Trending By: Salma Syahbuddin May 3, 2018 @ 4:22am

5 Tips Jangan Biarkan Haiwan Comel Ini Kurang Kasih Sayang!

Menurut kajian yang dijalankan oleh Australian Veterinary Association pada tahun 2016, semakin banyak masa kucing berada di rumah dengan selamat, semakin berkurang risiko kecederaan, kematian berpunca dari kemalangan jalan raya, bergaduh dengan kucing lain serta risiko menghidap penyakit.

Kajian tersebut juga berjaya membuktikan bahawa, kucing yang dibela di rumah mampu hidup 4 tahun lebih lama daripada kucing yang dibiarkan di jalanan. Tetapi,  statistik yang dikeluarkan oleh Majlis Bandaran Shah Alam (MBSA) menunjukkan, aduan kes pembuangan kucing semakin meningkat saban hari? Jadi, apakah langkah yang patut diambil untuk menjaga spesis haiwan comel ini  daripada dibiarkan terbiar dan kurang mendapat kasih sayang? Bersempena kempen Sayangi Haiwan  yang dianjurkan oleh syarikat telekomunikasi gergasi, Celcom, kami kongsikan beberapa tips untuk pencinta si comel ini dan haiwan peliharaan yang lain!

1. Selamat dan sihat

Mandikan haiwan peliharaan anda untuk memastikan haiwan kecil ini terhindar dari sebarang penyakit yang mudah berjangkit. Dan, sentiasa periksa tingkap, pintu, dan balkoni anda untuk memastikan kucing tidak keluar tanpa anda sedari sekaligus memastikan kucing sentiasa selamat dari sebarang perkara yang boleh membahayakannya.

2. Menyediakan Makanan yang Terbaik Buat Haiwan Peliharaan Anda!

Sentiasa sediakan makanan yang segar dan air yang mencukupi untuk kucing anda dan pastikan kucing anda mengetahui di mana letaknya keperluan asas tersebut. Sama seperti manusia, tubuh kucing terdiri daripada 70% air sama seperti manusia. Jadi, kucing juga perlu banyak minum air tau! Kalau korang nak tahu, kucing merupakan haiwan yang sukakan pelbagai pilihan jenis air. Maka, menyediakan lebih daripada satu jenis air adalah idea yang baik! 

3. Go slowly

Kucing merupakan haiwan yang boleh dilatih dengan melakukan beberapa rutin. Maka, adalah lebih baik jika korang dapat melatih haiwan comel ini secara berperingkat, perlahan-lahan dan tidak terlalu drastik. Jika kucing tersebut tidak melakukan seperti apa yang korang ajar, korang perlulah bersabar dan jangan putus asa ye. Kucing juga perlukan masa untuk mengetahui bahawa berada di rumah dengan selamat adalah lebih menyeronokkan!

4. Waktu bermain

Bina satu ruang dalaman untuk kucing anda bermain dengan selamat, selesa dan gembira. Kerana, haiwan comel ini juga perlu kekal aktif dengan membiarkannya bermain sekurang-kurangnya 15 minit, dua kali sehari. Apabila kucing korang sudah terbiasa bermain di dalam rumah, risiko mereka hilang atau sesat di luar rumah juga akan berkurangan. Seterusnya, kes kucing terbiar juga akan dapat diatasi.

5. Mandulkan kucing 

Langkah terakhir adalah menggunakan kaedah neuter iaitu terminologi pemandulan. Proses ini boleh dilakukan oleh veterinar di klinik haiwan berdekatan. Umumnya, neuter memberi banyak kesan baik kepada haiwan peliharaan korang dari segi fizikal dan mental. Secara tidak langsung, kes pembuangan kucing juga dapat dikawal. Takdelah nanti bilangan haiwan comel ini semakin tinggi dan rumah penjagaan haiwan pun takdelah sesak sehingga ada yang sanggup membuang haiwan kecil ini kan?

Justeru itu,  kami percaya bahawa memulihara dan memelihara kucing bukanlah sesuatu yang rumit. Kes kucing jalanan yang terbiar perlu segera dibendung. Ingat! haiwan ini juga sama seperti anda, perlu dikasihi dan disayangi. Macam iklan Celcom ni!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Mon, 14 Feb 2022

Bazar Ramadan Dibenarkan Beroperasi Tahun Ini – PM

Yeay! Boleh pegi bazar Ramadan nanti

Featured Sat, 17 Sep 2022

Terkenal Dengan Imej Muslimah, Pelakon Remaja Didakwa Sering Ke Kelab Malam & Berpakaian Tidak Senonoh?

Dengar kata dah tak bertudung dan pakaian sekarang macam betina s*ndal! 👀

Featured Fri, 5 Nov 2021

“Saya Kelihatan Seperti Alien” – Azhan Rani Tahan Seksa Demi….

Pelakon Azhan Rani terpaksa bertahan dengan warna rambut perang (blonde) selama enam bulan untuk menjayakan watak Alwi dalam drama Keluarga Untuk Disewa. Menurut Azhan semasa sidang media maya drama Keluarga Untuk Disewa pada Selasa, dia

Trending Mon, 8 Oct 2018

唐老鸭84岁生日周边商品满出来!

今年9月6日正是唐老鸭的84岁生日,迪士尼因此推出众多周边商品,绒毛抱枕到录音带行动电源,至今都还买得到唷!

Selebriti Sun, 17 Apr 2022

“Kami Tak Garang, Tapi…” Hanis Zalikha & Hairul Azreen Ulas Cara Didik Anak

Hanis Zalikha dan Hairul Azreen kongsi cara didik anak

Trending Tue, 17 Sep 2019

Iras wajah Lisa Surihani, Polis PBB ini buat tulang rusuk bergetar!

Hikma Nursya, buktikan wanita cantik hebat!

Trending Tue, 28 Jun 2022

“Tiada Rezeki Anak, Allah Beri Rezeki Lain” – Beto Khusyairi Akur Masih Belum Dikurniakan Zuriat

Beto Khusyairi akur dengan takdir Tuhan belum dikurniakan zuriat.

Trending Thu, 23 Jan 2020
Featured Tue, 18 Oct 2022

Beri Dua Pandangan Peribadi, Azhar Sulaiman ‘Berani’ Kritik Busana Aina Abdul?

Alamak, pedas jugak Azhar komen pasal busana Aina Abdul… Fuhhh 🥵🥵

| Live TV