Hakikatnya, kejayaan SK bermula daripada impian seorang wanita yang pada mulanya hanya ingin menambah pendapatan keluarga. Siapa sangka, hari ini jenama telekung yang diasaskan oleh Padzilah Enda Sulaiman itu berjaya mencipta fenomena tersendiri.
Memulakan perniagaan telekung sejak 10 tahun lalu, Padzilah berkata beliau terpanggil untuk menjual telekung kerana melihat ramai usahawan wanita yang memulakan perniagaan agak lewat, namun memperoleh kejayaan yang memberangsangkan.
“Saya tidak pernah bekerja, tetapi 10 tahun lalu ketika ekonomi tidak begitu memberangsangkan saya mengambil inisiatif untuk memulakan perniagaan secara kecil-kecilan bagi menambah pendapatan keluarga.
“Bermula dengan hanya dua tukang jahit, saya menghasilkan beberapa telekung dan menjual kepada kenalan. Melihat kepada sambutan yang diterima saya mula memikirkan strategi perniagaan termasuk membuat rekaan telekung yang selesa untuk dipakai wanita di negara ini,” katanya mengimbas kenangan lalu.
Menelusuri lebih jauh titik mula perniagaan yang diceburinya ini, pelbagai cabaran ditempuhi, namun Padzilah cekal untuk meneruskan usaha meskipun terpaksa naik turun bangunan untuk memperkenalkan telekung yang dihasilkan.
Beliau berkata, memikirkan begitu banyak telekung di pasaran tetapi tiada jenama yang khusus, beliau mengambil keputusan untuk mengenengahkan telekung sebagai produk eksklusif dalam industri fesyen.
“Kebiasaanya produk seperti baju dan tudung saja yang mempunya jenama eksklusif, jadi saya terfikir telekung yang digunakan untuk kita solat juga wajar dimartabatkan sebagai sesuatu yang unggul pada mata masyarakat.
“Alhamdulillah berkat usaha yang tidak pernah mengenal erti penat lelah, hari ini jenama telekung SK berada pada tahap yang sepatutnya seperti yang saya mahukan dan kini kita lihat pelbagai jenama telekung lain yang muncul di pasaran,” katanya.
Antara keistimewaan telekung SK adalah penggunaan fabrik lembut yang sejuk dan selesa apabila dipakai, bersesuaian dengan cuaca panas di negara ini, selain rekaan yang indah dan menepati keperluan menutup aurat.
Memiliki beberapa kilang di Malaysia dan Indonesia, Padzilah berkata beliau memastikan telekung SK kekal dengan identiti fabrik istimewa yang dihasilkan di Jepun dan bukannya diambil dari Vietnam.
“Saya mahu produk anak tempatan seperti telekung SK ini dikenali ramai sehingga ke luar negara dan selaras dengan itu juga, pihak kami melancarkan laman sesawang DahSedekad.com yang berkongsi pelbagai cerita menarik di sebalik kejayaan produk ini,” katanya.
Sehingga kini, antara pencapaian SK adalah mempunyai 12 cawangan di Indonesia dan pernah dijemput menyertai Minggu Fesyen London yang mana bukan calang-calang jenama boleh menyertainya.
Bersempena dengan sambutan ke-10 jenama itu di pasaran, SK bakal menganjurkan pelbagai program sebagai penghargaan kepada pelanggan setianya. Antaranya, pelancaran koleksi baharu, pertandingan yang menawarkan 1,000 telekung SK percuma dan drama bersiri pendek mengisahkan perjalanan jenama itu yang boleh dilayari dalam laman sesawang DahSedekad.com.
Selain telekung, SK juga mengeluarkan kasut, beg, stokin serta produk lain yang boleh dilihat menerusi laman sesawang www.sitikhadijah.com.