Tips By: tex_admin January 8, 2018 @ 9:39am

Ketahui 6 Sebab Kenapa Jerawat Naik Tanpa Henti Di Beberapa Bahagian Badan Ini

Aduh! Jerawat naik lagi? Wanita memang tidak akan terlepas dari mengalami dilema apabila jerawat tumbuh kan? Tetapi, untuk pengetahuan anda, apabila jerawat tumbuh, ini bermaksud ada sesuatu yang tidak kena dengan badan anda. Jerawat yang tumbuh di kawasan yang berbeza di muka ternyata mempunyai maksud mengenai tahap kesihatan badan kita. Kadang-kadang kita pun fikir kenapa jerawat selalu naik di tempat yang sama kan? Nak tahu apakah maksudnya, jangan stress, jom kita baca!

KENAPA JERAWAT SELALU NAIK DI SINI?

1. JERAWAT DI DAGU ATAU LEHER

Kalau jerawat banyak naik di kawasan sekitar dahu dan leher, ini sangat berkait rapat dengan kitaran haid anda. Hormon seperti testosterone akan menjadikan gelandir banyak mengeluarkan minyak dan menyebabkan liang pori tersumbat. Bila liang pori tersumbat, ini yang menyebabkan kulit anda berjerawat.

Cara untuk mengatasi : Seminggu sebelum tiba masanya anda datang bulan, jika anda menggunakan pencuci muka atau krim ‘anti-acne’ atau mempunyai kandungan seperti benzoyl peroxide, bagus untuk anda menggunakannya secara kerap pada waktu ini. Sapukan krim jerawat di atas kawasan muka iaitu dagu dan leher sebagai langkah berjaga-jaga sebelum naik jerawat.

2. JERAWAT DI DAHI ATAU HIDUNG

Jerawat tumbuh di kawasan hidung dan dahi bermaksud anda sedang mengalami stres. Menurut kajian, jerawat di kawasan ‘T-Zone’ ini memang disebabkan oleh tekanan seperti tekanan bekerja atau belajar. Ini kerana hormon adrenaline meningkatkan pengeluaran minyak di dalam kulit dan menyebabkan ‘breakout’.

Cara mengatasi : Kurangkan makanan yang berminyak dan produk tenusu. Selain itu, kawal corak pemakanan dan elak makan yang anda alergik supaya keadaan tidak akan menjadi lebih teruk.

3. JERAWAT DI KAWASAN ANAK RAMBUT

Ini bermakna anda ada masalah dengan produk rambut. Kalau lelaki, mesti selalu gunakan minyak rambut atau ‘pomade’ kan? Jerawat akan berlaku jika produk tersebut terkena dahi dan anda tidak mencucinya dengan bersih.

Cara mengatasi: Pastikan ketika menggunakan minyak rambut, jangan sampai tersentuh bahagian hujung rambut iaitu ke arah dahi. Selain itu, basuh kepala dengan bersih da gosok juga bahagian anak rambut untuk mengelakkan sisa-sisa minyak rambut dari terus ada.

4. JERAWAT DI PIPI

Tangan kotor atau telefon bimbit yang kotor juga adalah penyebab kepada jerawat di bahagian pipi. Biasalah, kadang-kadang kita sentuh muka pun tak sedar tangan bersih atau tak. Sebab itu jugalah muka selalu naik jerawta di kawasan pipi. Selain itu, jerawat di kawasan pipi ini juga adalah kerana suhu badan panas dan sarung bantak tidur yang kotor.

Cara mengatasi: Elakkan menyentuh muka dengan terlalu kerap dan pastikan tangan bersih dahulu. Selain itu, makan makanan yang boleh menyejukkan badan dan basuh sarung bantal selalu ya!

5. JERAWAT DI KAWASAN BIBIR

Ini berkait rapat dengan diet anda. Jika anda terlalu banyak makan makanan yang berasid seperti lemon atau makanan berasaskan cuka, maka anda mudah untuk dapat jerawat di kawasan bibir. Selain itu, jerawat di bahagian bibir untuk juga adalah disebabkan oleh masalah penghadaman.

Cara mengatasi: Setiap kali selesai makan, lebih bagus untuk gunakan ‘facial wipes’ atau ‘antibacterial wipes’ untuk lap mulut. Ini dapat membantu anda untuk mengelakkan dari selalu dapat jerawat di kawasan bibir. Sakit tau!

