LIFESTYLE By: SGMS Enal October 13, 2018 @ 4:53pm

Susutkan Bengkak Yang Mujarab Dan Berkesan

Pernah tak korang mengalami masalah bengkak pada kaki atau tangan atau dimana-mana bahagian di badan korang? Kalau ada, kami nak kongsi sedikit tips berkesan untuk susutkan bengkak yang korang boleh cuba buat dekat rumah. Yang penting, tips ni memang mujarab! Tapi, sebelum guna tips ni, korang kena sediakan dulu bahan-bahannya.. Meh kita tengok apa tips yang diperlukan :

Bahan-bahan :

Sediakan segenggam beras
Segenggam kencur
Sedikit Air
Cara-cara yang disediakan:

Korang rendam beras 1 jam sebelum ditumbuk. Basuh kencur hingga bersih. Tapi korang tak perlu buang kulitnya.

Tumbuk Bahan- Seterusnya, korang tumbuk kedua-dua bahan tadi sampai lumat tau !

Tambah Air- Bila dah hancur, korang tambah sedikit air. Kemudian, tumbuk hingga jadi betul2-betul halus okay!

Siap untuk digunakan

Bila dah betul-betul hancur, korang boleh masukkan ke dalam bekas okay. Ini dah siap untuk digunakan tau.. Kalau korang buat lebih, simpan je dalam peti ais.

Sapu kat tempat yang bengkak !

Korang kena sapu rata di bahagian yang bengkak , kemudian biar sahaja supaya bahan-bahan yang dicampur meresap di bahagian yang bengkak. Bila kering, korang bilas dengan air bersih tau.

Sapu pada waktu malam dan biar semalaman. Ibu yang berpantang pun boleh pakai tips ni tapi lagi elok korang tambahkan sedikit kunyit dalam ramuan. Korang sapu di seluruh badan untuk bagi angin keluar.

Kredit : Puanlinahassan

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Fri, 30 Aug 2019

Setuju Ke Hukuman Kerja Sosial Buat Pesalah Merokok?

Setiap kali buat kesalahan, bayar denda. Sampai bila nak insaf, jadi setuju tak kalau denda hukuman kerja sosial ?

LIFESTYLE Wed, 17 Oct 2018

还敢用毛巾擦脸?洗完脸「自然风干+手抹开」皮肤更健康

许多人洗完脸,眼睛都还张不开,下意识就抓毛巾来擦干,这举动正确吗?

LIFESTYLE Sat, 18 Aug 2018

没有墙、屋顶的真实「露天」旅馆!要你看着星空入眠

你走遍了世界各地,住过各种豪华饭店,但这间超真实的「露天」旅馆,你绝对没有遇过!

LIFESTYLE Sun, 6 May 2018

5 Sebab Jerawat Gemar Tumbuh di Tempat Yang Sama

Mulalah stress bila jerawat Gemar Tumbuh di Tempat Yang Sama

LIFESTYLE Sun, 22 Dec 2019

虚拟实境全新体验!云顶世界Sky VR最新颖游乐设施

虚拟实境之所以令人着迷,其原因在于它能让体验者仿佛瞬间置身于一个超现实的全新世界。

LIFESTYLE Tue, 10 Jul 2018

20岁还不用保养?化妆新手必须打破的5个美妆迷思

刚开始化妆的新手们一定会遇到很多迷思,不确定自己化妆的步骤到底是否正确,也害怕化妆会对肌肤造成负担等等。

Fab Foodies! Sun, 20 Jan 2019

Here are Some Fancy Places to Spend Your Chinese New Year Meals this Year

This Chinese New Year, DoubleTree by Hilton Kuala Lumpur introduces its selection of Chinese delights and delectable dine-in menus. Themed the “Year of Blooming Abundance”, Hilton Kuala Lumpur will be bringing guests on a gastronomical […]

LIFESTYLE Tue, 1 May 2018

Suka Mandi Lambat? Nah, Sedikit Perkongsian Untuk Anda!

Kerap demam, selesema dan berhingus itu semua punca dari sikap mandi lewat. Kajian mendapati mandi pagi boleh menghasilkan lebih darah putih untuk meningkatkan sistem imuninasi badan.

LIFESTYLE Tue, 13 Mar 2018

5 Tips Cara Memikat Wanita

Tips memikat wanita dari secara luaran sebenarnya senang tapi hakikatnya mencabar buat si lelaki

Fab Foodies! Mon, 27 Aug 2018

| Live TV