Featured By: Aqilah Paharuzi October 26, 2022 @ 2:51pm

[VIDEO] Tular Di TikTok, Ibu Mangsa Dedah Kronologi Kes Kakak Baling P*sau Pada Adik – “Bukan Berebut Kerusi Dalam Kereta, Tapi..”

Baru-baru ini, heboh di serata media sosial mengenai insiden seorang remaja perempuan berusia 18 tahun bertindak membaling sebilah pisau ke adik lelakinya sehingga menyebabkan mangsa meninggal dunia pada 19 Oktober lalu.

Susulan itu, remaja tersebut dihadapkan ke Mahkamah Majistret Johor Bahru hari ini atas pertuduhan mengakibatkan kematian tanpa niat adik lelakinya, minggu lalu.

Ekoran itu, sedutan rancangan 999 di TV3 tular di aplikasi TikTok memaparkan perbualan antara ibu mangsa yang disoal mengenai kejadian sebenar berhubung insiden menyayat hati itu.

Wanita berusia 43 tahun itu mendedahkan satu persatu kronologi secara terperinci yang terjadi antara kakaknya dan adik berusia 16 tahun di rumah mereka Jalan Mini Stadium, Kampung Ulu Pulai Johor Bahru.

Difahamkan kejadian bermula akibat berlaku pertengkaran dan bertikam lidah sehingga dikatakan wujud provokasi antara kedua-dua beradik itu.

“Dalam 1 lebih, saya tengok mesej anak sulung tanya bila nak ambil. Dia dah balik. Saya terus pergi ambil kakak (suspek) dekat sekolah.

“Lepas tu saya pergi ambil nombor dua (arwah) dengan adik dia. Masa masuk tu, arwah tanya kenapa lambat ni ibu? Saya kata ‘Ibu pergi ambil kakak lah’. Lepas tu dia senyap. Bukan berebut kerusi, tapi kerusi dijatuhkan. Lepas tu dia marah, ‘Naikkan naikkan, kakak pekak ke?’ Lepas tu bergaduh mulut. Kakak dia kata ‘Lepas ni kalau abang suruh kakak tolong, kakak tak nak tolong’.

“Dia (kakak) macam dah sedih. ‘Mana ada tolong, kau ingat aku takut dengan kau?’ Dia mula macam provok. Saya pun cakap, ‘dah dah senyap, panas ni’,” katanya.

Mengulas lebih lanjut, suspek dan mangsa senyap didalam kereta sehinggalah mereka tiba di perkarangan rumah si ibu memanggil anak keempat untuk menghantar ke sekolah agama.

Ketika itu keadaan masih tegang dan sehingga kakak (suspek) bertindak membaling sebilah pisau ke arah mangsa selepas dipersenda ketika mahu masuk ke rumah.

“Kakak dah panik sangat. Kakak dia menangis ‘Ya Allah abang, maafkan kakak. Ibu maafkan kakak. Jangan benci kakak, kakak tak sengaja ni. ‘Ya Allah apa kakak dah buat ni. Ibu, nanti kakak masuk neraka sorang ke? Kita tak sama-sama ke syurga ke?’ Saya kemudian tenangkan dia, saya cakap kakak tak sengaja ni.

“Nak kata benda ni tekanan ke tak, saya rasa dia tak sengaja. Sebab pisau tu memang dah ada dekat situ. Saya nak kata dia stress ke tekanan ke, tak ada lah. Saya tak tahu lah mungkin sebab yang ada dan dia tercapai adalah pisau. Kalau dia capai buku, mungkin dia ketuk abang dengan buku ke atau baling remote ke,” jelasnya lagi.

Pendedahan kronologi ibu mangsa sekaligus menjawab pertikaian segelintir pihak yang melaporkan mereka bergaduh akibat berebut tempat duduk dalam kereta.

Memetik laporan Harian Metro, siasatan mendapati mangsa meninggal dunia akibat tusukan hujung pisau pemotong sayur yang terkena saluran darah utama (arteri) di leher bahagian kanan.

Menurut Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri, ACP Rahmat Bin Ariffin, siasatan awal mendapati suspek tidak mengalami sebarang masalah kemurungan atau tekanan.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Wed, 7 Oct 2020

Tarikh-Tarikh Penting Dan Kaedah Pembayaran BPN 2.0

Umum sedia maklum, kerajaan kini memperuntukkan Bantuan Prihatin Nasional 2.0 berjumlah 7 billion kepada rakyat.  Bantuan ini akan disalurkan secara terus kepada 10.6 juta penerima yang telah diluluskan di bawah BPN sebelum ini, tanpa perlu

Events Sat, 15 Sep 2018

Long Weekend Dan Tak Tahu Nak Buat Apa? Jom Ke Karnival Rempah 2018!

Mari meriahkan Karnival Rempah 2018 pada hujung minggu ini!

Featured Tue, 25 May 2021

Penampilan Terkini Keluarga Wardina Saffiyah Di Australia Curi Perhatian Ramai

Suatu ketika dahulu nama pelakon Wardina Saffiyah seringkali menjadi kegilaan ramai anak muda terutama peminat sitkom Spanar Jaya. Namun, sejak mendirikan rumah tangga dan berhijrah ke Australia untuk menyambung pengajiannya, Wardina sudah jarang muncul di

Featured Thu, 4 Feb 2021

PM Nasihat Agong Untuk Bubar Parlimen Selepas Covid-19 Reda

Semoga kita dapat melalui ujian ini dengan tabah!

Trending Tue, 23 Jan 2018

TSUNAMI WARNINGS ISSUED AFTER MASSIVE EARTHQUAKE HITS ALASKA

A massive earthquake hit Alaska and now all cities and towns along the Pacific Coast are in danger!

Trending Mon, 21 Oct 2019

Artistreet Dance Competition; Cash Prizes Totaling Up to RM18,000 to be Won!

Your aspiring and enthusiastic talents might be what they are looking for!

Trending Fri, 18 Oct 2019

“Rise and Shine”, Kylie Jenner Made Twitter Woke On Her Talent

In 2019, we stan Kylie’s talent! Stop sleeping on her!

| Live TV