Trending By: SGMS Faida January 3, 2019 @ 11:04pm

‘Fuh, Berhabuk English Budak Ni’, Aishah London Curi Tumpuan Netizen

Kepetahan kanak-kanak berusia tujuh tahun, Hana Aishah Mustafa Kamal mula menjadi sebutan netizen sejak semalam.

Si cilik ini mendapat perhatian di media sosial mempamerkan kepetahan luar biasa apabila menjawab soalan wartawan dalam bahasa Inggeris. 

Bapanya, Mustafa Kamal Mohd Taib yang ditemubual Mstar berkata dia sendiri sebenarnya turut hairan dan pelik dengan kebolehan Aishah yang mula bertutur dalam bahasa itu sejak di usia kecil lagi.

Mustafa berkata, anaknya itu mula bertutur dalam Bahasa Inggeris sejak berusia 3 tahun dan berpendapat anaknya itu berbakat kerana perkataan pertama diucapkan pun dalam bahasa itu. Malahan Aishah juga turut dipanggil Aishah London oleh orang kampungnya.

Dia boleh berbahasa Inggeris sejak umur tiga tahun, masa umur dua tahun masih pelat lagi. Tapi perkataan pertama dia dulu pun dalam bahasa Inggeris.

 Saya pun rasa pelik, dia memang gifted. Aishah ni suka tengok rancangan bahasa Inggeris. Dia belajar sendiri sahaja sampai orang kampung pun panggil dia Aishah London.

Kalau naik kapal terbang atau jumpa pelancong asing, dia tarik tangan saya nak pergi tegur dan bersembang.

 Menurut lelaki yang juga peniaga ini, dia tidak mempunyai petua atau tips tertentu membesarkan Aishah, namun menekankan pendidikan agama sejak kecil. Selain itu Aishah juga menunjukkan perbezaan dari segi seleranya.

” Tak ada rahsia apa-apa, cuma jaga solat dan tekankan pendidikan agama. Macam Aishah, dari usia tiga tahun saya dah ajar solat. Saya juga tekankan pada pembelajaran al-Quran untuk dia.

” Dari segi pemakanan pun tak ada apa-apa tip, cuma selera Aishah lain sikit. Dari kecil dia suka spaghetti, pizza, keju. Kalau nasi, dua atau tiga hari sekali sahaja dia makan,” katanya. 

 Ujar Mustafa lagi, Aishah turut menunjukkan keterujaan untuk ke sekolah buat pertama kali. Malahan, Aishah juga turut mengajukan soalan peraturan sekolah kepada gurunya sebagai soalan pertama di dalam kelas.

” Dia teruja nak ke sekolah, kejutkan dia untuk bangun pagi pun senang, sekali panggil sahaja dan bangun. Soalan pertama dia pada guru kelas adalah mengenai peraturan sekolah, apa boleh buat dan apa yang tak boleh buat di sekolah.

”  Dia memang suka tanya soalan yang pelik. Pernah dia tanya saya, kenapa kita solat ada kiblat ke Makkah, tapi tak nampak Makkah pun. Jenuh nak menjawab,” katanya.- Oh Bulan. 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Wed, 15 May 2019

Biadap! Remaja Bersikap Kurang Ajar Tolak Motosikal Pak Cik Tua Kini Viral Di Twitter

Kurang ajar! Bayangkan kalau situasi ini berlaku kepada ayah kita sendiri..

Trending Fri, 4 Oct 2019

Anak Angelina Jolie Jadi Rapper di Korea?

Besar dah Maddox Jolie-Pitt…

Trending Tue, 19 May 2020

Jangan Lepaskan Peluang Korang Untuk Saksikan Program Terbaik Syawal Ini Di TV3!

Boleh tonton juga menerusi Youtube TV3 Malaysia okay!

Trending Wed, 17 Oct 2018

Macam Tak Percaya, Siaran Youtube Down!

Youtube server down? Macam tak percaya je

Trending Fri, 5 Oct 2018

女教师自费改造「Hello kitty教室」学生都很快乐!

一定有不少女孩都是Hello kitty控吧?

Trending Mon, 3 Feb 2020

Benarkah! Tidur 2 Jam Dapat Menghasilkan Vaksin?

Harapnya nanti dapatlah halang penyakit berjangkit ni kan?

Trending Mon, 15 Jun 2020

Golongan Ibu Positif Covid-19 Boleh Teruskan Penyusuan

Ini mungkin maklumat yang bagus untuk anda!

Trending Thu, 22 Feb 2018

年假结束心已死?人生达成「15件小事」越活越快乐

耍废时光总是过得特别快,一想到年后即将面临的各种生活挑战,不禁悲从中来!别太低落了,时时保持乐观心态,你会更快乐!

Trending Thu, 11 Jan 2018

IKEA杂志广告能验孕?准妈妈才能有的隐藏折扣

一向非常「广告正确」的居家业者IKEA,近期以一则创新的「测试折扣」又引起大众关注!在一页广告IKEA所生产的婴儿床图案下方,竟然可以验孕,且只要检测为已怀孕,上方将浮现折扣的惊喜价。

Trending Tue, 10 Mar 2020

[VIRAL] “Welcome Back Abah!,”- Khairy Jamaluddin Trending Selepas Kembali Jadi Menteri

SELEPAS bebarapa minggu negara kita digemparkan dengan kemelut politik negara, akhirnya perdana menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan jemaah ahli kabinet terbaharu pada Isnin lalu (9 Mac). Ternyata perlantikan jemaah kabinet terbaharu ini mendapat […]

| Live TV