LIFESTYLE By: SGMS Enal December 14, 2019 @ 11:27am

Penting ke Suntikan Vaksin Influenza Untuk Ibu Mengandung?

Setiap ibu mengharapkan agar bayi yang dikandung selama sembilan bulan sepuluh hari itu lahir dalam keadaan sihat dan normal.

Oleh sebab itu, penting untuk seorang ibu mendapatkan imunisasi. Hal ini kerana, ia mampu mencegah jangkitan kuman yang boleh membawa kepada risiko kesihatan kepada bayi.

Doktor Muhammad Izzat dalam satu perkongsian menceritakan betapa pentingnya suntikan vaksin influenza kepada ibu mengandung.

Kalau ibu mengandung ni kena influenza, jangkitan ini mungkin akan jadi lebih serius jika kita bandingkan dengan org yang tak mengandung. Jangkitan influenza untuk orang mengandung lain sikit, kalau kena tu komplikasinya boleh menjadi serius.

Vaksin influenza sangat efektif untuk kebanyakan orang, dan semestinya lebih efektif dari mereka yang tak mengambil vaksin langsung kan?

Vaksin influenza ni bukan sekadar melindungi ibu hamil, anak dalam kandungan pun mendapat perlindungan juga.

Mitos 1 : Cucuk vaksin influenza ni bahaya untuk baby

Vaksin influenza mempunyai rekod keselamatan yang bagus dan TIDAK mempunyai perkaitan risko bahaya untuk ibu dan bayi. Sebaliknya vaksin influenza melindungi IBU dan BAYI.

Kajian menunjukkan jika ibu mengandung mendapat jangkitan influenza, mereka ni berpotensi mendapat komplikasi yang teruk seperti bronchitis dan pneuomnia ( jangkitan peparu) . Ada yang dapat jangkitan telinga, sepsis, meningitis dan encephalitis ( jangkitan pada otak ).

Mitos 2 : Saya ni awal atau pun dah lambat sangat ni nak ambil vaksin influenza. Perut pun dah membesar. Boleh lagi ke?

Kajian telah menunjukkan vaksin influenza ni SELAMAT untuk dicucuk pada bila-bila masa pada semua peringkat kehamilan.

Tidak kisah ia terlalu awal lagi ataupun bila kehamilan dah besar, nak dekat-dekat bersalin pun boleh je cucuk.

Jangan  masa nak meneran baru nak pegi mintak cucuk vaksin influenza kan. Lagi advanced kehamilan, lagi senang nak dapat influenza ni, dan tak terlambat pun nak ambil vaksin tu.

Mitos 3 : Alahhh selsema je pun, takyah la mengada sangat nak vaksin bagai. Selsema boleh baik sendiri kan?

Bukan sebarang selsema tau. Selsema yang disebabkan oleh influenza ni sangat mudah berjangkit melalui batuk, atau tiba-tiba orang bersin sebelah korang ( mana tau kan dia ada virus  tu ke tak ? ).

Simptom influenza ni datang dengan cepat, seperti demam, sakit-sakit badan, sakit sendi dan penat melampau. Selsema yg disebabkan oleh influenza ni bukan macam selsema biasa – boleh jadi teruk untuk orang mengandung.

Dalam keadaan yg tertentu ( amat jarang ) jangkitan influenza ni boleh sebabkan keguguran, bayi mati dalam kandungan, bayi lahir pramatang dan bayi yang kecik.

Mitos 4 : Nama pun vaksin selsema kan? Nanti lepas cucuk dapat selsema pulak. Tidak mahu lah !

Vaksin influenza mengandungi jenis virus yang telah dilemahkan, atau virus yg telah dibunuh. Virus-virus jenis ini TAKBOLEH menyebabkan korang kena selsema.

Mitos 5 : Saya dah cucuk vaksin influenza ni tahun lepas, buat apa nak cucuk lagi? Sekali cucuk dah la. Ingat sedap ke cucuk-cucuk ni?

