Sihat By: Bibi Ramli July 9, 2019 @ 10:00am

5 cara tangani migrain ketika di tempat kerja

Tidak kiralah sebanyak mana seseorang itu suka akan pekerjaannya, pasti ada kalanya berasa tertekan.

Lagi teruk jika anda sering mengalami migrain. Prestasi kerja dan produktiviti boleh terjejas kerana sakit kepala yang teruk boleh membuat seseorang itu tidak mampu untuk melakukan kerja.

Dr Merle Diamond, pemilik sebuah klinik sakit kepala di Chicago, berkongsi cara-cara untuk mengurus migrain di tempat kerja dan juga mengelaknya daripada timbul.

Bagaimana untuk mencegah migrain di tempat kerja?

Lebih baik anda mencegah daripada mengubati. Jadi untuk kurangkan faktor-faktor yang boleh menyebabkan migrain, anda perlu ubah suai rutin kerja dan persekitaran pejabat sebanyak mungkin.

“Anda patut tetapkan rutin yang kukuh dan ikutinya betul-betul,” kata Merle.

Ia termasuklah bangun dan tidur pada waktu yang tetap setiap hari, pastikan badan cukup terhidrat, tidur siang (nap) pendek-pendek sahaja dan jangan tertinggal makan.

Sesetengah orang yang alami migrain mungkin patut elak daripada menggunakan lampu kalimantang, kerana lampu yang terang boleh mengakibatkan sakit kepala.

Sama juga dengan bau yang kuat seperti minyak wangi rakan sekerja anda.

Anda mungkin tidak boleh mengubah semua aspek persekitaran pejabat anda, tetapi anda cuma perlu menyesuaikan apa yang anda boleh kawal supaya migrain tidak menyerang selalu.

Foto: Time Magazine

Apa nak buat jika anda dapat migrain di tempat kerja?

Tidak semua usaha pencegahan efektif setiap masa. Jika anda kerap mengalami migrain, Merle mencadangkan anda berehat selama 20 ke 30 minit di lokasi yang senyap dan jauh daripada meja kerja anda. Makan juga sebarang ubat migrain yang doktor berikan, jika ada.

Sesetengah orang menggunakan kafein untuk melawan simptom migrain. Merle berpendapat ia hanya berkesan jika anda tidak menggunakannya secara berlebihan.

“Jika anda minum empat cawan latte setiap hari, anda mungkin akan rasa sakit kepala disebabkan oleh pengambilan kafein anda yang berlebihan,” katanya.

Sebaliknya, Merle juga mengesyorkan anda ambil kafein kurang daripada 80mg ke 100mg sehari, iaitu sama dengan secawan kopi.

Bila patut saya pulang ke rumah?

Migrain bukan selalu hilang dengan cepat. Kadangkala anda perlu tahu bila anda patut berhenti membuat kerja jika rasa sakit itu tidak baik-baik.

Sesetengah orang tahu migrain mereka tidak akan hilang berdasarkan kadar kesakitan yang dirasai ataupun faktor lain seperti rasa loya.

Dalam kes ini, amat penting bagi anda untuk pulang dan tidur serta berehat bagi menyiapkan diri untuk hari kerja seterusnya. Lebih baik anda pulang daripada terus menderita.

Maklumkan kepada majikan awal-awal supaya dia tahu yang kadangkala anda perlu pulang tanpa dijangka. Hati-hati juga apabila pulang ke rumah, ya!

Apabila anda ke pejabat semula, Merle tekankan yang anda tidak patut tenggelamkan diri dengan kerja.

“Seseorang itu akan rasa ketinggalan kerana mengambil cuti sakit. Jadi mereka akan rasa risau jika mereka tidak mampu untuk siapkan kerja dalam waktu yang ditetapkan.”

Sebaliknya, relaks sahaja apabila anda sambung membuat kerja. Stres yang berlebihan boleh menyebabkan migrain!

Foto: National Headache Foundation

Bagaimana patut anda beritahu majikan mengenai migrain anda?

Perbualan dengan majikan atau rakan sekerja mengenai migrain anda berpotensi untuk menjadi rumit, lebih-lebih lagi jika mereka beranggapan anda sedang cuba mendapatkan layanan istimewa.

Merle mengesyorkan anda memaklumkan terlebih dahulu mengenai serangan migrain anda. Pada masa yang sama, pastikan mereka sedar yang anda betul-betul komited dalam melaksanakan sebarang tugasan.

Bilakah anda patut pertimbang untuk dapatkan rawatan?

Berjuta-juta orang di Malaysia mengalami migrain tetapi tidak ramai yang membincangkan simptom mereka dengan doktor.

Ubat di atas kaunter memang berkesan bagi sesetengah pihak, tetapi bagi mereka yang mengalami migrain kronik, mereka memang patut merujuk nasihat pakar.

Migrain kronik yang dimaksudkan melibatkan rasa sakit kepala di dalam 15 hari atau lebih pada setiap sebulan untuk lebih daripada tiga bulan. Pada sekurang-kurangnya lapan hari setiap bulan, individu ini akan rasai simptom-simptom migrain.

Jangan tunggu-tunggu, dapatkan rawatan segera!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Fri, 10 Apr 2020

Tempoh PKP dilanjutkan sehingga 28 April

Fasa tiga bermula 15 April 2020

Sihat Fri, 3 Aug 2018

5 Kesilapan Lazim Apabila Anda Menimbang Berat Badan Sendiri

Alat penimbang berat memang akan jadi best friend anda jika anda mahu kuruskan badan.

Sihat Fri, 18 Jan 2019

Chia seed, bijian bersaiz kecil yang bermanfaat untuk kesihatan anda

Antara kebaikan chia seed, menstabilkan kadar gula dalam badan

Sihat Tue, 4 Sep 2018

Jika Anda Kembali Ke Pangkuan Kekasih Lama, Kesihatan Mental Anda Akan Terjejas. Biar Betul?

Jika anda nak get back together dengan ex, baca artikel ini dulu!

Sihat Thu, 17 Oct 2019

Badan tidak cukup kalsium? Ini cara mudah untuk tahu

Ketahui juga kadar ideal pengambilan kalsium

Featured Fri, 22 May 2020

‘Diracun’ setiap hari, macam mana anak nak pintar!

Jangan turutkan sangat kehendak si kecil

Featured Wed, 15 Apr 2020

Hilangkan parut pembedahan Caesarean dan keloid dengan cara berkesan

Pastikan luka pembedahan dijaga dengan baik

Semarak Wed, 23 May 2018

Resepi Menu Sahur Yang Berkhasiat Oleh Kevin Zahri. Yang Penting Kenyang Lebih Lama!

Menu sahur Oatmeal akan membuatkan anda kenyang dengan lebih lama pada bulan puasa ini.

Sihat Fri, 27 Jul 2018

Inilah Kenapa Anda Cepat Lupa Nama Orang Yang Baru Anda Kenal & Cara Mengingatinya

Malu betul kalau berjumpa balik, tapi tak ingat nama dia.

Semarak Wed, 23 May 2018

Ikuti Tip-Tip Ini Supaya Anda Kekal Sihat Dan Bertenaga Sepanjang Ramadan

Tak sah kalau tak rasa letih, jadi amalkan beberapa perkara ini agar sentiasa sihat.

| Live TV