LIFESTYLE By: SGMS Faida March 26, 2018 @ 2:49am

Apa Perlu Dibuat Bila Gaji Rendah Tapi Nak Menabung?

‘Aduh, gaji tak masuk lagi ni, menyesal aku belanja macam ‘jutawan segera’ masa awal bulan lepas,’ Alahai dik… janganlah mengeluh, syukurlah awak tu bergaji dan bekerja. Yang penting, awak kena ubah tabiat daripada boros berbelanja kepada jimat cermat.

Lebih-lebih lagi jika gaji awak dalam kategori rendah, beringat ya wak! Sampai bila nak ada sikap menunggu gaji masuk, ye tak? Kami kongsikan tips cara menyimpan duit bagi korang yang bergaji sederhana atau rendah! Semoga bermanfaat dan selamat mendisiplinkan diri ya.

  • Selesaikan Hutang Lama

Kira berapa banyak anda telah habiskan untuk membayar hutang. Korang akan mendapati bahawa menghapuskan hutang adalah cara terpantas yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan duit lebih untuk disimpan.

Apabila anda tidak menggunakan wang untuk pembayaran hutang, anda boleh menyimpan duit tersebut. Lagi cepat anda membayar hutang, lagi tenang hati anda kerana tak perlu lagi fikir pasal hutang. Simpan dan melabur, bukan menambah hutang. Parah dibuatnya nanti!

Anda hanya perlu fikir tentang menyimpan sahaja, ataupun melabur. Sudah tahu banyak hutang jangan pula anda menambahnya lagi, bukan senang kita nak menyelesaikan hutang.

  • Kenal Pasti Matlamat Menabung

Untuk apa dan berapa banyak sebenarnya yang korang nak simpan? Jika ingin membeli rumah, tentukan berapa banyak bayaran muka yang anda perlu buat. Untuk matlamat jangka panjang, seperti persaraan, korang perlu melakukan perancangan yang lebih rapi.

Harus fikir berapa banyak wang yang diperlukan untuk hidup dengan selesa selama 20 atau 30 tahun selepas berhenti kerja. Selain itu, perlu memikirkan bagaimana pelaburan akan membantu mencapai matlamat tersebut.

  • Buat Satu Jangka Masa Untuk Menyimpan

Sebagai contoh: “Saya nak beli sebuah rumah dua tahun akan datang bermula dari hari ini.”

Apabila sudah menetapkan tarikh tertentu, tarikh tersebut membolehkan korang boleh fokus untuk mencapai matlamat itu. Perlu pastikan dalam jangka masa itu boleh capai objektif anda.

Jika matlamat yang ditentukan itu tidak boleh dicapai, korang mungkin akan merasa kecewa. Cuba kira-kira berapa banyak boleh simpan setiap bulan dan setiap tahun. Dari situ korang boleh tengok berapa banyak jumlah simpanan korang dalam jangka masa yang lebih panjang.

  • Catat Rekod Perbelanjaan

Keep track perbelanjaan korang! Ambil kira banyak yang korang dapat dan berapa banyak yang dibelanjakan. Tulis perbelanjaan untuk setiap bulan. Buat seperinci yang mungkin, dan pastikan masukkan pembelian kecil. Buat kategori untuk setiap pembelian seperti insuran kereta, bayaran kereta, bil telefon, bil elektrik, hiburan, dan lain-lain. Jadikan satu tabiat menyimpan semua resit. Kemudian, duduk seminggu sekali dengan nota kecil dan resit yang dikumpul. Rekodkan perbelanjaan ke dalam Microsoft Excel.

  • Sedar Diri & Kurangkan Belanja

Sudah rekodkan perbelanjaan? Cuba korang lihat kembali rekod perbelanjaan itu. Mungkin korang akan terkejut apabila melihat kembali rekod perbelanjaan itu, RM30 hanya untuk ais krim? Ish, membazir tau wak! Harus sedar dengan kemampuan diri dan kalau boleh kurangkan membazir dalam hal-hal yang tidak membawakan hasil. Jangan ikut nafsu eh, fikirkan keutamaan dan potong mana-mana yang boleh potong. Pendek kata, tak susah pun untuk buat, tepuk dada tanya selera ya.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Sat, 24 Nov 2018

#SFMM33: Akhirnya Kesedihan Saya Terbayar – Sufian Suhaimi

Lagu itu diterima baik selepas kejadian yang telah berlaku dalam kehidupan saya sebelum ini…

Hiburan Sat, 12 Jan 2019
LIFESTYLE Fri, 6 Jul 2018

Had Umur Mengundi Wajar Turun – Syed Saddiq

Di negara-negara berkenaan, umur 17 atau 18 tahun sudah layak mengundi dan ia sudah mulakan sejak 1960-an lagi. Jadi kenapa di Malaysia (ada yang) berpendapat anak muda tak tahu (apa) dan melabelkan mereka ini golongan ‘WeChat’ sahaja.

Hiburan Sat, 31 Aug 2019

Erra Fazira Jawab Soalan ‘Sampai Bila Nak Berlakon?’

Salah satu doa Hajah Erra di Tanah Suci baru-baru ini agar urusannya terus dipermudahkan.

Hiburan Fri, 22 Jun 2018

Kenapa Anak Semua Lelaki? Linda Rafar Terima Soalan Tak Masuk Akal!

Dalam posting berkenaan, Linda meluahkan rasa syukur atas pemberian Allah yang mengurniakannya lima anak lelaki di mana salah seorang daripadanya berada di Jannah.

Hiburan Sun, 19 Aug 2018

Putus Dah Lima Tahun, Chris Brown Masih Belum Move On?

Sebelum ini, Rihanna pernah memberitahu Brown bukan lagi individu penting dalam hidupnya tetapi nampaknya lelaki ini masih belum move on.

Fab Foodies! Tue, 13 Nov 2018

Teruk Dibahan’ Netizen Chef Selebriti Popular Dunia Keliru Nangka Dengan Durian

Martha Stewart mengundang kontroversi apabila keliru dengan gambar durian sebagai penghias gambar utama artikel, walhal tajuk artikel berkenaan adalah mengenai buah nangka.

Hiburan Wed, 11 Jul 2018

PANAS! Sheeda Gelar Ifa Raziah Wanita Plastik Dan Penipu

Semua orang ko canang cerita memburuk-burukkan aku. Sekarang biar semua orang tahu kau penakut! Penipu! Ini jawapannya. Wah, marah betul tu nampaknya… Sabar ya Kak Sheeda.

LIFESTYLE Thu, 10 Oct 2019

Jangan Bercakap Kasar, Anak Akan Ikut!

Please Mak Ayah, Educate Anak Kau Kat Rumah Tu

| Live TV