Featured By: Yanie Baharom April 24, 2020 @ 2:00pm

Panduan solat tarawih untuk imam amatur, tidak pernah berjemaah dengan keluarga

Alhamdulillah, berlalu solat tarawih yang pertama semalam.

Apa macam suami-suami sekalian, lancar ke tidak ibadah tarawih bersama isteri dan anak-anak, ada bacaan surah yang sangkut tak?

Sedikitpun tidak berniat untuk memperlekeh kemampuan lelaki bergelar suami memimpin solat jemaah, tetapi realitinya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) memberi satu pengalaman baharu kepada segelintir masyarakat.

Masakan tidak, biasanya lelaki mahupun perempuan memilih untuk menunaikan solat tarawih di masjid, namun disebabkan PKP, mahu tidak mahu terpaksalah melakukannya di rumah.

Kata Ustaz Khairul Anuar Basri, tahun 2020 mencatatkan rekod dunia dengan jumlah paling ramai imam dalam sejarah berikutan masjid dan surau ditutup sepanjang PKP.

Mungkin hal ini tidak menjadi masalah jika seseorang itu melakukan ibadah ini secara sendirian, namun bagi lelaki yang sudah berkeluarga terutama punya anak yang sedang membesar tentulah ayah yang perlu memimpin solat berjemaah. Barulah tampak hebat depan mata anak-anak!.

“Kalau suami kami itu ustaz atau hafaz Quran, mudah cerita kerana sudah sebati dengan mereka. Kalau ada anak-anak yang hafaz Quran pun kira lulus. Sebabnya bapa yang tak berkemampuan boleh tolak anak tu jadi imam.

“Yang harunya kalau si bapa baru pertama kali hendak jadi imam tarawih, mahu ada yang cabut lari tengah sujud kan? Angkat saja kepala, aik.. tok imam dah hilang!,” katanya.

Foto hiasan: Says

Sebagai panduan Ustaz Khairul berkongsi tip dan cara yang paling asas menunaikan tarawih secara berjemaah di rumah bagi imam amatur.

Hadamkan ini dulu…

1. Solat tarawih ini mesti dilakukan lepas solat Isyak tau. Jangan mengigau pula tarawih sebelum Isyak. Mulakan dulu solat Isyak berjemaah bersama-sama dengan ahli keluarga.

2. Selesai solat Isyak, boleh kalau nak berdoa dulu dan solat dua rakaat selepas Isyak. Jika tidak buat itu semua itu, terus bangun untuk solat tarawih pun boleh.

3. Ambil bilangan rakaat paling minimum iaitu lapan rakaat. Solat dua rakaat bagi setiap set.

4. Sebelum mula solat tarawih, pusing belakang mengadap makmum. Cakap biar jelas; “Sekarang kita nak solat solat tarawih. Bersiap sedia ya semua!”

Tatacara solat tawarih paling ringkas bagi iman amatur.

1. Lafaz niat solat tarawih ialah; “Sahaja aku solat tarawih dua rakaat menjadi imam kerana Allah Ta’ala”. Allahuakbar!

2. Solat dua rakaat macam biasa. Sesudah cukup dua rakaat, bagi salam. Selepas itu naik lagi untuk solat dua rakaat lagi. Lepas cukup dua rakaat, bagi salam. Dah empat rakaat bukan?

Lepas selesai empat rakaat, ambil masa sikit untuk rehat. Ketika itu, anda juga boleh membetulkan urat saraf yang mana sakit-sakit atau lenguh-lenguh. Tetapi jangan lama-lama pula!

3. Kemudian sambung lagi dua rakaat. Kemudian lengkapkan lagi dua rakaat. Cukuplah semua sekali lapan rakaat.

Ini asas yang anda perlu tahu. Buat seperti yang ditulis ini, Insya-Allah selesai dan sah solat tarawih secara berjemaah.

Mudahkan?

Surah cadangan untuk dibaca

“Saya ingin berikan sedikit panduan atau tip supaya solat tarawih tu jadi cantik. Tak adalah kering garing tanpa perisa.

“Sebab solat tarawih ini lapan rakaat, suka saya cadangkan surah-surah berikut untuk dibaca selepas Surah al-Fatihah pada setiap rakaat.

“Apabila imam nak rukuk terus lepas habis bacaan Al-Fatihah. Tak ada masalah solat sah juga sebenarnya. Tapi pelik sangat pula kan?

“Jadual yang sama ini, boleh diulang pada pada setiap malam,” katanya.

Cadangan surah

Rakaat,

Pertama – Surah Al-Mā’ūn (أرءيت الذي يكذب بالدين)
Kedua – Surah Al-Kautsar (إنا أعطينا كالكوثر)
Ketiga – Surah Al-Kāfirūn (قل يأيها الكافرون)
Keempat – Surah An-Nasr (إذا جاء نصر الله والفتح)
Kelima – Surah Al-Masad (تبت يدا أبي لهب وتب)
Keenam – Surah Al-Ikhlās (قل هو الله أحد)
Ketujuh – Surah Al-Falaq (قل أعوذ برب الفلق)
Kelapan – Surah An-Nās (قل أعوذ برب الناس)

Boleh atau tidak membaca surah-surah yang lain?

Boleh dan tidak menjadi masalah sama sekali. Bacalah mana-mana surah yang mudah untuk dihafal imam itu. Jika hendak membaca surah yang sama pada setiap rakaat juga tiada larangan.

Selamat beramal

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Wed, 26 Aug 2020

MKN Benarkan Pelajar Pakai Pelindung Muka Sahaja

Kelonggaran diberikan buat pelajar sekolah sahaja

Featured Wed, 11 Sep 2019

Tak selesa kembung perut? Legakannya dengan tujuh makanan lazat ini!

Kalau tiada ubat, inilah makanan alternatifnya!

Trending Sun, 10 Jan 2021

Tulus Pamer Transisi Berbeza Azmi Saat

Sedihnya muzik video ni

Featured Sat, 28 Mar 2020

3 punca kematian akibat COVID-19

Jumlah kematian 26 kes

Trending Thu, 19 Nov 2020
Trending Wed, 27 Jun 2018

Al- Fatihah! Pakar Dodol Pelik Dodolnya Hangus, Rupanya Petanda…

Bagaimanapun hati saya menjadi resah sepanjang Ramadan lalu, sehingga dodol yang saya hasilkan tiga hari sebelum Aidilfitri tidak menjadi dan terpaksa dibuang begitu sahaja.

Trending Sun, 11 Feb 2018

Mak Cik Bawang’, Wanita Kini Pun Boleh Jadi ‘Mak Cik Pedang Samurai’

Dari Mak Cik Bawang’, Wanita Kini Pun Boleh Jadi ‘Mak Cik Pedang Samurai’

Trending Sat, 30 Dec 2017

Hukuman Penjara 13,275 Tahun Siapakah Dia?

hukuman penjara 13,275 tahun ke atas seorang lelaki kerana menipu 570 juta Baht di Thailand baru-baru ini

Trending Thu, 16 Nov 2017

摄影师母亲把自己的女儿变身成为Wonder Woman!

Mary Grace Pingoy是一位来自美国印第安纳州西北部获奖的家庭和儿童肖像摄影师。她近期帮她第一个女儿创作了一系列神奇女侠的照片拍摄。

| Live TV