Trending By: SGMS Enal January 12, 2018 @ 5:08pm

Lakukan 22 Perkara Ini, Anda Akan Dapat Perlepasan Dari Membayar Cukai

Baca perkongsian daripada Maryam Aziz, salah seorang Lembaga Pengarah produk Mary Jardin yang semakin menempah nama di Malaysia.  Dibawah ini beliau berkongsi cara mudah menguruskan cukai setiap tahun.  Jangan lupa hantar borang cukai sebelum 30 April setiap tahun pula ya!
 

22 PERKARA YANG BOLEH MENYELAMATKAN ANDA DARI BAYAR CUKAI. RUGI SANGAT SIAPA TAK TAHU.

BELI LAPTOP, HANDPHONE & BREASTPUMP PUN LAYAK DAPAT PELEPASAN CUKAI TAU!

 
Gambar Hiasan

Sekarang dah pengakhir bulan Januari. Ramai yang mula stress untuk buat pembayaran cukai pendapatan 2017. Biasanya tarikh akhir untuk submit borang cukai adalah pada 30 April setiap tahun.

Dulu Maryam sampai terpaksa ambil cuti rehat semata-mata untuk uruskan hal cukai. Sebabnya suka buat last minute, lepastu mula terkial kial nak bayar. Tiba2 baru tahu banyak nak kena bayar, terpaksa korek tabung pula. Letih turun naik ke pejabat LHDN tu tak perlu cerita lah kan. Rasa nak menangis je, tapi nasib baik suami banyak bantu ajar tentang hal ini. Sebab tu Maryam nak share ilmu ni dengan ramai orang yang berpendapatan. Yang takde pendapatan tu memang sah-sahlah tak perlu bayar cukai kan hehe.

Ramai orang yang gembira je sebab tak pernah dibebankan dengan urusan Cukai Pendapatan. Sebenarnya kan..ramai yang tak bayar cukai sebab TAK TAHU MEREKA WAJIB BAYAR CUKAI! Haaa anda memang tak selamat sebenarnya sebab anda BERHUTANG DENGAN KERAJAAN!

Memang takut tau kalau tak bayar cukai ni. Antara impak besar adalah kita tak boleh melancong ke luar negara! Memang tak lepas nak lalu kat imigresen.

 
Gambar Hiasan

Jom teruskan baca untuk tahu sebenarnya anda perlu bayar cukai ke? Dan belajar cara mudah untuk menguruskan cukai pendapatan anda.

 

Mudah sangat untuk kira berapa cukai yang perlu anda bayar setiap tahun

Ada 4 ELEMEN PENTING yang anda perlu tahu:

1. JUMLAH PENDAPATAN 
2. JUMLAH PELEPASAN
3. JUMLAH PENDAPATAN BERCUKAI
4. PENGIRAAN CUKAI

Jadi Maryam terangkan satu persatu.

1. JUMLAH PENDAPATAN (A)

Jumlah pendapatan anda sepanjang tahun dari 1 jan sehingga 31 Disember. Bukan setakat gaji sahaja tau tapi termasuklah bonus dan komisyen. Kalau ada bonus raya, bonus hujung tahun, semua tu kena kira sekali tau

2. JUMLAH PELEPASAN (B)

Pelepasan ni maksudnya rebat cukai. Sebenarnya ini part yang ramai orang tak tahu!

