LIFESTYLE By: SGMS Enal October 13, 2018 @ 4:53pm

Susutkan Bengkak Yang Mujarab Dan Berkesan

Pernah tak korang mengalami masalah bengkak pada kaki atau tangan atau dimana-mana bahagian di badan korang? Kalau ada, kami nak kongsi sedikit tips berkesan untuk susutkan bengkak yang korang boleh cuba buat dekat rumah. Yang penting, tips ni memang mujarab! Tapi, sebelum guna tips ni, korang kena sediakan dulu bahan-bahannya.. Meh kita tengok apa tips yang diperlukan :

Bahan-bahan :

Sediakan segenggam beras
Segenggam kencur
Sedikit Air
Cara-cara yang disediakan:

Korang rendam beras 1 jam sebelum ditumbuk. Basuh kencur hingga bersih. Tapi korang tak perlu buang kulitnya.

Tumbuk Bahan- Seterusnya, korang tumbuk kedua-dua bahan tadi sampai lumat tau !

Tambah Air- Bila dah hancur, korang tambah sedikit air. Kemudian, tumbuk hingga jadi betul2-betul halus okay!

Siap untuk digunakan

Bila dah betul-betul hancur, korang boleh masukkan ke dalam bekas okay. Ini dah siap untuk digunakan tau.. Kalau korang buat lebih, simpan je dalam peti ais.

Sapu kat tempat yang bengkak !

Korang kena sapu rata di bahagian yang bengkak , kemudian biar sahaja supaya bahan-bahan yang dicampur meresap di bahagian yang bengkak. Bila kering, korang bilas dengan air bersih tau.

Sapu pada waktu malam dan biar semalaman. Ibu yang berpantang pun boleh pakai tips ni tapi lagi elok korang tambahkan sedikit kunyit dalam ramuan. Korang sapu di seluruh badan untuk bagi angin keluar.

Kredit : Puanlinahassan

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Wed, 9 May 2018

‘Checklist’ Persediaan Bulan Puasa

Bulan Ramadan bakal menjelma tiba sudahkah anda bersedia untuk menjalaninya. Ini dikongsikan  ‘Checklist’ Persediaan Bulan Puasa  1. Perbanyakkan doa dan taubat Berdoalah sentiasa agar kita dipanjangkan umur untuk dipertemukan dengan bulan Ramadhan dan dikurniakan kesihatan […]

LIFESTYLE Wed, 24 Oct 2018

Tips Rambut Gugur Ketika Mengandung

Bila rambut mulai gugur sewaktu mengandung menjadikan diri lebih stres.. baca tips untuk bantu anda

LIFESTYLE Tue, 24 Jul 2018

Here’s Why Malaysians Might Love to Visit Japan this Summer Despite Heat

It’s hot but there’s a silver lining to it.

LIFESTYLE Tue, 9 Jan 2018

Lokasi Bergambar Bawah Air Paling ‘Stylo’, Umbuk Ponggol

‘Port selfie’ dalam air, Umbul Ponggok merupakan tempat pelancongan air baru yang terletak di kampung Ponggok, Klaten, Jawa Tengah.

LIFESTYLE Sun, 26 May 2019

Padah ‘Microsleep’, Hati-Hati Pulang Ke Kampung Raya Ini

Yang nak pulang ke kampung halaman tu, berhati-hati di jalan raya okay!

LIFESTYLE Mon, 23 Apr 2018

Jangan Pakai Alat Solek Selagi Usia Belum Cecah 20 an

Penggunaan alat mekap kepada kanak-kanak akan meningkatkan proses penuaan dengan cepat, jadi lebih baik ia dielakkan supaya kulit akan menjadi lebih baik tanpa bahan kimia. Haaa, dengar tu semua!

Fab Foodies! Sun, 23 Sep 2018

Sapuan Losyen Boleh Cegah Kanser Kulit?

Masyarakat di negara ini kurang prihatin untuk mengoles wajah atau tubuh dengan pelindung matahari sedangkan impak pancaran UV boleh menyebabkan kanser kulit.

LIFESTYLE Fri, 27 Apr 2018

手表戴左手还右手?「5个戴表小秘诀」避免伤腕、表带发臭

你有戴表的习惯吗?在现代手表不只用来看时间,更是一个人品味及守时的象征,到底怎么配戴手表才显得体面又干净?

LIFESTYLE Thu, 25 Oct 2018

75 Years of IKEA: From a Simple Idea to a Bustling Business Model

For over 75 years, IKEA is driven by the belief that furniture can be affordable without sacrificing principles of quality, design and sustainability. What started as a small post order business has grown into a […]

LIFESTYLE Tue, 12 Jun 2018

你最需要改善的缺点是什么?

世界上没有完美的人,我们如果能像看别人缺点一样,如此准确般的发现自己的缺点,那么我们的生命将会不平凡。想知道你最需要改善的缺点是什么吗?现在就来测一测吧!

| Live TV