Featured By: Yanie Baharom April 24, 2020 @ 2:00pm

Panduan solat tarawih untuk imam amatur, tidak pernah berjemaah dengan keluarga

Alhamdulillah, berlalu solat tarawih yang pertama semalam.

Apa macam suami-suami sekalian, lancar ke tidak ibadah tarawih bersama isteri dan anak-anak, ada bacaan surah yang sangkut tak?

Sedikitpun tidak berniat untuk memperlekeh kemampuan lelaki bergelar suami memimpin solat jemaah, tetapi realitinya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) memberi satu pengalaman baharu kepada segelintir masyarakat.

Masakan tidak, biasanya lelaki mahupun perempuan memilih untuk menunaikan solat tarawih di masjid, namun disebabkan PKP, mahu tidak mahu terpaksalah melakukannya di rumah.

Kata Ustaz Khairul Anuar Basri, tahun 2020 mencatatkan rekod dunia dengan jumlah paling ramai imam dalam sejarah berikutan masjid dan surau ditutup sepanjang PKP.

Mungkin hal ini tidak menjadi masalah jika seseorang itu melakukan ibadah ini secara sendirian, namun bagi lelaki yang sudah berkeluarga terutama punya anak yang sedang membesar tentulah ayah yang perlu memimpin solat berjemaah. Barulah tampak hebat depan mata anak-anak!.

“Kalau suami kami itu ustaz atau hafaz Quran, mudah cerita kerana sudah sebati dengan mereka. Kalau ada anak-anak yang hafaz Quran pun kira lulus. Sebabnya bapa yang tak berkemampuan boleh tolak anak tu jadi imam.

“Yang harunya kalau si bapa baru pertama kali hendak jadi imam tarawih, mahu ada yang cabut lari tengah sujud kan? Angkat saja kepala, aik.. tok imam dah hilang!,” katanya.

Foto hiasan: Says

Sebagai panduan Ustaz Khairul berkongsi tip dan cara yang paling asas menunaikan tarawih secara berjemaah di rumah bagi imam amatur.

Hadamkan ini dulu…

1. Solat tarawih ini mesti dilakukan lepas solat Isyak tau. Jangan mengigau pula tarawih sebelum Isyak. Mulakan dulu solat Isyak berjemaah bersama-sama dengan ahli keluarga.

2. Selesai solat Isyak, boleh kalau nak berdoa dulu dan solat dua rakaat selepas Isyak. Jika tidak buat itu semua itu, terus bangun untuk solat tarawih pun boleh.

3. Ambil bilangan rakaat paling minimum iaitu lapan rakaat. Solat dua rakaat bagi setiap set.

4. Sebelum mula solat tarawih, pusing belakang mengadap makmum. Cakap biar jelas; “Sekarang kita nak solat solat tarawih. Bersiap sedia ya semua!”

Tatacara solat tawarih paling ringkas bagi iman amatur.

1. Lafaz niat solat tarawih ialah; “Sahaja aku solat tarawih dua rakaat menjadi imam kerana Allah Ta’ala”. Allahuakbar!

2. Solat dua rakaat macam biasa. Sesudah cukup dua rakaat, bagi salam. Selepas itu naik lagi untuk solat dua rakaat lagi. Lepas cukup dua rakaat, bagi salam. Dah empat rakaat bukan?

Lepas selesai empat rakaat, ambil masa sikit untuk rehat. Ketika itu, anda juga boleh membetulkan urat saraf yang mana sakit-sakit atau lenguh-lenguh. Tetapi jangan lama-lama pula!

3. Kemudian sambung lagi dua rakaat. Kemudian lengkapkan lagi dua rakaat. Cukuplah semua sekali lapan rakaat.

Ini asas yang anda perlu tahu. Buat seperti yang ditulis ini, Insya-Allah selesai dan sah solat tarawih secara berjemaah.

Mudahkan?

Surah cadangan untuk dibaca

“Saya ingin berikan sedikit panduan atau tip supaya solat tarawih tu jadi cantik. Tak adalah kering garing tanpa perisa.

“Sebab solat tarawih ini lapan rakaat, suka saya cadangkan surah-surah berikut untuk dibaca selepas Surah al-Fatihah pada setiap rakaat.

“Apabila imam nak rukuk terus lepas habis bacaan Al-Fatihah. Tak ada masalah solat sah juga sebenarnya. Tapi pelik sangat pula kan?

“Jadual yang sama ini, boleh diulang pada pada setiap malam,” katanya.

