Tips By: Ad Ops January 21, 2018 @ 7:30pm

10 Tip Penjagaan Gigi

Menjaga kesihatan gigi dan mulut memang penting bagi memastikan tidak berlaku masalah seperti gigi berlubang, gusi berdarah, dan juga mulut berbau. Mereka yang punya masalah dengan gigi selalunya akan berhadapan dengan isu kurang keyakinan diri kerana berasa malu dengan masalah gigi yang terjadi.

Lebih-lebih lagi jika gigi rongak. Hendak menguntum senyuman pun terpaksa ditahan-tahan. Jadi bagaimana untuk memastikan gigi dan mulut anda sihat sempurna?

1) Tukar berus gigi 2 bulan sekali

Ini bagi memastikan berus gigi yang digunakan dalam keadaan bersih dan berusnya masih berfungsi dengan elok.

2) Selalu bersihkan gigi

Jangan malas memberus gigi. Minimum dua kali sehari. Selain itu boleh amalkan berkumur dengan menggunakan ubat kumur yang banyak di jual di kedai-kedai penjagaan diri.

3) Flossing

Flos gigi dua kali sehari juga sangat membantu kerana ia dapat membersihkan sisa-sisa makanan yang terselit di antara gigi dan gusi.

4) Jauhi kopi dan teh

Kopi dan teh yang diambil secara berlebihan boleh memberi efek kepada kesihatan gigi. Selain itu ia juga menyumbang kepada masalah warna gigi kekuningan.

5) Berhenti merokok

Merokok turut menyumbang kepada kerosakan gusi kerana ia boleh menyebabkan gusi menjadi lemah sehingga tidak dapat memegang gigi dengan baik. Malah, masalah mulut berbau juga akan terjadi kerana gigi akan dipenuhi dengan karang dan plak.

6) Elakan minuman terlalu sejuk

Minuman yang terlalu sejuk boleh menyebabkan gigi sensitif.

7) Makan buah-buahan

Buah-buahan memiliki kandungan serat dan vitamin dan mineral yang diperlukan untuk melindungi kesihatan dan kemampuan gigi. Kandungan serat dalam buah-buahan bertindak sebagai berus gigi semulajadi yang membersihkan sisa-sisa makanan sekaligus mengusir bakteria di mulut. Buah-buahan bervitamin C seperti Oren, Strawberi dan Kiwi mampu menguatkan gusi.

8) Makan sayur-sayuran

Seperti buah-buahan, sayuran yang berserat boleh membersihkan gigi daripada sisa-sisa makanan dan plak.

9) Air lemon

Jus lemon memiliki kandungan asid yang boleh memutihkan gigi. Caranya mudah sahaja, berus gigi dengan menggunakan air yang dicampur dengan perahan lemon dan sedikit garam atau baking soda.

10) Minum susu dan makan produk tenusu

Susu kaya dengan kalsium yang baik untuk kesihatan gigi. Selain amalkan minum susu, produk olahannya seperti yogurt dan keju juga memiliki kandungan kalsium yang baik untuk melindungi kesihatan dan kemampuan gigi.

Sumber: Aplikasi Wanita

Muat turun secara percuma di:

Google Play – http://bit.ly/WanitaAndroid

AppStore – http://bit.ly/WanitaApple 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Sat, 20 Nov 2021

Kebanyakkan Rakyat Malaysia Memilih ‘123456’ Sebagai ‘Password’

Baru-baru ini kajian daripada NordPass bersama-sama dengan penyelidik bebas mendedahkan senarai 200 kata laluan yang paling biasa digunakan oleh pengguna internet di 50 buah negara untuk tahun ini. Kajian ini mendapati, seramai lebih daripada 2 […]

Featured Tue, 12 Oct 2021

Excited Nak Rentas Negeri… Tapi Sebelum Tu, Jangan Lupa Buat 5 Perkara Ini!

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan kebenaran merentas negeri akan dikuatkuasakan serentak di seluruh negara mulai semalam. Tiada lagi sekatan dibuat, jadi, tak perlulah mendapatkan kebenaran dari pihak berkuasa untuk merentas negeri. […]

Tips Mon, 8 Jan 2018

Wanita Sering Keliru, Ini 2 Tanda Sebenar Bila Berakhirnya Haid

“Eh, semalam ‘check’ macam dah tak ada kesan darah. Ni dah tengahari ada pula kesan kekuningan. Keputihankah atau masih period ni? Kelirulah. Apa tanda habis haid ya?” Ramai wanita memang keliru apabila timbul isu begini. […]

Oh Lawa Tue, 27 Aug 2019

Lawanya extension bulu mata! Sebelum buat, ini panduannya

Pemasangan  bulu mata semakin diminati oleh kebanyakan wanita dan ia kini menjadi trend di Malaysia. Ia adalah teknik memasang bulu mata untuk menampakkan bulu mata anda lebih lebat, lentik dan panjang.  Kaedah dinamakan persambungan ini […]

Featured Mon, 8 Jan 2018

Amalkan 5 Cara Ini Untuk Hilangkan Daki Badan Ketika Mandi..Jom Sental!

“Eh Man, Mama tengok mandi berjam-jam lama, tapi cuba Man pergi tengok kat cermin kejap. Kat leher tu banyak lagi daki. Kena sental betul-betul, macam tulah cara hilangkan daki yang betul. Bukan duduk bawah ‘shower’ […]

Tips Mon, 8 Jan 2018

Kenapa Selalu ‘Missed Period’? Selain Mengandung, Ini 9 Sebabnya!

“Eh, baru aku perasan bulan ni belum datang haid. Tapi, takkanlah mengandung kot? Tak ada simptom-simptom mengandung pun. Lagipun, baru saja pakai suntikan perancang. Apa punca lewat haid selain mengandung ya?” Sebenarnya memang banyak punca […]

Tips Fri, 26 Jan 2018

Jinakkan Rambut Kerinting

Bagi yang dianugerahkan dengan rambut kerinting, pasti anda pernah berasa bosan dengan gaya rambut anda. Maklumlah, rambut kerinting memang perlu perhatian yang lebih. Jika tidak kena gaya, ia akan kelihatan menggerbang dan tidak terurus. Ikuti tips berikut agar anda tampil mempesona.

Tips Fri, 2 Feb 2018

Tip Pilih Sweater

Sweater atau baju panas walaupun tidak sepopular t-shirt di negara-negara beriklim panas dan lembab seperti Malaysia, namun item fesyen ini mesti ada dalam simpanan almari seseorang.

Tips Wed, 21 Feb 2018

Cara Pulihkan Dara Jika Tiada Bajet Atau Malu Mencuba Perubatan Moden!

Yang tak dara kembali dara! Wow kedengaran amat menarik topik ini bukan?

Tips Fri, 23 Feb 2018

3 Sebab Kenapa Diet Epal Hijau Boleh Kuruskan Badan

Pernah dengar tentang diet epal hijau? Jika anda yang sangat concern tentang berat badan, mesti sentiasa ambil tahu tentang rutin-rutin diet yang dipercayai menurunkan berat badan.

| Live TV