LIFESTYLE By: SGMS Enal October 13, 2018 @ 4:53pm

Susutkan Bengkak Yang Mujarab Dan Berkesan

Pernah tak korang mengalami masalah bengkak pada kaki atau tangan atau dimana-mana bahagian di badan korang? Kalau ada, kami nak kongsi sedikit tips berkesan untuk susutkan bengkak yang korang boleh cuba buat dekat rumah. Yang penting, tips ni memang mujarab! Tapi, sebelum guna tips ni, korang kena sediakan dulu bahan-bahannya.. Meh kita tengok apa tips yang diperlukan :

Bahan-bahan :

Sediakan segenggam beras
Segenggam kencur
Sedikit Air
Cara-cara yang disediakan:

Korang rendam beras 1 jam sebelum ditumbuk. Basuh kencur hingga bersih. Tapi korang tak perlu buang kulitnya.

Tumbuk Bahan- Seterusnya, korang tumbuk kedua-dua bahan tadi sampai lumat tau !

Tambah Air- Bila dah hancur, korang tambah sedikit air. Kemudian, tumbuk hingga jadi betul2-betul halus okay!

Siap untuk digunakan

Bila dah betul-betul hancur, korang boleh masukkan ke dalam bekas okay. Ini dah siap untuk digunakan tau.. Kalau korang buat lebih, simpan je dalam peti ais.

Sapu kat tempat yang bengkak !

Korang kena sapu rata di bahagian yang bengkak , kemudian biar sahaja supaya bahan-bahan yang dicampur meresap di bahagian yang bengkak. Bila kering, korang bilas dengan air bersih tau.

Sapu pada waktu malam dan biar semalaman. Ibu yang berpantang pun boleh pakai tips ni tapi lagi elok korang tambahkan sedikit kunyit dalam ramuan. Korang sapu di seluruh badan untuk bagi angin keluar.

Kredit : Puanlinahassan

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Events Fri, 29 Dec 2017
LIFESTYLE Mon, 8 Apr 2019

Be the Heat with Sevenfriday’s ‘The Urban Explorer’

There is a selection of sunnies to complete the look too!

Fab Foodies! Fri, 24 Aug 2018

喝抹茶能瘦!健身必喝「11种茶」打击肥肉

你平常最喜欢喝绿茶、乌龙茶还是普洱茶呢?想瘦下来,除了努力健身之外,也可以搭配「喝茶」,铲除肥肉的效果会更厉害。

LIFESTYLE Thu, 19 Apr 2018

5个坏习惯毁掉你的膝盖

知道为什么越来越多的膝盖有酸、痛、胀的小情绪吗?因为我们人类进化成直立行走后,膝盖天天承受着本不应承受之重,成了损伤“专业户”,而你却一点不爱惜它!so且行且珍“膝”吧!

LIFESTYLE Wed, 3 Oct 2018

No More White Card Going into Singapore

No need to fill up the card anymore, it seems.

Fab Foodies! Thu, 14 Jun 2018

Apa Di Dapur Bersama Chef Imelda; Kari Ikan Yogurt

Masukkan yogurt dicampur dengan air dan bendi, Reneh sehingga 15-20 minit & pastikan di atas api yang perlahan. Jangan lupa kacau untuk mengelakannya ia melekat.

LIFESTYLE Wed, 18 Apr 2018

Wow! Gincu Untuk Penggemar ‘Musang King’

Hadir dalam warna kuning seakan-akan warna durian musang king, kami pasti korang yang sukakan durian memang rasa ‘kenyang’ jer bila gunakan gincu ini. Tak menyesal punya beb!

Hiburan Fri, 16 Nov 2018

Memori Lama Bertandang Kembali Dalam ‘Seribu Rindu’

Adakah Maisarah akan kembali dibuai perasaan cintanya terhadap Airel atau tetap memilih Irfan yang setia? Ketahui kesudahannya drama 28 episod arahan Zamri Zakaria ini di slot Akasia, setiap hari Isnin hingga Jumaat, pukul 7.00 malam.

LIFESTYLE Mon, 5 Mar 2018

Kuku Dan Bahan Tradisional , Apa Rahsianya?

Bahan tradisional pun rupanya boleh bantu mencantikan kuku .. Tapi apa bahan dan caranya

| Live TV