LIFESTYLE By: SGMS Enal January 8, 2018 @ 1:40pm

Wanita Kongsi Petua Elak Batuk Selepas Makan Buah Rambutan

Bila tiba musim rambutan, rugi la kalau tak rasa. Lagi-lagi bila jiran sebelah hulur rambutan yang dibawa dari kampung. Sedapnya lahai. Rezeki depan mata tak akan nak menolak pulak kan.

Tapi yang tidak seronoknya, bila makan sebijik dua rambutan batuk pun mula menyerang. Tak akan orang lain makan kita nak telan air liur aje kan. Mesti laa kena rasa jugak. Banyak petua untuk tidak batuk selepas makan rambutan dicuba tapi tidak menjadi.

Apa kata cuba petua dari Muna Masrur, menurutnya petua ini memang mujarab. Buat pengemar rambutan jangan lupa cuba petua ini.

Hidup dah lebih 20 tahun,baru tau rambutan ada banyak jenis keturunan. Yang ku tahu rambutan merah, rambutan kuning saja.

Baru baru ni mak sedara bagi rambutan nama nasab keturunannya rambutan gula batu. Warnanya merah pekat ala maroon, buahnya maniiiiiis yakmat. Isi dan biji tak lekat bila dimakan.

Aku mula takot nak makan. Takot batok batok. Maklom, baru saja baik dari batok dan selsema. Orang tua tu paksa juga aku cuba.

Kata dia,alah kau jangan takot la makan rambutan ni. Petua tak nak batok, kau kopek dulu buah ni, lepas tu kau basuh dengan garam. Garam halus. Basuh lama lama sket. Lepastu boleh la makan. Tak habis makan, simpan dalam tupperware. Letak peti sejuk.

Di rumah aku cuba lah petua ni. Uhuiii..
Memang sedap manis terasa sampai ke anak tekak. Isi dia tak buat gigiku menyelit. Isinya padat. Terasa ranggup bila dikunyah.

Ntah kebetulan atau petua ni memang mujarab, tak pulak kena batuk walau berisi isi rambutan masok perot. Huhu. Alhamdulillah

Ok. Sekian petua nak elak batuk makan rambutan. Boleh la hakak hakak coba.

Oh ya, sempat snap isi rambutan saja. Tu pun teringat bila dah tinggal bape ketol dalam bekas. Kulitnya selamat dah ju buang dalam tong sampah.

Sumber – Muna Masrur

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Sat, 7 Apr 2018

ICC PUDU「6档必吃的地道早餐」让你吃出童年回忆

著名的ICC Pudu 到底有哪些美食呢?让小编带大家看看这6档著名又好吃的美食吧!

LIFESTYLE Fri, 5 Oct 2018

Melenggang Perut: Antara Budaya, Khurafat Dan Fakta Sains?

Melenggang Perut: Antara Budaya, Khurafat Dan Fakta Sains?

LIFESTYLE Tue, 20 Mar 2018

Ketawa Panjangkan Umur, Betul Ke?

Betul ke orang yang suka ketawa ni membuatkan hidup lebih sihat dan bahagia! Janganlah asyik bermuram duka, life is too short to be sad, right? Bergembiralah dan sentiasa positif dalam apa jua anda lakukan ya. Dah ketawa ke harini?

Events Fri, 7 Sep 2018

Wow…Ini Rupanya Rahsia Syed Saddiq Kekal Cergas!

Di sebalik kesibukan Menteri paling muda ini, beliau tidak pernah mengabaikan kesihatannya. Paling penting, beliau akan ke gym sekurang-kurangnya satu jam setiap hari. Beliau sudah, anda bila lagi?

LIFESTYLE Mon, 11 Nov 2019

11 November Dikatakan Hari ‘Single Day’?

Buat anda yang single belum berpunya, ingat tarikh ini tau 11 November

LIFESTYLE Wed, 15 Nov 2017

5 SECRET BEAUTY TIPS FROM FAZURA THAT MANY OF YOU DIDN’T KNOW

There is indeed hope for us all to slay just like Fazura. Check out these 5 beauty tips from the amazing woman herself!

Events Mon, 2 Dec 2019

Resorts World Genting’s “Winter Wonderland” Is The Most Christmas Experience You’ll Ever Get In Malaysia!

A Christmas festival never seen before by Resorts World Genting featuring lights, ice-skates and musical show.

LIFESTYLE Mon, 5 Feb 2018

‘BANGKIT’ LEPAS JATUH, WANITA INI NEKAD KEMBALI KE DAPUR

Sudah jatuh ditimpa tangga, itulah perumpamaan sesuai untuk wanita berasal dari Singapura ini. Ujian demi ujian dilalui apabila bisnes pengurusan konferens yang diusahakan bersama rakan niaganya ‘lingkup’ di tengah jalan. Lebih perit, beliau dibebani dengan […]

LIFESTYLE Sat, 23 Nov 2019

Tabiat Merokok Antara Sebab Paru-Paru Berlubang.

Kalau anda seorang perokok mungkin dah boleh mula untuk kurangkan atau berhenti lebih baik demi kesihatan sendiri

LIFESTYLE Fri, 6 Dec 2019

Jantung Terhenti Boleh Terjadi Bila-Bila Masa Walaupun Sedang Bersukan

Jika anda mempunyai sakit jantung kurangkan bersukan ya

| Live TV