Bukan semua pendapatan kita perlu dicukaikan. Ada pendapatan kita yang tak perlu dicukaikan. Maksudnya kita diberi pelepasan! Benda ni sangat penting sebab Maryam pernah tak perlu bayar cukai sebaliknya mendapat pulangan wang dari LHDN disebabkan jumlah pelepasan tinggi! Nak tahu macamana nak dapatkan pelepasan ni? Ok baca di bawah nanti 

 

3. JUMLAH PENDAPATAN BERCUKAI (C)

Maksudnya A- B = C

Contohnya pendapatan tahunan RM50,000 (A). Jumlah pelepasan RM20,000 (B). Maka kita hanya akan dicukai sebanyak RM 30,000 (C)

50,000-20,000 = 30,000

 

4. PENGIRAAN CUKAI

Pengiraan cukai (berapa % dari pendapatan yang perlu dibayar adalah mengikut jadual kadar yang disediakan oleh LHDN. Contohnya jika PENDAPATAN BERCUKAI (C) = RM 20,000, anda perlu membayar 1% sahaja. Jumlah cukai anda untuk setahun adalah 1% x RM20,000 = RM200 SAHAJA!

 
 

 

PELEPASAN CUKAI

Haaa inilah part paling best. Untuk tahu jumlah pelepasan yang kita layak dapat. Sebenarnya pelepasan ini disediakan oleh kerajaan untuk mengurangkan bebanan cukai kepada mereka yang berpendapatan rendah.

 

Cuba tengok pelepasan ini:

1. INDIVIDU DAN SAUDARA TANGGUNGAN

Anda boleh mendapat pengecualian RM9000 untuk diri sendiri

2. PERBELANJAAN IBU BAPA

Perbelanjaan rawatan perubatan,keperluan khas dan penjaga ibu bapa ( Keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan). Anda layak dapat sehingga RM5000. Jadi jangan kedekut ye nak berbelanja untuk kesihatan ibu bapa.  InsyaAllah hidup lebih berkat dan cukai anda juga menjadi sedikit!

3. PERALATAN SOKONGAN ASAS

Peralatan Sokongan Asas (untuk individu kurang upaya, suami/isteri, anak atau ibubapa yang kurang upaya). Boleh dapat pelepasan sehingga RM6000

4. INDIVIDU KURANG UPAYA

Boleh dapat pelepasan sehingga RM6000

 

5. YURAN PENDIDIKAN (Sendiri) 

(i) Peringkat selain Sarjana dan Doktor Falsafah – bidang undang-undang, perakaunan, kewangan Islam, teknikal, vokasional, industri, saintifik atau teknologi; 
(ii) Peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah – sebarang bidang atau kursus pengajian
Pelepasan sehingga RM7000

6. Perbelanjaan perubatan penyakit yang sukar diubati (individu atau suami/isteri atau anak-anak)
Pelepasan sehingga RM6000

7. PEMRIKSAAN PERUBATAN PENUH (Diri sendiri, suami / isteri atau anak)

Haa ni kalau anda ada buat medical checkup, boleh dapat pelepasan sehingga RM500

8. GAYA HIDUP

(i) Pembelian buku, jurnal, majalah, suratkhabar bercetak dan penerbitan (selain bahan bacaan terlarang) untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak; 
(ii) Pembelian komputer peribadi, telefon pintar atau tablet untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak; 
(iii) Pembelian peralatan sukan untuk aktiviti sukan mengikut Akta Pembangunan Sukan 1997 (tidak terpakai bagi jenis basikal bermotor) dan bayaran keahlian gimnasium untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak; dan 
(iv) Bayaran langganan internet

 

Ramai orang tak tahu kalau beli handphone, bil internet, laptop semua ni boleh kurangkan cukai anda!!! Rugi kan kalau beli handphone tapi tak inform kepada LHDN. Tambah lagi kalau beli iphone kan. Pelepasan RM2500 tau

9. PEMBELIAN PERALATAN PENYUSUAN

Ibu yang beli breastpump ke atau peralatan penyusuan lain, pastikan simpan resit k. Boleh dapat pelepasan cukai sehingga RM1000!

