Trending By: SGMS Enal May 15, 2018 @ 11:56am

Baca Label Penjagaan Baju Sebelum ‘Campak’ Dalam Mesin Basuh

Korang tahu tak kenapa baju kalau warna hitam jadi luntur, ataupun ada sesetengah kain mereput walaupun baru digunakan beberapa kali?

Salah satu sebabnya adalah disebabkan cara penjagaan korang terhadap pakaian atau barangan tersebut.  Kalau korang perasan, pada setiap baju atau kain langsir, bantal atau cadar ada disertakan ‘care label’ iaitu bermaksud cara-cara fabrik itu perlu dicuci.

Jangan ingat semua benda boleh campak masuk dalam mesin basuh okay? Ada fabrik yang memerlukan cucian kering sahaja, ada yang tidak boleh direndam dan ada juga yang perlu dicuci dengan menterbalikkan pakaian tersebut.

‘Care label’ dengan simbol-simbol itu menuntut kita agar memelihara fabrik atau pakaian tersebut agar tahan lama mulai daripada cara mencuci, merendam, seterika, hinggalah pada tahap menyimpannya.

Penting untuk membaca label penjagaan fabrik kerana ia akan menjaga material kain korang agar tetap berada pada kondisi yang bagus. Pun begitu, tak guna kalau korang baca label tapi tak faham maksud setiap simbol yang ada pada ‘care label’ tu.

Jom, kita kenal simbol-simbol yang biasa digunakan dalam penjagaan fabrik. 

 

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Wed, 7 Mar 2018

Lawak! Koleksi Biskut Viral Bikin Pecah Perut

Biskut viral yang menggunakan hanya empat bahan asas ini semakin mendapat perhatian bukan sahaja kerana bahan-bahannya yang murah tetapi bentuk biskut ini juga menjadi bahan lawak sebaik sahaja keluar daripada ketuhar

Trending Sun, 7 Apr 2019

Gambar Seorang Wanita Berbaring Di Atas Kubur, Ada Cerita Di Sebaliknya

Lebih sayu, wanita itu baring di atas tanah kubur yang kelihatan basah tanpa beralaskan kain.

Trending Wed, 13 Jan 2021

“Apa Yang Terbaik Untuk Kita Tak Semestinya Terbaik Untuk Orang Lain” – Alif Satar Kongsi Kata-Kata Positif

Ujian setiap orang berbeza beza, sentiasalah pilih untuk menjadi baik ❤️

Trending Wed, 14 Mar 2018

Hanya Kerana Salah Mesej Hantar, Hidup Terus …

Hanya kerana salah hantar mesej, kanak-kanak ini mendapat satu perkhabaran gembira,

Trending Fri, 28 Dec 2018

Angin Kencang Mulai Esok Hingga Khamis, Amaran Berjaga-jaga Dikeluarkan

Angin Kencang Mulai Esok Hingga Khamis, Amaran Berjaga-jaga Dikeluarkan Bagi Kawasan Pantai Timur

Trending Wed, 31 Jan 2018

Cikgu-Cikgu Dah Tuntut Pencen ke Belum?

Panggilan untuk semua pesara guru di Malaysia! Ini kerana kira-kira RM13.6 juta dalam tabung pencen pesara guru masih belum dituntut sejak 2007.

Trending Fri, 17 May 2019

“Mereka Temui Mayat Datuk Saya Di Bawah Lereng Bukit”

Takziah, mayat Haji Ramli Ilong, 85 tahun disahkan ditemui di lereng bukit berdekatan kediamannya..

Trending Fri, 20 Apr 2018

Dikecam Kerana Menghadiri Pesta Muzik Coachella, Kylie Jenner Kongsi Gambar Anak Comelnya

Anda tengok sendiri, gerenti hati anda akan berbunga-bunga. Rasa macam nak gigit!

Trending Fri, 26 Oct 2018

“Jangan Klik Pautan Minta Kemaskini Info Bank” – Ketua Polis

Orang ramai supaya peka dan tidak sama sekali klik sebarang pautan melalui emel atau pesanan ringkas yang meminta pengguna untuk mengemaskini maklumat bank.

| Live TV