Sihat By: tex_admin July 12, 2018 @ 3:00pm

Anda Lambat Hamil? 4 Faktor Ini Adalah Penyebabnya

“Eh, dah kawin 3 tahun masih tak dapat anak lagi?”

“Bila awak nak mengandung ni?”

“Orang lain semua dah beranak-pinak, awak tu sorang anak pun takde lagi!”

Fuh! Memang itulah antara soalan-soalan yang menusuk ke kalbu ditujukan pada mereka yang masih belum mempunyai rezeki untuk hamil. Lagi-lagi bila pulang ke kampung, pasti ada sahaja soalan-soalan daripada saudara mara kita kan? Kadang-kadang rasa nak marah pun ada juga!

Tapi, pernahkah anda terfikir kenapa anda lambat hamil? Adakah anda tidak subur? Ataupun pasangan anda? Jom kita ketahui antara faktor-faktor yang menyebabkan lambat hamil.

Foto: Medium

1. Mementingkan perancangan keluarga

Mungkin ada dalam kalangan anda yang menangguhkan untuk hamil kerana memikirkan soal kerjaya. Ya, kerjaya lebih penting berbanding keluarga! Tapi, tahukah anda bahawa, apabila umur dah jejak 30-40 tahun ia akan menyukarkan anda untuk mengandung.

Menurut Mousa Shamonki, Pengarah Pakar Kesuburan di University of California, semakin tua usia seseorang wanita, maka jumlah sel telurnya juga akan berkurangan dan terjadi penurunan seks. Tubuh wanita juga tidak mudah untuk hamil seperti mereka berada pada usia 20-an.

2. Jumlah sperma yang sedikit

Untuk pengetahuan anda, kesuburan tidak bergantung pada wanita saja, tetapi juga pada sperma lelaki. Jumlah sperma yang rendah atau kurang daripada 20 juta sperma per mililiter air mani sangat kurang untuk menyuburkan sel telur. Sekurang-krangnya sebanyak 39 juta sperma untuk ejakulasi normal. Rujuklah kepada pihak yang lebih pakar untuk mengetahui tahap kesuburan anda dan suami.

3. Telur tidak matang

Gangguan pada telur akan menyebabkan telur menjadi tidak matang. Sebenarnya, keseimbangan hormon amat penting untuk memudahkan anda untuk hamil. 

Hormon yang tidak seimbang akan menyebabkan seseorang wanita menghadapi masalah telur tidak matang, gangguan dalam proses ovulasi dan gangguan proses luteinisation (proses folikel membentuk corpus luteum). 

4. Tiub Fallopian yang tersumbat

Tiup fallopian yang separuh tersumbat atau sepenuhnya tersumbat juga antara salah satu faktor anda lambat hamil. Kebiasaannya tiup fallopian ini telah rosak kerana dijangkiti kuman.

Sebaiknya, anda dapatkan nasihat doktor berkaitan masalah ini ataupun melakukan ujian HSG (Hysterosalpingogram) untuk mengenal pasti puncanya. Lakukanlah ujian hormon untuk mengenalpasti masalah ini.

Apa pun, keraplah berjumpa dengan doktor yang lebih pakar untuk mendapatkan nasihat serta mengenalpasti punca-punca utama anda lambat hamil. Janganlah mudah berputus asa, sentiasalah berusaha untuk mendapatkan zuriat. 

Semoga bermanfaat!

Sumber: WOM

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Sihat Thu, 19 Sep 2019

Risau tahap kolesterol tinggi ? Amalkan pengambilan 7 makanan ini

Tingkatkan kolesterol baik dalam tubuh anda.

Sihat Mon, 25 Jun 2018

Anda Ketagih Minuman Kafein? Ini Cara Untuk Hentikannya

Minum kopi ada kebaikannya tapi kalau terlalu banyak, ia boleh memudaratkan kesihatan.

Sihat Thu, 21 Jun 2018

Kalau Nak Kuku Kekal Cantik Dan Terjaga, Ikuti Tip Ini!

Sila jaga kuku anda untuk tampil menarik setiap hari!

Sihat Sat, 21 Jul 2018

Lupakan Musang King Sejenak, Ini 12 Khasiat Durian Belanda Wajar Anda Tahu

Ia boleh bertindak sebagai agen yang berkesan dan kuat untuk mematikan kanser pada badan.

Featured Wed, 7 Nov 2018

Ini Cara Gerenti Efektif Untuk Lancarkan Hidung Yang Tersumbat

Leceh betul bila ia berlaku sebab susah nak bernafas!

Featured Sun, 2 Dec 2018

Kembalikan Semangat Bersenam Dengan Empat Cara Penuh Motivasi Ini

Bersenam secara berkumpulan dapat mengembalikan keghairahan kamu untuk menjalani hidup sihat.

Featured Thu, 5 Mar 2020
Featured Fri, 15 Jun 2018
Featured Tue, 12 May 2020
Sihat Wed, 27 Jun 2018

Ini Tip Elak Keracunan Makanan Ketika Kunjungi Open House

Kalau tak nak terkena keracunan makanan, ikuti 3 tip ini!

| Live TV