LIFESTYLE By: SGMS Faida March 26, 2018 @ 2:49am

Apa Perlu Dibuat Bila Gaji Rendah Tapi Nak Menabung?

‘Aduh, gaji tak masuk lagi ni, menyesal aku belanja macam ‘jutawan segera’ masa awal bulan lepas,’ Alahai dik… janganlah mengeluh, syukurlah awak tu bergaji dan bekerja. Yang penting, awak kena ubah tabiat daripada boros berbelanja kepada jimat cermat.

Lebih-lebih lagi jika gaji awak dalam kategori rendah, beringat ya wak! Sampai bila nak ada sikap menunggu gaji masuk, ye tak? Kami kongsikan tips cara menyimpan duit bagi korang yang bergaji sederhana atau rendah! Semoga bermanfaat dan selamat mendisiplinkan diri ya.

  • Selesaikan Hutang Lama

Kira berapa banyak anda telah habiskan untuk membayar hutang. Korang akan mendapati bahawa menghapuskan hutang adalah cara terpantas yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan duit lebih untuk disimpan.

Apabila anda tidak menggunakan wang untuk pembayaran hutang, anda boleh menyimpan duit tersebut. Lagi cepat anda membayar hutang, lagi tenang hati anda kerana tak perlu lagi fikir pasal hutang. Simpan dan melabur, bukan menambah hutang. Parah dibuatnya nanti!

Anda hanya perlu fikir tentang menyimpan sahaja, ataupun melabur. Sudah tahu banyak hutang jangan pula anda menambahnya lagi, bukan senang kita nak menyelesaikan hutang.

  • Kenal Pasti Matlamat Menabung

Untuk apa dan berapa banyak sebenarnya yang korang nak simpan? Jika ingin membeli rumah, tentukan berapa banyak bayaran muka yang anda perlu buat. Untuk matlamat jangka panjang, seperti persaraan, korang perlu melakukan perancangan yang lebih rapi.

Harus fikir berapa banyak wang yang diperlukan untuk hidup dengan selesa selama 20 atau 30 tahun selepas berhenti kerja. Selain itu, perlu memikirkan bagaimana pelaburan akan membantu mencapai matlamat tersebut.

  • Buat Satu Jangka Masa Untuk Menyimpan

Sebagai contoh: “Saya nak beli sebuah rumah dua tahun akan datang bermula dari hari ini.”

Apabila sudah menetapkan tarikh tertentu, tarikh tersebut membolehkan korang boleh fokus untuk mencapai matlamat itu. Perlu pastikan dalam jangka masa itu boleh capai objektif anda.

Jika matlamat yang ditentukan itu tidak boleh dicapai, korang mungkin akan merasa kecewa. Cuba kira-kira berapa banyak boleh simpan setiap bulan dan setiap tahun. Dari situ korang boleh tengok berapa banyak jumlah simpanan korang dalam jangka masa yang lebih panjang.

  • Catat Rekod Perbelanjaan

Keep track perbelanjaan korang! Ambil kira banyak yang korang dapat dan berapa banyak yang dibelanjakan. Tulis perbelanjaan untuk setiap bulan. Buat seperinci yang mungkin, dan pastikan masukkan pembelian kecil. Buat kategori untuk setiap pembelian seperti insuran kereta, bayaran kereta, bil telefon, bil elektrik, hiburan, dan lain-lain. Jadikan satu tabiat menyimpan semua resit. Kemudian, duduk seminggu sekali dengan nota kecil dan resit yang dikumpul. Rekodkan perbelanjaan ke dalam Microsoft Excel.

  • Sedar Diri & Kurangkan Belanja

Sudah rekodkan perbelanjaan? Cuba korang lihat kembali rekod perbelanjaan itu. Mungkin korang akan terkejut apabila melihat kembali rekod perbelanjaan itu, RM30 hanya untuk ais krim? Ish, membazir tau wak! Harus sedar dengan kemampuan diri dan kalau boleh kurangkan membazir dalam hal-hal yang tidak membawakan hasil. Jangan ikut nafsu eh, fikirkan keutamaan dan potong mana-mana yang boleh potong. Pendek kata, tak susah pun untuk buat, tepuk dada tanya selera ya.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Thu, 19 Dec 2019

Winner Of ‘Dewi Remaja 2019’ Is Not Making The Same Mistake Twice

Some lessons are meant to be learned and what she’s doing will definitely benefit her in the future.

Hiburan Mon, 22 Apr 2019

‘ Saya Akan Bincang Dengan Pihak Bekas Isteri’- PU Abu Minta Maaf

Saya akan berbincang dengan pihak bekas isteri saya untuk hal yang selanjutnya. Doakan semuanya dipermudahkan dan dapat diselesaikan dengan cara baik.

Hiburan Wed, 28 Mar 2018

Jangan Bila Dah Tua, Baru Nak Cari Kami

Tambah Zed, dia kecewa dengan segelintir artis yang tidak pernah hadir pada acara yang diadakan Seniman namun begitu ‘galak’ mengkritik menerusi sosial media.

Hiburan Sat, 29 Jun 2019

Mark Adam Masih Berahsia

Semoga dipermudahkan urusan buat Mark dan ibunya…

LIFESTYLE Sun, 13 May 2018

Simpan Atau Buang Mainan Di Kamar Tidur

Apabila di asingkan mainan yang elok atau tidak elok dan kemudian disimpan rapi , barulah anak-anak dapat tidur dengan lena di kamar tidur

Hiburan Thu, 3 May 2018

Sangkal Gosip, Mana Ada Ustaz Don Kahwin Dua!

Tambah Ustaz Don, beliau secara jujur memberitahu ini pertama kali dia mendengar gosip isu poligami melibatkan dirinya.

Hiburan Tue, 1 Jan 2019

TAHNIAH! Elfira Loy Kini Bergelar Mrs Faris

Selamat Pengantin Baru El & Faris… Tahniah!

Hiburan Fri, 13 Sep 2019

Penat Cari Jodoh, Raline Shah Akhirnya…

Wah…siapa agaknya jejaka yang bertuah itu ya?

Hiburan Mon, 15 Apr 2019
Hiburan Tue, 16 Apr 2019

Kaya Tapi ‘Humble’, Jom Tengok Hadiah Hari Jadi Nia Ramadhani Tahun Ini!

Bergelar isteri seorang jutawan, apa agaknya hadiah yang diberi suami Nia tahun ini?

| Live TV