LIFESTYLE By: SGMS Enal December 4, 2017 @ 2:28pm

Tiga Benda Comel Ini Sebenarnya Bahaya Kepada Bayi,

Risau secara berlebihan apabila sudah menjadi ibu bapa itu perkara biasa. Yelah biasanya kita akan beli barang demi memikirkan keselamatan anak-anak kita. Tanpa kita sedar rupa-rupanya barang itu bahaya kepada anak kita.

Tapi biasanya kita beli sebab nampak comel dekat mata kita. Selain itu, kita juga sudah terbiasa dan terdidik agar memiliki barang-barang tersebut apabila sudah mempunyai anak.

Mari ikuti perkongsian dari Dr. Taufiq Razif, mengenai tiga benda yang comel tapi sebenarnya bahaya kepada anak-anak. Semoga bermanfaat.

Semua Mak Ayah Wajib Tahu Bahaya 3 Benda Comel Ni Pada Anak Mereka

1. Sarung Tangan Bayi / Baby Mittens

Ramai mak ayah tak tahu yang bayi ni sebenarnya gunakan jari jemari mereka ni untuk meransang otak mereka. Makin banyak sentuhan dan ransangan taktil, makin cepat berkembang otak anak kita.

Sebab tu la sebaiknya pakaikan mittens ni jarang-jarang je dan sebaiknya jangan pakai dah untuk anak yang dah nak masuk umur 1 bulan. Biar je anak kita meneroka dunianya dengan jari jemari comelnya.

2. Walker

Ramai mak ayah belikan walker supaya anak cepat berjalan. Salah tu! Walker ni la membuatkan ransangan otak dan otot kaki anak kita jadi makin berkurang.

Berguling, merangkak dan bermain di lantai lah yang sebenarnya menjadi asas untuk anak kita berjalan. Yang paling saya takutkan, walker ni la antara penyebab terbanyak kecederaan pada anak-anak.

Banyak kes anak melecur masuk ke kecemasan bila tersimbah air panas yang si comel di capai sendiri masa tengah naik walker ni. Di US pun kira-kira 14,000 kanak-kanak cedera setiap tahun disebabkan walker ni.

3. Bantal

Yang ni paling ramai tak tahu. Tahu tak bantal ni boleh meningkatkan risiko bayi kita meninggal secara tiba-tiba / sindrom bayi mati mengejut ( Sudden Infant Death Syndrome ).

Tanpa sedar, bantal hiasan tu semua boleh menyebabkan anak kita susah bernafas dan lemas!

Sebab tu sebaiknya elakkan la pakai bantal kecuali kita memang yakin boleh pantau 24 jam tapi tak mungkin la kan? Saran saya, bila nampak anak dah lena tu, alihkan la bantal tu semua kecuali anak kita dah berumur 2 tahun ke atas.

p/s : Tolong sebar info penting ni pada mak ayah yang belum tahu ye.

Sumber – Taufiq Razif

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Tue, 26 Mar 2019

2 Cherry Blossom Drinks You Can Consume to Have a Wholesome Spring Experience

Just because we don’t have 4 seasons here in Malaysia, it doesn’t mean we can’t have a taste of Spring…literally!

Events Tue, 26 Jun 2018

Istiadat Angkat Sumpah Barisan Kabinet 2 Julai

Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz, berkata Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V sudah menerima senarai nama Menteri dan Timbalan Menteri Kabinet pada 20 Jun lalu.

Fab Foodies! Sat, 23 Jun 2018

Argh, Berat Naik Lepas Raya. Apa Perlu Kamu Buat?

Hindari diri daripada makan terlalu banyak pada waktu makan malam dan elakkan makanan yang berkolesterol tinggi.

LIFESTYLE Wed, 9 Jan 2019

A Golfing Experience Worth Travelling for with Hilton Kuala Lumpur

If you’re an avid golfer, this is a great package for you.

LIFESTYLE Thu, 26 Sep 2019

在游览多达十国的旅客群中!大马旅客排名前五

根据Agoda旅行者调查,近七成人口有出境游经历;而在游览多达十国的旅客群中,大马旅客排名前五。

LIFESTYLE Tue, 2 Jul 2019

别超过3分钟!大便「这姿势」超危险

不少人去厕所「嗯嗯」时,都习惯将手机、书本或报纸带进去。不过日本名医平田雅彦表示,上大号最长不要超过3分钟,因为……

Events Sun, 3 Jun 2018

Wow! RIUH Raya Lebih Gempak

Bersesuaian sebagai platform belia mengetengahkan bakat mereka, Riuh RAYA menampilkan pemuzik-pemuzik indie tanah air antaranya Bil Musa, DangerDisko (DJ), Froya dan Jumero, malam anda pasti lebih lengkap dengan secawan kopi sambil menikmati dendangan muzik daripada mereka. Syok habis beb!

LIFESTYLE Thu, 10 Oct 2019

Jangan Bercakap Kasar, Anak Akan Ikut!

Please Mak Ayah, Educate Anak Kau Kat Rumah Tu

Events Tue, 20 Nov 2018

Keputusan UPSR, PPSR Keluar 29 November

Dup dap dup dap…Tinggal sembilan hari saja lagi, keputusan PPSR & UPSR akan diumumkan. Pasti nervous kan?

Fab Foodies! Thu, 28 Jun 2018

Jangan Bazir Makanan, Alam Flora Kutip 22,000 Tan Sisa Makanan!

Tabiat pembaziran semasa menghadiri majlis rumah terbuka dapat dielakkan sekiranya masyarakat mengamalkan konsep 5R iaitu Refuse (menolak), Reduce (mengurangkan), Reuse (guna semula), Recycle (kitar semula) dan Recovery (pemulihan/diperbaharui).

| Live TV