LIFESTYLE By: SGMS Faida March 26, 2018 @ 2:49am

Apa Perlu Dibuat Bila Gaji Rendah Tapi Nak Menabung?

‘Aduh, gaji tak masuk lagi ni, menyesal aku belanja macam ‘jutawan segera’ masa awal bulan lepas,’ Alahai dik… janganlah mengeluh, syukurlah awak tu bergaji dan bekerja. Yang penting, awak kena ubah tabiat daripada boros berbelanja kepada jimat cermat.

Lebih-lebih lagi jika gaji awak dalam kategori rendah, beringat ya wak! Sampai bila nak ada sikap menunggu gaji masuk, ye tak? Kami kongsikan tips cara menyimpan duit bagi korang yang bergaji sederhana atau rendah! Semoga bermanfaat dan selamat mendisiplinkan diri ya.

  • Selesaikan Hutang Lama

Kira berapa banyak anda telah habiskan untuk membayar hutang. Korang akan mendapati bahawa menghapuskan hutang adalah cara terpantas yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan duit lebih untuk disimpan.

Apabila anda tidak menggunakan wang untuk pembayaran hutang, anda boleh menyimpan duit tersebut. Lagi cepat anda membayar hutang, lagi tenang hati anda kerana tak perlu lagi fikir pasal hutang. Simpan dan melabur, bukan menambah hutang. Parah dibuatnya nanti!

Anda hanya perlu fikir tentang menyimpan sahaja, ataupun melabur. Sudah tahu banyak hutang jangan pula anda menambahnya lagi, bukan senang kita nak menyelesaikan hutang.

  • Kenal Pasti Matlamat Menabung

Untuk apa dan berapa banyak sebenarnya yang korang nak simpan? Jika ingin membeli rumah, tentukan berapa banyak bayaran muka yang anda perlu buat. Untuk matlamat jangka panjang, seperti persaraan, korang perlu melakukan perancangan yang lebih rapi.

Harus fikir berapa banyak wang yang diperlukan untuk hidup dengan selesa selama 20 atau 30 tahun selepas berhenti kerja. Selain itu, perlu memikirkan bagaimana pelaburan akan membantu mencapai matlamat tersebut.

  • Buat Satu Jangka Masa Untuk Menyimpan

Sebagai contoh: “Saya nak beli sebuah rumah dua tahun akan datang bermula dari hari ini.”

Apabila sudah menetapkan tarikh tertentu, tarikh tersebut membolehkan korang boleh fokus untuk mencapai matlamat itu. Perlu pastikan dalam jangka masa itu boleh capai objektif anda.

Jika matlamat yang ditentukan itu tidak boleh dicapai, korang mungkin akan merasa kecewa. Cuba kira-kira berapa banyak boleh simpan setiap bulan dan setiap tahun. Dari situ korang boleh tengok berapa banyak jumlah simpanan korang dalam jangka masa yang lebih panjang.

  • Catat Rekod Perbelanjaan

Keep track perbelanjaan korang! Ambil kira banyak yang korang dapat dan berapa banyak yang dibelanjakan. Tulis perbelanjaan untuk setiap bulan. Buat seperinci yang mungkin, dan pastikan masukkan pembelian kecil. Buat kategori untuk setiap pembelian seperti insuran kereta, bayaran kereta, bil telefon, bil elektrik, hiburan, dan lain-lain. Jadikan satu tabiat menyimpan semua resit. Kemudian, duduk seminggu sekali dengan nota kecil dan resit yang dikumpul. Rekodkan perbelanjaan ke dalam Microsoft Excel.

  • Sedar Diri & Kurangkan Belanja

Sudah rekodkan perbelanjaan? Cuba korang lihat kembali rekod perbelanjaan itu. Mungkin korang akan terkejut apabila melihat kembali rekod perbelanjaan itu, RM30 hanya untuk ais krim? Ish, membazir tau wak! Harus sedar dengan kemampuan diri dan kalau boleh kurangkan membazir dalam hal-hal yang tidak membawakan hasil. Jangan ikut nafsu eh, fikirkan keutamaan dan potong mana-mana yang boleh potong. Pendek kata, tak susah pun untuk buat, tepuk dada tanya selera ya.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Tue, 13 Aug 2019

Boleh Ke Panggil Isteri Dengan Gelaran Ummi, Ibu Atau Mama?

Jangan Ambil Mudah, Ini Hukum Yang Perlu Anda Tahu

Hiburan Thu, 18 Jul 2019
LIFESTYLE Sat, 24 Feb 2018

过年吃太多爆肥?不用怕让「最帅数学老师」过招给你

过年吃了太多,全身的肉都变的好「团结」吗?我们请出「最帅数学老师」彼得博塞利(Pietro Boselli)来当教练,快点动起来吧!

Hiburan Thu, 6 Sep 2018

Siti Elizad Selamat Jalani Pembedahan

Sebelum ini Siti Eklizad juga pernah menjalani pembedahan membuang cyst seberat 4 kilogram

Hiburan Mon, 10 Dec 2018

Awww…Sweetnya Ucapan Hari Jadi Nabila Razali Untuk Hael Husaini

Rata-rata pengikut Nabila Razali di Instagram turut mengusik Nabila dengan soalan-soalan mengaitkan dirinya dan Hael. Ehem, ada apa-apa ke? 

Featured Fri, 20 Aug 2021

Agong Perkenan Lantik Ismail Sabri Perdana Menteri Ke-9

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan melantik Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-9. Menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Istana Negara, […]

Hiburan Thu, 24 May 2018

Panas! Faye Kusairi Mengamuk Mahu Pertahankan Suami

Terbaru, pelakon dan juga isteri kepada Azmi Hatta, Faye Kusairi bagaimanapun tampil mempertahankan suaminya itu dengan menjawab tuduhan tersebut melalui ruangan komen instagramnya selepas suaminya itu dihentam pelbagai persoalan

TECH Fri, 11 Jan 2019

Complete Your Gaming Experience With These Accessories

We all need a smooth mouse, good keyboard and

Hiburan Mon, 28 May 2018

Video Lucah Syafiq Kyle M*****p Jadi Buruan!

Lebih memeranjatkan, video itu mula tular sejak malam tadi di laman Twitter dan boleh dibeli pada harga RM 20. Hurm… betul ke ni?

| Live TV