Sihat By: tex_admin July 12, 2018 @ 3:00pm

Anda Lambat Hamil? 4 Faktor Ini Adalah Penyebabnya

“Eh, dah kawin 3 tahun masih tak dapat anak lagi?”

“Bila awak nak mengandung ni?”

“Orang lain semua dah beranak-pinak, awak tu sorang anak pun takde lagi!”

Fuh! Memang itulah antara soalan-soalan yang menusuk ke kalbu ditujukan pada mereka yang masih belum mempunyai rezeki untuk hamil. Lagi-lagi bila pulang ke kampung, pasti ada sahaja soalan-soalan daripada saudara mara kita kan? Kadang-kadang rasa nak marah pun ada juga!

Tapi, pernahkah anda terfikir kenapa anda lambat hamil? Adakah anda tidak subur? Ataupun pasangan anda? Jom kita ketahui antara faktor-faktor yang menyebabkan lambat hamil.

Foto: Medium

1. Mementingkan perancangan keluarga

Mungkin ada dalam kalangan anda yang menangguhkan untuk hamil kerana memikirkan soal kerjaya. Ya, kerjaya lebih penting berbanding keluarga! Tapi, tahukah anda bahawa, apabila umur dah jejak 30-40 tahun ia akan menyukarkan anda untuk mengandung.

Menurut Mousa Shamonki, Pengarah Pakar Kesuburan di University of California, semakin tua usia seseorang wanita, maka jumlah sel telurnya juga akan berkurangan dan terjadi penurunan seks. Tubuh wanita juga tidak mudah untuk hamil seperti mereka berada pada usia 20-an.

2. Jumlah sperma yang sedikit

Untuk pengetahuan anda, kesuburan tidak bergantung pada wanita saja, tetapi juga pada sperma lelaki. Jumlah sperma yang rendah atau kurang daripada 20 juta sperma per mililiter air mani sangat kurang untuk menyuburkan sel telur. Sekurang-krangnya sebanyak 39 juta sperma untuk ejakulasi normal. Rujuklah kepada pihak yang lebih pakar untuk mengetahui tahap kesuburan anda dan suami.

3. Telur tidak matang

Gangguan pada telur akan menyebabkan telur menjadi tidak matang. Sebenarnya, keseimbangan hormon amat penting untuk memudahkan anda untuk hamil. 

Hormon yang tidak seimbang akan menyebabkan seseorang wanita menghadapi masalah telur tidak matang, gangguan dalam proses ovulasi dan gangguan proses luteinisation (proses folikel membentuk corpus luteum). 

4. Tiub Fallopian yang tersumbat

Tiup fallopian yang separuh tersumbat atau sepenuhnya tersumbat juga antara salah satu faktor anda lambat hamil. Kebiasaannya tiup fallopian ini telah rosak kerana dijangkiti kuman.

Sebaiknya, anda dapatkan nasihat doktor berkaitan masalah ini ataupun melakukan ujian HSG (Hysterosalpingogram) untuk mengenal pasti puncanya. Lakukanlah ujian hormon untuk mengenalpasti masalah ini.

Apa pun, keraplah berjumpa dengan doktor yang lebih pakar untuk mendapatkan nasihat serta mengenalpasti punca-punca utama anda lambat hamil. Janganlah mudah berputus asa, sentiasalah berusaha untuk mendapatkan zuriat. 

Semoga bermanfaat!

Sumber: WOM

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Sihat Tue, 10 Dec 2019
Featured Mon, 27 Apr 2020

KKM tingkat keupayaan makmal bagi lakukan 22,000 ujian pengesanan COVID-19

Saringan perlu dilakukan sehingga vaksin ditemui

Sihat Wed, 5 Sep 2018

Anti Vaksin? Jangan Menyesal Di Kemudian Hari

Jika tidak dibendung, tidak mustahil wabak akan berlaku semula.

Featured Fri, 18 May 2018

Penggunaan Benang Floss Memang Penting Untuk Kesihatan Gigi Tapi Jangan Guna Jenis Ini, Membahayakan!!

Walaupun kedua-duanya mempunyai kegunaan yang sama, cara penggunaannya adalah berbeza.

Featured Tue, 24 Sep 2019

Malu dengan perut buncit? Hilangkannya dengan senaman ini

Lakukan dengan konsisten, pasti nampak perubahannya!

Sihat Fri, 24 Aug 2018

Hidung Tiba-Tiba Berdarah, Ini Langkah Yang Betul Perlu Anda Buat!

Epistaksis boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu pendarahan di bahagian hadapan dan pendarahan di bahagian belakang hidung.

Featured Sat, 18 Apr 2020

Jangan berpuas hati meskipun jumlah jangkitan baharu menurun

Seorang pesakit mampu jadi punca ratusan jangkitan

Sihat Tue, 13 Nov 2018

Stay Healthy Meskipun Anda HIV Positif, Ini Informasi Pemakanan Sihat Perlu Anda Tahu

Jangkitan HIV yang tidak terkawal boleh menjadi bertambah teruk kepada peringkat akhir perkembangannya iaitu penyakit AIDS.

Sihat Mon, 15 Oct 2018

4 Fakta & Mitos Gula Yang Perlu Anda Tahu

Benarkah gula punca gemuk dan penyakit?

Featured Wed, 26 Jun 2019

| Live TV