Trending By: SGMS Faida March 23, 2018 @ 10:49am

Gajet ‘Jemput’ Masalah Mental Pada Anak Kecil, Hati-Hati!

Kanak-kanak zaman sekarang, bila ‘buat hal’ di waktu kemuncak (memandu atau enggan masuk tidur), si ibu pula dah pening kepala tak nak buat apa, dihulur handphone lah jawabnya…

Tahukah korang, tabiat membiasakan kanak-kanak seawal satu hingga enam tahun bermain gajet tanpa kawalan boleh menyebabkan masalah mental dan ‘pseudo autism’.

Hal ini disahkan oleh Pakar pendidikan awal Kanak-kanak Dr Putri Afzan Maria Zulkifli.

“ Pseudo autism menyerupai autisme iaitu golongan kanak-kanak tidak mempunyai kemampuan atau kemahiran bersosial dan hidup dalam dunia sendiri yang boleh berlaku sekiranya mereka menghabiskan terlalu banyak masa secara rutin bermain gajet atau menonton televisyen.

“Usia satu hingga enam tahun adalah waktu kritikal dalam pembinaan neuron kanak-kanak, namun apabila kurangnya aktiviti fizikal dan interaksi, ia menggangu pertumbuhan otak mereka yang sepatutnya berkembang sehingga 90 peratus dalam tempoh berkenaan,” katanya.

 

Beliau berkata neuron yang tidak dikembangkan atau digunakan sepenuhnya ini akan mati, sekali gus mewujudkan pelbagai konflik pada kanak kanak terbabit.

Dr Putri Afzan Maria berkata konflik lain yang boleh berlaku ialah kegagalan kanak-kanak berfikir dengan waras, tiada daya pemikiran kreatif, tidak mampu berinteraksi dan bertutur dengan baik selain  perkembangan emosi serta intelek terbantut.

“Paling teruk ia akan menjerumuskan golongan kanak-kanak ini dalam satu situasi iaitu mereka tidak mampu mengawal perasaan atau tekanan yang dialami sehingga menyebakan kemurungan,” katanya.

Justeru itu, beliau menyarankan golongan ibu bapa supaya mengawal penggunaan gajet anak-anak mereka selain menjalankan aktiviti lain yang dirasakan bersesuaian dengan tahap umur bagi merangsang pembinaan neuron termasuk perkembangan emosi dan intelek.

“Ibu bapa masih boleh memberi anak-anak bermain gajet, namun cukup sekadar satu jam sehari bagi kanak-kanak berusia satu hingga tiga tahun, manakala maksimum dua jam sehari bagi yang berumur empat hingga tujuh tahun dengan syarat di bawah pengawasan penjaga,” katanya.

Jadi, bukan tak boleh beri gajet, tetapi biarlah dikawal dan dipantau. Jangan terlalu asyik sampai tak mahu bercampur dengan kawan-kawan sebaya…

 

Sumber: Bernama

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Fri, 26 Jan 2018

Vagina Douching: Selamat Atau Tidak

Bagi mereka yang masih tidak mengetahui apa itu douching, ia diambil daripada perkataan Perancis, ‘douche’ yang bermaksud cuci atau rendam.

Trending Mon, 20 Aug 2018
Trending Sat, 1 Dec 2018
Trending Thu, 30 Aug 2018

Penangan Sushi Korea, Tangan Warga Emas Kudung?

Selepas menahan sakit selama 25 hari, pasukan perubatan mengeringkan lepuh pada tapak tangannya sebelum memutuskan tangannya tidak dapat diselamatkan kerana kulitnya sudah mula mereput.

Trending Wed, 25 Dec 2019

Guna ‘Pendrive’ Cari Pemilik Dompet Berisi RM1200

Alhamdulilah, masih ada lagi insan yang baik hati memulangkan balik barang yang dijumpa.

Featured Thu, 8 Mar 2018

(VIDEO) Serena Williams Sampaikan Mesej Penuh Inspirasi Kepada Wanita Dalam Iklan Terbaru Nike

Selamat menyambut Hari Wanita Sedunia! Hari special ni memberi penghormatan kepada kejayaan dan pencapaian golongan wanita. Sepatutnya mereka patut rasa bangga dan lagi bersemangatlah, kan?

Trending Mon, 27 Jul 2020

13 Kes Baharu Covid-19 Dan 1 Kematian Dicatatkan

Pertambahan kes semakin membimbangkan gais!

Trending Thu, 18 Jul 2019

Penerima Ijazah Kelas Pertama Ini Sanggup Kerja Sambilan Sebagai Tukang Cuci, Bawa Ibu Bapa Ke UK

Korang rasa hadiah apa yang korang dah bagi kat ibu bapa korang? Hurmmm.

Trending Fri, 12 Apr 2019

#SetulusIkhlas: Kisah Pemandu Grab Sanggup Redah Hujan Buat Hati Pengacara Ini Tersentuh

Semoga kita semua dikurniakan rezeki yang melimpah dengan membantu sesama manusia. Yang penting, ikhlas. Tak gitu? 

| Live TV