah merebak ke otak kakak. Harapan untuk sembuh tipis dan kakak bernafas pon melalui mesin. Malah sekali lagi umi lembik dan tak kuat kenangkan kakak.

Bila jam menunjukkan 1.58 petang, kakak pergi di jemput Ilahi buat selamanya dan doktor sahkan pemergian kakak sebab Acute Necrotizing Encephalopathy (ANEC).

Walaupun dah masuk setahun kakak pergi, Umi tetap rasa syukur sebab dikelilingi insan yang baik-baik dan beri sokongan untuk umi. Nak lagi umi tetap berjuang demi adik Naufal yang kian membesar serta menyerupai sifat kakak. Bila tengok telatah adik Naufal, perasaan rindu umi pasti terubat. Alhamdulillah.

Sebagai info untuk ibu ayah di luar sana bila anak-anak sering deman batuk dan selesema tolong WAJIB ambil PERHATIAN sepenuhnya. Walaupun anak nampak aktif tidak bermakna virus jahat tidak mendampingi anak kita. Sebab itu juga kita sebagai ibu bapa perlu ikhtiar dapatkan extra vaksin untuk anak-anak sebagai perlindungan.

Yang penting mencegah lebih baik dari mengubatinya!

Yang ikhlas, Umi yang sentiasa merindui kamu duhai Anak syurga.

Acute Necrotizing Encephalopathy (ANEC)

ANEC atau encephalopati necrotik akut merupakan penyakit yang menjangkiti saluran pernafasan atau pencernaan kanak-kanak yang menyebabkan demam tinggi disertai sawan. Puncanya masih belum dikenalpasti namun virus seperti Influenza A, mycoplasma, Virus Herpes Simplex dan Human Herpes Virus-6 telah dilaporkan menjadi pendorong serangan ini.

Semoga Siti Hajjar sekeluarga diberi kekuatan dan semoga disatukan semula di akhirat dengan anak syurganya.

Sumber: Siti Hajjar Hassan

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Wed, 20 Jun 2018

10大「解嘴馋食物」真的超有感

总是吃不停该怎么办?有时候明明吃很多,还是会嘴馋,一不小心就多嗑完1包饼干或是1杯含糖饮料,累积下来的热量相当可观。

LIFESTYLE Sat, 19 May 2018

Pisang Untuk Anda Yang Sedang Diet

Pisang dapat membantu dalam sistem pencernaan dan juga dapat membantu mengurangkan berat badan

LIFESTYLE Sun, 29 Jul 2018

Tips Elak Wanita Jadi Curang

Tak salah untuk mengelak atau menghindar perkara yang boleh membuat anda curang pada pasangan anda. Sayangi dan hargai mereka seperti mana anda hargai diri anda

Hiburan Mon, 11 Mar 2019

Pantene Encourages Women to Keep Active in Sports through #WANITABESI

Because women are capable of really anything!

Fab Foodies! Thu, 28 Jun 2018

Jangan Bazir Makanan, Alam Flora Kutip 22,000 Tan Sisa Makanan!

Tabiat pembaziran semasa menghadiri majlis rumah terbuka dapat dielakkan sekiranya masyarakat mengamalkan konsep 5R iaitu Refuse (menolak), Reduce (mengurangkan), Reuse (guna semula), Recycle (kitar semula) dan Recovery (pemulihan/diperbaharui).

LIFESTYLE Sun, 15 Jul 2018

生活、工作一团乱?遵守「5大极简守则」找回快乐人生

长大后,明明收入增加、拥有的东西越来越多,但却觉得越来越不快乐?

Fab Foodies! Thu, 22 Aug 2019

韩式泡菜、饮料可以扭转脱发?

韩式泡菜有助于保持肠道健康,但现在科学家发现,韩式泡菜甚至可以用来逆转脱发?

LIFESTYLE Wed, 19 Sep 2018

面对下一段感情,你准备好了吗?

感情中总是害怕重蹈覆辙,你已准备好面对下段感情了吗?

LIFESTYLE Tue, 12 Jun 2018

Raya Macam VIP Di tonton Sehingga 30 Jun

Pengarah tonton, Pelesenan & Pembarangan, Rangkaian Televisyen, Media Prima Berhad, Airin Zainul memaklumkan usaha ini merupakan transformasi baharu yang terbaik tahun ini dari Tonton.

LIFESTYLE Wed, 19 Jun 2019

Persembahan Artis Popular, Aktiviti Menarik Di The Culture 2019

Antara yang bakal menjadi tarikan juga adalah ‘Vintage Town’ yang akan mempamerkan 60 vendor yang menarik minat komuniti pasar karat Jalan Raja Bot, Ipoh dan Johor Bahru serta memberi peluang peniaga-peniaga atas talian merasai pengalaman serta menambah kenalan dan pengetahuan bersama komuniti sub-budaya ini.

| Live TV