LIFESTYLE By: SGMS Enal December 14, 2019 @ 11:27am

Penting ke Suntikan Vaksin Influenza Untuk Ibu Mengandung?

Setiap ibu mengharapkan agar bayi yang dikandung selama sembilan bulan sepuluh hari itu lahir dalam keadaan sihat dan normal.

Oleh sebab itu, penting untuk seorang ibu mendapatkan imunisasi. Hal ini kerana, ia mampu mencegah jangkitan kuman yang boleh membawa kepada risiko kesihatan kepada bayi.

Doktor Muhammad Izzat dalam satu perkongsian menceritakan betapa pentingnya suntikan vaksin influenza kepada ibu mengandung.

Kalau ibu mengandung ni kena influenza, jangkitan ini mungkin akan jadi lebih serius jika kita bandingkan dengan org yang tak mengandung. Jangkitan influenza untuk orang mengandung lain sikit, kalau kena tu komplikasinya boleh menjadi serius.

Vaksin influenza sangat efektif untuk kebanyakan orang, dan semestinya lebih efektif dari mereka yang tak mengambil vaksin langsung kan?

Vaksin influenza ni bukan sekadar melindungi ibu hamil, anak dalam kandungan pun mendapat perlindungan juga.

Mitos 1 : Cucuk vaksin influenza ni bahaya untuk baby

Vaksin influenza mempunyai rekod keselamatan yang bagus dan TIDAK mempunyai perkaitan risko bahaya untuk ibu dan bayi. Sebaliknya vaksin influenza melindungi IBU dan BAYI.

Kajian menunjukkan jika ibu mengandung mendapat jangkitan influenza, mereka ni berpotensi mendapat komplikasi yang teruk seperti bronchitis dan pneuomnia ( jangkitan peparu) . Ada yang dapat jangkitan telinga, sepsis, meningitis dan encephalitis ( jangkitan pada otak ).

Mitos 2 : Saya ni awal atau pun dah lambat sangat ni nak ambil vaksin influenza. Perut pun dah membesar. Boleh lagi ke?

Kajian telah menunjukkan vaksin influenza ni SELAMAT untuk dicucuk pada bila-bila masa pada semua peringkat kehamilan.

Tidak kisah ia terlalu awal lagi ataupun bila kehamilan dah besar, nak dekat-dekat bersalin pun boleh je cucuk.

Jangan  masa nak meneran baru nak pegi mintak cucuk vaksin influenza kan. Lagi advanced kehamilan, lagi senang nak dapat influenza ni, dan tak terlambat pun nak ambil vaksin tu.

Mitos 3 : Alahhh selsema je pun, takyah la mengada sangat nak vaksin bagai. Selsema boleh baik sendiri kan?

Bukan sebarang selsema tau. Selsema yang disebabkan oleh influenza ni sangat mudah berjangkit melalui batuk, atau tiba-tiba orang bersin sebelah korang ( mana tau kan dia ada virus  tu ke tak ? ).

Simptom influenza ni datang dengan cepat, seperti demam, sakit-sakit badan, sakit sendi dan penat melampau. Selsema yg disebabkan oleh influenza ni bukan macam selsema biasa – boleh jadi teruk untuk orang mengandung.

Dalam keadaan yg tertentu ( amat jarang ) jangkitan influenza ni boleh sebabkan keguguran, bayi mati dalam kandungan, bayi lahir pramatang dan bayi yang kecik.

Mitos 4 : Nama pun vaksin selsema kan? Nanti lepas cucuk dapat selsema pulak. Tidak mahu lah !

Vaksin influenza mengandungi jenis virus yang telah dilemahkan, atau virus yg telah dibunuh. Virus-virus jenis ini TAKBOLEH menyebabkan korang kena selsema.

Mitos 5 : Saya dah cucuk vaksin influenza ni tahun lepas, buat apa nak cucuk lagi? Sekali cucuk dah la. Ingat sedap ke cucuk-cucuk ni?

Virus yg sebabkan influenza ni berubah-ubah setiap tahun. Ini bermakna kalau flu ( dan vaksin ) pada tahun lepas, mungkin tak sama dengan virus pada tahun ini dan tahun berikutnya. Walaupun korang sudah ambil vaksin influenza ni tahun lepas, kalau ada mengandung pada tahun ni, tetap disarankan amek vaksin tu. Tiada siapa pun suka nak cucuk-cucuk orang banyak kali. Kalau dah perlu vaksin, ape salahnya kan?

Saya tak jual vaksin. Saya tak bekerja untuk syarikat vaksin. Saya tak dapat duit bila cakap vaksin influenza ni bagus untuk mak buyung. Tapi tanggungjawab saya untuk menjaga kesihatan wanita mengandung, sebab kalau dapat influenza, jangkitan nya bukan biasa-biasa.

Bukan semua vaksin selamat untuk orang mengandung, tapi influenza vaksin ni memang selamat dan disarankan pengambilannya.

Vaksin influenza ni bukan orang mengandung sahaja disarankan ambil. Orang tua, kanak-kanak atau mereka yg selalupergi bercuti sangat disarankan untuk ambil juga.

Sumber : Dr. Muhammad Izzat Facebook

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Thu, 26 Jul 2018

Khasiat Buah Ciku

Khasiat buah ciku ada yang kata ubat untuk sembelit mahupun cirit birit. Ada lagi khasiat yang lain ya

LIFESTYLE Fri, 23 Mar 2018

Hey Potterheads, a Harry Potter-Themed Cruise is Coming!

Get your robes, wands and brooms ready, wizards and witches.

LIFESTYLE Mon, 8 Oct 2018

半夜突然清醒是身体警讯!凌晨3点对生活感到绝望……

每个人一定都有睡不好的时候,但你有注意过你失眠的时间吗?

LIFESTYLE Wed, 18 Dec 2019

Perubahan Kuku Mungkin Beri Petunjuk Ada Masalah

Beri Petunjuk Ada Masalah Pemakanan, Hati Atau Buah Pinggang

LIFESTYLE Fri, 13 Apr 2018

KLIA2全面启用「自助登机行李托运系统」

准备搭乘AirAsia或其他航空公司的乘客们注意啦!第2吉隆坡国际机场全面启用自助行李托运系统,这将减少每次的行李托运系统大排长龙的情况。

LIFESTYLE Sat, 4 May 2019

Petai Mengandungi Pelbagai Khasiat Vitamin

Patutlah petai dikatakan antara ulam-ulaman yang sesuai untuk dinikmati bersama hidangan kerana banyak khasiatnya. Tak percaya jom baca

LIFESTYLE Sun, 31 Dec 2017

Simpanan Tabung Haji Lebih Mudah Dengan Maybank2U

Buat Simpanan Tabung Haji Lebih Mudah Dengan Maybank2U, Ikuti Langkah-Langkan Ini Untuk Ketahui Caranya

Fab Foodies! Wed, 4 Jul 2018

Tips Hilangkan Bau Tangan Pijar Dan Bau Hanyir?

Pernah tak masa tengah siang ikan/bersihkan ayam, tangan masih tetap berbau hanyir

LIFESTYLE Sat, 22 Sep 2018

新墨西哥白沙丘宛如梦境!日摄影师拍出绝美的纯白世界

近期新墨西哥州的「白沙国家公园」因为日本摄影师Yoshihiro Makino举办的艺术展再次受到瞩目!

| Live TV