Sihat By: Ad Ops September 14, 2018 @ 1:00pm

8 Cara Untuk Elakkan Kekejangan Ketika Berlari Atau Berjogging

Tak kiralah jika anda sedang bertanding dalam maraton atau berjogging biasa selepas kerja, kekejangan memanglah sesuatu yang pelari harap takkan berlaku kepada mereka.

Dari kekejangan otot di abdomen atau cramp di betis, kejadian ini boleh spoil terus aktiviti atau pengalaman anda.

Untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku, ada beberapa langkah yang anda patut ambil sebelum anda mula berlari atau berjogging.

1. Kekalkan hydration

Walaupun kajian terdahulu tidak membuktikan yang kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan cramp, pakar aktiviti berlari percaya yang dengen meminum air yang cukup, ia boleh mengurangkan kadar kesakitan yang seseorang itu rasa apabila dia terkena kekejangan.

2. Pastikan elektrolit banyak dalam badan

Elektrolit merupakan bahan kimia dalam badan yang boleh mengkonduksikan elektrik. Ia penting untuk pelbagai fungsi badan termasuklah prestasi sukan. Tanpanya, badan anda akan jadi lemah dan otot mudah kejang.

Jadi jika anda bercadang untuk menyertai sebarang jenis aktiviti sukan, anda kena pastikan yang diet anda mengandungi elektrolit.

Jenis mineral elektrolit yang biasa termasuklah potasium, sodium, klorida, kalsium dan magnesium. Makan makanan yang mengandunginya seperti pisang, jeruk dan yogurt.

3. Regangkan otot sebelum lari

Stretching sebelum anda mula berlari boleh panaskan badan dan mengurangkan potensi untuk mendapat kekejangan, ketegangan otot dan sebarang kesakitan.

Jika sesuatu otot itu mula kejang, regangkan otot secara ringkas untuk mengurangkan rasa sakit dan ketidakselesaan. Tak perlu tunggu betul-betul cramp, lepas itu baru nak stretch.

Foto: vhpicstock/Shutterstock

4. Elakkan makan beberapa minit sebelum berlari

Kalau anda makan selepas itu duduk di sofa depan TV, tak ada masalah. Tapi jangan sesekali buat perkara yang sama sebelum anda mula berlari.

Para pakar mencadangkan anda minum air yang banyak atau makan 2 jam sebelum. Sebuah kajian menunjukkan, orang yang makan banyak dalam sejam atau dua sebelum perlumbaan mereka lebih berpotensi untuk mengalami kesakitan otot.

5. Keep track apa yang anda makan

Jika anda sentiasa prihatin terhadap apa yang anda makan, anda boleh tahu bahan makanan yang mana yang buat perut anda kembung, kenapa anda lebih letih pada sesuatu hari itu dan apa yang menyebabkan anda kejang ketika berlari.

Dengan adanya log book untuk sajian anda setiap hari, anda boleh tahu juga tabiat apa yang sesuai untuk aktiviti sukan anda.

6. Tetapkan kelajuan

Jika anda pernah menyertai perlumbaan, anda mesti tahu yang anda tak patut mula berlari terlalu cepat. Kalau ya, nanti lebih mudah untuk anda alami kekejangan.

Jadi mula perlahan-lahan; kemudian baru lari laju sikit seperti mana yang anda rasa selesa dan maintain kelajuan tersebut.

7. Perhatikan tahap pernafasan anda

Jika anda mengalami kekejangan abdomen ketika berlari, besar kemungkinan ia disebabkan oleh pernafasan anda.

Untuk hilangkannya, bernafas dalam-dalam dengan diafragma supaya paru-paru anda penuh dengan oksigen.

Jika anda tak gunakan diafragma anda, anda akan mengehadkan simpanan oksigen anda. Inilah punca kekejangan dan situasi di mana kaki anda terasa berat.

8. Berlatih melompat

Lagi kerap anda berlari, lagi bagus larian anda. Sama juga jika anda menambah latihan melompat dan skipping (dikenali sebagai plyometrics) ke dalam senarai senaman anda.

Latihan ini telah dibuktikan boleh memperbaiki prestasi sukan dan melambatkan keletihan otot.

Sumber: Insider

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Sihat Sun, 24 Jun 2018

Tak Selesanya Ada Ketuat, Ini Dia 3 Petua Menghapuskannya

Ketuat sekiranya dibiarkan berlarutan boleh merebak ke lain-lain bahagian badan serta menjangkiti orang yang dekat dengan kita.

Sihat Tue, 30 Apr 2019
Featured Wed, 21 Aug 2019

Badan kurang air? Jangan minum air banyak ketika perut kosong

Penat saja minum tetapi tiada manfaatnya.

Featured Fri, 20 Mar 2020

Basuh tangan atau sapu cecair pembasmi kuman?

Apa-apa pun, utamakan kebersihan!

Featured Fri, 11 Oct 2019

Golongan berisiko menghidap kanser payudara? Anda salah seorang daripadanya!

Bersama tingkatkan kesedaran risiko kanser payudara

Sihat Thu, 23 Jan 2020

Ibu yang ‘mentekedarah’, anak yang terima akibatnya

Bukan tak boleh, tapi minumlah secara berpada-pada

Featured Wed, 18 Mar 2020

Kerajaan tidak melaksanakan bancian atau imunisasi COVID-19

Jangan terpedaya dengan pihak ambil kesempatan

Featured Mon, 4 Mar 2019
Featured Wed, 28 Aug 2019

Makanan untuk mata yang sihat

jaga mata anda sebelum terlambat!

Featured Tue, 19 Jun 2018

Awas Pencinta Kucing, Bulu Kucing Boleh Menjejaskan Kesihatan Anda!

Jaga-jaga dengan bulu kucing, ia bahaya untuk kesihatan anda!

| Live TV