Virus yg sebabkan influenza ni berubah-ubah setiap tahun. Ini bermakna kalau flu ( dan vaksin ) pada tahun lepas, mungkin tak sama dengan virus pada tahun ini dan tahun berikutnya. Walaupun korang sudah ambil vaksin influenza ni tahun lepas, kalau ada mengandung pada tahun ni, tetap disarankan amek vaksin tu. Tiada siapa pun suka nak cucuk-cucuk orang banyak kali. Kalau dah perlu vaksin, ape salahnya kan?

Saya tak jual vaksin. Saya tak bekerja untuk syarikat vaksin. Saya tak dapat duit bila cakap vaksin influenza ni bagus untuk mak buyung. Tapi tanggungjawab saya untuk menjaga kesihatan wanita mengandung, sebab kalau dapat influenza, jangkitan nya bukan biasa-biasa.

Bukan semua vaksin selamat untuk orang mengandung, tapi influenza vaksin ni memang selamat dan disarankan pengambilannya.

Vaksin influenza ni bukan orang mengandung sahaja disarankan ambil. Orang tua, kanak-kanak atau mereka yg selalupergi bercuti sangat disarankan untuk ambil juga.

Sumber : Dr. Muhammad Izzat Facebook

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sun, 22 Dec 2019

Jodoh Lebih Serasi Jika Seiras Dengan Pasangan?

mungkin betul mungkin tidak, jadi percayalah ye raut wajah bukan ceritanya!

LIFESTYLE Tue, 20 Mar 2018

搭云霄飞车上路!日本「超陡」江岛大桥让人紧张

这座看起来像云霄飞车一样刺激的大桥其实是在日本连接鸟取县与岛根县的江岛大桥;全长1.7公里,达44公尺高,路桥的坡度让你开车就像坐云霄飞车一样刺激,。

Automobile Fri, 6 Dec 2019

Mahu Jimatkan Masa Guna Windows 10?

Melalui kemaskini dari semasa ke semasa , Windows 10 menjadi lebih baik dari sebelumnya. Bagi anda yang menggunakan Windows 10, disini kami senaraikan 10 tips yang mungkin anda belum tahu dan boleh menjimatkan masa. 1. […]

Fab Foodies! Sat, 14 Apr 2018

Being a Mother is Super Tough! So, Lady’s Choice Made Things Easier For Mums

Mothers are some of the strongest people in the world who also work the hardest.

LIFESTYLE Wed, 16 Jan 2019

2019年犯太岁的生肖是?到底「太岁」是什么?

到底「太岁」是什么?而2019年猪年犯太岁的生肖有哪几个?

LIFESTYLE Sat, 2 Nov 2019

Punca Saluran Darah Di Otak Tersumbat Kerana Darah Tinggi Tak Terkawal

Apa itu darah tinggi? Tekanan yang dikenakan terhadap pembunuh arteri semasa peredaran darah yang disebabkan oleh denyutan jantung. Darah tinggi atau dikenali hipertensi merujuk kepada tahap tekanan darah yang meningkat lebih tinggi daripada tahap biasa […]

LIFESTYLE Fri, 25 Oct 2019

Kenapa Waktu Tidur Badan Kerap Berpeluh, Rimasnya!!

Beberapa keadaan berikut boleh berlaku disebabkan beberapa masalah kesihatan

LIFESTYLE Tue, 8 Oct 2019

Tabiat Tutup Hidung Dan Mulut Ketika Bersin Ada Risiko?

Berisiko Bahayakan Kesihatan Dalaman Jika Amalkan Tabiat Ini.

LIFESTYLE Wed, 8 May 2019

Get Flight Tickets to Seoul, Tokyo, Hong Kong & More From as Low as MYR0!

It’s a limited time sale starting 8 to 10 May 2019!

LIFESTYLE Tue, 9 Jan 2018

10 LOCAL DRUGSTORE MAKEUP PRODUCTS THAT YOU NEED TO TRY!

2018 resolution: to slay without breaking the bank – CHECKED!

You’re welcome!

| Live TV