Tips By: Ad Ops January 21, 2018 @ 7:30pm

10 Tip Penjagaan Gigi

Menjaga kesihatan gigi dan mulut memang penting bagi memastikan tidak berlaku masalah seperti gigi berlubang, gusi berdarah, dan juga mulut berbau. Mereka yang punya masalah dengan gigi selalunya akan berhadapan dengan isu kurang keyakinan diri kerana berasa malu dengan masalah gigi yang terjadi.

Lebih-lebih lagi jika gigi rongak. Hendak menguntum senyuman pun terpaksa ditahan-tahan. Jadi bagaimana untuk memastikan gigi dan mulut anda sihat sempurna?

1) Tukar berus gigi 2 bulan sekali

Ini bagi memastikan berus gigi yang digunakan dalam keadaan bersih dan berusnya masih berfungsi dengan elok.

2) Selalu bersihkan gigi

Jangan malas memberus gigi. Minimum dua kali sehari. Selain itu boleh amalkan berkumur dengan menggunakan ubat kumur yang banyak di jual di kedai-kedai penjagaan diri.

3) Flossing

Flos gigi dua kali sehari juga sangat membantu kerana ia dapat membersihkan sisa-sisa makanan yang terselit di antara gigi dan gusi.

4) Jauhi kopi dan teh

Kopi dan teh yang diambil secara berlebihan boleh memberi efek kepada kesihatan gigi. Selain itu ia juga menyumbang kepada masalah warna gigi kekuningan.

5) Berhenti merokok

Merokok turut menyumbang kepada kerosakan gusi kerana ia boleh menyebabkan gusi menjadi lemah sehingga tidak dapat memegang gigi dengan baik. Malah, masalah mulut berbau juga akan terjadi kerana gigi akan dipenuhi dengan karang dan plak.

6) Elakan minuman terlalu sejuk

Minuman yang terlalu sejuk boleh menyebabkan gigi sensitif.

7) Makan buah-buahan

Buah-buahan memiliki kandungan serat dan vitamin dan mineral yang diperlukan untuk melindungi kesihatan dan kemampuan gigi. Kandungan serat dalam buah-buahan bertindak sebagai berus gigi semulajadi yang membersihkan sisa-sisa makanan sekaligus mengusir bakteria di mulut. Buah-buahan bervitamin C seperti Oren, Strawberi dan Kiwi mampu menguatkan gusi.

8) Makan sayur-sayuran

Seperti buah-buahan, sayuran yang berserat boleh membersihkan gigi daripada sisa-sisa makanan dan plak.

9) Air lemon

Jus lemon memiliki kandungan asid yang boleh memutihkan gigi. Caranya mudah sahaja, berus gigi dengan menggunakan air yang dicampur dengan perahan lemon dan sedikit garam atau baking soda.

10) Minum susu dan makan produk tenusu

Susu kaya dengan kalsium yang baik untuk kesihatan gigi. Selain amalkan minum susu, produk olahannya seperti yogurt dan keju juga memiliki kandungan kalsium yang baik untuk melindungi kesihatan dan kemampuan gigi.

Sumber: Aplikasi Wanita

Muat turun secara percuma di:

Google Play – http://bit.ly/WanitaAndroid

AppStore – http://bit.ly/WanitaApple 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Tips Tue, 16 Jan 2018

Tip Kurus & Sihat Siti Sarah

Satu ketika dulu, penyanyi popular Siti Sarah Raisuddin pernah mengalami masalah berat badan selepas melahirkan anak keduanya. Kini, ibu kepada tiga cahaya mata ini memiliki bentuk badan yang menawan persis anak dara. Nak tahu rahsia

Featured Mon, 8 Jan 2018

6 Tips Mudah Lentikkan Bulu Mata Secara Semulajadi

“Dahlah mata aku ni sepet, bulu mata pulak pendek. Jeles betul tengok si Kamilia tu, mata sudahlah bulat, bulu mata pun panjang melentik. Tak payah susah-susah pakai maskara tebal pun dah nampak cantik. Untunglah. Agak-agak

Featured Wed, 30 Nov 2022

Jaga Aurat Isteri, Aeril Zafrel Dipuji Warganet – “Kita Ini Meniaga Jangan Tunjuk Aurat”

Pasangan selebriti terkenal, Aeril Zafrel dan Wawa Zainal kembali tular di media sosial kerana aksi mereka yang berjaya meraih perhatian netizen. @kakmid8803 Diam seribu bahasa! Kelu terus wawa zainal.. Tapi asben jenis tegur soft je

Tips Fri, 19 Jan 2018

Tip Pilih Tali Leher Buat Suami

Tali leher merupakan aksesori penting lelaki bekerja di pejabat yang mementingkan kekemasan dan penampilan berimej korporat.

Featured Fri, 25 Nov 2022

“Bila Kau Tak Hargai Dia, Jangan Tanya Kenapa Dia Pergi” – Nasihat Iddin Ramli Buka Mata Netizen

Penulis buku dan juga pempengaruh, Iddin Ramli sekali lagi tular di media sosial dengan kata-katanya yang memberi kesedaran kepada warganet. @iddinramliiJangan tanya kenapa ♬ menjaga hati x mengejar mimpi – Sadvibes🥀 Menerusi hantaran yang dimuat

Tips Mon, 8 Jan 2018

Ketahui 6 Sebab Kenapa Jerawat Naik Tanpa Henti Di Beberapa Bahagian Badan Ini

Aduh! Jerawat naik lagi? Wanita memang tidak akan terlepas dari mengalami dilema apabila jerawat tumbuh kan? Tetapi, untuk pengetahuan anda, apabila jerawat tumbuh, ini bermaksud ada sesuatu yang tidak kena dengan badan anda. Jerawat yang

Featured Fri, 4 Nov 2022

“Jangan Bertahan Untuk Dilukakan & Disakitkan” – Nasihat Makan Dalam Iddin Ramli Buka Mata Netizen

Penulis buku dan juga pempengaruh, Iddin Ramli tular mengulas berkenaan hubungan persekitaran di dalam kehidupan seharian @iddinramliiBerangkat dari kedukaan.♬ original sound – fiaa Iddin memberitahu kepada warganet menerusi video berdurasi 56 saat yang dikongsikan di

Tips Thu, 8 Feb 2018

Tak Tahu Nak ‘Handle’ Suami Sibuk Macam Dato’ Aliff Syukri? Baca 5 Tips Dari Datin Shahida Ini!

Pasti ramai wanita di luar sana yang mencemburui Datin Sri Shahida kerana memiliki suami yang kaya raya seperti Dato’ Sri Aliff Syukri.

| Live TV