Cadangan surah

Rakaat,

Pertama – Surah Al-Mā’ūn (أرءيت الذي يكذب بالدين)
Kedua – Surah Al-Kautsar (إنا أعطينا كالكوثر)
Ketiga – Surah Al-Kāfirūn (قل يأيها الكافرون)
Keempat – Surah An-Nasr (إذا جاء نصر الله والفتح)
Kelima – Surah Al-Masad (تبت يدا أبي لهب وتب)
Keenam – Surah Al-Ikhlās (قل هو الله أحد)
Ketujuh – Surah Al-Falaq (قل أعوذ برب الفلق)
Kelapan – Surah An-Nās (قل أعوذ برب الناس)

Boleh atau tidak membaca surah-surah yang lain?

Boleh dan tidak menjadi masalah sama sekali. Bacalah mana-mana surah yang mudah untuk dihafal imam itu. Jika hendak membaca surah yang sama pada setiap rakaat juga tiada larangan.

Selamat beramal

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Mon, 9 Apr 2018

儿灿笑收「苹果手机」开箱秒变眼神死

英国苏格兰喜剧演员希南(Joe Heenan)日前送儿子「苹果手机」当作复活节礼物,让他露出灿烂的笑容,没想到这居然是老爸用来恶作剧的道具,让儿子瞬间「眼神死」。

Trending Tue, 28 Aug 2018

Mengaku Kerap Terlanjur, Hukuman Sebat Pasangan Lesbian Tangguh Ke September

Hukuman ke atas pasangan kekasih ‘songsang’ yang dihukum denda RM3,300 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu, April lalu ditangguhkan sehingga 3 September ini.
Pendaftar Mahkamah Nurulhuda Abd Rahman berkata hukuman tersebut perlu ditangguhkan kerana sebab-sebab teknikal.
“Beberapa agensi akan terlibat dalam hukuman itu dan ada beberapa masalah teknikal yang masih belum dapat diselesaikan.
“Oleh itu, adalah lebih baik menangguhkan hukuman itu ke satu tarikh yang akan dimaklumkan kemudian,” katanya.
Dua wanita itu masing-masing berusia 22 dan 32 tahun sepatutnya dihukum enam sebatan pada Selasa.
Mereka telah dibebaskan dengan jaminan sementara menunggu hukuman dilaksanakan.
Hukuman sebat itu dijangka dilakukan di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu.
Selain hukuman sebat, mereka turut berdepan hukuman penjara empat bulan jika gagal menjelaskan denda RM3,300 yang ditetapkan.
Terdahulu, pasangan itu mengaku memilih melakukan hubungan kelamin sejenis kerana merasa lebih selamat berbanding melakukan hubungan dengan lelaki, malah mereka turut mengaku sudah kerap ‘terlanjur’.

Featured Sun, 3 Oct 2021

“Kau Hado? Kau Hado? Tunjuk Kaya… Kecil Hati Orang”- Ustaz Kazim Elias Komen Isu Jutawan Tunjuk Kemewahan di Media Sosial

“Kayalah tetapi jangan simpan dalam hati, duit harta, letak atas tapak tangan,” begitulah kata-kata pendakwah bebas, Datuk Mohd Kazim Elias ketika ditanya mengenai isu melibatkan golongan berharta yang suka menunjuk kemewahan sebagai sumber inspirasi di […]

Featured Fri, 17 Apr 2020

Polis kenal pasti pasangan suami-isteri ‘angkuh’ lolos sekatan jalan raya PKP

Ismail Sabri beri ingatan jangan cuba perdaya pihak berkuasa

Featured Tue, 27 Nov 2018

Boleh Licinkan Kulit Wajah, Ramai Yang Tak Tahu Apa Itu ‘Acne Diet’

Pemakanan anda sangat berkait rapat dengan pertumbuhan jerawat pada wajah.

Featured Tue, 1 Jan 2019

Tidur Cukup 8 Jam Tapi Masih Rasa Mengantuk, Apa Yang Tak Kena?

Rasa mengantuk yang tak berkesudahan bererti ada sesuatu yang mengganggu fikiran anda!

Trending Wed, 18 Mar 2020

45 Individu Jalani Ujian Pertama Vaksin Covid-19

Semoga penawar Covid-19 dapatlah dihasilkan dengan kadar paling segera

Trending Sun, 18 Aug 2019

Kesiannya, Letupan Bom Di Majlis Perkahwinan

63 Orang Terkorban, 182 Orang Cedera

| Live TV