Trending By: Attiqah Mohd February 28, 2020 @ 9:22am

“Ego, Cerebral Palsy Dan Keguguran”- Angkat Isu Rumah Tangga, Drama Maaf Tak Indah Main Emosi Netizen

Masalah rumah tangga dalam sesebuah perkahwinan bukan lagi sesuatu yang dikira sebagai”taboo”. Isu seperti penderaan fizikal dan mental, poligami, nafkah zahir dan batin, kesuburan merupakan antara masalah rumah tangga yang sering menjadi topik dan bualan ramai hingga ramai yang bertindak meluahkan “masalah dalam kain” di laman sosial.

Terbaru, drama Maaf Tak Indah yang kini bersiaran di Slot Samarinda telah mengetengahkan isu masalah rumah tangga yang sebenarnya dialami oleh masyarakat dalam realiti kehidupan hari ini. Drama ini dibintangi oleh Azlee Khairi, Azar Azmi, Fizo Omar, Ruhainies dan ramai lagi.

Kehendak dan ego seorang lelaki 

Dalam drama tersebut, watak utama iaitu Raimie lakonan Azlee Khairi digambarkan sebagai seorang lelaki yang bersifat egoistik. Raimie merupakan suami kepada Syazan. Mereka berdua telah berkahwin namun kehidupan rumah tangga mereka bergolak setelah Syazan lakonan Azar Azmi disahkan mengandung. 

Raimie mahukan anak, Syazan pula sebaliknya. Dalam keadaan terpaksa, Syazan akhirnya berubah dan menerima takdir, Syazan melahirkan seorang anak lelaki. Namun, Raimie yang mementingkan diri sendiri bertindak untuk menceraikan Syazan dan memisahkan anak mereka daripada ibunya. 

Setelah beberapa tahun, Syazan dan Raimie bertemu kembali namun Raimie yang sebenarnya masih sayangkan Syazan meletakkan syarat untuk Syazan tidur bersamanya sekiranya Syazan ingin berjumpa semula dengan anaknya, Adam. Demi kasih kepada anaknya, Syazan turutkan. 

Watak Raimie dilihat sebagai seorang ketua keluarga yang tidak bertanggungjawab dan egoistik kerana bertindak memisahkan ibu dari anaknya, malah Raimie juga bersikap tidak mahu mengalah dan berkeras dengan egonya biarpun masih sayangkan Syazan. 

Penyakit Cerebral Palsy yang dihidapi kanak-kanak

Drama Maaf Tak Indah turut mengetengahkan penyakit Cerebral Palsy, dalam drama ini watak Adam iaitu Anak kepada Raimie menghidapi penyakit Cerebral Palsy. Penyakit yang dihidapi oleh Adam mungkin disebabkan oleh  tindakan Syazan suatu ketika dahulu yang pernah cuba untuk mengugurkan kandungannya. 

Cerebral Palsi (CP) adalah gangguan kebolehan mengawal kedudukan dan pengaktifan badan disebabkan kerosakan pada otak yang sedang berkembang. CP terjadi pada 1-2 daripada 1,000 bayi, tetapi lebih 10 kali sering melibatkan bayi pramatang dan juga sering terjadi pada bayi yang tidak cukup berat badan semasa lahir.ni mungkin kerana kesan dari pengguguran yang tidak berjaya.

Gejala CP biasanya timbul sebelum anak berumur 2 tahun dan pada kes yang teruk, boleh dikesan pada seawal umur 3 bulan. Buat korang yang nak tahu lebih lanjut pasal isu ni, korang wajib tonton drama kat bawah ni :

Rujukan: http://www.myhealth.gov.my/en/cerebral-palsi/

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Tue, 19 Feb 2019

「无痛存钱法」容易把钱花掉!掌握「存钱效率」才是关键

放假就会想花钱,因此许多人都打算制定新年存钱计画,想把钱留下来,其实累积财富的效率来自「持之以恒」,如果用「存钱效率」将更能把钱留下来。

Contest Mon, 6 Apr 2020

Trending No. 1, MK K-Clique Bikin ‘Pecah’ Pentas ICSYVMY3?

Pergh! Siapa dah tengok episod ni, memang power lah dik!

Trending Fri, 3 Apr 2020

#StayAtHome, TikTok ‘Mop Lantai’ Yuna Kini Ditonton Setengah Juta Orang. Wow!

Part pakai baju kahwin tu, pergh! Gigih giler kot Yuna.

Trending Thu, 3 Jan 2019

Jawa Barat Dalam Zon Merah Kata Gabenor

Gabenor Dedah Jawa Barat Dalam Zon Merah, Berisiko Jadi Kawasan Bencana

Trending Thu, 19 Jul 2018

Bila ‘Wanita Jadian’ Masuk Tandas Wanita Tulen, Ini Jadinya…

Perkongsian daripada Susylawati Faizol mendapat hampir 5,000 shares netizen yang kebanyakkan mereka tidak puas hati akan tindakan tersebut.

Trending Wed, 20 May 2020

JAIS Keluar Larangan Ziarah Kubur Pada Hari Raya Aidilfitri

Tempoh masa kuatkuasa bagi ketetapan ini tertakluk kepada satu siaran yang akan dikeluarkan oleh JAIS kemudian

Trending Tue, 19 Nov 2019

Where Did The Number Of Likes Go? Why Did Instagram Hide Them?

Have you recently noticed that Instagram has hid the number of likes?

Trending Thu, 28 Feb 2019

打工仔留意!研究证实:越认真工作越容易变胖

不少上班族都有发胖的困扰,就算没有暴饮暴食,体重还是直线上升;最近英国一项研究就证实,越认真工作的人,越容易变胖!

Trending Tue, 16 Jun 2020

| Live TV