6. JERAWAT DI DADA ATAU DI BELAKANG BADAN

Jika jerawat selalu tumbuh di bahagian dada dan belakang badan, ini bermakna ada masalah dengan pakaian dalam atau ‘bra’. Jika anda selalu pergi bersukan dan memakai ‘sport bra’ yang dari kain cotton, lebih mudah jerawat tumbuh dengan banyak. Selain itu, pemakanan yang tidak seimbang pun boleh menyebabkan badan anda akan mudah ditumbuhi jerawat.

Cara mengatasi: Jika selalu bersenam, lebih baik untuk anda pakai pakaian yang diperbuat dari polyster atau microfibre. Selain itu, kawal pemakanan dengan mengamalkan makan oat juga dapat membantu anda mengurangkan risiko jerawat di bahagian ini.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Tips Wed, 6 Jun 2018

Kalau Tak Nak Kulit Wajah Berminyak, Elak Daripada Melakukan 5 Perkara Ini!

Periksa sama ada anda ada melakukan perkara-perkara ini. Jangan buat dah!

Featured Mon, 8 Jan 2018

Amalkan 5 Cara Ini Untuk Hilangkan Daki Badan Ketika Mandi..Jom Sental!

“Eh Man, Mama tengok mandi berjam-jam lama, tapi cuba Man pergi tengok kat cermin kejap. Kat leher tu banyak lagi daki. Kena sental betul-betul, macam tulah cara hilangkan daki yang betul. Bukan duduk bawah ‘shower’ […]

Tips Fri, 2 Feb 2018

Tip Pilih Sweater

Sweater atau baju panas walaupun tidak sepopular t-shirt di negara-negara beriklim panas dan lembab seperti Malaysia, namun item fesyen ini mesti ada dalam simpanan almari seseorang.

Tips Mon, 15 Jan 2018

5 Tip Buang Rasa Rendah Diri

Rendah diri adalah sesuatu yang terpuji, namun perasaan rendah diri ekstrim sudah tentunya tidak membawa anda ke mana. Bukan bermakna perlu mendabik dada, namun rasa tidak yakin dengan kebolehan diri sendiri pasti menyekat kemajuan. Ini […]

Featured Tue, 20 Mar 2018

Ini 12 Cara Semulajadi Untuk Ucap Selamat Tinggal Kepada Keputihan. Mudah & Berkesan!

Perubahan hormon, faktor kebersihan, jangkitan kuman dan virus merupakan antara punca terjadinya masalah keputihan di kalangan wanita.

Tips Tue, 20 Feb 2018

Pedulikan Penghasad Dengki, Ini 8 Cara Raih Bahagia

Adakah anda gembira, sukar atau penuh dengan kesedihan? Realiti kehidupan, pasti dipenuhi dengan pahit, manis, duka, dan gembira.

Gaya Hidup Wed, 17 Jan 2018

5 Cara Mudah Kempiskan Perut

Perut buncit memang menjengkelkan ramai wanita kerana ia membuatkan penampilan kelihatan kurang menarik. Lebih-lebih lagi jika ingin mengenakan busana yang mengikut bentuk badan. Selain itu, perut buncit juga menimbulkan rasa kurang selesa apabila perlu duduk […]

Eat Travel Tue, 19 Mar 2019

Elak daun kesum layu, kekalkan kesegaran seperti baru dipetik

Kaedah ringkas pastikan daun kesum kekal beraroma

Tips Fri, 26 Jan 2018

Jinakkan Rambut Kerinting

Bagi yang dianugerahkan dengan rambut kerinting, pasti anda pernah berasa bosan dengan gaya rambut anda. Maklumlah, rambut kerinting memang perlu perhatian yang lebih. Jika tidak kena gaya, ia akan kelihatan menggerbang dan tidak terurus. Ikuti tips berikut agar anda tampil mempesona.

Tips Wed, 24 Jan 2018

Cara Jean-ius Untuk Memilih Jean Yang Sesuai

Kini terdapat pelbagai jenis jeans di pasaran antaranya potongan straight cut, boot cut, skinny, super flare, ankle length, boyfriend cut dan high waist. Namun, tidak semua potongan tersebut sesuai dengan bentuk badan anda kerana jika silap pilih, ia menampakkan pinggul anda lebih besar. Cara jean-ius memilih jeans adalah dengan mengenali dahulu bentuk tubuh badan.

| Live TV