LIFESTYLE By: SGMS Enal October 13, 2018 @ 4:53pm

Susutkan Bengkak Yang Mujarab Dan Berkesan

Pernah tak korang mengalami masalah bengkak pada kaki atau tangan atau dimana-mana bahagian di badan korang? Kalau ada, kami nak kongsi sedikit tips berkesan untuk susutkan bengkak yang korang boleh cuba buat dekat rumah. Yang penting, tips ni memang mujarab! Tapi, sebelum guna tips ni, korang kena sediakan dulu bahan-bahannya.. Meh kita tengok apa tips yang diperlukan :

Bahan-bahan :

Sediakan segenggam beras
Segenggam kencur
Sedikit Air
Cara-cara yang disediakan:

Korang rendam beras 1 jam sebelum ditumbuk. Basuh kencur hingga bersih. Tapi korang tak perlu buang kulitnya.

Tumbuk Bahan- Seterusnya, korang tumbuk kedua-dua bahan tadi sampai lumat tau !

Tambah Air- Bila dah hancur, korang tambah sedikit air. Kemudian, tumbuk hingga jadi betul2-betul halus okay!

Siap untuk digunakan

Bila dah betul-betul hancur, korang boleh masukkan ke dalam bekas okay. Ini dah siap untuk digunakan tau.. Kalau korang buat lebih, simpan je dalam peti ais.

Sapu kat tempat yang bengkak !

Korang kena sapu rata di bahagian yang bengkak , kemudian biar sahaja supaya bahan-bahan yang dicampur meresap di bahagian yang bengkak. Bila kering, korang bilas dengan air bersih tau.

Sapu pada waktu malam dan biar semalaman. Ibu yang berpantang pun boleh pakai tips ni tapi lagi elok korang tambahkan sedikit kunyit dalam ramuan. Korang sapu di seluruh badan untuk bagi angin keluar.

Kredit : Puanlinahassan

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sun, 3 Mar 2019

Maksud Setiap Warna Pada Emoji Berbentuk Hati

Sebenarnya setiap emoji tersebut mempunyai maksud yang tersendiri.

LIFESTYLE Mon, 17 Sep 2018

The Epic History of Sentul Depot at Sentul West

Rich in history and Instagram-ready spots 😉

LIFESTYLE Wed, 10 Jul 2019

Anak Kedua Lebih Nakal Dari Anak Sulung Betul Ke?

Ada yang mengatakan anak kedua ini lebih cenderung mempercayai kawan berbanding ibu bapa?

Fab Foodies! Tue, 14 May 2019

晚餐这样吃?小心七大症状找上你!

注意!晚餐太晚吃、吃太好,当心「七大症状」悄悄缠上你!

Events Thu, 17 Nov 2022
LIFESTYLE Mon, 7 Jan 2019

5 Kelebihan Bunga Kenanga Yang Berbau Wangi

mempunyai bau yang sangat wangi dan berbentuk seperti tapak sulaiman ada khasiat dan kebaikannya tersendiri

LIFESTYLE Sat, 7 Jul 2018

Tips Untuk Ibu Mengandung Minum Air Gula

Bukan kerana sengaja ingin ‘mendera’ tetapi ingin memastikan yang si ibu tidak menghidap penyakit kencing manis

LIFESTYLE Thu, 19 Apr 2018

Would You Buy a Pair of RM1,500 Dish-Washing Gloves from Calvin Klein?

I mean I would if I could, but I can’t so I shan’t.

LIFESTYLE Mon, 30 Dec 2019

这时间别洗头!这些恐怖坏习惯快戒掉

每个人生活中都难免有些小习惯,例如睡前小酌、早上洗头等,这些小习惯感觉似乎不会影响健康。

LIFESTYLE Thu, 28 Dec 2017

大牌明星跟你一起倒数!2018人气一定旺

还有3天的时间就要结束2017年,是时候想想该怎么除旧迎新,迎接2018年的到来!已经决定好要去哪里倒数了吗啊?有没有想过跟你熟悉的那位海内外的明星艺人一起倒数呢?

| Live TV