Trending By: Attiqah Mohd February 28, 2020 @ 9:22am

“Ego, Cerebral Palsy Dan Keguguran”- Angkat Isu Rumah Tangga, Drama Maaf Tak Indah Main Emosi Netizen

Masalah rumah tangga dalam sesebuah perkahwinan bukan lagi sesuatu yang dikira sebagai”taboo”. Isu seperti penderaan fizikal dan mental, poligami, nafkah zahir dan batin, kesuburan merupakan antara masalah rumah tangga yang sering menjadi topik dan bualan ramai hingga ramai yang bertindak meluahkan “masalah dalam kain” di laman sosial.

Terbaru, drama Maaf Tak Indah yang kini bersiaran di Slot Samarinda telah mengetengahkan isu masalah rumah tangga yang sebenarnya dialami oleh masyarakat dalam realiti kehidupan hari ini. Drama ini dibintangi oleh Azlee Khairi, Azar Azmi, Fizo Omar, Ruhainies dan ramai lagi.

Kehendak dan ego seorang lelaki 

Dalam drama tersebut, watak utama iaitu Raimie lakonan Azlee Khairi digambarkan sebagai seorang lelaki yang bersifat egoistik. Raimie merupakan suami kepada Syazan. Mereka berdua telah berkahwin namun kehidupan rumah tangga mereka bergolak setelah Syazan lakonan Azar Azmi disahkan mengandung. 

Raimie mahukan anak, Syazan pula sebaliknya. Dalam keadaan terpaksa, Syazan akhirnya berubah dan menerima takdir, Syazan melahirkan seorang anak lelaki. Namun, Raimie yang mementingkan diri sendiri bertindak untuk menceraikan Syazan dan memisahkan anak mereka daripada ibunya. 

Setelah beberapa tahun, Syazan dan Raimie bertemu kembali namun Raimie yang sebenarnya masih sayangkan Syazan meletakkan syarat untuk Syazan tidur bersamanya sekiranya Syazan ingin berjumpa semula dengan anaknya, Adam. Demi kasih kepada anaknya, Syazan turutkan. 

Watak Raimie dilihat sebagai seorang ketua keluarga yang tidak bertanggungjawab dan egoistik kerana bertindak memisahkan ibu dari anaknya, malah Raimie juga bersikap tidak mahu mengalah dan berkeras dengan egonya biarpun masih sayangkan Syazan. 

Penyakit Cerebral Palsy yang dihidapi kanak-kanak

Drama Maaf Tak Indah turut mengetengahkan penyakit Cerebral Palsy, dalam drama ini watak Adam iaitu Anak kepada Raimie menghidapi penyakit Cerebral Palsy. Penyakit yang dihidapi oleh Adam mungkin disebabkan oleh  tindakan Syazan suatu ketika dahulu yang pernah cuba untuk mengugurkan kandungannya. 

Cerebral Palsi (CP) adalah gangguan kebolehan mengawal kedudukan dan pengaktifan badan disebabkan kerosakan pada otak yang sedang berkembang. CP terjadi pada 1-2 daripada 1,000 bayi, tetapi lebih 10 kali sering melibatkan bayi pramatang dan juga sering terjadi pada bayi yang tidak cukup berat badan semasa lahir.ni mungkin kerana kesan dari pengguguran yang tidak berjaya.

Gejala CP biasanya timbul sebelum anak berumur 2 tahun dan pada kes yang teruk, boleh dikesan pada seawal umur 3 bulan. Buat korang yang nak tahu lebih lanjut pasal isu ni, korang wajib tonton drama kat bawah ni :

Rujukan: http://www.myhealth.gov.my/en/cerebral-palsi/

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Thu, 10 Sep 2020

Balu Abam Puas Hati, Pembahagian Harta Berdasarkan Hukum Syarak

Semoga urusan kedua belah pihak baik-baik sahaja.

Trending Wed, 23 May 2018

Amarah Kilauea Terus Mara, Bumi Hawaii Makin Panas!

Sekurang-kurangnya 47 kediaman dan struktur binaan lain musnah di kejiranan Leilani Estates dan Lanipuna Gardens. Seorang lelaki dilaporkan cedera parah pada Sabtu kerana terkena percikan lahar.

Trending Wed, 4 Nov 2020
Trending Tue, 20 Apr 2021
Trending Tue, 9 Mar 2021
Trending Thu, 12 Apr 2018

South Korea’s Hot Air Balloon Accident Causes 1 Dead and 12 Injured

It was a sudden crash that has shocked the nation.

Trending Fri, 11 Jun 2021

“Dalam Pada Terluka, Dia Tidak Sedar Ada Seseorang….” – Achey Sembuh Dari Sakit

Selepas berjaya meraih 34 juta tontonan di YouTube dengan single Sakit yang dilancarkan tahun lalu, penyanyi dan pelawak Achey kini melancarkan pula lagu berjudul Sembuh. Menjadi kesinambungan lagu Sakit, lagu Sembuh yang juga hasil ciptaan […]

Trending Mon, 10 May 2021

Tiz Zaqyah & Nora Danish Positif COVID-19

Sejak akhir-akhir ini, trend peningkatan COVID 19 semakin membimbangkan terutama apabila munculnya varian berbahaya iatu varian dari Afrika Selatan dan India. Terbaru, pelakon jelita Tiz Zaqyah dan Nora Danish telah disahkan positif COVID-19. Menerusi akaun […]

Trending Tue, 16 Jul 2019

Tidak tenteram, pembeli rumah The Conjuring alami kejadian dalam filem!

Dalam filem pun dah nampak seram, kenapa beli?

Trending Sat, 8 May 2021

Berikut Adalah Senarai 9 Sekatan Jalan Raya Di Ibu Negara

Korang boleh tengok jalan mana yang kena roadblocks okay!

| Live TV