LIFESTYLE By: SGMS Enal November 28, 2017 @ 12:57pm

Tips Mudah Untuk Anda Semak Kemana Gaji Anda

Bagi orang yang bekerja makan gaji, sebelum tiba waktunya gaji dikreditkan ke dalam akaun masing-masing, dah macam-macam komitmen yang perlu kita selesaikan bermain di fikiran. Bil utiliti, ansuran kereta, sewa rumah dan macam-macam lagi. Lagi kusut kalau dah yang berumah tangga, belum sempat guna duit gaji untuk enjoy, tahu-tahu semak baki dan tinggal berapa sen lagi dah. Sedih!

Seorang lelaki yang dikenali sebagai Hanafi Hamin telah berkongsi tips mudah yang boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja untuk mengawal dan merekod perbelanjaan masing-masing. Dengan menggunakan kaedah yang dikongsikannya, kita boleh pantau sendiri kemana gaji kita dibelanjakan. Kami bawakan perkongsiannya untuk anda dibawah.

CEK KEBOCORAN DUIT GAJI

1. Perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah senaraikan semua keperluan dan komitmen anda beserta dengan jumlah RM. Nak divide by week or month itu terpulang pada anda.
.
2. Pecahkan kepada 4 bahagian gaji kita

a-Terpaksa

b- Untung

c- Bocor

d- Sampah.

a- Terpaksa (60%)

Semua jenis keperluan anda, itulah bahagian yang terpaksa anda bayar. Contohnya seperti bulanan rumah, kereta, bil dan lain-lain lagi. Setkan kepada 60% atau kurang dari 60%
.
b – Untung (30%)

Semua berbentuk tabung, simpanan,pelaburan dan perlindungan dikategorikan dalam untung. Betul ke perlindungan dikategorikan sebagai untung? Ok, kita bagi contoh alat pemadam api. kita beli membazir tak rasa-rasa. Mestilah membazir kan. Tapi ianya sangat penting kalau berlaku kebakaran. Macam tu juga dengan insurans perlindungan.
.
c- Bocor (5%)

Bocor ni tak salah cuma kita perlu kawal. Normal lah bocor tu kan. Macam kes ni pastikan bocor jangan melebihi RM250 untuk gaji RM5000. Maknanya kalau kita telah berbelanja RM250, tiba-tiba ada kawan ajak pergi shoping ke, so tak payah la..
.
d- Sampah (5%)

Sampah ni lagi teruk dari bocor. Kalau boleh elakkan terus. Macam kes seorang perokok dan vapor. Pastikan tidak berbelanja melebihi RM250.
.
3. Dari keempat empat perkara utama ni, anda boleh nilai, kemana duit anda bukan? Sebolehnya lebihkan kepada Untung tu.

Nak comey sikit buatlah guna Excel. Ye dak?

Disini, setiap bulan anda sudah tahu berapa baki gaji anda bukan? Jadi ini sekadar contoh sahaja. Anda cubalah untuk diri anda sendiri. Rujuklah gambar untuk lebih faham.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Fri, 17 May 2019

炒比烫健康!高温水煮青菜营养恐流失

炒比烫健康,高温煮青菜流失营养!营养师:缺油恐排便困难。

Events Mon, 9 Sep 2019

Get Inside KLFW 2019 Exclusive Collection By Ezuwan Ismail And Alia B, These Are Our Top 5 Favourite Looks

It was all about edgy prints and fairytales fantasy with these two local designers.

LIFESTYLE Sat, 26 Jan 2019

5 Tanda Isteri Tak Cukup Tidur

Jangan ingat isteri suka marah-marah atau moody. Kadang-kadang tak cukup tidur boleh jadi salah satu puncanya

LIFESTYLE Sun, 6 May 2018

健身必穿「运动Bra」否则胸部会下垂! 

女士们,妳都穿什么运动呢?妳是否有准备几件运动Bra来替换,英国研究指出若没穿着运动Bra做运动,可能会造成乳房下垂、松弛的严重后果。

Fab Foodies! Sun, 1 Apr 2018

5 Kebaikan Amalkan Chia Seed

Salvia Hispanica, atau yang lebih dikenali lagi sebagai biji chia atau chia seed bukan sahaja tumbuhan berbunga tetapi penuh dengan kebaikan. Nak tahu apa kebaikannya jom baca

LIFESTYLE Sun, 2 Sep 2018

10 Syarikat Idaman Pekerja Di Malaysia

Kajian dibuat dengan bertanya kepada responden di Malaysia yang melibatkan 368 jenama.

Events Tue, 22 May 2018

Air Mata Jatuh Disebabkan Skandal 1MDB

Niat saya bukan untuk balas dendam tetapi demi negara dan memulangkan wang rakyat mengikut lunas undang-undang…

LIFESTYLE Thu, 22 Nov 2018

Jangan Main-Main, Kenali Simptom Denggi Lebih Awal!

Lebih baik mencegah dari merawat dimana secara tidak langsung dapat memberi kita membuat keputusan dengan pantas dengan terus ke hospital untuk mengambil rawatan

LIFESTYLE Wed, 14 Mar 2018

此生必备!这3大暖星座=超级好朋友

人的一生中,来来去去的人很多,尤其随着大学毕业踏入职场后,你会发现,满溢快乐与悲伤的情绪却没人能分享吗?正所谓「朋友重质不重量」,知心的朋友有几个,胜过酒肉朋友一大票,但怎么知道哪些人能有福同享、有难同当呢?

LIFESTYLE Fri, 2 Feb 2018

DIY PINTU WALLPAPER BAWAH KOS RM40 SEBIJI PINTU

Perkongsian daripada Cik A yang berjaya tukarkan pintu lamanya dengan hanya RM40 setiap pintu menghasilkan sesuatu yang sangat mengagumkan!  Siapa jenis rumah pintu mcm ni buruk dan berubang mcm CA ni, boleh DIY dengan kos bawah RM40 […]

| Live TV