LIFESTYLE By: SGMS Enal December 14, 2019 @ 11:27am

Penting ke Suntikan Vaksin Influenza Untuk Ibu Mengandung?

Setiap ibu mengharapkan agar bayi yang dikandung selama sembilan bulan sepuluh hari itu lahir dalam keadaan sihat dan normal.

Oleh sebab itu, penting untuk seorang ibu mendapatkan imunisasi. Hal ini kerana, ia mampu mencegah jangkitan kuman yang boleh membawa kepada risiko kesihatan kepada bayi.

Doktor Muhammad Izzat dalam satu perkongsian menceritakan betapa pentingnya suntikan vaksin influenza kepada ibu mengandung.

Kalau ibu mengandung ni kena influenza, jangkitan ini mungkin akan jadi lebih serius jika kita bandingkan dengan org yang tak mengandung. Jangkitan influenza untuk orang mengandung lain sikit, kalau kena tu komplikasinya boleh menjadi serius.

Vaksin influenza sangat efektif untuk kebanyakan orang, dan semestinya lebih efektif dari mereka yang tak mengambil vaksin langsung kan?

Vaksin influenza ni bukan sekadar melindungi ibu hamil, anak dalam kandungan pun mendapat perlindungan juga.

Mitos 1 : Cucuk vaksin influenza ni bahaya untuk baby

Vaksin influenza mempunyai rekod keselamatan yang bagus dan TIDAK mempunyai perkaitan risko bahaya untuk ibu dan bayi. Sebaliknya vaksin influenza melindungi IBU dan BAYI.

Kajian menunjukkan jika ibu mengandung mendapat jangkitan influenza, mereka ni berpotensi mendapat komplikasi yang teruk seperti bronchitis dan pneuomnia ( jangkitan peparu) . Ada yang dapat jangkitan telinga, sepsis, meningitis dan encephalitis ( jangkitan pada otak ).

Mitos 2 : Saya ni awal atau pun dah lambat sangat ni nak ambil vaksin influenza. Perut pun dah membesar. Boleh lagi ke?

Kajian telah menunjukkan vaksin influenza ni SELAMAT untuk dicucuk pada bila-bila masa pada semua peringkat kehamilan.

Tidak kisah ia terlalu awal lagi ataupun bila kehamilan dah besar, nak dekat-dekat bersalin pun boleh je cucuk.

Jangan  masa nak meneran baru nak pegi mintak cucuk vaksin influenza kan. Lagi advanced kehamilan, lagi senang nak dapat influenza ni, dan tak terlambat pun nak ambil vaksin tu.

Mitos 3 : Alahhh selsema je pun, takyah la mengada sangat nak vaksin bagai. Selsema boleh baik sendiri kan?

Bukan sebarang selsema tau. Selsema yang disebabkan oleh influenza ni sangat mudah berjangkit melalui batuk, atau tiba-tiba orang bersin sebelah korang ( mana tau kan dia ada virus  tu ke tak ? ).

Simptom influenza ni datang dengan cepat, seperti demam, sakit-sakit badan, sakit sendi dan penat melampau. Selsema yg disebabkan oleh influenza ni bukan macam selsema biasa – boleh jadi teruk untuk orang mengandung.

Dalam keadaan yg tertentu ( amat jarang ) jangkitan influenza ni boleh sebabkan keguguran, bayi mati dalam kandungan, bayi lahir pramatang dan bayi yang kecik.

Mitos 4 : Nama pun vaksin selsema kan? Nanti lepas cucuk dapat selsema pulak. Tidak mahu lah !

Vaksin influenza mengandungi jenis virus yang telah dilemahkan, atau virus yg telah dibunuh. Virus-virus jenis ini TAKBOLEH menyebabkan korang kena selsema.

Mitos 5 : Saya dah cucuk vaksin influenza ni tahun lepas, buat apa nak cucuk lagi? Sekali cucuk dah la. Ingat sedap ke cucuk-cucuk ni?

Virus yg sebabkan influenza ni berubah-ubah setiap tahun. Ini bermakna kalau flu ( dan vaksin ) pada tahun lepas, mungkin tak sama dengan virus pada tahun ini dan tahun berikutnya. Walaupun korang sudah ambil vaksin influenza ni tahun lepas, kalau ada mengandung pada tahun ni, tetap disarankan amek vaksin tu. Tiada siapa pun suka nak cucuk-cucuk orang banyak kali. Kalau dah perlu vaksin, ape salahnya kan?

Saya tak jual vaksin. Saya tak bekerja untuk syarikat vaksin. Saya tak dapat duit bila cakap vaksin influenza ni bagus untuk mak buyung. Tapi tanggungjawab saya untuk menjaga kesihatan wanita mengandung, sebab kalau dapat influenza, jangkitan nya bukan biasa-biasa.

Bukan semua vaksin selamat untuk orang mengandung, tapi influenza vaksin ni memang selamat dan disarankan pengambilannya.

Vaksin influenza ni bukan orang mengandung sahaja disarankan ambil. Orang tua, kanak-kanak atau mereka yg selalupergi bercuti sangat disarankan untuk ambil juga.

Sumber : Dr. Muhammad Izzat Facebook

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Mon, 30 Apr 2018

Kafe Ini Wajib Dilawati Buat Pencinta Kucing Tegar!

Konsep kafe ini berasal dari Taiwan dan mendapat sambutan yang baik di Malaysia. Selain dapat bermain dengan kucing yang diimport dari luar negara, anda juga boleh menjamu makanan western yang istimewa di sini

Fab Foodies! Mon, 23 Dec 2019

Two Apples A Day Can Control Cholesterol?

Those who has concerns on lowering their cholesterol level, you might want to read this.

Fab Foodies! Tue, 26 Mar 2019

2 Cherry Blossom Drinks You Can Consume to Have a Wholesome Spring Experience

Just because we don’t have 4 seasons here in Malaysia, it doesn’t mean we can’t have a taste of Spring…literally!

LIFESTYLE Thu, 20 Jun 2019

感情中,你知道自己要的是什么吗?

谈感情都是你我在意的东西,那你知道你要的是什么吗?

LIFESTYLE Tue, 16 Oct 2018

Senaman Hanya 1 Minit Boleh Ubah Bentuk Badan

Jangan Kata Senaman Hanya 1 Minit Tak Boleh Ubah Bentuk Badan Anda, Ini Buktinya

LIFESTYLE Sat, 31 Mar 2018

Shopping Has Never Been Easier and More Cost Saving Thanks to CJ WOW SHOP

It’s CJ WOW SHOP’s 2nd anniversary and they’ve got loads of surprises in store.

Fab Foodies! Mon, 28 May 2018

Apa Di Dapur Bersama Chef Imelda Harris

Masukkan nasi dan gaul rata. Pecahkan telur dan gaul sebati. Perisakan dengan garam dan lada. Taburkan ikan bilis garing sebelum dihidang.

Fab Foodies! Sun, 21 Oct 2018

Air Paip Perlu Dimasak Sebelum Diminum

Dr Lee berkata adalah lebih baik orang ramai tidak meminum air secara terus daripada paip tetapi perlu memasaknya terlebih dahulu.

LIFESTYLE Fri, 24 Jan 2020

Minum Susu Soya Secawan Setiap Minggu

Minum Susu Soya Secawan Setiap Minggu, Kurangkan 80% Risiko Kanser Payudara

LIFESTYLE Wed, 27 Nov 2019

马来西亚人对独自旅行既爱又恨!

从前人们去旅行总是三五成群,但近年来越来越多人开始独自旅行,以享受独处时光……

| Live TV