Advertisement
FEATURED By: Salma Syahbuddin 05 April 2020 (14:08)

Percutian ‘Rare’ di Wetlands, Ini Lokasi Instaworthy Terkini di Setiu Terengganu!

Selepas keindahan Pantai Penarik di Setiu yang tular menerusi beberapa filem termasuk Pulang, Polis Evo, Hikayat Merong Mahawangsa, Bunohan dan banyak lagi; Setiu daerah unik di Terengganu ini terus menyimpan lokasi indah semulajadi menanti kehadiran korang untuk diteroka!

Paling menarik, Setiu antara daerah yang boleh dikunjungi sepanjang tahun termasuk musim angin monsun, nah.. tak dapat masuk ke pulau taman negeri? Setiu punya lokasi ‘instaworthy’ setaraf negara Eropah, malah menempatkan senibina istana klasik yang berusia ratusan tahun!

Usai kunjungan santai ke lokasi Tanah Bencah terbesar di pantai timur, kami temui beberapa lokasi indah cocok buat ‘sweet moment’ korang! Nah, ini senarai lokasi wajib korang kunjungi di Setiu, Terengganu.

1. Terrapuri Heritage Village

Terrapuri membawa maksud istana lama. Binaan istana tradisi yang berusia lebih 100 tahun dikumpul dari zaman kerajaan Langkasuka dan dikumpulkan di pesisiran pantai Penarik. Banyak ‘spot’ menarik di keseluruhan 29 buah kawasan istana tradisi Melayu Terengganu untuk momen korang! Waze sahaja – Terrapuri!

2. Rumah Botol

Dari jauh, sosok tua Tokki atau nama sebenar Tengku Mohd Ali Tengku Mansor akan menyambut kehadiran korang ke teratak warna-warni beliau yang dipenuhi ribuan botol kosong namun terhias indah di sebalik sapaan bayu lembut Laut China Selatan. Bermula dengan niat membersihkan pantai daripada botol kaca yang hanyut, akhirnya menjadi sebuah hobi dan tarikan buat pelancong – cocok buat kamu yang mahukan kelainan bergambar!

3. Rivercruise di Laguna Setiu – teroka Setiu Wetlands!

Ambil bot di jeti Setiu dan selusuri keindahan dunia ‘Wetlands’ seluas 23 hektar! Merupakan satu-satunya tanah bencah di Malaysia yang mempunyai 9 ekosistem berbeza – iaitu laut, pesisir pantai, kawasan berlumpur, lagun, muara sungai, pulau, rimba pesisir air dan rimba paya bakau. Singgah ke sangkar ikan dan korang boleh cuba aktiviti memancing mahupun merasai tiram segar mentah!

4. Boardwalk Setiu

Usai menyelusuri beberapa pulau di sekitar Wetlands, bot korang akan berakhir di jeti Boardwalk Setiu. Sebuah usaha pemuliharaan tersusun kawasan Wetlands, ekosistem ini mengekalkan kelangsungan 161 spesis burung, 49 jenis rama-rama, 36 reptilia, 33 spesis pokok bakau dan 29 spesis mamalia. Malah, ianya adalah habitat semulajadi pembiakan tuntung di samping menjadi antara lokasi pendaratan spesis penyu hijau. Jangan lupa bergambar dengan tumbuhan unik Pokok Berus Mata Buaya dan Buah Sarang Semut yang hanya terdapat di Setiu Wetlands!

5. Padang Savanah Pengkalan Gelap

Nah, tak perlu jauh ke benua Afrika ataupun Australia untuk bergambar di padang savanah! Korang boleh menikmati momen bergambar sepuas hati tanpa gangguan daripada haiwan liar seperti antelp ataupun zirafah! Waze – Pengkalan Gelap dan korang akan temui sebuah padang rumput seindah mata memandang!

 

Jeti Nelayan Kampung Fikri

Sebuah jeti terpencil namun tak kurang umph untuk korang yang gemar bergambar. Tak percaya, lihat gambar berikut!

 
 
7. Paling Viral – Pantai Penarik

Pastinya pilihan akhir kami adalah Pantai Penarik! Sebuah lokasi yang tidak asing buat peminat filem tempatan. Banyak ‘port’ indah boleh korang selusuri di sepanjang pantai ini. Nah, kami sajikan terus yang berikut buat inspirasi korang!

 
Dah ke Setiu, jangan lupa singgah menikmati KLCC (Keropok Lekor Cicah Colek), ICT (Ikan Celup Tepung) dan UV (Udang Viral) di pesisiran Pantai Penarik! Nak tahu lebih lanjut tentang percutian unik Setiu Wetlands, korang boleh ke www.tourismterengganu.com!

| ARTIKEL Xtra

Celeb Buzz Mon, 25 Jun 2018

Tahniah! Comelnya Anak Abah Terlajak Laris

” Sumpah nak tengok @shahidadherbs tahan kat bilik bedah pun tak sanggup. Kuatnya pengorbanan ibu. Setuju tak? Siapa ada pengalaman macam ni?” tulisnya.

Celeb Buzz Fri, 28 Jun 2019

‘Jangan Sorok Password’- Amyra Rosli Kongsi Tips Rumah Tangga

Kami selalu ingatkan diri masing-masing untuk membuang ego jauh agar isu tidak berpanjangan,

LIFESTYLE Tue, 4 Dec 2018
Celeb Buzz Mon, 30 Dec 2019
Celeb Buzz Mon, 22 Apr 2019

‘ Saya Akan Bincang Dengan Pihak Bekas Isteri’- PU Abu Minta Maaf

Saya akan berbincang dengan pihak bekas isteri saya untuk hal yang selanjutnya. Doakan semuanya dipermudahkan dan dapat diselesaikan dengan cara baik.

Celeb Buzz Fri, 23 Aug 2019

Hisyam Hamid Rimas Di Set Filem Hantu?

Pengalaman berbeza kali ini.

Celeb Buzz Sat, 15 Dec 2018

Sering Mengembara Sendiri, Abil Kongsi Tips Peribadi

Kalau sekali dua boleh layan, tetapi berkali-kali. Nipis duit saya dibuatnya. Wah… kenapa tu Abil?

FEATURED Thu, 6 Dec 2018

Asli atau palsu? Ini ialah Cara Menguji Kelajuan MikroSD pada Android

jika ingin tahu sd kad anda original ke tidak boleh lah mencubanya

FEATURED Thu, 21 Dec 2017

6 VIDEO ARTIS PALING DIKECAM TAHUN 2O17!

Tahun 2017 hampir melabuhkan tirainya, pelbagai isu kontroversi menghimpit dunia hiburan pada tahun ini. Bermula dengan kes video viral yang menerima kecaman netizen sehingga kepada kes yang membawa kepada pergaduhan

| Live TV

Advertisement

| TRENDING

| DRAMA

| FILEM

| APLIKASI COOL