10. YURAN PUSAT ASUHAN ANAK/ PRASEKOLAH

Siapa pernah terfikir yuran pusat asuhan anak pun boleh selamatkan anda dari cukai!!! Pelepasan sehingga RM1000 tau

 

11. Tabungan bersih dalam skim SSPN

Cuba kira Jumlah simpanan dalam tahun 2017 TOLAK jumlah pengeluaran dalam tahun 2017. Untuk jumlah itu, anda boleh dapat pelepasan sehingga RM6,000

12. FAEDAH PEMBELIAN RUMAH (RM10,000)
13. SUAMI/ ISTERI/ BAYARAN ALIMONI KEPADA BEKAS ISTERI (RM4000)
14. SUAMI/ ISTERI KURANG UPAYA (RM3500)
15. ANAK BAWAH 18 TAHUN (RM2000)
16. ANAK ATAS 18 TAHUN, BELUM BERKAHWIN, BELAJAR SEPENUH MASA (RM2000)
17. ANAK BERUMUR 18 TAHUN DAN KEATAS, 


tertakluk kepada syarat-syarat berikut:

(i) mengikuti kursus di peringkat diploma dan ke atas di institusi pengajian tinggi dalam Malaysia (tidak termasuk kursus matrikulasi/pra-ijazah).
(ii) mengikuti kursus di peringkat ijazah dan ke atas di institusi pengajian tinggi luar Malaysia.
(iii) kursus dan institusi pengajian tinggi diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan.

18. ANAK KURANG UPAYA (RM6000)
19. INSURAN NYAWA & KWSP (RM6000)
20. INSURANS PENDIDIKAN & PERUBATAN (RM3000)
21. PERKESO (RM250)
22. Skim Persaraan Swasta dan Anuiti Tertunda (Deferred Annuity) – berkuatkuasa mulai Tahun Taksiran 2012 hingga tahun taksiran 2021.

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Fri, 4 Dec 2020

KWSP i-Sinar : Pertimbang Permohonan Bagi Kategori 2

Peka dengan syarat untuk memudahkan urusan…

Trending Thu, 21 Jan 2021
Featured Fri, 27 Apr 2018

Bagaimana Rupa Puteri-Puteri Disney Jika Mereka Hidup Di Zaman Moden? Pelukis Ini Ada Jawapannya

Para Puteri Disney diberi nafas baru dari segi rupa serta gaya fesyen mereka. Nampak chic!

Trending Sat, 28 Jul 2018

Chong Wei ‘Gantung Raket’ Selamanya?

Jika benar beliau bakal bersara, sudah tentu berita ini membuatkan rakyat Malaysia bersedih. Kami doakan Datuk Lee Chong Wei sembuh seperti

Trending Mon, 12 Mar 2018

Gaya Hijab Seakan Nampak Rambut Joyrevfa Curi Perhatian

Bekas isteri kepada penyanyi Hafiz Hamidun, Joy Revfa menjadi perhatian netizen apabila penampilannya yang dikatakan agak pelik ketika menghadiri majlis Mood Republik Award & Gala Night 2018. Joy telah memuat naik beberapa keping gambar ketika majlis tersebut dengan penggayaan tudung yang dikatakan tidak sesuai dengan penampilannya. Ramai netizen mempersoalkan aksesori skarfnya dan merasakan bahawa ia boleh menimbulkan fitnah kerana ia seakan-akan balutan rambut yang real.

Trending Mon, 13 Aug 2018

Harga Semangkuk Sup Lagi Mahal Daripada Seekor Lembu?

Jangan terperanjat kerana setakat ini, hanya empat mangkuk sup berjaya dijual kepada pelanggan.Mungkin anda mahu jadi orang kelima? Jika ke China, apa kata jenguk-jenguk ke Restoran Niu Gengtian yang terletak di Shi-Jia-Zhuang. Mana lah tahu ada rezeki anda untuk rasa sup yang lebih mahal dari harga lembu ini kan…

Trending Tue, 22 Oct 2019

This South Korean Formula in Calculating Your Alleged “Ideal Weight” Got Internet Dumbfounded

South Korea’s beauty standard has always been a quite controversial topic, but this particular one is really kind of genius?

Trending Sat, 4 Aug 2018

| Live TV