LIFESTYLE By: SGMS Enal October 16, 2018 @ 8:25am

Senaman Hanya 1 Minit Boleh Ubah Bentuk Badan

Senaman untuk menurunkan berat badan semakin dititikberatkan oleh semua masyarakat di Malaysia. Mereka sudah membuka mata dalam penjaggan berat badan dan inginkan kekal aktif supaya badan sihat sejahtera.

Salah satu senaman yang mudah dan mempunyai kesan yang lebih bagus ialah senaman plank. Kenapa plank  ini merupakan senaman yang efektif? Kerana ia hanya mengambil masa singkat dan memberi keputusan yang memberansangkan dalam jangka masa yang  pendek.

Senaman olahraga tidak dapat dipisahkan untuk seseorang ingin turunkan berat badan tetapi jika ada cara yang lebih baik untuk turunkan berat, anda tidak perlu pening kepala untuk beli pakaian set lengkap untuk berlari. Anda hanya boleh lakukan di rumah sahaja.

Jika anda melakukan setiap senaman plank ini seluruh anggota badan dan abdomen anda kekal kuat dan sihat. Dan anda tidak akan mengalami masalah sakit sendi dan tulang belakang lagi.  Planks adalah senaman ideal untuk otot abdomen kerana ia melibatkan semua kumpulan otot teras utama termasuk transverse abdominus, rectus      abdominus, otot oblique luaran, dan glutes.

Manfaat yang anda dapat semasa melakukan plank

  1. Mengurangkan risiko sakit di bahagian belakang

Melakukan plank ini akan membolehkan anda untuk menguatkan otok dan memastikan tidak terlalu banyak tekanan di bahagian tulang belakang anda. Menurut Majlis Latihan Amerika, seseorang yang melakukan senaman plank setiap hari akan menguatkan otot dan memastikan sokongan yang kuat untuk seluruh badan terutamanya dibahagian tulang belakang.

2. Meningkatkan kadar metabolisme

Plank ini adalah salah satu cara terbaik untuk melakukan setiap hari sebagai pembakar lemak sekaligus meningkatkan metabolisme. Senaman secara ini lebih berkesan daripada senaman tradisional seperti  crunches atau sit-ups.

Lemak lebih cepat membakar walaupun anda hanya melakukan senaman plan ini sahaja.

3.  Lebih fleksibel

Fleksibiliti adalah manfaat utama melakukan senaman plank secara kerap, kerana senaman ini mengembang dan menarik seluruh kumpulan otot posterior anda – bahu, tulang belikat dan tulang selangka – dan ia juga meregang otot hamstrings, kak, dan jari kaki anda. Dengan menambah senaman ‘side plank’, anda juga boleh melatih pada otot oblique anda. Ini akan meregang jari kaki anda dengan lebih panjang, yang mana ia merupakan satu gerakan yang amat penting untuk menyokong berat badan anda.

4. Kestabilan emosi

Senaman ini akan memberikan kestabilan kepada emosi kita. Ia akan menukar emosi negatif ke arah yang lebih positif.  Plank bukan sahaja boleh merawat otak anda malah ia juga salah satu senaman untuk pesakit kemurungan jika plank ini menjadi aktiviti seharian kita.

5. Anda akan memperbaiki keseimbangan seluruh badan anda

Pernahkah anda rasa apabila anda cuba berdiri di atas satu kaki, anda tidak dapat berdiri tegak selama lebih daripada beberapa saat? Tahukah anda ini adalah kerana otot abdomen anda tidak cukup kuat untuk memberikan keseimbangan yang anda perlukan. Senaman plank, ‘side planks’ dan ‘planks with extensions’ akan memperbaiki keseimbangan dan meningkatkan prestasi anda dalam semua jenis aktiviti sukan.

Berhati-hati jika anda membuat kesalahan dalam melakukan plank kerana anda akan rasa kesakitan pada bahagian belakang, pinggul dan bawah tulang belakang.

Disamping itu, anda perlu berhati-hati untuk mengelakkan kesakitan ini berlaku semasa anda bersenam. Salah satunya ialah, membenarkan pinggul, kepala, atau bahu anda jatuh, meletakkan tangan anda terlalu dekat, yang mewujudkan putaran dalaman dan ketidakstabilan di sendi bahu anda.

Selain itu, anda perlu cuba untuk praktis bernafas secara normal dan yang terakhir ialah cuba untuk memegang kedudukan terlalu lama – lebih baik untuk mengekalkan bentuk yang tepat untuk jangka waktu yang lebih pendek daripada untuk memegang bentuk yang tidak wajar untuk lebih lama.

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Events Wed, 10 Jul 2019

Get Inside ‘Time Capsule’, The Most Hyped Fashion Event In KL That Got Socialites Talking!

Check out this hype fashion exhibition in KLCC, admission is free!

Fab Foodies! Mon, 13 Aug 2018

加班很晚才吃饭?专家揭「必胖恶性循环」

对忙碌的上班族来说,由于下班回到家的时间已经很晚了,晚餐往往只能留到睡觉前才吃。犹如前述一般,这样的饮食型态实际上是一种无懈可击的「必胖」绝招!

Contest Thu, 21 Nov 2019

Massive Sales Is Happening At IKEA Tebrau Now Until December 1st, In Celebration Of Its 2nd Anniversary!

If you’re living in Johor, drop everything and drive your way to IKEA Tebrau now because this is not an offer you want to miss!

LIFESTYLE Sun, 11 Nov 2018

登机安全须知!托运与随身哪些物品不能带?

现在出国越来越频繁,打包行李时到底哪些需要放在随身?哪些需要放托运?

LIFESTYLE Mon, 26 Aug 2019

7时刻别戴隐形眼镜!洗澡没拔小心「它」爬满

近视但却又爱美,不想戴着厚重的眼镜上班、上课,许多人选择戴隐形眼镜,甚至变色瞳片。虽然戴隐形眼镜的好处相当多,但对于眼睛的健康更需留意……

Fab Foodies! Thu, 25 Apr 2019

Complete Your Starbucks Tumbler Collection with This New Summer Series Release

Even if you’re not a collector, you’ll want these tumblers for sure.

LIFESTYLE Mon, 11 Dec 2017

Elak Tidur Waktu Malam Dengan Lampu Terbuka

Mengapa Anda Perlu Elak Tidur Waktu Malam Dengan Lampu Terbuka Dan Kaitannya Dengan Kanser

LIFESTYLE Sat, 20 Jul 2019

4 Petua Cintai Dan Hargai Diri Sendiri

Terlalu menjaga hati orang lain, sering kita abaikan diri kite sendiri bukan . Dengan alasan menghormati orang lain kita boleh lupa pada diri juga. ; Kadang-kadang kita juga menganggap orang lain jauh lebih baik hanya […]

LIFESTYLE Thu, 26 Sep 2019

在游览多达十国的旅客群中!大马旅客排名前五

根据Agoda旅行者调查,近七成人口有出境游经历;而在游览多达十国的旅客群中,大马旅客排名前五。

Fab Foodies! Wed, 28 Nov 2018

| Live TV