LIFESTYLE By: SGMS Enal December 4, 2017 @ 2:28pm

Tiga Benda Comel Ini Sebenarnya Bahaya Kepada Bayi,

Risau secara berlebihan apabila sudah menjadi ibu bapa itu perkara biasa. Yelah biasanya kita akan beli barang demi memikirkan keselamatan anak-anak kita. Tanpa kita sedar rupa-rupanya barang itu bahaya kepada anak kita.

Tapi biasanya kita beli sebab nampak comel dekat mata kita. Selain itu, kita juga sudah terbiasa dan terdidik agar memiliki barang-barang tersebut apabila sudah mempunyai anak.

Mari ikuti perkongsian dari Dr. Taufiq Razif, mengenai tiga benda yang comel tapi sebenarnya bahaya kepada anak-anak. Semoga bermanfaat.

Semua Mak Ayah Wajib Tahu Bahaya 3 Benda Comel Ni Pada Anak Mereka

1. Sarung Tangan Bayi / Baby Mittens

Ramai mak ayah tak tahu yang bayi ni sebenarnya gunakan jari jemari mereka ni untuk meransang otak mereka. Makin banyak sentuhan dan ransangan taktil, makin cepat berkembang otak anak kita.

Sebab tu la sebaiknya pakaikan mittens ni jarang-jarang je dan sebaiknya jangan pakai dah untuk anak yang dah nak masuk umur 1 bulan. Biar je anak kita meneroka dunianya dengan jari jemari comelnya.

2. Walker

Ramai mak ayah belikan walker supaya anak cepat berjalan. Salah tu! Walker ni la membuatkan ransangan otak dan otot kaki anak kita jadi makin berkurang.

Berguling, merangkak dan bermain di lantai lah yang sebenarnya menjadi asas untuk anak kita berjalan. Yang paling saya takutkan, walker ni la antara penyebab terbanyak kecederaan pada anak-anak.

Banyak kes anak melecur masuk ke kecemasan bila tersimbah air panas yang si comel di capai sendiri masa tengah naik walker ni. Di US pun kira-kira 14,000 kanak-kanak cedera setiap tahun disebabkan walker ni.

3. Bantal

Yang ni paling ramai tak tahu. Tahu tak bantal ni boleh meningkatkan risiko bayi kita meninggal secara tiba-tiba / sindrom bayi mati mengejut ( Sudden Infant Death Syndrome ).

Tanpa sedar, bantal hiasan tu semua boleh menyebabkan anak kita susah bernafas dan lemas!

Sebab tu sebaiknya elakkan la pakai bantal kecuali kita memang yakin boleh pantau 24 jam tapi tak mungkin la kan? Saran saya, bila nampak anak dah lena tu, alihkan la bantal tu semua kecuali anak kita dah berumur 2 tahun ke atas.

p/s : Tolong sebar info penting ni pada mak ayah yang belum tahu ye.

Sumber – Taufiq Razif

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Thu, 19 Apr 2018

Check Out Banyan Tree Kuala Lumpur for a New 5-Star Hotel Option

Bored of the usual hotel options in Kuala Lumpur? Here’s a new place for everyone to check out.

LIFESTYLE Sat, 6 Jul 2019

Perut Memulas Ketika Dalam Perjalanan? Ikuti Tips Ini

Tak salah mencubakan mana tahu jadi..

LIFESTYLE Mon, 26 Aug 2019

鬼仔巷「城里的月光」与民同庆中秋节

趁着中秋节的到来而在鬼仔巷举办「城里的月光」(Moonlight in the City)活动,与民众共庆佳节,欢喜聚首。

LIFESTYLE Thu, 17 Oct 2019

Model Victoria’s Secret Bella Hadid Wanita Tercantik Di Dunia

Bella Hadid adalah pemenang yang jelas apabila semua unsur wajah diukur untuk kesempurnaan fizikal

LIFESTYLE Fri, 25 Oct 2019

Kenapa Waktu Tidur Badan Kerap Berpeluh, Rimasnya!!

Beberapa keadaan berikut boleh berlaku disebabkan beberapa masalah kesihatan

LIFESTYLE Sat, 20 Jul 2019

4 Petua Cintai Dan Hargai Diri Sendiri

Terlalu menjaga hati orang lain, sering kita abaikan diri kite sendiri bukan . Dengan alasan menghormati orang lain kita boleh lupa pada diri juga. ; Kadang-kadang kita juga menganggap orang lain jauh lebih baik hanya […]

Fab Foodies! Wed, 6 Feb 2019
LIFESTYLE Mon, 13 May 2019

越南胡志明市最猎奇的宠物咖啡厅!入内脱鞋还要小心地板水中的鱼儿

市面上的宠物咖啡厅很多,有养猫咪、狗狗,在这些可爱小动物的陪伴下喝杯咖啡、享受一顿下午茶,该是多么惬意的事。不过,大家有听过养鱼的吗?

LIFESTYLE Mon, 14 Oct 2019

Pengalaman Melancong Lebih Seronok Dari Sebuah Perkahwinan?

Betul ke tak? Masing-masing mempunyai pendapat sendiri

LIFESTYLE Wed, 18 Sep 2019

Realizing Industry 4.0; Bosch Celebrates Its 100 Years in SEA

Technology, automation and innovation take center stage at Bosch Experience Day 2019.

| Live TV